Ramai Akui Dah ‘Terpedaya’, Lelaki Ini Dedah Sisi Gelap Industri Takaful Dan Insurans

Kehidupan

Ramai Akui Dah ‘Terpedaya’,  Lelaki Ini Dedah Sisi Gelap Industri Takaful Dan Insurans

 

Kecoh seketika di media sosial apabila seorang individu khabarnya ada mendedahkan ‘sisi gelap’ atau kisah sebenar di sebalik pekerjaan menjadi ejen takaful atau insurans di Malaysia.

Advertisement

Rasanya, kita sering diberitahu mengenai pekerjaan industri ini yang katanya memberi ‘kebebasan’ dari segi tempoh bekerja, gaji dan sebagainya.

Sisi gelap takaful

Malah, ianya sering dimomokkan dengan pelbagai kelebihan seperti bakal memperoleh kekayaan yang luar biasa dan boleh menjadi ‘bos’ kepada diri sendiri.

Dalam perkongsian individu itu yang kemudiannya menjadi tular, sebenarnya industri ejen takaful dan insurans ini mempunyai sisi lain yang tersendiri, yang mungkin tidak diketahui oleh sesetengah orang.

Ujar individu itu, kebiasaan ketua kepada ejen-ejen takaful mahupun insurans ini sering meminta individu yang baru berkecimpung dalam bidang ini untuk bekerja sepenuh masa dengan alasan boleh mendapat ‘financial freedom’ dan juga menjadi bos.

Ejen baru, peringkat awal adalah normal kerana mempunyai momentum agak tinggi kerana masih ada ‘circle of friends’ dan keluarga untuk disokong. Maka banyaklah kes yang ejen baru ni dapat hantar. Tapi jika sudah tiada, masa itu cabaran sebenar bermula.

Pada mulanya, ketua-ketua ini akan memberi harapan dan juga janji serta ganjaran sementara buat anak-anak buah namun akhirnya akan dibiarkan terkontang-kanting.

Dalam kontrak ejen, anda hanyalah ejen atau wakil. Bukan pekerja. Jika anda gagal memenuhi keperluan persistency 85% dan lain-lain keperluan syarikat atau BNM, syarikat berhak menamatkan kontrak anda tanpa penjelasana atau pampasan.

Katanya lagi, seseorang itu boleh diberhentikan kerja dan terpaksa bermula balik dengan pendapatan kosong, dan ketua-ketua ejen ini sebenarnya lebih menjadi kepentingan syarikat berbanding ejen itu sendiri.

“Mereka tak mahu simpan ejen yang tiada performance atau persistency rendah. Virus katanya.” ujarnya.

Di akhir pendedahannya itu, individu ini sempat memberi nasihat kepada mereka yang ingin terlibat dalam industri ini untuk tidak berhenti kerja yang sedia ada.

Individu itu juga memberi penafian bahawa tidak semua ketua ejen insurans bersikap sedemikian kerana masih  wujud yang baik dan bersikap bertanggungjawab memimpin anak-anak buah di bawahnya.

9 bulan lalu

Viral Video Anggota Trafik Tahan Ambulans Beri Laluan Konvoi VVIP, Menurut Polis Ini Sebabnya...

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Twitter

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

1 Comment

  1. Anonymous

    March 10, 2022 at 4:40 pm

    lps aku baca artikel ni, aku dpt tau agen hibah aku kne terminate dgn lead dia. skrg acc aku bawah lead tersebut
    sng2 je ko sailang customer org

Loading...