Written by AbangNara | March 18th, 2015

Bakal bergelar isteri pada 28 Mac ini, Sharifah Sakinah telah pun menjadi penghias kulit hadapan majalah Wanita & Wawasan edisi terbaharu. Aksinya yang menunjukkan sebahagian peha yang mulus untuk majalah tersebut telah pun mendapat kritikan ramai. Ramai yang melabel Sharifah Sakinah sebagai seorang yang terlalu berani beraksi seksi tanpa mempedulikan komen dan pendapat orang ramai.

sharifah sakinah

Sebenarnya Abang Nara tak adalah hairan sangat dengan aksi Sharifah Sakinah untuk majalah WW ini. Posing-posing pelakon ini di akaun Instagramnya boleh tahan juga. Kalau Wak Doyok mesti dah merecik dah. Namun bagi empunya badan, berani buat beranilah tanggung. Kata Sharifah Sakinah:-

Kalau kita asyik nak fikir apa orang kata, tidak ke manalah jawabnya. Saya ada pendirian saya. Lagipun bakal suami saya mengenali saya seadanya. Sebagai artis saya faham, sentiasa ada banyak mata yang memerhatikan kita. Ini jalan yang kita pilih, kita harus terima.

Bagi saya, imej itu bukan isunya tapi apa yang penting kita tahu tanggungjawab. Kalau nak terbuka atau tertutup, soal seksi atau tidak, jika seseorang itu berani buat dia juga perlu berani tanggung risikonya. Kalau kita seksi tapi orang tak suka, ada orang kata apa yang kita buat itu salah atau betul, kita kena terimalah.

sharifah sakinah

Apa pun, Abang Nara tertarik dengan fakta tiada wang hantaran untuk majlis perkahwinan Sharifah Sakinah bersama bakal suaminya, Aliff Adha kelak. Bukan selalu si gadis berbuat sebegini. Bab ini Abang Nara setuju dengan Sharifah Sakinah. Katanya:-

Bakal suami saya tak beri wang hantaran sebab memang saya tak minta. Lagipun apa yang penting kami mahu halalkan perhubungan kami, jadi kami tak ikut sangat adat. Saya rasa selepas kahwin pun, tiada apa yang berubah sangat. Kerjaya saya masih lagi seperti biasa. Dia (Aliff) sangat memahami. Kami akan tetap seperti teman lelaki dan teman wanita cuma bezanya hubungan kami sudah halal

sharifah sakinah

Sememangnya perkahwinan adalah untuk menghalalkan hubungan antara seorang lelaki dan seorang perempuan. Selain itu ia juga adalah untuk melengkapi fitrah kita sebagai manusia. Semoga segalanya berjalan lancar buat Sharifah Sakinah dan bakal suami. Semoga kemesraan yang terjalin kini kekal serupa sehingga selepas berkahwin kelak. Sama-sama kita doakan. Sumber MalaysianDigest.

70 responses to Tayang Peha Untuk Majalah, Sharifah Sakinah Berani Tanggung Risiko

  1. taufiqhelios says:

    maka…beranilah kau nanti masuk neraka ALLAH. sekali laki kau. dayus tak reti nk tegur isteri (lepas kawen nanti kalau still tak tegur). semoga mendapat hidayah

    0

    0
    • Yahudi says:

      Berani buat berani tanggung , fuyo berani nya msk neraka jahanam 10 tingkatu

      0

      0
      • hantu longkang says:

        Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiatsedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.
        Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
        1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
        2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
        3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
        4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
        5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
        6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
        7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
        8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
        9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
        10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
        11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

        Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kitasemua. Wallahua’lam.

        0

        0
        • mL says:

          Baca keadaaan neraka pun dah tak tersanggup rasanya
          inikan pulak yg ckp berani nak tanggung sendiri

          0

          0
      • otak- otak sedap di makan says:

        muka bakal laki kinah macam muka husband misha omar je….

        0

        0
      • nona says:

        trsenyum aku baca kata-kata sakinah ni..hmm…dia masih tak sedar balasan Tuhan mengenai perempuan yang tak tutup aurat. itulah, dah kita ISLAM, dan jahil bab ISLAM, pegi la belaja, dan jangan kata apa-apa tentang berani dan tak berani. ini bukan soal berani ke tak, ini soal agama. kalau ko nasrani, buddha, hindu and so on, takpe kalau ko nak cakap soal berani dan tak berani. moga Allah memberi kita petunjuk. amin

        0

        0
      • Anonymous says:

        tu ari diana danielle, ni ari si sakinah pulak. ramai artis yg dah berhijrah & ramai artis jugak yang sibuk terdedah…………….

        0

        0
      • cerry berry says:

        Untung la dapat MAK DAN MAK MERTUA yang sporting jangan sampai kau makan sportrim tayar sudah nanti ye kinah!

        0

        0
    • zuanzuan says:

      macam nak beranikan diri masuk neraka Allah s.w.t aje dia nie. Allah dah bg preview pasal neraka pada kita dlm al-quran, tapi masih cakap macam nk masuk neraka, ko ingat neraka itu mcm program fear factor? even tinggal 1 waktu solat pun dah dibakar api neraka selama 70 tahun dunia akhirat, bukan 70 tahun dunia skrg, inikan pula ko tayang peha ? jgn cakap tanpa berfikir.

      0

      0
    • AMBOIIIIII says:

      Hala setakat ni je? Ku hengatkan gmbo peha yg mcm mana.
      Dia ni biasa dah pakai suar pendek,setakat sipi2 mcm tu bagi dia neraka 1 tingkat je. Apa lah yg di harap pada artis dan pelakon.
      Kerjaya itu sendiri pun kita dah boleh bayang mcm2.
      Aku tak faham ni, korang tergila gila kan industri hiburan dan artis tapi dalam masa yg sama korang nak artis jadi ustajah.
      Macam nak suruh atlet gimrama pakai jubah sewaktu buat gimrama.
      Macam nak suruh pelacur pakai sopan2 bertudung sebelum buat projek dgn pelanggan. Tak faham la aku. Minta la kerajaan tetapkan artis2 muslim berpakaian sopan. Tapi jangan la artis je,semua perempuan muslim di malaysia. SEMUA. Paling penting tinggalkan semua yg tak elok bagi korang termasuk lah dunia artis dah hiburan ini. Selepas itu mulakan misi untuk membantu atau menyedarkan SEMUA wanita muslim di malaysia. Ini 12 jam duk ngadap retiss.

      0

      0
    • Anonymous says:

      dahlah korang semua cukup cukuplah kutuk dier. neraka or syurga korang belum terjamin lagi. maybe now tayang peha kemudian hari dier dapat hidayah utk berubah. nobody knows. pintu taubat tu always terbuka……………….

      0

      0
    • senget sangat kannn says:

      muke senget camni pn jadi artis…adohaiiiii….x layak pn jadi covergirl..sbb ko tu x de bakat pn…

      0

      0
    • Anonymous says:

      jahil tukir

      0

      0
  2. takde nama says:

    kalo bab takde wang hantaran tu aku setuju tapi kalo bab seksi terbuka sana sini tu aku tak setuju..dalam islam wajib tutup aurat n kalo terbuka terdedah seksi mcm hollywood,azab seksa api neraka la jawabnye.

    0

    0
    • Diriku Dirimu says:

      tu psl dia kata, berani buat, berani tggung la risikonya. dan, kalau org kata salah atau betul, kena terima je lah. hmmm tkleh kata ape. dia ni bkn tak takut azab tp dia mcm tak fikirkan psl tu dan tak beringat. benda yg dh kebiasaan mmg slalunya camni. semoga menjadi insan yg lebih baik selepas ini. nk kata lelebih, aku pn bukan bagus sngt dn ramai je artis yg dh berubah tu lbh bagus dr aku. sama2 la perbaiki diri dari masa ke semasa.

      0

      0
    • Sakinah jua namaku says:

      Aku rasa mmg lah tiada wang hantaran, tapi mas kahwinnya, tengoklah nanti kalau tak plg ciput 30k. Sama je lah kan. Apa2 la Kina. Penhujung hidup kita Allah yg tentukan.

      0

      0
  3. cilipedas says:

    slepas kebangkitan kebangangan kilaperi n diana danial maka kini wujud seekor lg kebangangan

    0

    0
  4. Anonymous says:

    Sebab mukanya xlawa….Gigi betabor….so jual body bogel jela modal nye…

    0

    0
  5. Anonymous says:

    wajah taklah secantek mane, drama drama lakonan die pon tak ada yang best mane, kelebihannya hanya pasal berani seksi menyeksi sahaja.

    0

    0
  6. bakal mertua sakinah says:

    berlakon x seberapa pun bakal menantu aku ni,so cari la publisti dgn pakaian sexy…hmm kami nekad nak batalkan wedding 28 march ni..mana kami nak letak muka kalau dapat menantu hantu cmni…….jenuh anak kami tanggung dosa kamu

    0

    0
    • lynn says:

      Kalau ni hanya nak buat lawak sarkastik, harap minta maaf pada keluarga lelaki tu. Ni dah masuk fitnah tau.
      Dosa dia bukak aurat, dosa fitnah tu lg besau weh

      0

      0
    • Aida233 says:

      Sebelum makcik nak tuding jari kat Sakinah ni, makcik cermin dulu diri sendiri yer. Kalau makcik didik anak lelaki makcik elok2 cukup dengan ilmu agama di dada, anak lelaki makcik takkan tertarik pun dengan perempuan mcm si Sakinah ni.

      0

      0
      • minah jambu sayang nenek says:

        sakinah ni dia dh besar n dh nk kawin pon sooo tk payah la nk cakap2 pasal dia tunjok peha ke apeee..dia tau tangong jawab dia sebagai isteri nanti jaga laki n jaga segala2 nye..tk payah la nk cakap pasal syurga neraka dia tau sepenuh nye….lov u sakinahhh..

        0

        0
        • anon says:

          pandai jaga itu ini?
          asal aurat dia sndiri pun x reti nk jaga haa??
          tanggungjwb sbg muslim tutup aurat dia x reti lak?smbg ape psl tnggungjwb bini?
          boleh ke islam amik sekerat2 mn suka mn x suka cmpk buang je?

          0

          0
  7. cikikaka says:

    suke hati ko lah kinah… berani buat berani tanggung. ingat dunia ni kekal ke??? astaghfirullah

    0

    0
  8. Anonymous says:

    kalau tak nak dengar kata orang, nak dengar kata siapa? syaitan, nafsu? sebab kau dengar kata syaitan dan nafsu lah kau jadi macam ni..

    0

    0
  9. mak jah glamorr says:

    bgus jugak x bg hantaran..nt xde la laki die baya mahal2, lps tu org lain tgk free2.. so alang2 da free, share je la ngn org lain…x gituh?? ni mesti dia amek iktibar from paritkamil..kahkahkah

    0

    0
  10. kiah propa says:

    Mungkin satu hari nanti Sharifah Sakinah akan mengikut langkah cam Elfira Loy, berhijab sepenuhnya…sapa tahu kan sedangkan Che tah yang dicemuh seksi tu dulu pun akhirnya da kembali ke jalan yang lurus..doakan jeklah yang baik2…

    0

    0
  11. kelolo says:

    hantaran tak de, mas kawen stok ribu ribu.. ke?

    0

    0
  12. anon says:

    Dia nak distract dari rupa dia yg tak lawa. So dia kene tayang bende lain utk tarek perhatian. Kalau nak harap kan muka dia mmg lah tak menarek perhatian langsung pun. Tunang dia nak kat dia tu sb dia ni selebriti je. Kalau tak, hmm…takde pun yg nak pandang… Thats why mcm2 karenah yg dia reka nak menarik perhatian….such an attention seeker…..pui..

    0

    0
    • ninini says:

      Kau kembar tunang dia ke. Camne tau nak dia sbb selebriti. Lain aku x nk sentuh, kalau salah ttp salah. Apa yg x ngam kt cni, kau nk ckp yg x kan ada yg nk pndg kalau dia bkn selebriti. Biar betul. Habis pmpuan buruk yg dah berlaki tu khwin sbb apa, sbb mereka buruk? Sakinah ni bkn buruk, lawa jgk, kalau bkn jadi artis pun x mustahil ramai nak. Habis pmpuan buruk di luar sana x ade nak ke. Org nak berkhwin ini bkn sbb muka, byk sbb lain kita boleh cintakan sseorng. Bila dah cinta, semua pada dia kita nmpk cantik.

      0

      0
  13. dami says:

    Tak padan lansgung dgn si lelaki yg agak hensem. Kinah ni rupa tak lawa pun cume selebriti sb tulah ade yg nak…

    0

    0
    • Anonymous says:

      Lawa gk rupa dia wlupun bkn la cantik sgt.
      Menarik gk la. prnh jumpa

      0

      0
      • minah jambu sayang nenek says:

        sakinah ni dia dh besar n dh nk kawin pon sooo tk payah la nk cakap2 pasal dia tunjok peha ke apeee..dia tau tangong jawab dia sebagai isteri nanti jaga laki n jaga segala2 nye..tk payah la nk cakap pasal syurga neraka dia tau sepenuh nye….lov u sakinahhh..

        0

        0
      • minah jambu sayang nenek says:

        sakinah dia tingi babtu buat dia cantek dn menarekkk..muka dia tk berape cantekkk mungkin dia ni kelakar orang nye babtu bakal laki dia senang n aman ngan dia

        0

        0
  14. minah says:

    Abg nara…bukan ke wak dah minta maaf pasal insiden merecik dia. Takkan setiap artis pompuan yg tunjuk peha…tunjuk bontot…dll…abg nara nak kaitkan ngan wak lagi. Udah lah…put the past behind and move on to the next goss.

    0

    0
  15. rora says:

    hmm.. redha dijilat oleh api neraka . taubat la sblom kita mati, kita tak tau mati dalam keadaan cmne.. peringatan untk diri sendiri juga, tepuk dada tanya iman.. Allah

    0

    0
  16. sakimah says:

    adakah bakal laki die ni ade hubungan spupu spapat dgn laki misha omar n ana rafali..?..muka lebih kurg sama jaa..

    0

    0
  17. Booo says:

    Agaknya sebab dia tak minta hantaran dia boleh bebas buat apa jer so suami tsk boleh larang,perjanjian mereka kot. .Jadila suami dayus. .

    0

    0
  18. hujan says:

    Neraka tu luasnya mcm sebuah negara.bertingkat2,ada byk rumah,ada pantai,ada laut,sungai,ular,kala jengking,jambatan,berjenis2 seksaan..sapa yg masuk akn direbus,dibakar,dihempas,dibaling…tanyelah diri kita samada sanggup atau tidak tinggal d sana sdgkn api mancis pun kita dh menjerit separuh mati bila terkena….

    0

    0
  19. Anonymous says:

    Apa pun alasannya aurat itu wajib ditutup bagi umat Islam. Sekian terima kasih

    0

    0
    • Hamba Allah yg dibenci Munafiq says:

      Benda yang betul disalahkan. Tengok dislike lagi byk dari like padahal apa yang kau tulis tu betul. Manusia….. Ha?! Nak dislike aku, dipersilakan.
      -> Kerana Islam kini hanya pada nama. Bukan lagi pada hati. <-
      Hati yang tidak takutkan dosa, merupakan hati yang MATI.
      Nauzubillahminzalik…

      0

      0
  20. think says:

    Mmg hak ko nak tunjuk peha, bogel malah telanjang sekalipun..yg menjadi masalah bila sy ‘ternampak’ gambar ni..Adakah sy perlu cakap ‘good job sakinah’?..#payah kalo otak tak dihubungkan dgn agama nih

    0

    0
  21. hamba_Allah says:

    Berani tanggung konon..tanggung ape? Bila terjadi kes rogol kat luat sebab progol dok tengok gambar dia, yang jadi mangsa orang lain, dia nak tanggung ke? Buat statement yang lagi bijak boleh tak? Ni bodoh melantun-lantun. Tak takut neraka ke ape? Panas kat dunia pun merengek, ni panas neraka!!!

    0

    0
  22. Emma says:

    tiba2 dia bgn tido sedar2 dah tak boleh bercakap, kau berani Kinah? masa kau serba sihat ni melantak je ayat kau yer… kau tgklah Kak Zaiton Sameon skrg, berani seksi kan, beranilah tanggung… kita tak selamanya muda dek non!

    0

    0
  23. nur hidayah says:

    “Kalau kita asyik nak fikir apa orang kata, tidak ke manalah jawabnya” – Kalau kita ASYIK TAK NAK fikir apa orang kata, ke neraka lah jawabnya…tak ada lah Allah utuskan nabi2 untuk peringatkan umat manusia…tak adalah Allah turunkan surah Al-Asr 1-3 supaya kita sentiasa saling nasihat menasihati. Kita manusia memang tidak boleh tentukan siapa akan ke syurga & siapa ke neraka tapi Allah melalui nabiNya telah terangkan ciri-ciri dan sikap golongan manusia yang boleh ke syurga @ neraka.
    “Bagi saya, imej itu bukan isunya tapi apa yang penting kita tahu tanggungjawab”- Tanggungjawab bagi seorang wanita Islam pada Allah dan agamanya ialah menutup aurat.
    “ jika seseorang itu berani buat dia juga perlu berani tanggung risikonya”’ – Orang yang berkata seperti ini adalah memang orang yang sangattttt berani. Dia BERANI MENCABAR KEKUASAAN ALLAH. Dia mencabar Allah untuk membalas apa yang dilakuknya. Dia berani dengan neraka Allah (ingatlah Allah tidak akan memungikiri janjiNYA)
    “bezanya hubungan kami sudah halal” – sepertinya tujuan kahwin semata-mata mahu menghalalkan hubungan seks (maaf). Tujuan berkahwin dalam Islam lebih mulia dan besar daripada itu. Salah satunya untuk bawa pasangan kepada keredhaan Allah hingga ke jannah….lahirkan anak yang soleh & solehah bukan sekadar anak yang merosakkan masyarakat & agama sendiri.
    Masa muda mungkin kita rasa kita boleh bertaubat jika kita terima hidayah dimasa akan datang. Tapi adakah kita pasti kita adalah orang yang terpilih untuk mendapat hidayah itu…pastikah kita dapat merasa nikmat panjang usia…pastikah kita sempat bertaubat…pastikah kita sihat dan gagah untuk bermal dan bertaubat….pastikah kita mampu beramal sehingga taubat kita diterima….pastikah taubat kita itu diterima….mmg Allah Maha Pengampun TETAPi Allah juga MAHA ADIL kepada semua mahluknya. Syurga dan neraka ada 7 tingkat. Mungkin tidak sama taraf syurga bagi orang yang semenjak akil baliqh berusaha melakukan kebaikan& menjauhi mungkar dengan orang yang sepanjang usia muda melakukan kemungkaran dan diakhir usia baru bertaubat. Allah itukan ADIL.
    Orang yang telah Allah tutup hatinya…hatinya akan menjadi keras…kerassss sehingga sukar menerima dan ditembusi oleh ilmu, teguran dan nasihat yang baik-baik.
    Akhir kata, SEMOGA ALLAH MEMILIH KAMU DAN SAYA SEBAGAI ORANG YANG MENERIMA HIDAYAH SEBELUM TERLEWAT

    0

    0
    • Hamba Allah yg dibenci Munafiq says:

      2 dislikes.
      Hmm…. wahai dislikers.
      Tolonglah. Takut kerana Allah.
      Dunia dah uzur.
      Kiamat hanya menunggu masa malaikat Israfil meniup sangkakala,
      Kenapa mesti benci kebenaran? Kebenaran itu yg membawa kau ke syurga.
      Wahai manusia. :'(

      0

      0
  24. Olie Fazlia says:

    doa kan dia..

    0

    0
  25. Anonymous says:

    peha ke tu..serius ingat batang kayu tadi..

    0

    0
  26. masih sedar diri says:

    statement paling bodoh pernah aku bca yg kuar dri mulut seorang artis yg tak sedar diri..ape kau ingat menutup aurat tu skadar suka2 je ke?menyampah sungguh aku.

    0

    0
  27. niki minah says:

    Smoga beroleh hidayah… Mnusia ni nk brubah jap je… Jgn Kite lak nnt tmbah dosa sbb mngutuk dia…

    0

    0
  28. minah says:

    bodo laaa ko ni statement tah pape…

    0

    0
  29. minah jambu sayang nenek says:

    biar la ape yg sakinah nk cakapkn BERANI BUAT BERANI TANGONG ha biar la dia tangong segala nyeeeee kenape korang pulak yg cakap pasal syurga neraka ni apehal !! lain orang lain prangai ! jangan nk samakn sakinah ni ngan minah2 yg lain bertudong atau yg tk bertudong ! oranggggggg…orang punye pasal laaaaaa ,,pompan yg bertudong tapi bekepittttttt ngan jantan tu ape cerita nye pulak ???????

    0

    0
    • final destination 2015 says:

      Mmg la kita perlu ckp pasal syurga neraka sbb semua manusia destinasi terakhirnya adalah syurga @ neraka. Tak ada tempat lain lg nk lari so disitu la penamatnya. Nak tak nak kena juga ingatkan diri pd syurga & neraka. Atau sengaja buat2 lupa pd syurga & neraka semata2 nk kn keseronokan hidup. Bak kata sakinah kita kena tahu tanggungjawab ..dan tanggungjawab saya adalah nasihat menasihati. K bai

      0

      0
    • minah jambu bodo says:

      pompan bertudung berkepit jntn pun dosa, kinah x pakai tudung tayang peha pun berdosa..
      fullstop..ada phm?
      neraka jhnm dua2 kalo x sempat bertaubat..undrstnd..?

      0

      0
  30. Peha ayam KFC says:

    Sakinah, please do not show too much of stupidity when making statements to public. From my observation, Sakinah ni macam suka nak tunjuk yang dia ‘bold’. Suka cakap sesuka hati, konon2 ‘cool’ dan ‘ada pendirian’. But sometimes, when it comes to hukum2 Allah especially, tak payah la nak ‘bold’ sangat. Tak fikir ke, siapa pencipta PEHA kau yang kau rasa gebu tu? So next time, please think before u speak. Because u just made a fool out of yourself by making such downright stupid statements.

    0

    0
  31. mojo says:

    Artis Malaysia.berlakon kemaruk celah kangkang,kemaruk cinta,kemaruk nak kawin.yang minat budak2.Artis Malaysia pengalak pembuangan bayi.

    0

    0
  32. minah jambu sayang nenek says:

    sakinah ni dia dh besar n dh nk kawin pon sooo tk payah la nk cakap2 pasal dia tunjok peha ke apeee..dia tau tangong jawab dia sebagai isteri nanti jaga laki n jaga segala2 nye..tk payah la nk cakap pasal syurga neraka dia tau sepenuh nye….lov u sakinahhh..

    0

    0
  33. Anonymous says:

    Kesian tunang dia. Nak sangat tumpang glamour .Tak kesahlah seksi ke tidak asalkan artis.

    0

    0
  34. thecantiks says:

    Maaf cakap. kalau komen yang padat dan membina tu banyak betul dislike.
    tpi if komen merepek tu like nya mcm tak cukup2 button nak tekan.My ustaz once said, seseorang yang bijak itu akan mengambil pengajaran daripada apa yang disampaikan oleh seseorang yang lain dan bukan setakat menilai daripada siapa pengajaran itu disampaikan lalu terus tidak menerima isi penting apa yg ingin disampaikan.None of us itu perfect. Sedangkan ustazah/ustaz sendiri beri nasihat directly tapi masih ada segelintir yang menidakkan fakta/tak mau terima, inikan pula cabaran manusia biasa yang sayang dan mahu berusaha membantu sesama umat utk kembali ke jalan yang benar.Jika nak tunggu kesempurnaan utk berdakwah drpd segala aspek, maka hancur lah dunia dahulu baru umat manusia akan mengambil pengajaran kerana none of us itu perfect.Apapun doa yang baik itu penting utk umat lainnya .insyaALLAH doa org yg ikhlas akan dimakbulkan olehnya. Peace <3

    0

    0
  35. biasa-biasa je says:

    Untungla laki ko.dpt ko free of charger.

    0

    0
  36. Anon says:

    Ketiak hitam tu edit beria.

    0

    0
  37. Anonymous says:

    jahiliyyyah

    0

    0