Written by AbangNara | February 29th, 2012

Minggu keempat persembahan Pilih Kasih musim ketiga (PK3) yang dipancarkan secara langsung dari Kompleks Penyiaran Tuanku Muhammad di Senawang, Negeri Sembilan, di TV2, Ahad lalu, menyaksikan penyingkiran Yizee Ariff dari pentas program itu.

pk3

Pada minggu lalu kedudukan Yizee bagaikan telur di  hujung tanduk kerana dia berada pada kedudukan undian SMS penonton yang tercorot bersama dengan dua lagi artis PK3, iaitu Aada Zara dan Airil Reffa. Namun nasib tidak menyebelahi Aada apabila dia yang terpaksa ‘pergi’ dulu. Bagaimanapun, pada minggu keempat sekali kedudukan Yizee berada pada paras bahaya bersama Hiera Hasan dan Nizen Ayob. Ini juga merupakan kali ketiga Yizee berada di kedudukan ‘merbahaya’ setelah 4 minggu bersiaran.

pk3
Walaupun pengkritik tetap, Fauziah Nawi mengatakan persembahan Yizee ada menunjukkan peningkatan tetapi Rosyam Nor tidak mampu menyelamatkannya kerana Rosyam tidak boleh menafikan kredibiliti yang ada pada Hiera dan Nizen. Oleh itu, sekali lagi dengan berat hati Rosyam terpaksa menamatkan perjuangan Yizee dalam PK3. Namun Rosyam menamakan Naqia Nasution sebagai calon yang sepatutnya keluar seandainya beliau berada di tiga tangga terbawah. Rosyam juga memberi amaran kepada Naqia dan juga artis-artis lain untuk terus memberikan mutu lakonan yang terbaik pada minggu berikutnya.

pk3
Dengan ketiadaan Aada dan Yizee tinggal 14 lagi artis PK3  yang akan meneruskan saingan pada minggu seterusnya iaitu, Ai Iqmal, Fareth Agang, Heri Aszmo, Hakim Yazid, Jalius Jaibin, Reen Rahim, Miza Azura, Theera Alias, Sura Sojangi, Naqia Nasution, Airil Riffa, Hiera Hassan, Nizen Ayob dan Marina Jose.

pk3

Jika tiga minggu lalu penonton di kompleks dan di rumah dapat mendengar kritikan lantang seorang lagi pengkritik tetap program itu,  Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah tetapi Ahad lalu dia tidak hadir kerana ada urusan di luar ibu kota.   Lantas kekosongan yang ditinggalkan oleh Dr Abu Hassan itu memberi ruang kepada Fauziah melontarkan kritikan ‘keras’ terhadap artis PK3 kerana banyak lagi kelemahan mereka yang perlu diperbaiki.

pk3

Biasanya, Fauziah akan memberi laluan kepada Dr Abu Hassan di mana beliau akan cuba melihat persembahan artis dari sudut yang berbeza. Tetapi dengan ketiadaan Dr Abu Hassan, Fauziah lebih agresif mengkritik kerana dia tidak mahu artis PK3 leka yang akan mengakibatkan mereka hilang tumpuan dan tidak serius.       Erra Fazira dan Datin Paduka Umie Aida selaku penasihat PK3, minggu ini juga ditugaskan mengkritik artis PK3.

pk3

Jika persembahan teater minggu lalu yang berjudul Puteri Gunung Sengkuang hasil nukilan dan arahan Erma Fatima dilihat sangat cemerlang sehingga membuatkan penonton tak kering gusi ketawa tetapi persembahan minggu ini yang berjudul ‘Apo Kono Eh’, agak hambar dan mesej yang ingin disampaikan agak kabur.

pk3
Umie sendiri tidak begitu menyukai teater itu kerana dia tidak faham apa yang mahu disampaikan oleh artis PK3. Sukar untuk menyatakan sama ada nashkah teater itu yang tidak berapa bagus atau barang kali artis PK3 gagal  menyampaikan mesej itu dengan baik.

pk3
Ia adalah kisah penjajahan budaya luar yang ditunjukkan oleh ‘kemunculan’ Whitney Houston masuk kampung. Daripada asyik menyanyikan lagu yang dipopularkan oleh masyarakat setempat (Negeri Sembilan), penduduk kampung mengubah selera mereka dengan menyanyikan lagu Inggeris pula.

Pun begitu pujian harus diberikan kepada artis PK3 dari Sabah dan Sarawak yang berusaha menguasai loghat Negeri Sembilan dengan baik. Sebagai bakal artis yang akan mewarnai industri hiburan tanah air suatu hari nanti, sewajarnya mereka dapat meletakkan diri mereka dalam apa jua situasi kerana apabila berada di pentas lakonan sebenar, mereka ‘kena’ melakonkan apa saja watak yang diberikan pengarah.

Dalam pada itu, persembahan monolog ada menunjukkan peningkatan dengan corak persembahan yang pelbagai dan tambahan prop yang menarik perhatian penonton. Persembahan pada malam itu dimulakan dengan nyanyian lagu yang popular pada era 70-an, Si Baju Hijau.  PK3 dihoskan oleh Reza Mohamad yang gemar menggelarkan Dr Abu Hassan sebagai ‘angry bird’.

pk3

Jangan lupa untuk terus menyaksikan Kisah Pilih Kasih yang berubah waktu siarannya iaitu pada setiap hari Khamis dan Jumaat jam 2 hingga 3 petang, ZooOM Pilih kasih pada hari Sabtu jam 4.30 hingga 5.30 petang dan tentunya Pentas Pilih Kasih pada hari Ahad jam 9 malam. Kesemuanya di TV2!

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

17 responses to Yizee Tersingkir, Demam Pilih Kasih 3 Semakin Membara

  1. peserta macam makin best jee

    Hot debate. What do you think? Thumb up 5 Thumb down 11
    • Kucing Garong says:

      Kenapa aku x pernah terfikir untuk menonton rancangan nie?

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 22 Thumb down 2
    • feez says:

      Aku tak demam langsung..sihat je..Alhamdulillah…aku rasa lagi demam kalau aku follow rancangan PK ni kot..hahaha

      Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 1
  2. Rfian Foto says:

    Seronok bab cakap nogori9
    Gambar ada lagi di sini : http://www.facebook.com/media/set/?set=a.265316220211184.63675.154248657984608&type=1

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  3. nita says:

    ntah…cam xbest2 je..isu ni nara dh publish dekat 2jam tp org nk komen pon tadak..heheh

    Hot debate. What do you think? Thumb up 10 Thumb down 1
  4. Yva says:

    Xpnah tgk pn siri nie dr awl….

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 1
  5. Datok minah jambu 24jam mengadap computer says:

    yizee boleh terkeluar ! eeeeeeeeee benci nye minah jambuuuuuuuuuuuuu yg hensem pulak leh terkeluar ni ! huh mentang2 lah muka dia macm izwan pilus hensem dia kelua kan pulak ! minah jambu dh takde mud lah nk tengok pileh kaseh ni terima khaceh aje lah yeeeeeeeeeeeee bwek !!!!!!!!!

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 4
  6. poker face says:

    beautifulnara ni kalau x dilantik sbgai blog rasmi PK3 ni, tentu sah2 nara xkan upload psl citer ni..hahaha.. elok jg la, at least bila rosyam bc blog ni dia tau la ramai yg x tgk pun rncgn dia ni. so rosyam, next year jgn ada niat nk wat pk4 plak. jgn membazir masa ok???

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 1
  7. Penonton says:

    Ada Aku kesah?

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
  8. Yuni says:

    Sejak dari kewujudan pilih kasih ni, x penah skali pun aku tgk. Sape juara pun aku x tau..

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
  9. ulooser says:

    pilih kasih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  10. teratai says:

    sapakah yizee smpai leh demam2 nie..?ada aku kesah..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  11. syuhada says:

    aku penah tgk citer ni..sekali last week…sayang sgt..citer ni bagus…cuma kurang dpt perhatian…

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  12. relaxxx says:

    alahai…x mint pn…action je lebih…bukn stakt ank didik PK…rosyam pn..gaya lebih sgt,naik mnympah la plak..klau trtkn chnel PK ni…cept2 tukr chanel ln…eeeyeeerrrrkkkk….fobia kut nengok PK nih…melalak ntah ap2..abg nara, thn depn x payah la jd blog rasmi pnyiaran nih ek..x best pn..harp2 la thn depn PK ni dh x de..

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
  13. jacqueline says:

    Please inform the public about your event coz if we are to support you guys.
    we need infor. Why is your information about pilih kasih event is not in the paper nor in your website. How are we going to come and watch your show live

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0