Kutipan Sampah Di Tepi Pantai Meningkat 3 Kali Ganda

Kehidupan

Kutipan Sampah Di Tepi Pantai Meningkat 3 Kali Ganda

Sepanjang pandemik Covid-19 yang melanda seluruh dunia, bumi dan alam seakan dapat berehat selepas sekian lama diusik tangan-tangan manusia. Namun, selepas manusia kembali diberi kebebasan, adakah kita akan melakukan kerosakan yang sama?

2 bulan lalu

Pengunjung Sungai Pisang Tinggalkan Sampah

Advertisement

Tidak perlu pergi jauh, lihat sahaja apa yang berlaku di Malaysia sekarang. Semenjak kerajaan memberikan kebenaran aktiviti luar di dalam daerah sama, kita sudah boleh lihat gambar yang menunjukkan sampah-sampah memenuhi sungai dan pantai.

Terbaru, kutipan sampah di Pantai Remis, Jeram Kuala Selangor sangat mengejutkan apabila meningkat tiga kali ganda selepas negeri itu beralih ke Fasa Tiga PPN. Berdasarkan laporan, jumlah kutipan sampah sepanjang Pantai Remis sekitar 100 kilogram sehari.

This image has an empty alt attribute; its file name is kutip_sampah_di_lautan_HMfield_image_listing_featured_v2.var_1590534035.jpg

MPKS turut melakukan pemantauan di kawasan itu dan mengingatkan pengunjung supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan kerajaan. Ketika ini, tindakan penguatkuasaan secara berkala dilakukan selain rondaan bagi melihat kepatuhan orang ramai (terhadap SOP).

Advertisement

“Jika tidak mematuhi SOP, penguat kuasa MPKS akan mengambil tindakan termasuk mengenakan kompaun terhadap pengunjung yang melakukan kesalahan.” – Kata Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kuala Selangor (MPKS), Rahilah Rahmat.

Pihak kontraktor pembersihan pada waktu ini turut terpaksa beroperasi membersihkan kawasan setiap satu jam sekali. Ini amat penting bagi memastikan persekitaran sentiasa dalam keadaan bersih dan selesa.

Jadi, bagaimana pula dengan kita? Jika sampah-sampah ini dibuang di tempat yang betul, ianya sudah cukup baik. Jika sebaliknya berlaku, diharapkan perbuatan tidak bermoral itu ditinggalkan dan bersama kita menjaga kebersihan alam sekitar.

Pendapat anda? Kongsi bersama kami di Facebook dan Telegram AmazingNara

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...