Written by Bella | February 23rd, 2017

Maharaja Lawak Mega 2017 yang baru sahaja diadakan pada hari Jumaat lepas telah dihimpit kontroversi apabila kumpulan Zero dikatakan telah menghina pakaian tradisi masyarakat Iban yang dikenali sebagai Ngepan Indu. Pakaian itu secara tradisinya digunakan oleh kaum wanita masyarakat Iban.

Menurut mereka tindakan Syaiful Zero yang mengenakan pakaian tersebut semasa membuat persembahan bersama dua lagi ahli kumpulannya iaitu Atu dan Sharif seolah-olah mempersendakan pakaian tradisional berkenaan. Beberapa laporan polis juga telah dibuat oleh NGO yang meminta agar kumpulan itu memohon maaf secara terbuka kerana ia merupakan pakaian yang dianggap suci oleh orang Iban.

Malah, Presiden Persatuan Dayak Miri (DAM), Serawa Budol, menyifatkan komedi yang dipersembahkan oleh Zero itu menghina masyarakat Iban.

Bukan sahaja mereka menyinggung perasaan komuniti Iban, pertunjukan komedi itu telah menghina dan mengejek budaya kerana jantina lain tidak dibenarkan memakai pakaian tradisional itu. Kami mahu penganjur dan anggota kumpulan berkenaan membuat permohonan maaf secara terbuka atas kejadian itu dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

Selain DAM, NGO lain yang mengutuk persembahan Zero ialah Kumpulan Pemikir Dayak (DDTG), Pemuda Dayak Sarawak cawangan Limbang, Kesatuan Kebangsaan Dayak Sarawak (SDNU) dan Persatuan Penggiat Seni dan Kebudayaan Dayak Kuching yang telah menyuarakan kritikan mereka secara terbuka.

Berdasarkan laporan media tempatan, tiga laporan polis dibuat oleh tiga NGO di Balai Polis Pusat Miri sejak Isnin lepas.

Mungkin kumpulan Zero juga tidak mempunyai niat untuk menghina pakaian tradisi masyarakat Iban itu. Apa-apa pun, kadang-kadang mungkin ada yang tersinggung dengan tindakan kita tanpa disedari. Permohona maaf secara terbuka adalah tindakan yang terbaik buat masa ini agar isu ini tidak berpanjangan.

Sumber Berita : Sinar Harian

Written by Bella | June 17th, 2015

Kediaman kumpulan Zero di Kampung Pantai Bahagia Kudah, Sabah telah hangus  terbakar dalam satu kejadian yang berlaku kira-kira jam 1 tengah hari Selasa.  Kejadian tersebut melibatkan 69 buah rumah lain yang turut terbakar dalam kejadian tersebut.

Ketika kejadian berlaku, Mohammad Syaiful dalam perjalanan pulang ke kampung untuk melawat keluarganya sebelum mendapat tahu tentang kebarakan tersebut. Manakala abang serta adiknya, Sahrif Doli dan Sharif Kunal berada di ibu negara dan bergegas pulang ke Kudat apabila dimaklumkan tentang kejadian itu.

Berita tersebut juga dikongsikan oleh Atu Zero menerusi laman Instagram miliknya.  Menurut pengurs mereka Shafeeqa Johari kumpulan Zero yang kini sudah berada di kampung halaman mereka sedang giat mendapatkan bantuan serta sumbangan orang ramai  terutama barangan terpakai seperti pakaian, seragam sekolah, makanan dan minuman selain keperluan asas lain untuk meringkan beban mangsa yang terlibat dalam insiden malang itu.

Ini dugaan besar buat mereka semua dan saya bagi pihak Zero mengalu-alukan sumbangan dan bantuan daripada orang ramai memandangkan Ramadan akan tiba esok (Khamis). Alhamdulillah setakat ini ramai menghulurkan bantuan termasuk rakan-rakan artis dan pihak kami akan terbang ke Sabah pada Isnin ini untuk menghantar barangan tersebut.

Bagi yang ingin menyalurkan bantuan boleh disalurkan melalui Persatuan Komuniti Bajau Simunul Kudat menerusi akaun Bank Simpanan Nasional: 12125-41-00006963-6.

Peminat di Semenanjung Malaysia yang ingin memberi bantuan barangan pula boleh menghubungi Shafeeqa di talian 017-721 0491.

Sumber Berita: mStar Online

 

Written by AbangNara | May 15th, 2015

Kumpulan Zero telah mencipta fenomena apabila memenangi Maharaja Lawak Mega 2014 (MLM2014) tahun ini. Zero merupakan satu-satunya kumpulan yang bermula daripada hotseat dan berjaya menggondol gelaran juara. Memang tak pernah dilakukan oleh mana-mana peserta MLM2014 sebelum ini. 3 adik beradik ini mempunyai chemistry tersendiri dan telah membuatkan jutaan rakyat Malaysia tergelak berdekah-dekah dengan lawak mereka.

zero

Namun selepas MLM2014, nama kumpulan Zero mula tenggelam. Jarang sungguh melihat kelibat mereka di kaca televisyen. Ke manakah mereka menghilang? Abang Nara ada membuat sedikit research dan berjaya mengetahui aktiviti yang dilakukan oleh Zero selepas memenangi MLM2014.

1. Sibuk dengan penggambaran filem
zero
Amboi, amboi, amboi. Daripada pelawak kepada pelakon. Ini satu peningkatan yang amat bagus.Teruja juga Abang Nara apabila mengetahui yang kumpulan Zero bakal muncul di dalam filem Lu Mafia Gua Gangster. Tak sabar nak tengok aksi Melati berlakon. Mesti kelakar punya.

2. Balik kampung jumpa ahli keluarga & peminat

zero

Setelah berpuluh minggu berkampung di Kuala Lumpur memerah keringat dan otak untuk membuat lawak sepanjang MLM2014, tiada yang lebih manis daripada pulang ke kampung halaman untuk berkongsi kemenangan dengan keluarga tercinta. Tentu kumpulan Zero terharu bila sampai ke kampung kerana ada kain rentang menanti mereka. Boleh menangis dibuatnya.

3. Buat show seluruh pelusuk Malaysia

zero

Tanpa peminat-peminat mereka di seluruh Malaysia, kumpulan Zero tak akan dapat bergelar juara MLM2014. Satu Malaysia menghargai lawak Zero dengan cara mengundi kumpulan ini. Tidak mahu melupakan jasa para pengundi, kumpulan Zero telah meluangkan masa untuk menjelajah satu Malaysia membuat persembahan sebagai tanda penghargaan. Penat memang penat, tetapi inilah salah satu cara menghargai jasa para pengundi.

4. Sibuk makan Mister Potatozero

Comel juga aksi kumpulan Zero ini (terutamanya si Melati tue) apabila memakan Mister Potato. Abang Nara percaya korang dah tengok iklan Mister Potato yang menampilkan mereka. Kelakar kan? Memang syok lepak dengan family sambil mulut mengunyah Mister Potato.

5. Hiburkan peminat di Mister Potato Lawak Tourzero

Abang Nara merupakan salah seorang daripada ratusan peminat Zero yang telah hadir ke NZ Curry House Wangsa Maju bulan lalu untuk bergelak ketawa bersama Zero sempena Mister Potato Lawak Tour. Sempoi sungguh diorang nie. Walaupun dah bergelar juara MLM2014, tetap merendah diri dan paling penting, tetap kelakar. Kalau tak silap 24 Mei ini Zero akan buat kemunculan terakhir di UpTown Shah Alam bermula jam 8 malam untuk Mister Potato Lawak Tour. Informasi terkini tentang Mister Potato Lawak Tour akan sentiasa dikemaskini di Facebook Mister Potato. Sila jangan lepaskan peluang untuk melihat mereka beraksi secara ‘live’.

zero

Itulah sedikit sebanyak aktiviti kumpulan Zero yang berjaya Abang Nara bongkar selepas kemenangan mereka di MLM2014. Semoga bintang kumpulan Zero terus bersinar. Ingatlah pesanan orang tua, jangan cepat sombong,jangan cepat bangga dengan kejayaan, teruskan merendah diri dan berusaha segigih mungkin. Good luck and all the best buat Zero. Semoga akan menang MLM2015 pulak.

Written by Bella | February 12th, 2015

Kumpulan pelawak Zero merupakan kumpulan underdog yang ramai pada awalnya tidak menjangka mereka akan memiliki takhta Maharaja Lawak  Mega 2014(MLM 2014).

Walaubagaimanapun, selebriti penuh kontroversi Azwan Ali dari awal telah meramal dan mempercayai bahawa Zero bakal menjadi juara. Mengapa beliau katakan begitu? Ini kerana beliau sendiri melihat kesusahan dan usaha mereka 3 beradik untuk mendapat tempat di industri hiburan tanah air.

Kumpulan Zero juga sering mendapatkan pandangan daripada Azwan Ali tentang mencari peluang dalam dunia hiburan dan mendengar kata-kata semangat daripada selebriti tersebut.

Mereka memang merangkak untuk cari rezeki dan untuk survived. Seringkali mereka mengadu dengan saya pelbagai perkara terutama bagaimana untuk mencari peluang di dalam industri ini.

Saya sering memdengar luahan mereka dan pada waktu yang sama turut sama membantu membakar semangat mereka untuk berjuang.

Buat Azwan Ali, kemenangan kumpulan Zero adalah satu pengajaran buat pelawak lain yang sering berbangga dengan populariti dan merasa diri mereka hebat kerana mempunyai peminat yang ramai dan membuat lawak hanya ala kadar sahaja.

Tidak dapat dinafikan lagi, kemenangan kumpulan Zero tidak dijangka sama sekali. Walaubagaimanapun, kita boleh lihat ketulusan mereka apabila membuat lawak meskipun belum mempunyai populariti berbanding pelawak-pelawak lain di gelanggang MLM 2014. Buat Zero ingatlah asal usul anda walau dimana anda berada.

Sumber Berita: murai.com.my