Written by AbangNara | May 17th, 2014

Jutaan tahniah diucapkan kepada Mak Mah, atau nama penuhnya Ruminah Sidek kerana telah bergelar isteri kepada Al Fatah Rahim Ismail (70 tahun) dengan sekali lafaz di dalam satu majlis kira-kira jam 9.20 pagi hari ini. Majlis pernikahan telah berlangsung di rumah abang ipar Mak Mah di Klang. Mak Mah (68 tahun) menerima mas kahwin sebanyak RM300, tanpa wang hantaran. 

mak mah kahwinMajlis persandingan turut diadakan selepas pernikahan selesai dengan lebih kurang 300 tetamu telah hadir untuk memeriahkan lagi majlis. Untuk makluman, Mak Mah pernah berkahwin sebelum ini dan mempunyai 6 orang anak, 20 orang cucu dan 6 orang cicit. Tahniah diucapkan buat Mak Mah dan suami atas perkahwinan ini. Semoga berbahagia ke akhir hayat.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

39 responses to (TAHNIAH)Mak Mah Kini Sah Isteri Kepada Peneroka Felda

  1. me says:

    tahniah mak mah. moga kekal hingga ke syurga. amen

    0

    0
    • Baby AA says:

      kelas mak. x boleh bayangkan macam mana lah gamaknya malam pertama mereka…hehehehe apapun..tahniah, semoga dapat baby comel.

      0

      0
    • One Direction says:

      best nyer kawin….kita nak kawin jugak lah.
      Kita nak suruh mak masuk meminang One Direction.

      0

      0
    • Olga says:

      AGAK2 COVER MAJALAH MEDIA HIBURAN MNGGU DEPAN ADA GMBAR MAK MAH X??????SELALU KAN MEDIA HIBURAN AMBIK RETIS KAWIN JADI MUKA DEPAN

      0

      0
  2. ais kepal says:

    pak cik tu anak teruna ker ?? Nara tak cakap pun pak cik tu pernah berkahwin.
    tahniah Mak Mah dan suami….semoga bahagia till jannah :-)

    0

    0
    • sayasukagosip says:

      mesti la duda…org yg da kawen je leh jadi peneroka…jadi msti la pakcik ni penah kawen

      0

      0
  3. mimi_suka_milo says:

    Tahniah mak mah…amboi Baby AAA..kalau nak tahu mlm ptama mreka mcm mana…tggu ko tua dlu la..ko alamilah sdiri…haha…

    0

    0
  4. faizahahmat says:

    Alhamdulillah…….tahniah buat makmah n suami.semoga kekal bahgia keakhir hayat.

    0

    0
  5. damia says:

    Tahniah mak mah & suami. Semoga pernikahan ni menjadi rumahtangga yg sakinah, mawaddah & warrahmah hingga akhir hayat. 2 kluarga besar bersatu…raya akan datang mesti meriah kan? Korang ni bila menikah je ingat seks!! Tu la dlm pikiran org melayu. Pernikahan & perkahwinan lebih dari tu…lebih pada tanggungjawab terutama pd org lelaki. Pasal tu skrg byk kes cerai…bila nikah tu cuma nk menghalalkan yg haram tu je, majlis sanggup berhutang sbb nk buat grand2…tanggungjwb pada isteri/anak, haram tak amik tau. Bila dah berumur…mesti rasa sunyi..especially kalau sakit, dapat beribadat/gi surau sama2…seks bukan keutamaan dah. Btw, abg nara…tlg upload la gambar majlis ni, seronok tgk..majlis yg tak berlebih2 walaupon disponsor…yg penting berkat.

    0

    0
  6. Lynn Usj says:

    Faedah Berkahwin:

    Seterusnya sama-sama kita melihat faedah “Az-zawaj” secara ringkas seperti yang disebutkan oleh para ulama di antaranya As Syeikh Muhammad Ali Assobuni dalam kitabnya Az-zawaj al-Islami Al-Mubakkir [ms: 38], Perkahwinan Awal secara Islami, antaranya:

    1) Mengekalkan keturunan.

    2) Memelihara diri dari godaan syaitan. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Aku tidak tinggalkan suatu fitnah yang paling mudharat kepada kaum lelaki selain dari fitnah perempuan”. [HR Al-Bukhari].

    Kata setengah ulama’ syaitan berkata kepada perempuan: Kamu adalah setengah daripada tenteraku, kamu adalah anak panahku yang tidak pernah salah sasarannya.

    3) Mendapat ketenangan dan kerehatan seorang suami apabila berada di samping isteri yang baik serta toma’ninah dalam kehidupan berumahtangga.

    Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

    “Aku khabarkan kepada kamu apakah perkara paling baik yang dimiliki oleh seorang itu? Iaitu isteri yang solehah apabila ia melihat kepadanya menyenangkan hatinya, apabila disuruh membuat sesuatu pekerjaan dipatuhinya dan apabila ia keluar dari rumah ia memelihara dirinya.” [HR Al-Hakim, dinilai “Dhaif” dalam Dhaif al-Jami’].

    4) Melapangkan diri dari kerja-kerja rumah yang memberi peluang kepadanya untuk menumpukan kepada kerja-kerja yang lebih besar, berjihad, berdakwah dan lain-lainnya.

    5) Mujahadatun-Nafs serta melatih diri dengan tanggungjawab terhadap rumahtangga, isteri dan anak-anak. Bersabar menanggung kesusahan dan berusaha untuk membentuk dan mendidik mereka ke jalan yang betul. Sayyidina Umar Al Khattab ra berkata, maksudnya: “Tidak ada perkara yang dapat menyekat seseorang itu dari berkahwin kecuali ia tidak berkemampuan (zahir dan batin) atau ia seorang yang Fajir (orang yang suka melepaskan nafsu ke tempat-tempat yang haram).”

    Perkahwinan dalam Islam adalah suatu ibadat dan Qurbah, seorang mukmin akan diberi pahala dan ganjaran oleh Allah apabila mengikhlaskan niat perkahwinannya dengan tujuan untuk memelihara diri dari perkara yang haram, bukan semata-mata untuk melepaskan nafsu syahwat sahaja.
    Alhamdulillah Tahniah Buat Ibu( Ruminah & Pasangan moga berbahagia hingga ke jannah)…

    0

    0
  7. Lynn Usj says:

    Faedah Berkahwin:

    Seterusnya sama-sama kita melihat faedah “Az-zawaj” secara ringkas seperti yang disebutkan oleh para ulama di antaranya As Syeikh Muhammad Ali Assobuni dalam kitabnya Az-zawaj al-Islami Al-Mubakkir [ms: 38], Perkahwinan Awal secara Islami, antaranya:

    1) Mengekalkan keturunan.

    2) Memelihara diri dari godaan syaitan. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Aku tidak tinggalkan suatu fitnah yang paling mudharat kepada kaum lelaki selain dari fitnah perempuan”. [HR Al-Bukhari].

    Kata setengah ulama’ syaitan berkata kepada perempuan: Kamu adalah setengah daripada tenteraku, kamu adalah anak panahku yang tidak pernah salah sasarannya.

    3) Mendapat ketenangan dan kerehatan seorang suami apabila berada di samping isteri yang baik serta toma’ninah dalam kehidupan berumahtangga.

    Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

    “Aku khabarkan kepada kamu apakah perkara paling baik yang dimiliki oleh seorang itu? Iaitu isteri yang solehah apabila ia melihat kepadanya menyenangkan hatinya, apabila disuruh membuat sesuatu pekerjaan dipatuhinya dan apabila ia keluar dari rumah ia memelihara dirinya.” [HR Al-Hakim, dinilai “Dhaif” dalam Dhaif al-Jami’].

    4) Melapangkan diri dari kerja-kerja rumah yang memberi peluang kepadanya untuk menumpukan kepada kerja-kerja yang lebih besar, berjihad, berdakwah dan lain-lainnya.

    5) Mujahadatun-Nafs serta melatih diri dengan tanggungjawab terhadap rumahtangga, isteri dan anak-anak. Bersabar menanggung kesusahan dan berusaha untuk membentuk dan mendidik mereka ke jalan yang betul. Sayyidina Umar Al Khattab ra berkata, maksudnya: “Tidak ada perkara yang dapat menyekat seseorang itu dari berkahwin kecuali ia tidak berkemampuan (zahir dan batin) atau ia seorang yang Fajir (orang yang suka melepaskan nafsu ke tempat-tempat yang haram).”

    Perkahwinan dalam Islam adalah suatu ibadat dan Qurbah, seorang mukmin akan diberi pahala dan ganjaran oleh Allah apabila mengikhlaskan niat perkahwinannya dengan tujuan untuk memelihara diri dari perkara yang haram, bukan semata-mata untuk melepaskan nafsu syahwat sahaja.

    0

    0
  8. Confuse says:

    Kenape tangan suaminyer besar len macam….erk!!! apepon tahniah mak mah…moga berkekalan n berbahagia sentiasa…da tak sunyi lagi…hari2 ade teman tuk berbual….

    0

    0
  9. Anonymous says:

    Pengantin lelaki macam Agung yang pertama. Pandai mak mah pilih. Tegap dan solid. Baru sesuaikan. Tua sama tua. Duda sama janda. Duda ke Pakcik tu atau masih ada bini? Poning kepalo nanti di buek nyo. Semoga berkekalan hendaknya hingga ke akhir hayat. Tak la mak mah sunyi sekarang ni, ada kawan untuk bergurau senda. p/s bila bukak gigi waktu malam jangan letak yang sama nanti tertukar pulak.

    0

    0
    • burger says:

      alah…kalau tertukar gigi palsu pun apa salah nya…laki bini kan, baru lah romantik. Tapi aku rasa gigi pak cik mesti lah lebih besar dari gigi mak mah…mana ader sama.

      0

      0
  10. minah jambu merah biru says:

    helo mira ! where are u? tkde ape2 vdeo ke?

    0

    0
  11. Anonymous says:

    Sape yang pegang tangan mak mah tu? Besarnya .

    0

    0
  12. Destroyer says:

    Tahniah Mak Mah. Selamat pengantin baru.
    Aku ni. Umo da byk. Mak da bising2.
    Blom dpt2 jodoh lg. Huhu.

    0

    0
  13. panjang ssl says:

    Kuasa allah korang tak bole lawan…igat asal usul kta dr mana…nk ckap to tengok sikit la..orang nk kawen pon salah…amenda la korang ni…dah besar panjang pon tak boleh pikir…taniah mak mah moga panjang umo mrah rezeki…i lov u….

    0

    0
  14. Senduk Beracun says:

    …besarnya tangan laki mak mah…. Org ckp kalau laki jari jemarinya besar so mungkin boboi pun besar… huhu! Btw, bertuah mak mah yer…!

    0

    0
  15. Melati says:

    Maner org yg mengata Mak Mah …ingat2 lah mati masa mak Mah bertunang dulu….takder pun dlm komen ni? saya tunggu juga dia komen malang nya dia dah mati dulu.. Takziah buat org2 yg selalu kater kubur kater pergi rumah kater mari..Kebanyakan org yg Anggap org tua ni Mati sebenarnya terpalik kan org2 tu…hehehe…

    0

    0
  16. Melati says:

    Maner org yg mengata Mak Mah …ingat2 lah mati masa mak Mah bertunang dulu….takder pun dlm komen ni? saya tunggu juga dia komen malang nya dia dah mati dulu.. Takziah buat org2 yg selalu kater kubur kater pergi rumah kater mari..Kebanyakan org yg Anggap org tua ni Mati dulu sebenarnya terpalik kan org2 tu…hehehe…

    0

    0
  17. Enter Your Name says:

    cakap mak mah kini isteri kepada al-fatah tak boleh? peneroka felda jugak yg nak disebut..saya takde kaitan dgn felda, tapi saya merasakan seolah2 nara memperkecilkan nama ‘felda’ sebagaimana yg kerap berlaku di dalam masyarakat kita..seriously benda2 bodoh mcm ni menjadikan masyarakat kita berdebat secara tak sehat..kenapa perlu rendahkan pemikiran kamu sampai ke situ ye nara? baik buruk sesuatu bukannya bertitik tolak dari lokasi sesuatu tempat..bandar ke, kg ke, felda ke, suburb ke, etc..yg memburukkan atau mencantikkan sesuatu itu berpunca dari individu!! jd tolong lah bijak sikit nara..kamu pemunya blog/website..takkan benda2 sensitif mcm ni tak reti nak fikir?

    0

    0
  18. Melati says:

    Org yg buat perkataan Rumah kata pergi Kubur kata Mari pun dah tua….macam lah yg buat ayat tu kekal muda…hehe…mungkin yg cipta ayat Rumah kata pergi tu pun dah mampos usia 30 an kot.

    0

    0
  19. […] (TAHNIAH)Mak Mah Kini Sah Isteri Kepada Peneroka Felda (38) […]

    0

    0