September 20th, 2019

Isu tentang halal haram sesuatu produk dan boikot memang cukup hangat diperkatakan sekarang. Setiap orang mempunyai tafsiran dan pendapat berbeza mengenai perkara tersebut. Namun, tidak semua memahami apakah maksud sebenar aspek halal.

Baru-baru ini, tular mengenai status halal sebuah kedai kopi bukan Muslim yang popular di Pulau Pinang. Tiada pengiktirafan sijil halal dari pihak JAKIM meskipun ramai orang Islam gemar menikmati makanan di kedai tersebut.

fynn jamalfynn jamal halal haram

Terbaru, penyanyi Fynn Jamal terpanggil untuk mengulas mengenai isu berkenaan. Menurut Fynn, perkara ini terpulang kepada hak masing-masing untuk makan di kedai yang mereka yakin halal. Jika ada individu yang ragu-ragu, mereka tidak perlu menghasut serta mempengaruhi orang lain untuk boikot. Jangan menutup periuk nasi orang lain menggunakan alasan agama.

Perkara haram lain yang lebih besar

boleh pula

fynn jamalfynn jamal

Tak kisah nak buat ‘awareness’ tapi

jangan ajak benci-membenci

fynn jamal isu boikot

Apa pula pendapat anda tentang isu ini?


56 responses to “Jangan Hasut Orang Lain Benci, Alasan Agama – Fynn Jamal Komen Isu Tidak Halal Dan Boikot”

  1. Anonymous says:

    tu rokok tu xde sijil halal pun…dan bukan keluaran muslim..nape x blh boikot??bl ade larangan merokok, melayu laa y paling rmai berkokok..siap buat demo bagai…padahal rokok tu lg bahaya..memudaratkan kesihatan..dlm islam pun dh larang bnde y boleh mudaratkan kesihatan..dadah tu xnk pulak boikot..sembang suh beli brg muslim tp ko hembus asap rokok…buat malu islam je..org non muslim gelak guling2 tgk..

  2. Anonymous says:

    dari sini dah nampak dah. yang racist sebenarnya melayu.

  3. anonymous says:

    ek eleh diam lah kau gampang sesat pordah gila

  4. Anonymous says:

    sebok support produk muslim konon..sbnrnya nk ckp belilah produk melayu…tp x blh sbb nmpk mcm racist ..so, buatla kempen buy muslim product..hhehe..pigidah..agendaa politikus semua nie…

  5. poyolebihhh says:

    Ikut suka la nak support muslim first ke tak. Bukannya kata “ONLY” pun. Ape salahnya kita sama-sama bantu membantu. Ko ingat muslim tu melayu je ke? Bab kondem laju. Tapi cara berfikir lembab. Macam bisnes non muslim tu akan bankrap plak kalo muslim go to muslim.

Loading...