“Bila Ditegur, Melenting” – Sedekah Tapi Membazir, Netizen Geram Makanan Terbiar Tepi Jalan

Kehidupan

“Bila Ditegur, Melenting” – Sedekah Tapi Membazir, Netizen Geram Makanan Terbiar Tepi Jalan

Sudah menjadi lumrah bila tibanya bulan Ramadan, setiap umat Islam seolah-olah berlumba-lumba untuk mengejar pahala berlipat kali ganda tidak kiralah dengan amalan sunat mahupun bersedekah.

Namun, satu perkongsian daripada seorang pengguna media sosial Twitter ini mungkin dapat membuka mata anda agar tidak menjadikan amalan yang mendatangkan pahala di bulan Ramadan sebagai satu dosa pula di kemudian hari.

Advertisement

Dalam perkongsian itu, individu ini berkongsikan foto-foto pembaziran pek makanan yang terbiar kerana terlalu banyak dan tidak disumbangkan kepada golongan memerlukan secara efisien.

Semua berebut nak buat amal bulan Ramadan. Tapi jangan sampai membazir dan menyusahkan. Tiap tahun ulang benda sama, ego tak nak belajar atau kerjasama, semua nak kejar nama.

Jelasnya lagi, perkara seperti pembaziran makanan itu boleh dikatakan berlaku setiap tahun dan para gelandangan didakwa pernah mendapat berpuluh pek makanan dalam sehari.

Dan yang paling menyebalkan adalah apabila ramai yang ‘beramal’ hanya kerana ingin mengambil foto dan menunjuk-nunjuk di media sosial.

pembaziran makanan di bulan puasaSumber : Twitter 

Dalam pada itu, individu ini turut memberi cadangan beberapa lokasi dan tempat untuk bersedekah dan beramal jariah sempena bulan yang mulia ini seperti kawasan perumahan PPR, hospital, pelajar-pelajar kolej yang tidak berkemampuan, dan lain-lain lagi.

Beramal jangan sampai jadi dosa pula ya!

6 pelajar ke harvard
8 bulan lalu

Pecah Rekod! 6 Pelajar Malaysia Berjaya Diterima Masuk Ke Universiti Harvard

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...