Written by AbangNara | October 14th, 2013

Satu demi satu cerita yang dibongkarkan oleh media mengenai Wawa Zainal dan Aeril Zafrel. Walaupun telah selamat bernikah dan dikurniakan seorang anak, masih banyak perkara yang rupa-rupanya disembunyikan oleh mereka. Salah satu daripadanya ialah Wawa Zainal adalah tunang orang ketika bernikah dengan Aeril Zafrel.

wawa zainal pernah tunang

Tunangnya yang bernama Abdul Rashid telah membuat pendedahan ekslusif menerusi BiPop semalam. Abang Nara respek dengan si Rashid ini kerana nampak tenang dan redha dengan berita perkahwinan tunangnya. Menurut Rashid, dia bertunang dengan Wawa atas desakan keluarga Wawa pada Jun 2010, iaitu selepas beberapa bulan Wawa diterima sebagai artis MiG, bagaimanapun ketika itu dia belum terbabit dengan mana-mana projek filem. Majlis pertunangan berlangsung antara keluarga saja di Lahad Datu, manakala mereka berdua berada di Kuala Lumpur.

wawa zainal

Berkenalan sejak tingkatan 5, Abdul Rashid telah pun menghantar keluarganya untuk memutuskan pertunangan mereka secara rasmi pada hari Jumaat lalu. Baca artikel ini sepenuhnya untuk membaca pendedahan yang dilakukan oleh Abdul Rashid mengenai hubungannya dengan Wawa Zainal.

P.S: Gambar rasmi Toyota Harrier 2014 dikeluarkan

Belum pun reda isu pernikahan rahsia dan melahirkan anak yang menghimpit pelakon Wawa Zainal dan Aeril Zafrel, kini timbul cerita baru yang mendakwa Wawa sudah bertunang sebelum bergelar pelakon popular.

Wawa, 21, didakwa bertunang dengan seorang jejaka yang berasal dari Lahad Datu, Sabah iaitu Abdul Rashid @ Johari Hambali, 39, pada Jun, 2010 selepas beberapa bulan menandatangani kontrak sebagai artis MiG Talent. Bagaimanapun, pertunangan mereka hanya diketahui ahli keluarga Wawa dan Abdul Rashid saja.

Bagaimanapun kisah pertunangan Wawa dan Abdul Rashid mula tersebar di internet dipercayai disebarkan anggota keluarga mereka apabila cerita Wawa dan Aeril bernikah dan mempunyai anak yang didedahkan Bpop pada minggu lalu menjadi semakin panas dan mendapat perhatian meluas dalam media massa.

Bpop mendapat maklumat mengenai jejaka yang kini bergelar seorang guru di sebuah sekolah rendah di Tawau, Sabah, baru-baru ini. Dengan bantuan seorang teman, jejaka berkenaan dapat dihubungi, biarpun pada awalnya beliau enggan membuka mulut bercerita soal peribadinya bersama Wawa sebelum ini.

“Saya sebenarnya hanya mengetahui berita Wawa dan Aeril berkahwin pada selasa lalu selepas diberitahu seseorang, tapi saya tidak menghiraukannya. Bagaimanapun, saya terkejut apabila Wawa menghubungi saya pada pagi Rabu lalu,”

“Sebenarnya tujuan Wawa menghubungi saya kerana mahu meminta saya memberitahu adik perempuan saya supaya menghentikan menyebarkan cerita yang pernah berlaku antara kami di internet. Wawa menangis ketika itu. Wawa pernah menumpang di rumah adik saya di Cheras ketika mula menjejak kaki di Kuala Lumpur,”

“Saya tanya dia, adakah betul sudah berkahwin dan mempunyai anak? Dia cakap betul…. Jadi betullah cerita yang terbongkar itu. Dia cakap mahu saman beberapa pihak yang mendedahkan cerita peribadinya itu. Saya cakap kenapa nak saman jika cerita pernikahan dan mempunyai anak itu adalah perkara betul. Bukan kenyataan fitnah!”

“Jujurnya, saya tersentak dan sebak sebenarnya apabila Wawa mengakui dirinya sudah berkahwin dan mempunyai anak, sedangkan pertunangan kami belum diputuskan. Saya tanya kenapa tidak berterus terang mahu berkahwin, saya tidak kisah untuk melepaskannya. Saya sudah agak dari awal lagi inilah risiko bertunang dengan seorang artis,”

“Tapi, Wawa ketika itu terus menangis. Dia tidak mahu saya membocorkan cerita pertunangan kami. Saya tahu Wawa cukup sengsara dengan apa yang dihadapinya. Saya sebolehnya tidak mahu Wawa terseksa, apatah lagi dalam keadaan sekarang. Bagaimanapun, saya tidak mampu menutup mulut orang terutama kaum keluarga yang mengetahui kami masih mempunyai ikatan pertunangan,”

“Saya terkejut bagaimana wartawan dapat menghidu cerita kami, malah boleh menghubungi saya. Soalnya, saya pula terpaksa bersoal jawab dengan wartawan,”

“Saya sebolehnya tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Saya sempat bertanya kepada Wawa, siapakah lelaki yang dinikahi. Dia beritahu suaminya adalah lelaki yang tidak disukai dulu. Dia adalah pelakon yang membintangi drama Klik bersamanya dulu. Jadi, saya tahulah lelaki yang dimaksudkan adalah Aeril,”

“Saya tanya lagi kenapa berkahwin dengan lelaki yang pernah dibenci, dia hanya menangis saja. bapa Wawa juga ada menghubungi saya pada Rabu lalu, dia mohon maaf kepada saya. Saya tanya kenapa tidak beritahu Wawa sudah berkahwin, dia sebaliknya mempertikaikan kenapa tidak diberi nafkah bulanan. Menjadi budaya di sini, lelaki kena memberi nafkah kepada tunangnya setiap bulan,”

“Saya jelaskan padanya sebelum ini saya tidak berduit, duit simpanan bekerja habis digunakan ketika datang ke Kuala Lumpur membawa Wawa pada penghujung 2009 untuk mencari penghidupan baru,” katanya.

Abdul Rashid berkata, dia bertunang dengan Wawa atas desakan keluarga Wawa pada Jun 2010, iaitu selepas beberapa bulan Wawa diterima sebagai artis MiG, bagaimanapun ketika itu dia belum terbabit dengan mana-mana projek filem. Majlis pertunangan berlangsung antara keluarga saja di Lahad Datu, manakala mereka berdua berada di Kuala Lumpur.

“Majlis pertunangan kami diatur keluarga, selepas bapa Wawa mendesak saya dan Wawa bertunang. Saya faham orang tua Wawa tentunya bimbang apabila Wawa bersama saya di Kuala Lumpur. Sekurang-kurangnya kami mempunyai ikatan pertunangan,”

“Keluarga saya menghantar cincin dan wang hantaran. Tidak perlulah saya beritahu berpa jumlah diberikan. Jadi, pada ketika itu, kami sudah rasmi sebagai tunangan. Bagaimanapun, selepas gambar saya dan Wawa tersiar dalam satu blog hiburan, kami mula takut,”

“MiG tidak membenarkan mana-mana artisnya bercinta dan berumahtangga. Saya ambil keputusan melepaskan Wawa selepas MiG menyediakan rumah untuknya sebagai tempat berteduh. Saya lihat Wawa ketika itu solat 5 waktu tidak pernah tinggal. Saya tidak mahu kehadiran saya sebagai tunangan Wawa diketahui orang, ini kerana saya memikirkan Wawa baru saja nak menapak sebagai pelakon,”

“Sebelum ini jika orang bertanya mengenai saya, Wawa akan mengatakan kami mempunyai tali persaudaraan. Malah, berita kami bersaudara pernah disiarkan dalam beberapa blog bersama gambar kami. Tapi, hakikatnya, saya adalah tunangan Wawa,”

“Saya pulang ke Lahad Datu pada pertengahan 2012, sebelum mendapat kerja mengajar di sebuah sekoalh rendah di Tawau sehingga hari ini,” katanya yang mengakui masih bujang sehingga kini.

Abdul Rashid @ Johari Hambali yang mengakui dirinya adalah tunangan Wawa turut menjelaskan, dia adalah insan yang bertanggungjawab membawa Wawa ke Kuala Lumpur untuk mencari rezeki.

“Sebelum ini, saya bekerja di sebuah agensi kerajaan selama 16 tahun di Lahad Datu. Tapi, apabila saya berkawan dengan Wawa, ada teman yang iri hati menyebabkan kerjaya terjejas dan saya hampir ditukarkan ke tempat lain. Jadi, saya terpaksa berkorban, saya ambil keputusan berhenti kerja pada November 2009. Selepas itu, saya dan Wawa nekad berhijrah ke Kuala Lumpur untuk penghidupan baru,”

“Sebenarnya, saya tidak terfikir mahu menjadikan Wawa sebagai pelakon tapi apabila terpandang iklan Pertandingan Ratu Cantik Amcorp Mall, saya menyuruh Wawa mencubanya. Dia bernasib baik kerana mendapat tempat kedua tapi kami ditipu. Sejak itu, saya mula mengusung Wawa ke sana sini untuk menjalani ujibakat. Banyak agensi yang dicuba,”

“Saya menghantar profil Wawa ke MiG Pictures dan KRU Studios, tapi hanya MiG memberi respon. Saya masih ingat, saya jugalah yang menghantar Wawa untuk ujibakat di pejabat MiG di Subang Jaya. Saya menunggunya di bawah pejabat MiG,”

“Pada hari ujibakat itu jugalah Wawa menandatangani kontrak sebagai artis MiG,” katanya.

Abdul Rashid berkata, dia meminta keluarganya ke rumah keluarga Wawa untuk memutuskan pertunangan antara mereka pada Jumaat lalu.

“Keluarga saya datang melamarnya dengan cara adat jadi biarlah kami putus dengan cara baik. Saya dan keluarga saya hanya minta Wawa memulangkan cincin yang diberi dan wang hantaran sekali. Itu saja….”

“Saya tidak kesal dengan apa yang berlaku, semuanya sudah tertulis buat saya. Tidak guna melayan kekecewaan kerana nasi sudah menjadi bubur. Selepas ini, saya mahu menutup buku cerita antara saya dan Wawa. Saya tidak akan menanggungnya. Dan itupun yang saya lakukan selama hari ini,”

“Selepas Wawa menandatangani kontrak selama 5 tahun dengan MiG, kami tahu tidak boleh berkahwin selagi kontrak belum tamat. Jadi, saya sanggup menunggunya. Saya berpegang pada janji, tapi nampaknya Wawa tidak ingat dengan janji-janjinya,”

“Kami pernah berjanji mahu berkahwin selepas habis kontrak. Saya setia dan tidak mungkir janji. Bagaimanapun, ketika saya pulang ke Sabah, hati saya sudah mula terdetik, jika selepas 5 tahun, hunbungan kami masih OK, maknanya itulah jodoh kami, jika sebaliknya, saya redha,”

“Tapi, saya dapat merasai Wawa berubah hati selepas saya pulang ke Sabah. Dia hanya menghubungi saya sekali, itupun kerana timbul masalah dengan adik saya. Sejak itu, jika saya menghubungi atau menghantar SMS kepadanya, dia tidak pernah menjawab atau membalas,”

“Kali terakhir bertemu apabila Wawa datang berhari raya di rumah saya pada 2012, iaitu selepas saya pulang semula ke Sabah. Sejak itu, dia tidak pernah memberitahu saya jika dia pulang ke Lahad Datu. Wawa mengakui dia kini berada dirumah orang tuanya di Lahad Datu,” katanya yang mendakwa mengenali Wawa sejak pelakon itu bersekolah dalam tingkatan 5.

201 responses to Wawa Zainal Masih Tunangan Orang Ketika Bernikah Dengan Aeril Zafrel

  1. ewa says:

    aku first ke ?

    0

    0
    • hmmm says:

      dorg dah selamat kahwin n beranak dah pun. Dah2 laa tuu wartawan msia nak bukak aib dorg nie. Sejak tgok video harituu aku dah malas nak percaya wartawan nie sbb semua mulut puaka. Artis sllu kecoh korg kecoh artis yang diam pun korg nak kecoh.

      0

      0
      • Wawa Zainal says:

        I <3 Aeril
        klik me pliss..

        0

        0
        • Aaron Aziz says:

          Ewwwww….pliss lah
          klik me lah~

          0

          0
        • CIK JAH says:

          Aku paling tak puas hati dgn wartawan yg mulut sebijik mcm jamban tandas awam. Selama ni sibuk nak duk tau status diorang and status anak diorang. bila dah dijawab, tanya soalan mcm hanjing. kalau boleh nak tau mcm mana first night diorg, siapa yg rasuk Wawa. mana diorang tak blah. diorang pun dah kahwin. dah berzuriat dah. nak bukak aib lagi korang dpt apa? ada dpt emas? sesetengah wartawan malaysia MEMANG BANGANG. campur lagi orang yg bukak aib. cukuplah tu

          0

          0
        • mia says:

          muke dah cun. tp perangai mcm pelik la pulak. moge bahagia la ye.

          0

          0
        • mia says:

          yg bapaknye pon.. dah tau anak still tunangan org bleh pulak dia gi nikahkan ngan org lain. adeh2~ -_-‘

          0

          0
        • Ahmad Albab says:

          Assalamualaikum.. Selamat Hari Raya Aldiladha. Saya dh tgk video pc aril & wawa. Sangat la simpati pd mereka, bila di tembak dgn soalan2 puaka wartawan malaysia. Serius wartawan soal mcm dlm mahkamah, beriya2 korek semahunya semata2 nak cerita. Bila aril&wawa explain, dorg duk pangkah2.. Mgkin dorg dua wat silap kawen senyap2, tp sapa kita nak jatuh hukum mcm kita ni tuhan. Hari ni kita buat org, esok lusa org lain plak wat kat kita atau org2 kita syg. Simpati tgk diorg dua fight tuk tegaskan yg anak diorg sah. Aku bkn fan diorg pon. tp sesama umat islam & manusia yg mggunakan akal sebaiknya, pikir2 kan lah.

          0

          0
        • Fahrin Ahmad says:

          Saya masih mencari,
          sape nak klik me pliss..

          0

          0
        • aini says:

          apelah nak jd dengan industri seni malaysia ni..pencapaian tak seberapa kontroversi jer lebih… org2 dlm industri seni tu sendiri yg merosakan industri, lps tu nak salah kan cetak rompak..

          yg tukang buat filem hasilkan produk yg ntah apa2.. low quality..pastu salahkan org ramai tak sokong filem diaorg

          yg pelakon pulak berlakon mcm tuggul kayu…masuk industri tak bersungguh nak memperjuangkan seni hanya populariti dan glamer yg di kejar..

          yg pengamal media pulak lebih byk fokus kpd kehidupan peribadi artis, gosip sana sini.. yg pasal kerjaya dan pencapaian artis jrg di highlightkan..
          kdg2 pengamal media ni nmpak mcm dh lupa apa sebenarnya bidang tugas diaorg. ada yg dh jd macam lawyer dan hakim, dan ada yg lebih drp polis.

          jgn jadikan industri seni kita mundur kebelakang kerana sikap2 yg kurang profesional.

          0

          0
        • i says:

          sbnrnye klau korg nk tahu si aeril tu gler seks x tahan ngn nfsu,si wawa ni dh kena ehem ngn aeril jd dia trpakse kawen ngn aeril,xkan dia nk bgtau tunang dia psal dia dh ditebuk tupai,tkut la dia

          0

          0
      • Anti media Kepoh says:

        setuju 2..

        xhabis2 lagi ka nk korek cita org yg dh slamat nikah? ckup2 la media oi..bg la dorg hdup dgn aman, esk lusa jenuh nk menjwb dkt dlm kubur nuuu asyk nk korek cita pribdi org, kna dkt batang hidung sndri bru nak tau. Jodoh 2 rahsia Allah dan apa yg trjd antra dorg jgk xprlu nk di korek smpai ke liang lahat.

        0

        0
        • Tisu Premier says:

          cuba ko bgtau gitu gak kat penghina2 ashraf & sakinah tu..apesal ashraf korang maki2, hina & doakan macam2 sedangkan si aeril & hawa ni bleh plak korang redha bagai..sila la berlaku adil..

          0

          0
        • qaqa says:

          ha ah lah… pasal si serap & sakinah tu kawin…. kutuk habis2an… padahal ramai jer kt msia ni kawin 2 3 bini…. anak tiri ber mak tiri bagaii… dh peknen pon sakinah tu….

          tp wawa & aeril ni lain pulak…. wartawan plak kene kutuk… sudah2 lah dh beranak pinak dh mereka tu bagaii katenyer… poker face btol… padahal dh lah aeril ni kawin senyap2 dgn tunang org… kes nikah 2 kali… walhal mesti nikah kali ke-2 bila pernikahan pertama di anggap tidak sah…. itu di anggap buat anak mase pernikahan pertama tidak sah… anak luar nikah lah tu… kalu sah cuma perlu daftar jer kan bwk wali saksi sume kan then bole bin kan anak tu nama aeril…

          0

          0
        • elajb says:

          sebab si ashraf 2 dah ade bini, dia kahwin senyap2 dengan sakina tampa bini dia tahu, mana org tak melenting dok, wawa n aeril sama2 tak kahwin lagi..so takde la rase benci, ko faham tak?

          0

          0
      • peah says:

        Atau mungkin dia(tunang wawa) diminta untuk tampil secara sengaja dan diminta untuk timbulkan isu ini?

        zubir pondan yg upah kot..dia bab2 korek rahsia ke lubang cacing no 1..wartawan sangup buat apa saja..
        tengok tak video sidang media wawa dan aeril dengan wartawan tu..wartawan dah korek lama dah isu ni..trick mereka tanya wawa time tu wawa ada tunang x..wawa jawab x ada..cuma cinta monyet..mereka saja nak buat isu..tup2 keluar isu ni..wartawan buat keluar sikit2..x kan nak buat keluar sekali gus kan.. nanti boleh jual gosip banyak2 kat paper..baru mansyukk

        zubir prove lebih2. macam gampang aja..zubir ni aku rasa frust dengan aeril kot.wakaka.

        0

        0
        • zulfah says:

          nak salahkan wartawan…kalau tak menipu tak timbul isu ini…sapa yang tak sakit hati kalau kena tipu….yang aku pelik wawa ni …benda baik dah kawin nak sorokkan…yang zubir tu marah sangat sebab wawa tu kuat menipu..! tipu pula di bulan puasa …dan dengan nama Allah pula tu..keling la wawa tu..ya munafik..betul kata zubir tu..konon ikut undang2 Allah tapi sanggup pula menipu di bulan mulia pulak tu..dah salah tak nak minta maaf pula …nak buat diri tu betul lagi…tu la kata bodoh sombong..aku suak zubir sebab nampak sangat jawapan yang diberi macam jawapn budak kecik..come on la…tak terjawab kau dan aireil last2 tersengih sengih sendri macam orang bodoh…serius kau memang merosakkan atau bagi tempias pada artis artis lain..sekarang pula timbul isu bekas tunang…aku kesiankan lagi bekas tunang kau..wawa, senang2 ja kau buang dia kan..dpadahal dia lah yang banyak tolong kau…dalam hal ni aku tengok wawa dan keluarganya yang salah…airel dan bekas tunang dia jadi mangsa keadaan, aireil ni pula sedih pun aku tak rasa keihklasan dia.

          nak rasa diri dia betul..cara bagi penjelasan pun nampak keegoan dan langsung tak matang…cara tindakan kau hanya mendiamkan diri dan menanya balik soklan pada wartawan adalah satu tindakan bodoh. kau yang sbuat press conference tapi kau tak sedia…sampai tarikh kawin tahun kawin pun tersalah salah bebrapa kali sebut..apa tu???? kau memang tak ambil serius…betul la kata zubir..kawin koboi..ikut suka la nak buat ap..sedarlah hidup dalam masyarakat kut…kalau nak hidup sensorang tak mau orang tahu kawin ke tak…bawak wawa tu duk dalam hutan dan sekali dengan anak tu. sapa pun tak kacau. senang…memang kau tak serius…dan kau menyalahkan orang lain pula tak tahu agama. what nonsense kau cakap ni..nikah 2 kali…kalau nikah thailand yer la orang faham kena daftar balik kat malaysia dan sebaginya mingkin tak sah dan sebaginya. ni kawin di malaysia sendiri tapi ikut sendiri sendiri…ye la hukum Allah memang la ada 4 syarat tu..tapi ko tu duk dalam komuniti manusia masyarakat sekeliling,,,perlu disebarkan pada orang agar fithnah macam ni tak timbul…faham??? nak menghalalkan cara ..tapi bila dah anak baru kalut nak ikut undang2 pula sebab takut anak di binkan nama lain…masa kau menghalalkan cara kau ikut hukum Allah..sekrang ni ikut je la hukum Allah dah ada nak,,kau bagi nama sendiri panggil sendiri sendiri yang tahu itu anak kau…tak perlu orang lain tau..hanya Allah saja tau itu anak kami dan nama dia hanya pihka2 keluarga saja yang tahu…awat tak jawab macam tu/…tahu pulak penting ikut undang2 islam negara…………..umur baru setahun jagung dah nak ajar orang alin..kata orang tak faham..kau yang buat orang jadi marah dengan tindakan yang kononnya FAHAM agama tu…tak boleh blah la aireil…jahil lagi bab2 agama.

          0

          0
      • John says:

        Korg bias.. Cuba kalau org lain.. Konpem tiaw baek punya.. Mmg lee wartawan pon cari cite2 cmni.. Korg plak klu baik sgt.. Xyah ka baca blog ni.. At least korg xterbodo ngn pelakon yg suka tipu yg jd public figure ni.. Pakai tudung konon.. Sorg lagi siap bejubah.. Boleh blah la..

        0

        0
        • Anonymous says:

          ni mesti jubir puaka ni,hahaha

          0

          0
        • Manja_Lara says:

          Btol2…nie msti Zubir yg tulis…
          ekleh zulfah konon…blah lar….sudah2 la…bnda dh jadi, yg dok persoalkan lagi knaper…???diorg bru umur brapa…???xpyh la nk tuding jari sgat, mcm la kau tue PERFECT..!!! Myampah aku baca komen ko tue…Shuuuuu…Shuuuuuu…main jauh2….menyemak jer kat cnie….at least diorg cube menghalalkan hubungan yg haram…bknnye diorg nie ditangkap berzina!!! Hasssiiiihhhh…

          Lets us Forgive n Forget….
          Lagipin kita nie hanya insan yg kerdil di muka bumi nie, xterlepas dari melakukan kesilapan n kesalahan….

          0

          0
        • nanu says:

          hahaha weh zulfah, bapak skema la kau karang ayat. dah biase tulis artikel dalam paper kan, haruslah senang nak karang ayat. panjang berjela lak tu. zubir nak menyamar zulfah

          0

          0
        • Anonymous says:

          zulfah says:
          October 15, 2013 at 7:51 pm

          Yang ko nak emo sgt nih dh kenapa??dia bkn nya kawen ngan suku sakat mak bapak ko..meroyan x tentu pasal..istighfar byk2..

          0

          0
      • Miss says:

        da selamat kahwin pun, HARAM memperisterikan tungan org. Take note!

        0

        0
    • Anonymous says:

      wow takziah nah 1 thumb down utk awak :3

      0

      0
    • gugu gaga... says:

      udah udah la tu…..

      0

      0
  2. Anonymous says:

    TL;DR

    untunglah muke lawa senang je nak dapat laki kacak
    tapi kalo setakat kacak x guna jugak kalo dayus macam aeril zafril ni hahahaha

    0

    0
    • mia lola says:

      Lagi dayus klu jantan keje ajk buat maksiat je.

      0

      0
    • IPAN says:

      dulu bekas tunang aku benci gak dgn suami yg skrg kini. si suami nya skrg dulu, memang seorang obsess n pshyco. tapi2 last2 kawin dgn lelaki yg mana paling dibenci! nak dijadikan kisah sebenar, si suami tu guna cara kotor, gara2 tergila2kan bekas tunang aku .pendek crita, bekas tunang aku berubah mood n sikap secara tiba2. bukan je renggang n asyik gaduh tanpa sebab, aku pulak asyik kene mcm2 musibah…

      alhamdulillah berkat jumpa seorg ustaz, aku ni baru je sembuh drpd tekanan n penyakit ganjil yg aku alami sejak 3 tahun lepas.. rupa2nya org ketiga sanggup hantar sihir kat kami dua.tapi segalanya dah terlambat, bekas tunang aku pun dah kawin ngn org yg paling dibencinya..

      kesian aku tengok rashid yg mana pengorbanannya utk wawa tak dihargai..mcm kes aku gak.cuba korang fikir, kalau dah diehard loving each other, tetapi tiba2 berubah, mesti ada sebab terjadi demikian….MESTI ADE YG TAK KENE…

      aku nak nasihatkan kpd pasangan tunang yg menghadapi masalah secara tiba2 renggang tanpa sebab ni mcm kes wawa n rashid ni, jumpa la perubatan islam sebelum melarat, takut angkara dpd ORANG KETIGA yg nak renggangkan hubungan, seterusnya merampas secepat mungkin dgn bkawin.

      serious apa yg berlaku keatas wawa n rashid, mengenangkan aku akan nasib yg sama ditaqdirkan Allah. tapi semua yg berlaku ADALAH bersebab!

      0

      0
  3. chenta says:

    hmmm . .nama juga artis . .sayang wawa ne cantik , cinta muda . .apa apa pun semoga kekal hingga ke jannah ~

    0

    0
  4. nana says:

    lepasni apa pulak cerita yang nak didedahkan , moga takde lg cerita yang memalukan kedua belah pihak . doakan saja kesejahteraan wawa dan aeril . harap mereka dpt besarkan anak dgn baik . amin :)

    0

    0
  5. kipas siling dan kipas tangan says:

    mesti david teo upah mamat nih suruh bt kenyataan…
    kata aku dengan tuduhan melulu tnpa asas.
    hahaha

    matt,,, rmai lagi pompan kat dunia nihh..
    lpas nih ada org kuar knytaan. saya bini aeril..
    drama sungguh..

    0

    0
    • ayesha says:

      memang ramai perempuan dekat dunia ni. and dia pon takde kata nak wawa semula ker ape.cuba anda di tempat dia. harap-harap anda ada kekuatan kelak utk move on. jgn pandai cakap je

      0

      0
  6. kertu says:

    dah2la abg nara oi………….. yg sudah tu sudahla. janji rock!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    0

    0
  7. […] disembunyikan oleh mereka Salah satu daripadanya ialah Wawa Zainal adalah tunang orang ketika Read More This entry was posted in Entertainment and tagged Aeril, Bernikah, Dengan, Ketika, Masih, Orang, […]

    0

    0
  8. ayesha says:

    jika perkara ni berlaku pd aku ataupun korang aku harap kita sama-sama dapat kekuatan nanti untuk katakan biarlah dia,dia dah kahwen pon. jangan nanti korang ngamuk tak tentu arahl lak. mcm ludah ke lanngit pula gayanya nanti.

    0

    0
  9. Bantal tak brape busuk says:

    Kalau aku apa aku rasa eh tunang aku kawin org lain? Berbalik kepada jodoh la jwp nya. Tentu ada hikmah. Tu pun kalau betul la ceta ni. Dan harap2 c aeril ni betul2 mdalami agama. Jgn pakai serban , kain atas bahu tu smua dh jadi mcm imam smata2 nak tutup ksalahan dan dpndng baik. Dan dlm sdg mdlmi agama tu sepatutnya tau yg Nabi dah pesan kalau nikah tu hebah kan lah. Ni kan dah mcm2 fitnah timbul. Betul la apa yg nabi dah pesan tu. Alasan takut david teo marah. Sepatutnya tahu d dunia hanya satu yg patut dtakuti, iaitu Allah.

    0

    0
  10. mencelah says:

    0

    0
    • Syarie says:

      Penasihat Agama Johor, Datuk Noh Gadut tampil membuat kenyataan berhubung persoalan tersebut dalam sidang media di Pejabat Agama. Katanya, tiada istilah nikah dua kali dalam Islam melainkan mahkamah mengesahkan pernikahan pertama tidak sah mengikut hukum syarak.

      “Perlu diingatkan apabila sudah bernikah tanpa mengikut undang-undang negara misalnya bernikah di luar negara, pasangan terbabit perlu melakukan ‘isbat nikah’ iaitu mensabitkan pernikahan mereka dengan pihak berkuasa di negara kita.”

      “Mereka perlu mengemukakan semua saksi termasuk wali dan bukti mengatakan mereka sudah bernikah tahun lalu (seperti dilaporkan media) di pejabat agama.”

      “Ia bertujuan memastikan pernikahan itu dilakukan mengikut hukum syarak dan jika tiada masalah, pernikahan mereka boleh disahkan tanpa perlu bernikah sekali lagi.”

      “Bagaimanapun dalam hal ini, tindakan mereka bernikah kali kedua itu boleh menimbulkan pandangan seolah-olah tidak mengiktiraf pernikahan yang pertama.”

      Dalam pada itu, beliau turut menjelaskan keperluan perkahwinan mengikut agama dilakukan serentak dengan undang-undang sedia dibentuk bagi memastikan setiap pasangan berkahwin mengikut hukum syarak sekali gus sah dalam Islam.

      “Kita tidak tahu sejauh mana perkahwinan pertama (tanpa mengikut undang-undang negara) itu sah mengikut hukum syarak. Jika sah, Alhamdulillah, tapi jika sebaliknya, hubungan yang dijalinkan selama ini boleh dianggap zina, manakala anak yang dikandung atau dilahirkan boleh dikategorikan sebagai anak luar nikah.”

      “Dalam hal ini, mereka hanya perlu melakukan sedemikian, sekiranya mahkamah memutuskan pernikahan pertama mereka itu tidak sah.”

      0

      0
    • zulfah says:

      ada 2 kes: wawa masa nikah ….dia tunangan orang…yang dibuat secara adat dan elok oleh kedua dua pihak. wawa kawin tanpa memaklumkan pada tunangnya..ni kes naya tunang dia..brdosa dan tergamak dia buat macam tu..soal jodoh tak jodoh itu memang la..tapi wawa sepatutnya berterus terang…jangan terus menipu dan mainkan perasaan orang..
      kes 2: mereka? nikah dua kali pun sebab dah ada anak…kalau tak ada anak sampai bila bila pun mereka tak akan daftar…cuba bayangkan kalau dalam pernikahan pertama tu berlaku? perselisihan faham gaduh or bercerai…tak ke haru…orang lain tak tahu…haaaa….then si tunang ni pun tak tahu….haaa.benda2 macam ni la takut berlaku sebab tu kena umum atau hbahkan kalau dah kawin…even kawin pertama tu tak ada surat nikah..ni nak tunggu 3 tahun kemudian baru nak delcare surat nikah..gila

      0

      0
  11. sarah lee says:

    Benda yg lepas memang lah lepas…cuma aku terkilan tindakan mereka ni akan jadi ikutan mereka yg ambil jalan mudah.. Cthnya, main nikah 2 kali ni akan dipermain2 kn… Kalau ade kes remaja termengandung ke, derang akn ckp “sudah nikah cuma belum daftar”… yg kadi menikahkn derang pun megong jugak..apalh salahnya dh nikahkan derang, terus daftarkn saja.. Nak rahsiakn dr david teoh konon, david teoh tu bkn malaikat maut yg ko takut sangat…kalau takutkan Allah tak pe gak. Berkahwin dgn aril ketika masih tunangan org…ermmm…. Aku tak terkejut pun cita mcm ni sebab dh nampak sgt drama yg dimainkn oleh wawa ni.
    P/s: pasni ramailh masyt guna pendekatan yg korang amalkn ini..

    0

    0
    • BAPAK Lee says:

      Sarah Lee,

      Ko dah tgk ke video azhar Idur kat atas tu? Xda masalah pun nikah 2 kali. Masalahnya, diorg menyembunyikan perkahwinan tu dan menyebabkan fitnah. Aku rasa ko blm kahwin nie. Ko tahu tak prosedur kahwin mcm mana? Meh aku bgtau skit, kalau nk kahwin, kena isi borang permohonan nikah yg diambil di qariah/negeri masing2. Wawa kena isi borang kat Sabah, Aeril kena isi borang kat negeri kelahiran dia. Then, dlm borang tu, kena ada surat pengesahan bujang dari majikan. Si Wawa punya majikan sape? MIG. Boss sape? David Teoh. Yg sign kena David Teoh or HR Manager yg berboss kan DT. Kan da kontrak MIG x bley bercinta / berkahwin, agak2 David Teoh nk sign ke tk? (Tolong fikir utk Wawa). Then, prosedur kat Malaysia, siapa yg nk kahwin luar daerah, kena ada surat kebenaran kahwin luar qariah dari jabatan agama Islam. Satu lagi, perlu ada sijil kursus kahwin. Sijil tu akan di cop dgn “telah digunakan pertama kali untuk berkahwin dengan……………”(pendaftar nikah akan tulis nama pengantin lelaki utk wawa). Borang yg lengkap akan dibawa oleh jurunikah/imam yg menikahkan mereka pada hari pernikahan. Then, saksi pula akan lengkapkan borang tu dgn particular detail mereka sebelum lafaz nikah. After lafaz nikah, baru jurunikah, saksi, wali dan pengantin akan sign borang2 tersebut. Dan borang tu akan dihantar ke Jabatan agama Islam utk proses pendaftaran dan dlm tempoh sebulan – 2 bulan baru kita akan dapat kad kahwin or sijil perakuan nikah. So, mengambil kira pendapat UAI, maka diorg X dosa apa pun nikah 2 kali. Dah sah kali pertama tu, Kali kedua tu utk documentation purpose. Jgn lah sesuka hati ckp kadi tu menggong, mcm mana dia nk daftarkan pernikahan pertama tu kalau Wawa pun x penah g kursus kahwin. Dia nikahkan ikut hukum agama, bukan hukum undang2 Malaysia. Nak cakap pasal kes remaja mengandung akan gunakan ayat diorg? Habis skrg kes buang anak ikut sape plak? Aiyoooooo… Aku bukan peminat wawa or Aeril, aku cuma peminat blog abg Nara jer. Tapi, aku perasan ada org yg terlebih emosi dan komen2 yg kurang sedap yg dibuat. Udah2 lah tu… Diorg dah nikah, dah ada anak. Semua org bt silap. Siapa kita nak menghukum? Allah lebih tahu.

      0

      0
      • iskandar says:

        ramai je yg tak bekerja dan tak ada majikan tapi bernikah. boleh dapatkan pengesahan daripada ketua kampung, pegawai daerah ataupun pesuruhjaya sumpah utk pengesahan bujang. pernikahan tu sah seperti kata UAI, jika semua rukun nikah dipatuhi. apa yg sepatutnya adalah tidak bernikah kali kedua. kalau setakat nak dapatkan documentation, pergi saja pejabat agama utk proses mendapatkan sijil. mmg akan kena denda la macam kes zizie dan bung mokhtar. sebelum tu kemukakan la bukti2 dan saksi2 seperti ckp datuk noh gadut utk dinilai bagi memastikan nikah tu sah. ramai yg nikah kat siam buat camtu. skarang dah kelam kabut pasal nak menipu, nak cover line. pasal tu la hal agama ni jangan dibuat main2, ditafsir mengikut kesenangan sendiri. ikut peraturan dan undang2, mudah hidup.

        0

        0
      • sarahlee says:

        Kes buang anak tu derang ikut mereka yg telah buang ank skrg ni lh… Buang dlm sungai..dlm magkuk toilet..buang dlm dlm tong sampah…buang ank disemak2….. Sebab tu kalau tgk kes buang ank sekarang ni cara pembuangan itu lebih kurang sama je..kalau ade cara baru sekali pun jarang….

        Btw aku tk ckp pun perkahwinan derang haram ke halal… Aku terkilan cara mereka ni jadi ikutan…. Nk kawen buatlh cara kawin.. Ni cara ini dipermainkan… Lame2 ramailh org buat cara macam ni nanti…
        Benda yg tak pernh dibuat org……kau tak nampk ke keruntuhan akhlak remaja sekarang semakin serius….

        Yg tok kadi tu, kalau lah dia ditauliahkan sebagai tok kadi, buatlh cara org yg betul2 bertauliah… Bg pandangaan dan pendpt kpd pasangan yg nak berkawin… Ni main kawin, janji cukup syarat kawin tu sume. Tak perlulh kwen kali kedua, daftarkn aje perkahwinan pertama mereka…… Kawin kali kedua sebab nk hormati keluarga…. Habis kawin kali pertama tu kuang ajar dgn keluarga lh.

        Ape bukti, perkahwinan pertama itu sah… Jawapan, “hanya Allah je tahu kebenaran”

        Btw, aku tk kenal pun sape wawa zainal dn aeril ni.. Kedua2 pun aku x pernh nampak kt tv, or kebetulan aku bukak tv tk nampak muka derang or mungkin aku bukan kaki tv….. Wajah mereka cukup asing buatku. Namun perkara akad nikah 2 kali tu betul2 buat aku tersentap kejap… Mungkin isu kawin ini dipermainkan.

        0

        0
      • anymous says:

        kenytaaan dari Dato Noh gadot mmg tepat dari UAI..sebab dia pun kehulu kehilir berceramah akhirnya pasang 4…so tak respect lah ye orang mcm tu.

        0

        0
    • penipu alaf baru says:

      kuat betul menipu si wawa nih..

      0

      0
    • SayaBukanUstazah says:

      Takkan jadik ikutan org kalau tak dijaja aib mereka. Umpama satu keseronokan, bila satu2 aib org kita buka….kan!

      Subhanallah!

      0

      0
    • Anonymous says:

      Kalau nak daftar nikah yang sebelum ni tak berdaftar, masa daftar kena bawak semua saksi2 waktu nikah, pak imam yang nikahkan, dengan wali. kalau di Thailand or tempat lain bwk sijil disane lah. Oh. Ini lawyer aku bitau yer. Kalau kes remaja tak nikah lagi tp mengaku dah menikah tu, hat mane nak dapat saksi2 tu semua ceciter sket.

      0

      0
    • jojie jet says:

      setuju dgn statement ni..

      0

      0
    • otak says:

      aku setuju dgn ko sarah….sebenarnya wartawan marah sbb penafian diaorg…diaorg x sedar perbuatan diaorg akan jd ikutan budak2 yang baru nak kenal erti hidup….boleh lak main kawen senang2 sbb nak halalkan hubungan jer…lepas dah ade nak dapat anak baru kawen betul2….dah macam ikut bangsa lain lak…pastu main nafi guna nama agama…elok jugak kisah diaorg terbongkar cepat…kalau lambat..Allah nak duga dengan jatuh cinta dekat orang lain…takut jadi macam x tunang fiz fairuz tu plak….masa tu dah tak guna nak tunjuk bukti dah kawen….eloknya pihak Majlis agama dakwa jer diaorng ni…siasat betul2 macammana boleh kawen koboi dulu…biar jadikan pengajaran buat semua….

      0

      0
  12. Tabitha says:

    Hmmm… Kesan menipu semua terbongkar… Bila ditanya ex tunang napa kawin dgn lelaki yg dibenci menangis lah pula adakah ini lakonan semata2 utk keluat dari masalah? Watever… Senang bertaubatlah dah ada anak pun…

    0

    0
  13. Anonymous says:

    memanglah hal hal yang didedahkan ini memalukan wawa zainal.
    tapi salah dia sendiri.
    dan salah bapaknya jugak.
    anak masih bertunang dikawinkan dengan orang lain.
    kesian kot kat tunang dia.

    0

    0
    • minah jambu merah biru says:

      bis dh anak dia dh gatal sangat nk kawin dh mengenyam nk belaki ape yg bapak dia boleh buat walau pon anak dia ni tunangan orang ! yg salah si wawa..betina lupa diri ha ini lah dia….masa jadi minah kampong dia setia ngan tuning..pastu bila dh jadi artis jadi pelakon start la benci ngan tunang sendiri pasal dh jumpa yg lebih hensem gak Nye pacm si aeril ha sanggop lupakn tunang pasal dh kena penangan si aeril..pahammmmmm !

      0

      0
    • Nek Joan Rivers says:

      Ish3 ramainyer yang bersalah kat Wawa… Reporter semalaya, penyakit misteri, ex-tunang, kontrak MIG, David Teo, David Arumugam, abg Nara, pak guard, makcik jual nasi lemak, cuaca hari ni… Etc etc

      Wawa always innocent kan? (Insert fake tears and sarcasm)

      0

      0
  14. pipo x besh says:

    Sudah..sudah la retis2 neh..tu la buat sidang akhbar pandai..cite di sebalik cite simpan. Memang terbaik la korang bedua..mmg jodoh tu ngam..dua2 same jer.. ape kata pas ni buat sidang akhbar plus kenduri kawen jemput org2 yg tlibat mintak maap..settle..

    0

    0
    • minah jambu merah biru says:

      memang betol ! itu bohong ini bohong tah happe lagi dia punye bohong pon tk tau la..tuning dia pon hensem mungkin tuning wawa ni keja kt kelape sawit takkk?? tu pasal si wawa ni tknk tol takk…cuba kalau tunang dia ni artis mesti dia tkan lepaskn punye tk gitu olga?? helo olga ! where are u?? balek kampong ke? kt mana kampong? hati2 kalau bawak kereta tu ok !

      0

      0
      • asal ko sebok2 says:

        yg ko nk marah sgt nie pesal?ko adek bekas tunang wawa ke?klo ye, xp la marah. nie dah mcm org meracau je mrh org

        0

        0
      • mia lolami says:

        Tunang dia cikgu la. Da tak contact 4tahun, tiba2 mengaku tunang. 4TAHUN. Cte yg kte xtau ntah2 tunang nye pun da de gf lain ke kot kn. 4TAHUN x penah kisah, dan2 ni la gtau. Huhu kte takde kat tempat diorang sume kan, masing2 de alasan masing2.

        0

        0
        • memang palat says:

          siapa ckp dia x contact?halooo tunang dia tu contact tp betina wawa tu xpnh nk reply. memang dasar betina culture shock, lupa asal usul. typical popuan kampung yg sakai wawa ni. nama hawa tukar wawa.hahaha. berangan. aku hrplah kan sapa2 yang kata xpe dia kawin ngn mamat bongok aeril tu sbb baru tunang ngn ex tunang dia tu akan merasai pengalaman yg sama. tunang korang g kawin ngn lelaki or popuan lain. baru besttt. thn korang akan fhmlahkan apa rasanya kalo tunang pg kawin ngn org lain.

          0

          0
  15. Anonymous says:

    Lepas satu, satu hal peribadi diorang nak dihebohkan. Dah2 la tu. Tak payah la semua hal peribadi diorang nak dibongkarkan. Biarlah diorang selesaikan sendiri sesama keluarga.

    0

    0
    • minah jembu merah biru says:

      pasal dorang ni artis pahammmm ! kalau dorang ni bukan artis emmmmm tkde orang yg nk ambek tau ponnnnnnnnnnnn !!

      0

      0
      • dena says:

        bila dorang ni retis jadi dosa menipu die tu jadi double ke compare ngan bukan retis?

        yg bukan retis ni mngata org..dapat pahala ke?

        mcm tu? ade sesetengah retis xnk share cerita peribadi..so respect lah.. lantak la nk rahsia ke nk ape bkn kurang pun duit gaji korang… baca stakat baca je lah..apa yg diorang ckp terima je lah… tipu ke ape tu hal die lah… stakat kena tipu ngan retis apa lah sgt yg sakit ati tu… kiran tetangga dorang pun xe kecoh kt dlm ni

        0

        0
  16. adieda says:

    Dah jodoh kite nk kate apa!!

    0

    0
  17. Pelik says:

    Oh kt LD masa bertunang pn da dpt nafkah ek..
    Untungla gtu..
    Tp perlu ke..islam xwajib pn bg nafkah masa btunang. Yg ayah wawa nk mrh tu np.. Beria beno ayhnya.. Last2 ank dia gak kwin ngn org len

    *sori u olls sekadar share pendapat

    0

    0
  18. Pelik le says:

    Oh kt LD time brtunang pn nk kena bg nafkah..
    Untungla org pmpuan gtu..
    Tp perlu ke…?
    Tp pelik la. Dlm islam xda pn suruh bg nafkah time btunang. Ayh wawa tu sibuk mrh bdk tu xbg nafkah. Bab duit cpt je..tp last2 ank dia gak kwin ngn org lain..

    *sori u olls..sekadar share pendpt..

    0

    0
    • yannie says:

      mmg adat kat sabah berlainan… nafkah ketika bertunang tu sbnrnya nak bg lelaki tu cpt2 kawen ngn tunangnya… ada org yg ikut lg adat ni..ada yg x..

      0

      0
  19. hohoho says:

    oh my god byk nya drama dlm real life pompuan ni.. tp lakonan asal cm kelaut ja…
    ptssss: baru ja nk minat aeril ni after tgk cinta jannah.. cm kena cancel ja..

    0

    0
  20. i love u stupid says:

    What the fox say?
    Ring ding ding ring ding ding
    What the fox say?

    0

    0
  21. Adik tunjuk langit says:

    Artis-artis ni bila dah rase diri mereka tu amerika sangat gini la jadinya..
    Yang penting neelofa bakal jadi puteri umeno.. tahniah neelofa!!

    0

    0
  22. penipu alaf baru says:

    ..laki bini 2×5..elok sgt la tu..
    Nak salahkan David Teo pulak…padahal diri sendiri tu yg menipu org..

    0

    0
    • amren says:

      yelah..dalam melodi kata bukan menipu tapi rahsia..mana blaja pun aku tak taw..
      lepas tu si aeril ni dalam twitter asyik cakap ade orang try nak sabotaj dia..ntah apa2..sendiri cari pasal..eiihh geram aku ngan artis hipokrit..
      Aeril ni kata kawin sebab takutkan Allha nk elak dosa, yang menipu bagai selama ni tak takut Allah pulak, takut David Teo..

      0

      0
  23. aku says:

    1….. c rahid nie kenapa lah nk hantar or masuk kan tunang nye jadi artis
    pe best ke tunang jadi artis.
    2…..ade manusia sudah jadi artis lupa diri salah satu nye wawa.
    3….. bapak wawa dah tau tunang lagi bole setuju anak nye rancangan.. ape tk bole bincang ke dia kan bapak.
    4…..Rashid sudah lah tk perlu ungkit redha jer smua dah berlaku…mmg lah kesian tak org tk kita kan…
    5…..To wawa n aeril… semoga kekal hingga ke syurga…

    0

    0
    • Keretersadai says:

      rahid kepala hotak kau! rashid la nama dia bangang!

      0

      0
      • aku says:

        Eh bodoh ko tak tau ke klau typo… stupit asshole… ko tu bangang..ko nk marah kenapa! Ade aku menyusah kan ko…cuma tk letak s kecoh…tk bertempat..

        0

        0
      • minah jambu merah biru says:

        eh bukan sungep ke nama dia?? kenape rahid n Rashid pulak??? dh memang kepala hotak kau bedengong huh !!

        0

        0
  24. Malik Abg Besar says:

    zubir lu kalau sudah cukup besar lu mari la jumpa gua, jgnkan gua la, gua hantar ajib saja sudah cukup utk bereskan lu..xpon gua hntar abg long fadhil kasi rodok lu punya badan guna hidung besar dia..lu jgn suka nak sibuk2 la dlm hidup org lain, lu buat cerita mcm2 lu ingat org suka ka? lu punya perangai lagi teruk dari itu tailong maa..itu tailong pun ada maruah, sibuk kalau org lggar tempat dia saja maa..kalau gua jumpa lu zubir, mata lu gua korek, usus lu gua tarik kasi mkn sama biawak ooo

    0

    0
  25. Fahrin Ahmad says:

    cantik tak I menari dlm iklan Ali Cafe? A A A A Ali Alicafe!

    0

    0
    • Fahrina Ahmad says:

      Yeah……yeah….. u menari bukan cantik tp cam taik. hehehe…….

      0

      0
    • kak piah says:

      hahaha…aku suke iklan tuu…fahrin menari macm robot…tapi ok laa…menghiburkan hati aku…hahaha

      0

      0
    • nida says:

      eeeeee geli tengok iklan ali cafe tu. meremang bulu roma.
      yeekkkkk. xsuke fahrin. ritu nampak vid dorang ajak puan sri rosmah nyanyi lagu nobody. si fahrin ni yang lebih2. geliiiii. yekkkk.

      0

      0
    • nonamanes says:

      Adik aku minat gila kat hang fahrin!! Wakakaka

      0

      0
  26. Salam says:

    Saya pernah dengar haram bagi seorang lelaki meminang tunangan orang. Haram meminang perempuan yang telah dipinang oleh orang lain sekiranya pinangan sudah diterima oleh perempuan. Jika lelaki pertama tadi membenarkan kepada lelaki lain untuk bertunang dengan tunangnya, maka ia dibolehkan.

    Musykil sama ada wawa dah explain ke belum kat ariel sebelum mereka bernikah. Status mereka and anaknya? Hm. Sampai sekarang masih tak faham kenapa nak berahsia benda baik. Dah terbongkar baru nak saman, sedangkan saman cerita betul.

    Cerita peribadi seorang public figure memang tak boleh lari bro.

    0

    0
    • tony says:

      Tapi dalam Al-Quran takde sebut pasal tunang-tunang nih. yang ade nikah je. so tak haram kalau laki lain meminang tunangan orang sbb diorg blom nikah pun.

      kalau aku salah, mintak tolong betulkan. tq!!

      0

      0
      • Salam says:

        Salah. memang haram.

        Dalam al-quran betul tak ada, tapi hadis ada encik tony. Ustaz saya yg berkata demikian, awak boleh bertanya kepada yg pakar or google ada, boleh cari hadis tu.

        Dalam kes aeril and wawa, kita tak tahu sama ada wawa dah inform aeril bahawa dia ni pinangan orang. And Rashid tu sendiri tidak diberitahu mengenai pernikahan tu, secara logik tiada izin diberikan kepada Wawa. Terang terangan bapanya salah memberi izin bernikah, sepatutnya rashid yg perlu ditanyakan.

        Empunya badan je yg tahu.

        Wallahualam.

        0

        0
  27. tee-moh says:

    Lepas ni zubir bole buat syarikat penyiasatan sendiri..

    0

    0
  28. Raphaim says:

    Nk Memberut rasanya tiap kali aku baca pasal Artist dua ekor ni !

    Muak pun ada , Mual pun ada .. Ish ish ish .
    Begini aje la aku cadangkan , biar la apa Artist pemes ni nk mengaku , yg penting da pun nikah , anak pun da selamat dan sihat.
    Tak payah la nk salah kan david teo ke , wartawan nk mengamuk ke .
    Bagi aku BEAUTIFUL NARA yg paling betul dan pioneer dalam hal exclusive hiburan ni…

    0

    0
  29. tacacila says:

    aduuu tak abis2 lagi citer retis gred c ni? lebih citer2 panaz dari bakat. next!

    0

    0
  30. Zubirbangang says:

    Coppp..kalo tunangan org takleh kawen ke?

    0

    0
  31. Apakah mungkin berulang janji setia
    Apa kan kekal ataupun menyambut duka
    Dan dirimu di janji Sang Sempurna
    Dan kecewa kini dipulih rasa kasihmu

    0

    0
  32. si hensem says:

    mcm xde laki lain… aku lagi ensem kot! sweet talker je aku tgk Airel nih, geli!

    0

    0
  33. Mbok Nita says:

    Kalo la wawa nie llaki dah tentu orang akan kata “jantan lupa diri. Glamer sikit dah lupa bini/tunang”. Ala cam kes mawi n bbrapa artis llaki len sblm nie. Nasib bek la wawa nie pompuan. Org hanya akan kata “dah takde jodoh. Dah itu jodoh dia. Nak buat camna? Takkan nak paksa.takdir” betul tak?

    0

    0
  34. mie says:

    Subhanallah indah sungguh sikap dan bahasa org melayu ni..siapa kita nak menghukum wawa dan airel..wawa dan airel dah pun melakukan pekara yang halal dan indah di dlm agama islam..,sedih melihat org2 melayu kita ni yg beragama islam tapi mulut dan sikap tak ubah ibarat kafir..hanya tahu membuka aib org dan berkata mengikut nafsu syaitan…kesian tgk komen2 manusia kat sini serta wartawan yang tak ubah seperti kaum jahiliah…subhanaallah…

    0

    0
  35. bekas peminat aeril says:

    http://www.youtube.com/watch?v=p7wjvUX6a30
    http://www.youtube.com/watch?v=zO1cikPNWTI
    http://www.youtube.com/watch?v=wO2Q6YqL0gA

    Tengok dan nilailah sendiri. Semua ketentuan Allah :D
    Bestnye muda-muda dah kawen :)

    0

    0
  36. miss x says:

    Kalo x silap…haram menikahi ppuan yg sudah mjadi tunangan org kecuali ptunangan itu dputuskn sbelumnya…pededahan ni mnyuruh kita bpikir n ambil iktibar…jangan mnipu terutma dgn org ramai wlaupun pkara itu pahit utk dtelan, jgn bsumpah atas nama agama nanti mmkan diri, jgn bnikah dgn org lain kalo diri tu dah jadi tunangan org lain kecuali mmg dah putus…inilah akibat kalo btindak mengikut emosi tiada akal fikiran didahului

    0

    0
  37. adf says:

    Tabahla wawa n ariel, lama2 senyap mulut org, yg penting korang mulakan hidup baru dgn jalan hidup islam, insyaAllah semua akan ok nanti. Allah ada.

    0

    0
  38. nana says:

    kesian kat lelaki ni.. sabar je.. dan pasrah..

    takpe la, dah tak de jodoh..

    tapi kena ingatlah.. what goes around, comes around

    0

    0
  39. Kak timah lambong says:

    Wawa 21 tahun, baru nak kenal idup.
    Rashid 39 tahun, keje cikgu sekolah rendah. Duit hantaran berapa pun tanak disclose. Maknanya seciput je la tu.
    Aeril 25 tahun, muka hensem. Keje retis, glemer dapat, masyuk pun ye.
    Kalau akak pun jadi wawa, akak pilih si aeril tu. Sedap mata memandang. Muda bertenaga. Geli aku kalau anak aku umur 21 nak kawin laki nak sebaya maknya.
    Tahniah pakcik zainal kerana memilih calon menantu yang tepat.

    0

    0
    • keledek says:

      cikgu sekolah rendah tak selamanya cikgu sekolah rendah. ada usaha, naik la dia kpd guru besar, usaha lagi, naik la dia ke pengetua. lagi usaha naik la dia kpd pegawai kementerian pelajaran.

      retis tak selamanya retis. ada job, masyuk la dia. takda job, sendu la dia

      glamer tak selamanya glamer. muncul yang baru, yang lama kena turun

      pangkat cikgu sekolah rendah, takkan turun pangkat kepada cikgu tadika. makin banyak pengalaman makin naik, biar perlahan.
      pangkat retis pulak, usaha macamana pun mendaki ke puncak sampai waktunya akan jatuh jua

      0

      0
    • Anonymous says:

      Kak timah ni cakap macam orang xde otak, xde pelajaran. Sile jgn buat anak. kalau x bertambah lagi orang bodo macam Kak Timah.

      0

      0
    • Kiki says:

      Dunia artis hanya sementara, kak timah.
      Yang banyak merempat tu artis juga.

      0

      0
  40. cik bunga says:

    mcm tak faham banyak perkara… mereka bertunang sebb dua2 berhijrah ke kuala lumpur.. kalau da bertunang lega sikit hati mak ayah kalau ke sana berdua.. well.. rasanya bertunang bukan tiket untuk berdua-duaan pun.. mcm mana yg boleh dikatakan boleh melegakan hati keluarga wawa..
    beri nafkah walaupun hanya sudah bertunag.. betul ke ikut adat sana cam tu?? bukan nak buat pandai… dalam islam tak de lak cam tu… mcm keliru sikit..

    pape pun… kau bernasib baek la rashid…. nasib ko tak bg nafkah… kalau bagi.. wawa buat cam ni.. mmg rugi la cite die..sia2 membazir duit kat org cam ni…

    confirm la aku benci da depa ni mcm mana aku benci si loapk tu.. hohohoho…

    0

    0
    • Dayang says:

      kebanyakkannya kat sabah adatnya begitu..klu dh bertunang memang ada diberi nafkah..tp mungkin bukan semua kaum kat sabah mengamalkannya…tengok pada adat masing2 la. ini cuma adat..tiada dalam ajaran islam pun.

      0

      0
  41. Salah saper?? says:

    Salah bapak wawa sebab x buat cara elok..i mean ptunangan tu patut putus dulu..
    Salah wawa sebab x berterus terang dgn tunang..
    Salah aeril sebab sibuk belajar agama sampai x tahu haram kacau tunang org..tapi mungkin dia x tahu..
    Salah david teo mungkin peraturan terlalu ketat sampai budak baru nk jadi artis takut..walaupun mungkin dia boleh bertolak ansur..budak muda x berani kot nak bersemuka..
    Salah wartawan sebab suka mensensasikan cerita..
    Salah blogger sebab suka dengan cerita macam ni..
    Salah aq sebab suka baca cerita bodoh macam ni..hehehe

    0

    0
    • izz says:

      aku suka point yang last ittew
      “Salah aq sebab suka baca cerita bodoh macam ni..hehehe”
      salahkan diri sendiri takpe, hehe

      0

      0
    • 2x2 berapa hah says:

      Yg sorg dislike ni mesti rasa bersalah..kehkehkeh
      Tapi nak tahu juga apa salah tunang dia wei..

      0

      0
  42. zulaikha says:

    aper la wartawan ni..x abis2 nk bukak aib orang… x tkot ker..dunia nk nak akhir zaman ni.dah2 ler..

    “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum Muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya.” (HR. at-Tirmidzi)

    0

    0
  43. Akusukakucing says:

    Daripada kisah wawa dan ariel ni, kesimpulanya, kalau dah bertunang tu hebah-hebahkanlah,begitu juga kalau dah kahwin, daftar ke atau tidak hebahkan juga. Jangan salahkan orang lain bila rahsia dah terbongkar…A.S.K.

    0

    0
  44. Permysuri says:

    Saya rasa Wawa dan Aeril telah mengambil langkah yang tidak bijak dengan mengadakan press conference berkaitan isu ini. Cuba lihat artis2 terkemuka Hollywood – mereka tidak mengadakan PC untuk menerangkan benda2 personal sebegini. Sebaliknya mereka hanya memberi statement melalui PR masing2. Untuk artis2 lain: learn from the professionals. Jangan melatah bila dijentik – ini punca pendapatan wartawan – don’t let them feed on your sufferings. Untuk kita yang bukan artis: we learn from other people’s mistakes.

    0

    0
  45. Anonymous says:

    Pada aku bekas tunang wawa ni yg salah. Dah tau awek ko cun melecun, knp suruh dan galakkan dia jadi artis bagai. Memang lupa diriler pas tu. Lagi2 muda… byk benda dia nak rasa.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Perit Utk Ak Diamkan………..Sakit Bila Ak Dipersalahkan………….Ak Klu Boleh Tak Nak Dipanjang2kan suda cita ni………..ak da pasrah…………..klu ak masih boleh menutup mulut selama ni…………tp org yg da tahu sejarah ak dgn wawa………terutama family, rakan, mesti ada yg tak dok diam…………walaupun niat dia org nak membantu………..tp apa yg boleh ak buat………..kerana mreka ada mulut dan ak tak ada kuasa ajaib nak tutup mulut dia org

      0

      0
  46. lisa ray says:

    slm,
    Berbalik pada semua yang berlaku , wawa mahupon aeril, ini semua adalah ujian bt mereka, bg kita pula , sape kita nk cabar kuasa Allah? dah mmg jodoh mereka, setiap yg berlaku ade hikmahnya, pengorbanan yg dilakukan oleh ex tunang wawa spy wawa menjadi artis menyebabkan wawa bertemu lelaki yg terbaik utk dijadikan suami…apa itu lelaki terbaik? lelaki yg sudah mampu dari segi zahir dan batin, elok ilmu agama nya sudah cukup kite terima lamarannya… ttg wawa masih bertunang pada masa itu, biarla mereka saja yg tau…kita xde hak nk menelanjangkan mereka dgn cerita2 yg belom tentu benar dan pasti…dan ape yg pasti aeril dahulukan Allah dgn menghalalkan hubungan dr David Teoh, jadi x timbul isu takutkan David Teo…jgn jadi kita jadi manusia bodoh..Apakah anda suka anak2 anda yg bertudung berdating sambil berpegangan tangan walhal hubungan yg sudah pasti haram..renung2kan la… dan berhijrahlah pemikiran anda…selamat hari raya aidiladha..

    0

    0
  47. hak tuIiiii says:

    Senang je, JUJUR dalam hidup. Kalau sekali dah menipu sampai bila-bila pon apa yang dicakap semuanya adalah penipuan belakeeee.

    0

    0
  48. swatch says:

    kalau dari dulu lagi tu dah tau berserban, MESTI PAHAM LA RAMPAS TUNANG ORG ni DOSA BESAQ OK! aku yakin bende yg terjadi kat rashid n wawa ni…mesti tangan jahat ade yg hantar main ilmu sihir.. kes camni dah melambak sangat terjadi dlm masyarakat kita skang, REALITI masyarakat skrang suka guna ilmu santau nak kebas atau pikat perempuan org .aku tau pasal pakcik aku ni pakar rawatan ilmu batin, asyik complen masyarakat skrg suka guna santau benci n pemisah.. bende camni lelaki yg TAK GENTLEMAN je punye tabiat.

    0

    0
  49. pantatbusuk says:

    apa benda lah bangang dua orang ni. nk kata femes tahap ikan paus kt tengah lautan xdelah jg. femes lagi gajah kat zoo negara. tp berangan mcm paling femes. kontroversi bukan main.tapir kat zoo lagi x de kontroversi.ilek je mkn tido. ni dua org ni manusia ni. bukan tapir or sewaktu dengannya. pas ni kalo org ikut cara nikah dorang ni tnpa ada dokumen tp ngaku2 nikah amacam?sbb tu nikah or kahwin mesti dihebohkan so that manusia lain tau yang bangang dua org ni da kawin. ni nak rahsia2 kunuuuun. kepala hotak ko nak rahsia. xde konsep kahwin yang full of secrecy. pastu slhkan org lain nk jatuhkan dorang. what the fuck is that? tipuuu je kata takut DT walhal memang plan nak rahsia ko kawin. kalo x kantoi kan mesti bangang dua org ni still x ngaku kawin n ada anak tp tinggal sekali konkek x hengat dooonia. bagus jg kantoi. xdelah korang blh terus rahsia. kalo korang xkantoi kesian ank tu x diakui kewujudannya. sedangkan ayam lagikan menjaga telur2nya ni pula manusia mcm bangang bedua ni. ini bukan soal mengaibkan or watsoever tp sebagai manusia yg ada otak ada fikiran gunalah sebaiknya. kalo kawin umumkan. sbb haiwan2 x perlu umum dorang kawin sbb dorg xde otak. dorang mmg dicipta xde fikiran mcm manusia. kalo korang dikata binatang mrh tp korang sedar tindakan korg merahsiakan perkahwinan ini lagi merendahkan tahap manusia? kawin tu best. memglah cbrn byk.tp best. apa susah nk akui korang kawin sblmni?nk bt pc bagai korang igt korang tu sape?cuma artis beb. artis. diulangi artis. bukan sapa2 tau. tp dsbbkn korg bt tindakan mcm sblm ni mesti akan ada yg follow cara korang. korang xtakut ke kalo org follow cara korang yang xakui perkahwinan or berkahwin?pastu kawin nikah ala2 main pondok2 begitu tnpa ada documentation.?memanglah sah.tp undang2 keluarga islam perlu diikut beb. sbb yg membezakan antara korang dengan para haiwan sekalian adalah haiwan x terakluk pd mana2 undang2 termasuk undang2 perkahwinan islam.perkahwinan tu sgt indah. pastu mentang2lah kunuunnnya wawa tu cantik and ariel tu kunuun hensem bukan main lagi org2 jadi apologetik pada korang kan? setakat muka wawa tu berlambakkkkkkk kat pasar filipin kk tu. even awek2 keje dobi kat centre point kk tu 10x cun dari wawa. ariel? celah mana hensemnya?biasa je. membe aku buruh binaan lagi macho. ariel tu xpyhlah berlagak good2 ala2 suci bgitu. but since korg da kawin ok r. smoga berbahagialah.

    0

    0
  50. panadol says:

    rashid ni dah tau wawa dah menangung mcm2 pg cite dari a smpi z kt wartawan plak tu.. nk bg wawa derita pasal isu tunang ni plak ..lg aku kesian kat wawa ada,..

    0

    0
    • Anonymous says:

      buat apa nak kesian kalau diri sendiri yang mencari masalah? saya perempuan, tapi naik malu dengar apa yang dia buat. kalau ye pun dah berubah hati jujur la bagitahu. dah nak sangat jadi artis, kena sedar risiko. maybe dia akan cakap dia pun ada hak peribadi tapi semau tau risiko yang datang dengan fame (kalau dia famous la, maybe famous sikit je kot). bukan untuk artis je, semua orang la kena jujur, senang cerita.

      0

      0
      • panadol says:

        maksud aku si rashid tu xyahla nk cite dari a smpi z. cite sikit 2 dahla. kata kalo boleh xnk wawa menderita. itu semua trick wartawan ty soalan bg semua cite dr form 5, biodata si rashid semua ada. .xperlu la tu. mengeruhkan keadaan .cite simple sudah.

        0

        0
        • Anonymous says:

          kalo cite simple kang boleh diputar-belitkan dek si wawanye. dah bende besa cam nikah ni pun diorang bole jadikan kontroversi, baik cite habis je. kang tak pasal=pasal die pulak kene cakap bukan-bukan. rashid pun nak jage diri die jugak la tu.

          0

          0
    • Anonymous says:

      Lebih Baik Terbongkar terus dr terbongkar belakang hari………..sekurang2 benci sekali jgn benci berkali-kali…………..sekurang2nya ariel to boleh menerima kenyataan….jgn nanti to alasan utk dia tinggalkan wawa belakang hari…..sebab wawa jg tipu suaminya hidup2………….

      0

      0
  51. keyboard aku rosak says:

    apa benda lah bangang dua orang ni. nk kata femes tahap ikan paus kt tengah lautan xdelah jg. femes lagi gajah kat zoo negara. tp berangan mcm paling femes. kontroversi bukan main.tapir kat zoo lagi x de kontroversi.ilek je mkn tido. ni dua org ni manusia ni. bukan tapir or sewaktu dengannya. pas ni kalo org ikut cara nikah dorang ni tnpa ada dokumen tp ngaku2 nikah amacam?sbb tu nikah or kahwin mesti dihebohkan so that manusia lain tau yang bangang dua org ni da kawin. ni nak rahsia2 kunuuuun. kepala hotak ko nak rahsia. xde konsep kahwin yang full of secrecy. pastu slhkan org lain nk jatuhkan dorang. what the fuck is that? tipuuu je kata takut DT walhal memang plan nak rahsia ko kawin. kalo x kantoi kan mesti bangang dua org ni still x ngaku kawin n ada anak tp tinggal sekali konkek x hengat dooonia. bagus jg kantoi. xdelah korang blh terus rahsia. kalo korang xkantoi kesian ank tu x diakui kewujudannya. sedangkan ayam lagikan menjaga telur2nya ni pula manusia mcm bangang bedua ni. ini bukan soal mengaibkan or watsoever tp sebagai manusia yg ada otak ada fikiran gunalah sebaiknya. kalo kawin umumkan. sbb haiwan2 x perlu umum dorang kawin sbb dorg xde otak. dorang mmg dicipta xde fikiran mcm manusia. kalo korang dikata binatang mrh tp korang sedar tindakan korg merahsiakan perkahwinan ini lagi merendahkan tahap manusia? kawin tu best. memglah cbrn byk.tp best. apa susah nk akui korang kawin sblmni?nk bt pc bagai korang igt korang tu sape?cuma artis beb. artis. diulangi artis. bukan sapa2 tau. tp dsbbkn korg bt tindakan mcm sblm ni mesti akan ada yg follow cara korang. korang xtakut ke kalo org follow cara korang yang xakui perkahwinan or berkahwin?pastu kawin nikah ala2 main pondok2 begitu tnpa ada documentation.?

    0

    0
  52. well done wawa says:

    Rasanya kalo wartawan tak bongkar cerita si artis berdua ni, sampai bila agaknya situnang akan terus ditipu n sampai bila dosa wawa n familynya akan berterusan kan….kedua2 nya sering berbicara ttg keindahan Islam & keredhaan Allah justeru mana mungkin mrk terlupa dgn dosa sesama manusia…tetapi ?????

    0

    0
  53. jatuhcintaTERUSkAHWIN says:

    Salute jugak dgn wawa zainal & Aeril ni…
    walau berlakon & bergambar pakai seksi ..& touch laki-perempuan mcm biasa…tp bila jatuh cinta…terus kahwin, even kahwin senyap…bagus2…
    x ramai org mcm tu skrg ni…, selalunya artis cinta lama2…lpstu clash atau kahwin gempak2…
    org biasa2 pun jarang2 yg jatuh cinta & terus kahwin…baguslah korang ni

    0

    0
  54. peah benci wartawan says:

    Atau mungkin dia(tunang wawa) diminta untuk tampil secara sengaja dan diminta untuk timbulkan isu ini?

    zubir pondan yg upah kot..dia bab2 korek rahsia ke lubang cacing no 1..wartawan sangup buat apa saja..
    tengok tak video sidang media wawa dan aeril dengan wartawan tu..wartawan dah korek lama dah isu ni..trick mereka tanya wawa time tu wawa ada tunang x..wawa jawab x ada..cuma cinta monyet..mereka saja nak buat isu..tup2 keluar isu ni..wartawan buat keluar sikit2..x kan nak buat keluar sekali gus kan.. nanti boleh jual gosip banyak2 kat paper..baru mansyukk

    zubir prove lebih2. macam gampang aja..zubir ni aku rasa frust dengan aeril kot.wakaka.

    0

    0
  55. peah benci wartawan says:

    Kenapa Sekarang Mengaku Tunang Saya? – Wawa – BELUM reda isu pengakuan berkahwin, isteri pelakon Aeril Zafrel, Wawa Zainal sekali lagi dilanda ‘badai’. Kali ini, pelakon cantik berusia 21 tahun itu dikatakan masih tunangan orang sewaktu bernikah dengan Aeril pada 25 Februari 2012.

    Dakwaan tersebut dikeluarkan sendiri oleh individu yang dikenali hanya sebagai Rashid yang mendakwa dirinya sebagai tunangan Wawa itu tersiar dalam sebuah akhbar mingguan, Ahad lalu.

    Kosmo! berjaya menghubungi pelakon yang kini muncul dengan filem Longkai tersebut yang menegaskan ini merupakan kali pertama dia menjawab panggilan telefon pihak media selepas kali terakhir muncul bersama Aeril pada sidang akhbar, Jumaat 11 Oktober lalu.

    Wawa tidak menafi atau mengiyakan status dirinya yang dikatakan masih ‘tunang orang ‘ seperti yang didakwa Rashid, namun dia mempunyai sesuatu untuk dijelaskan kepada umum berhubung isu tersebut.

    Kosmo!: Benarkah Wawa adalah tunangan seorang guru sekolah bernama Rashid semasa anda bernikah dengan Aeril seperti yang didakwa seorang lelaki pada Ahad lalu?

    WAWA: Sebenarnya saya tidak mahu memberi apa-apa komen berkaitan dengan isu ini kerana saya sendiri juga tidak tahu untuk menjelaskan keadaan kami. Ini kerana perbincangan tersebut (hubungan) berlaku antara ibu bapa saya dan juga ibu bapa pihak lelaki itu.

    Saya akui, saya memang mengenali lelaki tersebut, namun kami juga sudah hampir empat tahun tidak berhubung dan saya hairan kenapa baru sekarang dia muncul dan mengaku bahawa dia adalah tunang saya. Atau mungkin dia diminta untuk tampil secara sengaja dan diminta untuk timbulkan isu ini?

    Adakah benar dakwaan Rashid bahawa anda pernah menumpang di rumah adik perempuannya semasa anda kali pertama jejakkan kaki di Kuala Lumpur?

    Ya, saya mengaku pernah menumpang di rumah adik lelaki tersebut seperti yang didakwa. Saya memang datang ke Kuala Lumpur selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun 2010, sebelum saya menjadi artis. Bagaimanapun, sama seperti mana saya tidak berhubung dengan lelaki tersebut, begitu juga dengan adiknya. Kali terakhir saya berhubung dengan lelaki tersebut adalah kira-kira hampir empat tahun lalu dan kini memang telah terputus hubungan.

    Beralih kepada soalan berkaitan perkahwinan Wawa dengan Aeril, apakah komen anda tentang kenyataan akhbar Penasihat Agama Johor, Datuk Noh Gadut yang mengatakan bahawa pasangan berkahwin hanya perlu hadir ke pejabat agama untuk mengesahkan pernikahan mereka (dengan membawa saksi termasuk wali dan bukti mengatakan mereka sudah bernikah) tanpa perlu bernikah kali kedua?

    Saya minta maaf, saya tidak arif untuk memberi komen tentang isu ini. Jadi saya kira lebih baik merujuk terus kepada peguam saya, Zulhasmi Zakaria.

    Bagaimanakah dengan kehidupan Wawa selepas pendedahan status perkahwinan kalian?

    Sejujurnya, saya masih dalam trauma dengan wartawan selepas dihentam dengan teruk sekali pada majlis sidang akhbar pada Jumaat lepas. Bagaimanapun, saya rasa lega dan bahagia kini dengan kehidupan bersama Aeril dan anak kami, Ahmad Fakhruddin Attar.

    Adakah Wawa masih dengan keputusan untuk memberi fokus terhadap anak dan akan kembali aktif dalam dunia seni pada satu tempoh yang ditetapkan?

    Sebenarnya, saya ada mendapat tawaran berlakon daripada produksi luar (bukan MIG) dan drama daripada stesen televisyen TV3 dan TV9. Namun, seperti yang saya putuskan, saya akan tetap memberi fokus buat anak saya dulu dan merancang menjaganya sendiri sehingga dia berusia empat atau lima bulan sebelum kembali aktif.

    Dari mana anda mendapat kekuatan berhadapan dengan kemelut ini?

    Secara jujurnya, saya mendapat kekuatan untuk berhadapan dengan masalah ini daripada anak kami. Cuma, Aeril, buat masa ini, dia masih berada dalam keadaan yang sangat tertekan sehingga tidak keluar rumah kecuali untuk penggambaran. – Kosmo

    0

    0
    • Anonymous says:

      Tak masuk akal………da putus hubungan 4 thn………..sedangkan dia kontrak dgn MIG pun 2010.di mana dia dtg sama2 tunang ke kl..selepas rashid berhenti keja 2009……..dan bertunang Jun 2010 atas desakan keluarga wawa………rashid balik ke sabah pada raya aidilfitri 2011………..dan wawa kwin kali pertama pd februari 2012..so mana peginya 4 thn to……………..tau kira matematik ka wawa ni………..jgn putar belikkan keadaan nanti makan diri sendiri………..

      0

      0
  56. kenapa wartawan perlu dipersalahka says:

    Aku heran nape lak ada orang dok maki2 wartawan or blogger hiburan..da mmg keje diorang…kalo x xde la blog beautifulnara yg korang dok bukak ni…come on la..diorang kan artis public figure, so kene faham la ….kalo xnak isu peribadi diusik bek jgn jdk artis…sekian.

    0

    0
  57. PEMINAT says:

    apa yg ada dlm pikiran ko sbnarnya wawa. kalo ye pun xsabar nak kawen dgn artis, putusla tunang dulu. kesian extunang ko dgn family dia kena tipu. ni kalo wartawan x dedahkan sampai bila dia nk kna tipu. sia2 je dia tunggu ko padahal ko xlayak pun utk ditunggu. ko pulak aeril berlagak alim je lebih eh tp amek tunang org.

    0

    0
  58. PEMINAT says:

    apa la yg ada dlm pikiran ko wawa? kalo ye pun xsabaq sgt nak kawen dgn artis, putus dulu pertunangan tu. ni ko dh jd isteri org tp cincin duit hantaran pun ko smpan lagi.. kalo wartawan xdedahkan ko dh kawen sampai bila la tunang ko kena tipu. sia2 je dia tunggu ko dgn perangai ko mcm ni. laki ko pulak alim katenyeee.. tp sedar ke x amek tunang org.

    0

    0
  59. intan says:

    x sanggup tgk video sidang media dorg…kesian sgt cara dorg cuba mnjwb…sorok slh bgtau pon slh, hrp dorg tabah sbb nak jd artis sgt kn

    0

    0
  60. artis malaysia bimbo says:

    Korang sume biasla… cuba klu neelopak wat gini, berbakul2 maki neelopak tu, tp sbb nurhawa wat kes… siap backing lg… bg aku artis malaysia sume tak bermoral…. ak pon rasa xbermoral baca gossip2 ni… yg aku tmbh geram nk tunjuk baik dia pakai tudung plak… hrp pakai tudung ni bkn setakat nk cover penipuan korg tp untuk tutup aurat terusss… artis bodoh sib baik ak x mnnonton drama melayu sgt…

    0

    0
  61. orang sabah says:

    kawin tanpa daftar memang perkara biasa di sabah..tak ada dokumen :)

    0

    0
  62. orang sabah says:

    kawin tanpa daftar memang perkara biasa di sabah.tidak ada itu dokumen..kawin saja.. asal menepati rukun nikah sudah sah bha. undang2 Allah yg penting :)

    tapi kalau imam di semenanjung mereka ndak berani buat begitu ya.. imam disini (sabah)memang udah biasa aja..kerna itu aeril dan wawa guna imam dari sabah..apa pun pernikahan mereka sah. sudah2 lah mau marah2.. nanti esok2 jadi kat diri sendiri atau ahli keluarga sebdiri baru tau..
    kita tak tahu situasi sebenar mereka dengan pihak MIG bagaimana..daripada aeril sentuh dengan dosa..baik sentuh dengan halal saja bha :)

    0

    0
    • grumpydrive says:

      Si Wawa ni keturunan Bugis ker or Suluk?

      0

      0
      • antu says:

        pentingkah keturunan?

        kamu org Melayu tu la paling ramai brzina, lepas tu buang anak.. moralnya d sini, undg2 Allah yg patut diutamakan.. hanya manusia yg suka myusahkan diri sendiri.

        0

        0
  63. propa lebey.. says:

    Problematic question betul la korang ni….

    0

    0
  64. zubitmulutlongkang says:

    aku tau lah siapa yang bangang dok korek2 rahsia wawa nih..gigih sampai call bekas tunang wawa…tunang wawa tuh pon dh redha..konon nk aibkan wawa la tuh korek cerita sampai gigih call desak orang tu cerita kisah idup orang..eh takde ke orang nk korek kisah hidup wartawan ni eh.dorang ni baik sgt ke..xde buat salah eh…

    0

    0
  65. Anonymous says:

    Both couple sangat cantik. Tapi tak dapat tengok diorang bersanding, mesti cantik.

    0

    0
  66. choi says:

    aeril ni cakap ‘daripada saya sentuh dia dpt dosee, baik sy sentuh die dapat pahala’- so kawen la kali pertama untuk halalkan perhubungan. kekdahnya.

    dah tu sentuh2 dlm drama? dpt pahala ke idok? kenapa x kawen je ngn sume actress yg blakon ngan ngko?

    choi.

    0

    0
  67. nina says:

    Nara, nak tegur sikit. kalau boleh, mana-mana artis yang pakai tak cukup kain, (sebelum or selepas insaf) tolong la edit gambar tu cover. skrg ni nak tunjuk gambar tunang dia kan. so apa la salahnya kasi cover bahagian yang agak terdedah tu. kita kan orang Islam. kata bergossip dengan berhemah. buat la pembaharuan. mana gambar yg agak terdedah tu aku harap tolong la cover.

    0

    0
  68. maama says:

    kesian aeril kahwin dengan tunang orang

    0

    0
  69. Hasyir Sy says:

    Sedih nya sebab lagu ni aku tujukan untuk Wawa Zainal… :'(

    Ada lagi kah artis Sabah macam dia ni..huhu

    http://unknownlyknown.blogspot.com/2013/10/rindukanlah-chord-encik-mimpi.html

    0

    0
  70. jay says:

    tunang dia ni cerita detail kot kat wartawan. dari cerita dia nampak sangat dia tak suka aeril. cerita detail gila. tak baik seh. orang tu dh kawin dh ada anak.. apelah. dh lah diorg kene hentam haritu. dtg pulak kau bocorkan rahsia lg.. ya allah.. cakap jelah ‘biarlah tu rahsia antara kami, rasanya tak perlu lah sebarkan, mereka dah pun bernikah’. adoiyai.. tunang dia ni saja je ni nak jatuhkan aeril. cakap selama ni wawa terseksa lah apa lah..

    0

    0
    • Kiki says:

      Letak diri kat tempat Wawa memang lah kesian kan.
      Dah jadi macam tu nak buat camne.
      Doa yang terbaik je lah.

      Cuba letak diri anda di tempat bekas tunang wawa?
      ahli keluarga bekas tunang wawa?
      malu yang anda dapat, maruah keluarga diperkotak katik macam tu.
      cuba fikir.

      0

      0
  71. hitam putih says:

    dari dulu sehingga sekarang ni aku tengok kerja wartawan (HIBURAN) ni dah macam makin teruk. Yes kita tahu WARTAWAN mencari rezeki dgn mendaptkan berita. TETAPI apalah salahnya menggunakan cara pekerjaan ini dengan mendidik artis itu untuk menjadi lebih baik. Sama ada palsu atau benar itu bergantung pada empunya badan sekiranya mahu menceritakan perkara sebenar ataupun tidak.
    Artis menjawab segala persoalan wartawan bila ditanya soalan. Sekiranya artis tidak menjawab atau berbohong itu adalah hak mutlaknya.
    Persoalannya perlukah artis menjawab soalan wartawan sekiranya artis tersebut dimaki dan diherdik. Wartawan meminta artis menjawab soalan dgn berkhemah tetapi wartawan itu sendiri menjadikan kerjayanya kotor dan jijik untuk artis itu sendiri dekatinya. Wahai artis..abaikanlah wartawan yang tidak ada moral dan akhlak yang mulia..pedulikanlah mereka..sekiranya anda ikhlas didalam industri untuk mencari rezeki lakukanlah dengan baik dan jujur. Allah mengetahui apa yg ada didalam hati anda dan bukan wartawan yang menentukan rezeki anda. tidak pulak pernah aku melihat wartawan memaki M Nasir dan seangkatan dengannya sekiranya tersalah cakap dsb KERANA apa? kerana wartawan itu sendiri TAHU dan TAKUT apa yg akan diterimanya dari artis itu…

    0

    0
  72. lee says:

    ni ke wawa zainal ? ok. hi

    0

    0
  73. I abolutely love your website.. Very nice colors & theme.
    Did you builpd this site yourself? Please reply baack
    as I’m planning to create my own site and would love to
    know where you got this from or exactly what the theme is named.
    Appreciate it!

    0

    0
  74. Anonymous says:

    memang dh tertulis dh pun perjalanan hidup dia mcm tu…cukup2 sudah…

    0

    0
  75. nurizuan says:

    sbb tu la ada adat fmily si lelaki dtg merisik si perempuan sblm brtunang, supaya pihak si lelaki bole tau si perempuan tu dh ada org punya ke blum … xd la kes kawen ngan tunang org.. apa2 pun semoga berbahagia lah kepada mereka semua .. peace yo

    0

    0
  76. pencinta wanita says:

    saya pun dah tengok melodi last week. kesian sgt tengok muka wawa masa PC tu. kalau sy kat tempat dia, sy nangis kot. wartawan tanya bertubi2. entah apa la yg para wartawan tu dapat bila dah bongkar semua perkara ni. adakah mereka mendapat pingat? wang tunai? emas berlian? atau sekadar rating kenaikan jualan akhbar atau blog masing2?

    sy pun kecewa, bila mereka merahsiakan perkahwinan dan sikap berdolak dalik tu. kadang2 geram jugak kat aeril, siap nk saman bagai. nak saman apa? memang mereka kawen dan bukan fitnah pun.

    hmmm..saya baca blog hiburan ni, time sarapan depan laptop. tidak membawa kebaikan dan keburukan kepada sesiapa. diharapkan para wartawan, jgn la guna ayat yg kasar mcm tu. kehidupan wawa dan aeril tak bagi apa2 kesan pun pd hidup wartawan2 tu atau hidup kita.

    0

    0
  77. betik says:

    LOL..

    dulu kecoh suh dorang clarify status hubungan ..

    skang kecoh selepas dorang confirm status hubungan.

    apa yg korang nak drpd mereka haaa setaannn~!!!

    0

    0
    • peminat sentap says:

      nak diorg terima balasan atas semua propaaaaaaaa yg diorg buat.. konon innocent.naik benci aku.

      0

      0
      • Beautifool Liar says:

        I talk about the gods, I am an atheist. But I am an artist too, and therefore a liar. Distrust everything I say. I am telling the truth.
        -Ursula K. Le Guin-

        0

        0
  78. Biskut says:

    Tahniah la kat bapak wawa sbb dh dpt menantu yg blh bagi nafkah kat wawa tiap bulan….

    0

    0
  79. Yuna says:

    tak tahu ke wartawan hiburan kan semua ahli neraka..termasuk abg nara sbb cerita bukak aib org

    0

    0
    • Anonymous says:

      syurga neraka,,di tangan Allah,,xbaek bckp bgitu…dosa pahala di tgn masing2,,,wallahualam

      0

      0
    • kak seripah says:

      Amboi… ko malaikat jaga pntu syurga neraka ke tau org masuk mana2… sesedap rasa je mulut ko.. hidayah Allah ni kita xtau, mana tau akhir idop nnt org berubah jd baik… ko tu baik g ngaji drpd baca gossip…ko pun dpt dosa baca gossip…aku pon dpt…arghhhhjh

      0

      0
  80. Anonymous says:

    dh le tu jgn asyk kn menghukum dia org…dia org dh nikah pn…sok kalau terjadi kat keluarga kita benda y sama..haa mcm mana..dunia ni kan bulat…doakan j y terbaik wat dia org…

    0

    0
  81. Pilih kasih says:

    fuhhh..masing2 mengutuk si wawa ni senang j ye sb hanya d ujung jari keyboard j…doakan j la agar dia orang bahagia hingga ujung nyawa…jgn nk kondem j tahunya…aku bukanya nk sebelahkan sape2..tpi dh jodoh dia org..nk ckp lebih pn x boleh sb kita semua ada keluarga…so..sblm mengata tu cermin diri kita dulu ye…

    0

    0
  82. Anonymous says:

    dh minta maaf pn kena hentam jugak…x ckp nti d kata penipu…dh cakap pn d kata penipu lagi…haiii…entah la..no komen la…

    0

    0
  83. key Pop says:

    aku syak wartawan yg buat citer ni meletop kompom dapat BMW 10 bijik.. tu yg iya² buka aib org tu…

    bg aku, psl AZ ngan WZ tu pernikahan dorang x de masalahnya… cuma silapnya secara rahsia je itu pn sbb ada yg menyebabkan dorg terpaksa merahsiakan… kita doakan yg baik² jer la ye…

    kes tunangan org ni, mmg nampak silapnya pd WZ la..x-tunang wawa sangat tenang, kita doakan dia jumpa perempuan yg selayaknya utk dia k?

    dan mereka² yg nak jugak dpr BMZ 10 bijik tu, udah² la..x baik..diri sendiri pn belum tentu sempurna nya… jangan lancang bicara kita, ingat.. kita hidup d dunia ni ada qada dan qadar…dunia ini berputar..siapa tau 1 masa nanti terkena batang hidung sendir kan? time tu la “BARU AKU TAU RUPANYA MACAM NI LA SENGSARANYA AZ NGAN WA DULU”

    taubat la nak ye..haha

    0

    0
  84. CandyCrush says:

    Orang Malaysia,Org melayu ni kalau nk suruh doakan yg baik2 mmg susah.. cuba suruh menyumpah seranah..xpyh suruh pun berjela2 bole bagi… semua tau nk kondem sbb sendiri xmerasa bole la.. dunia ni bulat je,pusing kemana pun 1 hari nnti terkena jgk batang hidung sendiri… Diaorg dh kawin,dh ada ank.. hormati je la,xkira la rahsia ke,war2 kn ke,benda dh jadi.. cer org kondem korng2 tu,bole ke terima? sure meroyan 114 hari.. for Wawa & Aeril, Berdoa,mohon AMPUN pd Allah.. Taubat Nasuha moga dipermudahkan Kehidupan kalian..tak perlu nk jelaskan pd Manusia2 yg berlagak suci lagi alim nie.. Pandangan/keredhaan dari allah tu yg lebih penting.. & Maafkan je la Manusia2 yg TAK SENGAJA telah menghukum,memfitnah & mengaibkan anda supaya mereka tak terseksa utk mecari kalian di akhirat kelak utk memohon ampun.. Sekian!
    #SayaBukanPeminatDiaorg#

    0

    0
  85. mrs crook says:

    hakikat yg sbenar, ALLAH je yg layak mnilai hamba-NYA..

    0

    0
  86. thejudgingcat says:

    aku nak recruit zubir masuk agensi penyiasatan aku

    kesian wawa & aeril , pergi kiri kene kutuk, pergi kanan kena kutuk . tsk tsk

    0

    0
  87. Mat K says:

    ramai juga meleis maki hamun org kat sini.

    wawa, jgn bikin kontroversi lagi ok. kau kena jaga hati pemaki pemaki hamun kat sini.

    0

    0
    • dena says:

      artis menipu berdosa…. artis kahwin mase tgh bertunang, berdosa…

      tp yg mengata itu ini mengutuk mengata rasa2 berdosa ke dapat pahala?

      mcm mane kita ni manusia yg tak sempurna..mcm tu lah jugak diorang.. lebih2 lagi artis…byk yg jahil.. byk yg x tahu…sbb tu dia kata baru nk belajar mendalami agama sbb diorang sendiri pun tahu diorang jahil… kita yg komen yg konon x jahil ni knapa boleh ‘ tak tahu’ yg mngata org tu pun berdosa?

      bertudung n berjubah tak bermaksud dorang perfect pun..sekurang2nya baju yg dorang pakai tu lebih baik drp pakai mini skirt kan?

      0

      0
  88. ape bendeee .. says:

    ekhh aerilll & wawa korang nak ape sebenarnya ?! bikin panass betul . konon konon sweettt . pidaaa ! errrr

    0

    0
  89. jojie jet says:

    kesian jg ex tunang wawa ni sbnrnya, coz wawa x putus tunang lg msa kawin dgn aeril. itula mmg dugaan utk cinta jarak jauh lbh2 lg bila wawa da jd artis yg da mmg byk godaan klu x kuat iman. nasib baik ex dia ni bkn jenis mulut longkang. mgkn dia bukan jodoh yg sesuai utk ex tunang dia tu.. pasti ada hikmah d sebalik kejadian. Hanya Allah SWT yg Maha Mgetahui. yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan.

    0

    0
  90. Komenku says:

    Kecian tunang dia..5 tahun tunggu akhirnya hampa..oo dia yg bawa wawa jd artis p intibiu di MIG..Itulah dah jadi retis lupolah diri dan tunang x sedar diri betol pompuan..Kalo dah ada lelaki lain pun bg tahulah dgn cara baik ni masih tunangan org tup2 kahwin..macam mana org x komen mcm2..padan muke..

    0

    0
  91. sara says:

    seriously..sape yg asyik hentam wawa,aaeril dan artis2 ni patut tgk cite mlm tadi ‘ARTIS JUGA BERTUHAN’…byk sgt pengajaran…sy bukan artis..tp saya sedih tgk org melayu terutamanya seagama mengutuk mencaci tanpa memikirkan musibah apa yg bakal kita tanggung akibat kata2/perbuatan kita itu…walaupun sekadar menulis komen tpi tolong lah pikir perasaan mereka terutamya ibu ayah mereka…korang xtau apa akan jadi kat anak2,cucu2 atau kaum kerabat korang nanti…jangan buka aib org terlampau dasyat sebab tanpa anda sedar itu adalah perbuatan yg keji…sebesar mana dosa seseorg itu kita bukan sampai tahap dimana layak utk kita memutuskan hukuman keatasnya..cukuplah sekadar membaca dan jadikan pengajaran..hanya allah swt sahaja yg layak memutuskan hukuman seseorg bukan kita sbgai peminat,wartwan mahupun majikan dia…..to wawa& husband…selamat melangkah ke fasa dimana itu salah satu melengkap iman kalian…to attar: semoga menjadi anak yg berbakti kepada agama,ibu dan bapa,bangsa dan negara.. to wartwan zubir:kata2 di atas itu dituju utk anda juga….

    0

    0
  92. manusia biasa jerr says:

    kepada aerill : hate u !! kawen x habaq naa . (minat gilew kt die ni dr duluu-duluu-duluu, tapii dah kawen ah plak ! kena carik pengganti u laa nmpk nyew hahahahaa)

    kepada wawa : awak cantik, tapii perangai awak hodoh nyeww..hmm. please be SETIA lepas nii, and JUJUR ! kenape perlu setia n jujur ? sebab if awak seorg yg setiaa pasti xkn curang dgn bekas tunang.. if seorg yg jujur, pastii bleyh trus trang dgn bekas tunang yg hang x nk kt die dah . end of story kan ..x perluu kecoh2 mcm skrg nii.

    kepada aerilll & wawa : tahniaah laa dah kawen ye.. :) bnyk2 bersbr dgn dugaan akan dtg .

    p/s : suke tgk diorg suwiiit jew dua2 . tapii ? lu pikir laa sendirii :P

    0

    0
  93. apa2 pn bleh says:

    eh bukannya klo dlm tempoh betunang, haram terima pinangan org lain?

    0

    0
  94. zam says:

    Im proud with Rashid ! you are very patient and redha. Good luck for your life !

    0

    0
  95. sue says:

    Benda dah jadi. tak payahlah nak bukak aib orang lagi. Wartawan pun satu. cukup lah tu. cuba fikirkan perasaan orang. bekas tunangan nya pun tak nak besarkan hal ni. kenapa wartawan susah payah nak hancurkan rumahtangga orang. beringat lah. kalau kita bukak aib orang nanti aib kita sendiri akan terbukak.

    0

    0
  96. erilwawaloveinsabah says:

    ramai org tak paham sebab marah sgt dgn wawa n eril ni krna mereka MENIPU..tu sebabnya jerr..eril sempt lg mencabar bagi bukti klu betul2 dia dah kawen..kannnn? sooo sendirik buat sendirk la tanggung..tak pelu dikasihini munafik sebegini, ntah apa motif smpai kawen 2x, klu dh tau nikah yg ptma tak sah knpa buat gak? famili wawa mcm tak beragama plak, sah2 wawa msih tunangan org, knpa bg gak kawen ngn eril sempat lg impot kadi dr sabah..pastu bl termengandung bleh plak takut akadnikah kli yg ptma tak sah tkut anak taraf luarnikah..kebodohan apakah ini? btingkek2..wawa : kecurangan dan kegatalan mu aiblah balasan bahagiannmu..aeril : kedengkilan dan kebodohanmu aib juala bahagianmu; wartawan2 : cerita sebeginilah yg ptut kmu war2kan byk lg artis2 lain kat luar yg munafik, pegilah bongkarkan semua itulah tugasan kamu yg sebenar..dr bgosip murahan yg takde mdatangkan keuntungan pun!

    0

    0
    • Komenku says:

      Betol ckp u tu ttg aril dah tahu cabar pulak org suruh cari bukti dia dah kahwin apo lah punye retis..tup2 buat press ckp ngaku dah tawen..x boleh pakai betol..nyampah dgn mrk propa jerk lebih..dah tahu media serang ckp tertekan pulak padahal mrk sendiri yg cari masalah..

      0

      0
  97. Doakan yg terbaik

    0

    0
  98. Anonymous says:

    harap muka ja lawa, plastic minah ni..
    apa yang jadi ni ada hikmahnya..

    0

    0
  99. Anonymous says:

    anak2 perempuan jika kurang didikan agama dan kurang berpelajaran..mmg ni la pengakhirnya…lepasan SPM dah pergi jauh dgn lelaki bukan muhrim .apa yg boleh disimpulkan ibu bapa semua ambik la kisah ni sebagai pengajaran

    0

    0
  100. dak kocik says:

    wartawan tu mesti nak busy body kan same jugak gan kita suka busy body nak tahu hal peribadi artis lah rahsia artis lah wartawan 2 mesti….nak busy body…….

    0

    0
  101. Liza says:

    Kalau betullah mereka berkahwin ketika yang perempuan masih tunangan orang, seeloknya mereka rujuk kembali pejabat agama sebab ada ulamak berpendapat perkahwinan perlu dibatalkan ada yang kata tak perlu. Biarlah Pejabat Agama menentukan…bagi yang lain ambil sebagai iktibar..soal nikah kawin jangan pandang ringan dan seolah-olah boleh dipermainkan. Sila rujuk artikel dibawah yang saya ambil dari:

    http://www.al-ahkam.net/home/content/sj-12-0354-hukum-nikah-dengan-tunang-orang

    Islam melarang seorang lelaki bertunang dengan seorang wanita yang sudah menjadi tunang orang lain. Sabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam:

    ??? ???????? ?????????? ????? ???????? ???????

    Maksudnya: “Jangan salah seorang kamu bertunang ke atas tunangan saudaranya”. Direkod oleh Malik dalam Muwatta, Syafie dalam Musnadnya, Ahmad dalam Musnadnya, Bukhari dalam Sahihnya (no: 2033) dll.

    Yang dimaksudkan dalam hadis ini apabila seorang lelaki telah meminang seorang wanita, dan wanita tersebut telah menyatakan persetujuan untuk berkahwin dengannya, maka haramlah orang lain bertunang dengan wanita tersebut. Adapun jika pihak wanita belum menyatakan penerimaannya, maka tidak mengapa orang lain cuba masuk meminang. (Al-Istizkar 5/382)

    Jika pertunangan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak, tiba-tiba ada orang lain berkahwin dengan wanita tersebut, maka dia telah melakukan perkara dosa.

    Dari sudut kesahihan perkahwinan, ada khilaf ulama:
    Ada ulama menyatakan pernikahan tersebut mesti difasakhkan (dibatalkan).
    Ada ulama menyebut tidak perlu difasaskhkan seperti pendapat Abu Hanifah dan Syafie.
    Ada ulama membuat perincian, jika mereka telah bersekedudukan maka boleh diteruskan perkahwinan. Tetapi jika belum bersekedudukan maka hendaklah difasakhkan pernikahan.

    Kesimpulan, hukum bertunang dan berkahwin dengan tunang orang adalah haram. Kecuali jika belum dipersetujui atau dibatalkan pertunangan yang pertama.

    Wallahu A’lam.

    0

    0
  102. unknown says:

    Anonymous says:
    October 18, 2013 at 12:09 am

    anak2 perempuan jika kurang didikan agama dan kurang berpelajaran..mmg ni la pengakhirnya…lepasan SPM dah pergi jauh dgn lelaki bukan muhrim .apa yg boleh disimpulkan ibu bapa semua ambik la kisah ni sebagai pengajaran

    Yep.. betul la saya setuju.. Wonder macamana mak bapak wawa blh lepaskan ank dia dgn lelaki bukan muhrim atas tiket pertunangan?

    0

    0
  103. jo says:

    Al-Fudhail bin Iyadh rahimahullah berkata: “Iblis jika ia dapat melumpuhkan bani Adam dengan salah satu dari tiga perkara ini: ujub terhadap diri sendiri, menganggap amalnya sudah banyak dan lupa terhadap dosa-dosanya. Dia berkata: “Saya tidak akan mencari cara lain.” Semua perkara di atas adalah sumber kebinasaan. Berapa banyak lentera yang padam karena tiupan angin? Berapa banyak ibadah yang rusak karena penyakit ujub?

    0

    0