April 23rd, 2019

Lama juga tidak mendengar khabar tentang pelakon Iqram Dinzly yang sebelum ini dihimpit pelbagai kontroversi.

Kelihatan lebih tenang kini, Iqram ketika bertemu pihak media baru-baru ini terpanggil untuk mengulas isu tentang sesetengah pendakwah muda dan ustaz selebriti yang gemar mencar kesalahan orang lain di media sosial dan terlalu cepat menjatuhkan hukuman sewenangnya terhadap seseorang.

Pada pendapat Iqram, sebagai pendakwah yang mempunyai ilmu agama yang tinggi, mereka sepatutnya menjadi contoh yang baik dengan memberikan penerangan menggunakan ilmu yang mereka ada.

Pendakwah muda, jangan sesuka hati nak keluarkan dalil dan menjatuhkan hukum atas kesilapan orang lain secara terbuka. Sebabnya, anak muda kita ini banyak belajar daripada media sosial, mereka tak belajar berguru secara bersemuka dan bahaya bila mereka ambil bulat-bulat isi tersebut tanpa mengetahui maksud sebenar yang cuba disampaikan.

Pelik dengan sikap pendakwah yang suka menghentam seseorang secara terbuka, malah saya dapat tahu orang konon belajar agama tapi buat maksiat tipu orang sana-sini, apa tu?

Kata Iqram lagi, tidak ada manusia yang sempurna dan pastinya akan melakukan kesilapan dalam hidup. Dekati golongan ‘pendosa’ secara peribadi dan bukannya mengadili kesilapan mereka hanya berdasarkan apa yang mereka lihat di media sosial.

Sumber Berita : mStar Online


59 responses to “Pendakwah Muda Jangan Sesuka Hati ‘Hentam’ Dan Hukum Seseorang Secara Terbuka – Iqram Dinzly”

  1. anon says:

    is that a skirt..

  2. haha says:

    Walaupun apa yg PU Abu buat tu memang mengikut moralnya tidak elok sebab menzalimi bekas isteri dia, tetapi dari segi hukum ISLAM, cerai itu sah. itu sebab kenapa semua PU tidak mengecam secara terbuka, sebaliknya sekadar bagi nasihat dan hukum cerai semasa isteri mengandung. jika nak mengecam lebih, isu dia ialah benda itu halal dari segi hukum dan isu itu adalah peribadi iaitu rumah tangga orang. Sebaliknya, tang sajat safiey ilyas emma maembong, itu dah terang terangkan salah dari hukum syarak. jadi netizen kena faham bab tu kenapa mereka tak boleh komen lebih2.

    • lola says:

      ko ni pu amin ke…daie wan??

    • Anonymous says:

      kenapa bila nak kawin lain je … ikut islam tapi perkara asas lain2 ko x ikut islam?

    • Tina says:

      hukum menginaya isteri tetap dosa ye. x pyh nk ambik hukum lain demi nak tegak perlakuannya. 1 wrong doesn’t make it all right…

    • Hadam!!!! says:

      Seorang suami yang baik pastinya akan mengambil kira segala aspek dan melakukan semua ikhtiyar…. sebelum melafazkan cerai terhadap isteri…tu je. Ingat tu…ikhtiyar!!!!

    • Anonymous says:

      pu2 ni bab mengata/kutuk retis mulut tu ringan jer….
      tang diri sendiri 2×5 setan jgk… cover diri dgn ayat2 al-quran, mahzab pun bole keluar… tepis dosa sendiri dgn hukum hakam… si janda gugur anak si ustaz pun jadi halal…. yg duk di story mory hal hukum cerai bini…

      harap stesen tv tapis pu2 haram terus masuk tv…

    • haha says:

      anon 11:45 : memanglah kahwin kena ikut islam..kalo x ikut x sahla..tapi tu x bermaksud ak setuju dengan tindakan PU Abu tu..memang zalim dia buat mcm tu kt bekas isteri dia. Patut baca apa yg Ebit Liew cakap..jangan bina kebahagiaan atas air mata isteri.

      Tina 11:48 : betul, bahagian kekecewaan isteri dia tu PU Abu tanggunglah dosanya, tetapi penceraian itu tetap sah dari hukum agama. Allah pun kata penceraian adalah benda yg halal tetapi dibenci olehNYA

      Hadam!!! 11:54 : betul, suami yang baik takkan sewenang-wenangnya lafaz perkataan cerai demi untuk kahwin dengan orang lain. Sepatutnya sebagai seorang lelaki dan IMAM, kenala pandai untuk berlaku adil dan buat keputusan yang baik untuk semua

      Anon 11:56 : Seperti aku cakap awal2 tadi, isu cerai itu adalah sah jadi mereka tak boleh nak kecam sebab itu isu rumah tangga dalaman. Jika benda yang terang2 haram mcm pondan, bukak tudung, barulah mereka boleh menegur secara terbuka.

    • wekkkkkkk says:

      hanya dgn satu lafaz.”.aku ceraikan kamu”, talak 1, 2 atau 3 dlm keadaan isteri hamil mmg sng keluar dri mulut laki. Tpi kesannya org yg mengalami akan menderita berpanjangan selagi diri berstatus janda. Sbb byk benda nk dihadapi di dlm kehidupan walaupun hukumnya cerai itu sah.
      ..kita berckp bkn dri segi pdgn, tetapi bercakap dari segi experiance.
      ..oleh itu jgnlah sesuka hati wahai para laki nk ceraikn bini dlm keadaan mcm ini walaupun sah..

    • wekkkkkkk says:

      kalau hati x berkenan, tunggu masa yg sesuai, sbb cinta ni buta, boleh mmbutakan hati jika dh gila byg kat seseorg. Bagi yg sggup bermadu, bermadulah, tpi byk tak elok dri elok bgi wanita, lelaki mmg manis bab poligami, tpi adakah adil dlm tuntutan nafkah.
      Kalau x sggup bermadu, dan laki belom lafazkan cerai, kita ada mahkamah syariah dlm urusan cerai, daftar jelah jika dah marah, sbb dlm surat nikah ada dibagi tahu, kalau lebih 3 bulan laki senyap, boleh je minta cerai.
      Itu kalau kes laki dh hilang sbb rmhtangga atau mendiam diri.
      Kalau kes laki di penjara dgn kesalahan yg berat, pun boleh minta cerai, kalau laki penagih dadah tegar pun yg dlm pnjara pun bini boleh minta cerai. terpulang shj pada bini diri tersebut. Islam itu mudah , bkn ssh.

      tmbh sikit, kalau laki gila byg kt janda, guna je pawang, bagi laki balik ke rmh..kihkihkih..

    • Anonymous says:

      ayooooo…ayoyoooo

    • Anonymous says:

      Oiii …ats alasan apa sekali pn… bertimbangrasa la sikit.. ank yg dikandung tu zuriat ko kot..bengong.

    • Hamba Allah yang hina says:

      betul tu ..I faham apa yang u try explain . I tak side mana2 , yang salah tetap salah . cerai tu sah dari sisi agama . seba tu PU tak tegur macam mereka tegur dia tegur benda yang terang2 haram . Dalam masa yang sama , tak ada satu pun PU yang nafikan kekejaman yang Pu Abu tu buat .. Netizen nie jangan la main hentam je .. Ingat sikit apa yang u tulis , benda tu semua akan di kira bila kita mati ..Btw , I bukan pengikut sajat or pengikut PU . And I perempuan . Tulen .

  3. Pencetus Kemarahan Bawang says:

    kes emma maembong buka tudung kecoh mcm joyah. kes ni pencetus2 semua buat2 tidur. x sangka dosa manusia terhakis bila jadi pu ye. huhu.. mana hilangnya taring korang?

  4. Reen says:

    Musim PU masok gua. Mana hujah2 bencana, gempa, tsunami bagai tu? Knp senyap? Isu nyah kemain erk, kiamat hampir tiba lah… mcm2 surah. Ni.. cepat la! Kasi la hujah2 korang tu..

  5. Dro says:

    Who this? Is he famous or something?

    • Anonymous says:

      ku teringat dolu2 ada pu yg buat karangan spm sc terbuka utk tegur artis tak tutup aurat buka tudung bagai.ya betullah tu semua tazkirah.tp time ada golongan lelaki ‘alim’ begini xde pula yg mahu buat karangan spm sc terbuka utk beri tazkirah sc umum ttg kepentingan dan tanggungjawab suami.apalagi dr segi psikologi mcm mana emosi isteri bila diceraikan ketika mengandung.

      ada pu ckp waktu kes artis buka tudung dia menulis karangan pjg lebar adalah krn itulah waktu yg baik utk berdakwah kerana topik itu sedang viral katanya.maksud dia inilah peluang utk ajak org buat baik tanpa ditujukan sc terang pd artis itu.

      kenapa pu itu tak buat perkara yg sama? ketika topik suami tinggal isteri sedang sarat mengandung sedang viral bukalah juga topik dakwah ttg suami mitahli suami soleh utk disebarkan pada umum.bukan perlu sebut pun nak tuju dekat sapa.kan itu topik tgh viral…awat ni????…bila benda buruk artis buat baru semua nak sibuk up dakwah ulas panjang lebar kua hukum bagai…..kalau ada yg up pun sekadar sipi2 je…kalau artis yg buat kemain berapi2 ayatnya..

      kite x sokong pun kalau ada artis yang wat salah..mmg salah..bak kata caprice ..pu yg lain kalau nak menegur bialah adil…time member sendiri kena ckp xbaik buka aib org.time org lain kemain lagi karangannya punya perenggan…yolah tuuuu ??????

Loading...