“Ada Kata Jijik..”- Bawa Balik Sisa Makanan Kedai Makan, Lelaki Ini Tak Kisah Asal Tak Membazir

Kehidupan

“Ada Kata Jijik..”- Bawa Balik Sisa Makanan Kedai Makan, Lelaki Ini Tak Kisah Asal Tak Membazir

Adab menyantuni makanan, pastikan juadah dimakan habis bagi mengelakkan pembaziran.

Seperti sebuah video yang dikongsi oleh seorang wanita yang juga seorang ibu ini, dia begitu menghargai makanan meskipun ianya hanyalah sisa yang dibawa pulang oleh anak lelakinya, Mohd Norshahzul Amin, 18.

Advertisement

Ujar Masieta yang berasal dari Perak ini, dia pernah mendapat bungkusan berupa daging kambing salai masak lemak cili api hasil ‘kutipan’ anaknya yang bekerja di sebuah restoran di Sungkai.

Amin difahamkan bekerja secara ‘part-time’ untuk mencari duit tambahan sementara menunggu keputusan SPM itu telah membawa pulang makanan tersebut setelah melihat rakan sekerjanya cuba membuang sisa makanan tersebut.

Katanya lagi, dia sering mengingatkan Amin agar tidak membuang sisa makanan sebaliknya membawa pulang lebihan itu agar tidak membazir meskipun basi.

MasietaSumber : mStar Online  

Kalau makanan tu contohnya kari daging atau ayam yang sudah basi, saya akan basuh semula dan guna dagingnya untuk dimasak semula atau beri pada kucing.

Jelas Masieta lagi, memang ada yang mengkritik seperti jijik dan sebagainya tetapi dia dan anaknya tidak kisah dengan kata-kata orang ramai yang tidak senang dengan tindakannya itu.

Bagi sesetengah orang memang nampak jijik tapi itulah realiti. Kalau boleh sedaya upaya tak nak membazir. Saya paling sedih bila tengok orang buat content buang makanan dekat media sosial.

Dalam pada itu, Amin juga dipuji ibunya sebagai seorang anak yang baik dan turut bersyukur kerana memiliki anak-anak yang baik.

“Kalau sudah basi (makanan) boleh buang dan tak perlu buat content masa nak buang makanan. Kalau boleh elak fitnah kita elak.” ujarnya lagi.

mengendap surau
8 bulan lalu

(VIDEO) Tangan Merayap Dan Cubaan Intai Ke Saf Perempuan, Tindakan Lelaki Ini Dikecam Netizen

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...