Written by AbangNara | February 24th, 2015

Abang Nara sebenarnya tak adalah nak tergelak apabila mendengar perancangan Finas ini. Namun izinkan Abang Nara tergelak jua. Kah, kah, kah. Memang tak mustahil filem tempatan meraih kemenangan di Anugerah Akademi yang lebih dikenali sebagai Oscar, namun dalam tempoh masa 2,3 tahun ia boleh dianggap sekadar angan-angan Mat Jenin.

finas Namun niat ini tidak harusnya dipandang sepi. Sekurang-kurangnya ada keinginan. Seumpama keinginan FAM inginkan pasukan bola sepak Malaysia bertanding di Piala Dunia 2014. Hehehe. Khabarnya sasaran utama bagi kategori Filem Bahasa Asing Terbaik. Satu sasaran yang masuk akal. Kata Ketua Pengarah Finas Datuk Kamil Othman:-

Memang menjadi hasrat kementerian mahu melihat Malaysia menang dalam kategori Filem Bahasa Asing Terbaik dalam masa dua atau tiga tahun lagi dan FINAS sedang membuat persiapan ke arah itu.

Paling penting adalah memastikan penghasilan skrip yang baik. Skrip merupakan tulang belakang kepada sesebuah filem. Filem kita kebanyakannya bagus namun masih lemah dari segi penceritaan.

Kalau filem yang diterbitkan untuk masyarakat Melayu, mungkin sukar sikit cita-cita ini hendak tercapai. Namun filem untuk masyarakat China di Malaysia ada harapan. Filemnya lebih menarik, bertemakan masyarakat dan menyentuh perasaan. 90% filem Melayu tak cerita hantu, mesti cerita rempit, gangster dan lelaki jadi perempuan. Tak boleh salahkan penerbit filem kerana mereka pun mahu cari makan.

FINAS seharusnya tampil dengan dana yang besar untuk membantu penerbit filem yang sanggup menerbitkan filem dengan skrip berkualiti tanpa memikirkan nilai komersil. Peruntukan rasanya diberi setiap tahun. Apa kata setahun buat satu filem yang benar-benar tip-top kualitinya. Filem berdasarkan kisah benar ke, filem masyarakat ke, filem perang zaman Melaka ke. Menarik juga kan? Apa kata anda? Sumber Astro Awani.

Written by AbangNara | August 28th, 2013

Dengar tajuk pun dah terasa ke”psiko’annya. Filem thriller terbaru arahan Nam Ron ini menampilkan nama-nama hebat seperti Bront Palarae, Sharifah Amani dan Syed Hussain. Tayangan untuk filem penuh saspens ini akan bermula pada 5 September.

psiko pencuri hati

Secara ringkas, filem ini mengisahkan tentang Sidi (Bront Palarae) yang merupakan seorang penulis novel. Untuk memastikan kemantapan karyannya, Sidi menyelidik seorang pembunuh bersiri. Kemunculan Wani (Sharifah Amani) yang bertemu dengan Sidi di sebuah pulau berakhir dengan tragedi. Siapakah yang terbunuh? Siapakah yang membunuh? Psiko, Pencuri Hati ada jawapannya.

psiko pencuri hati

Jangan lupa untuk ke pawagam berdekatan anda untuk menonton filem ini. Sokonglah filem tempatan. Tanpa anda, industri kita pasti akan murung. Lagi beberapa gambar dengan membaca artikel ini sepenuhnya. Kredit gambar Ryaniez Moments Photography.

P.S: Mazda 3 2013 serba baharu akan berada di pasaran Malaysia November ini?

 
Written by AbangNara | August 28th, 2013

Digelar umpama kacang lupakan kulit oleh David Teo, Ahmad Idham ternyata profesional dan tidak menyimpan sebarang perasaan amarah terhadap rakan seperjuangannya itu. Memang respek Abang Nara dengan ketenangan Ahmad Idham. Sikap sebegini wajar dicontohi oleh kesemua pihak yang sering berdepan kritikan.
ahmad idhamAhmad Idham beranggapan kemungkinan besar David Teo telah diprovokasi oleh wartawan ketika temubual. Boleh jadi juga sebab takkanlah David Teo nak hentam kromo sebegitu sahaja rakan seperjuangannya. Kata Ahmad Idham kepada Sinar Harian:-

Saya tidak marah dan tidak menyalahkan David mengenai kata-kata beliau yang mengatakan saya kacang lupakan kulit. Cuma sebagai orang yang senior dalam industri, saya harap dia memberi jawapan yang lebih positif.

Cara orang melihat kenyataan itu secara berbeza-beza dan mungkin David tidak ada niat sebegitu atau mungkin soalan itu kurang tepat. Tapi sekali lagi saya kata, saya tidak salahkan dia, cuma saya tertanya-tanya kenapa dia keluarkan kenyataan sebegitu

david teo

Ala kadang-kadang apabila baca di suratkhabar, nampak maca David Teo dan Ahmad Idham bergaduh besar. Padahal dekat luar, member baik. Sama macam ahli politik Malaysia lah. Di media pung pang pung pang gaduh, bila jumpa boleh senyum dan borak-borak macam biasa. Kesemuanya profesional dan hanya menjalankan tugas masing-masing untuk kepentingan industri. Tak gitu?

P.S: Proton yakin Suprima S atasi sasaran jualan

Written by AbangNara | November 1st, 2012

Rasanya semua orang kenal insan bernama Zaiton Sameon. Popular dengan lagu Menaruh Harapan, kisah hidup Zaiton Sameon telah diceritakan di dalam filem yang diberi tajuk Zaiton Ceritaku ini. Filem ini sudah mula ditayangkan di pawagam bermula hari ini.

zaiton ceritaku

Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah benar cerita Zaiton Sameon menjadi “gila” pada satu ketika dulu. Kesemuanya akan terjawab di dalam filem ini. Abang Nara masih tak sempat tengok tetapi daripada apa yang didengar, filem ini sangat menyentuh perasaan.

Kalau berkesempatan, marilah kita beramai-ramai ke pawagam untuk menonton sebuah filem kehidupan penyanyi popular ini. Pasti banyak kisah hidupnya yang kita tidak ketahui diceritakan menerusi filem ini. Untuk maklumat lanjut, boleh layari www.facebook.com/ZaitonCeritaku.