Written by AbangNara | October 24th, 2012

Pada 21 Oktober 2012 yang lalu, Abby Abadi telah memberikan ceramah di dalam program Bicara Hijrah Selebriti (Bersama Abby Abadi). Agak menarik intipati ceramah yang disampaikan. Selepas penghijrahannya, Abby melihat betapa dunia hiburan langsung tidak mengikuti syariat Islam.

abby abadi

Antara kata-kata yang dikeluarkan oleh Abby ketika ceramahnya ialah:-

Bilamana saya sudah berada didalam keadaan sekarang ini, apa yang saya lihat terhadap rakan-rakan saya (pelakon) buat sekarang ini memang langsung tidak mengikut Syariat Islam. Jadi situasi industri hiburan yang macam ni memang sangat menakutkan saya. Maknanya sebagai contoh tak kira la dia tu isteri ataupun suami orang ke main belasah je sesuka hati kelakuannya semata-mata mahu mengikut skrip. Bila saya tengok macam ni memang tak ikut undang-undang islam dah

abby abadi
Memang benar kata Abby Abadi itu. Kita pun boleh tengok apa yang sedang terjadi di dalam drama dan filem Malaysia. Kadang-kadang tak logik dek akal babak-babak yang dibuat. Apa pun Abang Nara terharu mendengar kata-kata Abby Abadi di bawah ini:-

Saya rasa macam dah jadi satu tanggunjawab yang besar bagi diri saya untuk menyedarkan rakan-rakan artis. Risau juga saya, sempat ke saya nak selamatkan rakan-rakan saya ini sebelum kiamat?

Kalau niat Abby memang tulus ikhlas, pasti akan dipermudahkan untuk membantu rakan-rakan lain. Perlahan-lahan cubalah buat perubahan. Pasti ada yang menerima kelak. Kepada Abby, semoga terus tabah menjalankan dakwah di dalam dunia hiburan. Sumber BuahMulut.

P.S: Seni ukiran di tengkorak

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

213 responses to Sempat Ke Saya Nak Selamatkan Rakan-Rakan Sebelum Kiamat? – Abby Abadi

  1. akak Bee says:

    hehe… ustazah pilihan la konon..

    0

    0
    • akak Bee says:

      errrrr.. akak first rupanya.. naraaaaa.. ko nak tahu.. abby ni penentang UMNO sepenuh masa dlm instagram dia…. tak salah kalau dia nk selamatkan rakan2 artis tp niat tu ke arah politik juga ke??? akak bkn apa.. takut2 la kalau abby ni nk dakwahkan org tok kepentingan parti.. tp akak bukan la nk bersangka negatif pun uoooolsss.. kita ni kalau nk dakwahkan org kena cermin diri sendiri.. niat tu bg betul.. jgn terpesong udah ler.. kelak diri sendiri yg merana..

      0

      0
      • allahualam says:

        masyallah…lebih baik abby selamatkan anak2 abby, kerjaya abby dan rezeki abby. manalah tau setahun dua lagi abby naik haji ke mekah-rumah allah…kan lebih afdal dari berceramah tak tentu pasal?

        0

        0
      • HEBAT BANGAT DONK says:

        USTAZAH KENING CABOT..WOW!

        0

        0
      • abg mat says:

        wahai cik abby cantik jelita
        dr mana hendak ke mana
        usah difikir nak selamatkan dunia
        walaupun janda abg mat terima

        0

        0
      • lucu nak terkentut says:

        Ustazah “mee segera”- cepat dimasak sedap dimakan!

        0

        0
      • Nurie says:

        beginilah nasib seekor janda,
        bukan nak memikat bukan nak menggoda
        andai kata kita semua rasa nak berdoa
        perbetulkan diri sendiri dulu barulah bersyarah pada semua.

        0

        0
      • abang moen says:

        abg mat gila pada mak janda
        makin menjadi la abby jawabnya
        kesian abby dimaki dicerca
        kawin jer la tok ubati duka lara

        0

        0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        ala korang ni.. biar la dia.. dia x menyusahkan korg semua pun dgn ayat2 dia.. isu kening tu biar la di menjawab.. dia dh besar tuk semua tu.. korg hanya nampak kelemahan.. kelebihan dia nak berdakwah korg pertikaikan.. korg sempurna sgt ke???

        0

        0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        nurie.. abby tu manusia.. x pyh la ko nak berekorkan dia sgt.. ko tu manusia juga kan? ko ada ekor?

        0

        0
      • lala says:

        pakcik aku kate skali die g ceramah politik dpt 2000..kat ganu..5 6 kali ceramah leh la g haji..

        0

        0
      • cik puan says:

        betul…dlm instagram dia letak gmbor tun M……pastu kritik…bgus ke mcm tu….mgata blkg?

        0

        0
    • Yolo says:

      selalunya orang yg banyak dosa dimasa lampau bila dia dah ‘berubah’ kelak akan melalak lebih kuat dr orang yg kurang membuat dosa dihari mudanya. orang yg munafik adalah orang yang amal ibadatnya berubah tapi percakapan dan adabnya masih lagi ditahap sama.

      0

      0
      • Oh noooo says:

        Trauma yang melanda
        Menikam-nikam jiwa
        Selemah ku lemah
        Daku berserah
        Trauma yang ku rasakan
        Hanya pada Mu Tuhan
        Yang memahami
        Pedih di hati
        Tiada pengubat bisa merawat luka
        Ku dalam trauma…

        0

        0
      • i'm not a monster says:

        berdakwah x salah tapi kena ingt diri sendiri jugak mcm mana nanti..jgn sibuk berdakwah..hal diri sendiri terabai.. lebih baik lengkapkan diri dulu ilmu agama ya.

        0

        0
      • Kiah Propahanjeng says:

        korang.. nk biskut?

        0

        0
      • Siam Kongo says:

        Hello, selamat pagi. Jabatan Perhutanan & Perhilirtan ke tu? Ini cik, saya nak laporkan pasal kening si Abby Abadi..ditebang macam pokok kayu balak. Pembalakan haram tu cik…dah nipis. Hello…hello…….hello…cik..cik… Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuttttttttttt!

        ~hempas ganggang telepon awam sambil menyumpah-yumpa~

        0

        0
      • HEBBY KAKI PROPA says:

        statement tak bley blah!! puuuiiikkk..ko hengat ko tu kompom ke msuk syurga???

        0

        0
      • kakak says:

        Aku setuju dgn Yolo. Sometimes..memang perlu untuk menegur. Tapi lets take Nabi as an example. Baginda pun berdakwah 3thn secara rahsia. Means that..dalam kelompok artis yang majoritinya jahil..abby patut menapis dahulu. Tak perlu canang apa dia nak buat dan akan buat. Sebab dari apa yang kita semua tau..abby bukan bermula dgn imej muslimah. Dapat beza x cara berdakwah yang betul? Cuba tengok Heliza..Wardina..Irma..Yatt.. mereka pun berdakwah.Dalam masa yang sama tak mengaibkan kesalahan org lain.

        Kita tahu artis tu kebanyakkan mereka jahil ttg agama. Tapi..abby tak patut lantang bersuara ttg ‘rakan2’ artis tu. Aku rasa..makin menjauh org dari abby ada la sebab manusia takkan senang berubah hanya dengan kebaikan yg kita buat hari kerana anda juga seperti mereka dahulu. Itu yg mereka akan persoalkan.

        0

        0
    • Kiah Propahanjeng says:

      ape2 lah, nak biskut?

      0

      0
    • Kueh Lopis says:

      sempatkah kening abby diselamatkan supaya tidak dicabut dan ditarah senipis seperti itewwwww??????

      0

      0
      • Kening Bercakap says:

        kenapa aku selalu disiksa……… ????

        0

        0
      • ibu maniss says:

        betul3333 br nk komen pasal tu, rupanya dh ada yg komen. iyelah bukan apa kita ni nk ingat mengingatkan org jgk, berdakwah, menuju kearah kebaikan tp xkan abby x sedar hukum mencukur kening. walau apa sekali pun, perubahan dilakukan utk kecantikan, hukumnya ttp haram… hhmmm, renung2kan…

        0

        0
      • jaja says:

        kening abby tu dah memang mcm tu la…(x penah terpiike kening abby lebat..? )

        0

        0
      • Anonymous says:

        tau xpe..

        kening kemain halus… bgus sgt la gtu??puiii…
        xde org naikkan isu kening die pulakkan?
        ce ckp gtu ke die tgk ape die jwb..sempat x nk tumbuh balik sblm mati???
        mkin lame makin mnyampah gn arbaiyah ni tau…
        bjet baguuussssssssss…puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

        0

        0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        tu la korang.. hanya nmpk luaran org.. kening nipis ke ape ke kalau si abby ni dah bertaubat ada ke dia cerita kat korg semua? fikir2 la positif.. masa depan keturunan korg blum tentu lg camne.. korg ada anak2 perempuan juga nanti.. kening mereka yg korg perlu jaga..

        0

        0
      • aku says:

        berdakwah tidak salah tapi biar kena dengan caranya…aku sokong abby sekurang2nya dia ada niat utk berdakwah kepada artis2 yg lain…ayat dia sememangnya nampak propa dikalangan golongan2 yg tidak suka pada kebaikan islam brsama..so,renung2kanlh yea..jgn asyik dgn komen yg semakin mnyerlahkan betapa busuknya hati kita kepada org yg memperkatakn agama islam…yg buruk itu seeloknya jdikn tauladan yg baik itu sama2lh kita amalkn…

        0

        0
    • tien tien says:

      kadang kadang berdiam diri tu lebih baik daripada berkata-kata..lebih baik banyakkan usaha dan kurangkan bercakap

      0

      0
    • wekkk says:

      iyo la tu.. rumah tangga sendiri x dpt nak selamat kan, ni nak selamatkan plak org lain plak..

      0

      0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        jodoh pertemuan di tgn tuhan.. kalau dah ditakdirkan jodoh abby sampai takat tu jer siapa dia nk menidakkannya kn? tu semua ketentuan tuhan.. ko doa yg terbaik sudah ler.. x pyh nk aib kan masa lampau org.. ketentuan ko pun blum tentu lg camna nanti..

        0

        0
    • Ros says:

      Bagus abby..teruskan perjuangan utk menyedarkan artis2 wanita kita tentang landasan sebagai soerang islam.. tapi nasihat pun mesti dgn cara yg sopan ye.. All the best!

      0

      0
    • Roza says:

      Bagus Abby…teruskan perjuangan utk menyadarkan artis2 wanita kita tentang landasan sebagai seorang muslim.. Tapi nasihat mesti dgn cara yg sopan ye.. All the best.

      0

      0
      • katak itam says:

        kau ni kejap nama ros, kejap nama roza. nampak sangat komen ko before ni ko ingat tak appear pastu ko tukar nama roza plak kan ros roza? mahahaha

        0

        0
      • bujang says:

        HAI BARU SEKARANG BARU KO TAHU, MASYAALLAH ……
        SELAMA NI XTAU KE?.
        JANGANLAH NASIHAT AWAK TU SEPERTI RIAK.
        X BERMAKNA DAH BERTUDUNG TU 100% AHLI SYURGA LAGI.
        BERDAKWAH TU BAIK TAPI BIARLAH AYAT2 TU X MENYAKITI HATI ORANG.
        KAMU NI XLAYAK BERCERAMAH…..AKU RASA ELOK PI
        BELAJAR UGAMA DAN DENGAR CERAMAH AJE.
        perbetulkan bacaan fatihah dan rukun2 sembahyang dulu.
        kalau tanya rukun iman,rukun Islam dan sifat2 20 agaknya dapat tak jawab ha Abby?.

        0

        0
    • huahuahua says:

      niat yg baik..alhamdulillah.. ade benar kate abby tu, dunia hiburan skrg mmg tak terkwl pengaruhnye..
      tp bile niat yg baik tu diterjemahkan dlm bntuk kate2, mcm smtg wrong plak..
      abby, smtimes we just need to keep smtg in our heart.. doakan yg baik2 je utk kwn2 artis yg lain.. jgn pndg rendah atau pndg hina pd org lain.. takut timbul rase riak dlm dri.. masyaAllah.. semoga kak abby bkn org yg cmtu.. :)

      0

      0
    • nurulsempoi says:

      alhamdullilah,,teruskan perjuangan Abby,,, x usah takut,,,cara abby dah betul sgt,,,Allah lebih mengetahui…lantak la dgn mrk2 tu,,sesungguhnya mrk dlm kerugian…mati itu benar,,,,nanti mrk pasti akan dapat balasannya…

      0

      0
    • PELIK??? says:

      ok,nak d pendekkan cerita,org yg beragama islam,x leh jd artis,model,penyanyi,pelakon & pengecara.

      0

      0
    • memey lah says:

      haaaaaaaaa kena ubah memey dulu la.. memey lah…

      0

      0
    • nomeito carlo richie says:

      salam ya kak abby..”

      awk nak berdakwah x salah.. alhamdulillah awk dah dalam jalan benar..
      tapi sedarkah anda dari mana jalan anda sebelum ini..? kehidupan anda sebelum ini…? so sebagai umat manusia hamba allah jika anda di berikan allah hidayah jangan lah berbangga dgn apa yang anda miliki.. waspada dgn tiap tutur kata..ingt allah mampu uji anda lebih hebat lagi..
      so sila belajar ilmu agama dan dalami ilmu allah terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang menagatakan rakan2 dalam dunia seni anda idak baikkk… dan jng ingt allah tidak akan menguji iman anda lagi..kukuhkan tiang iman n asas agama anda dulu… jng tiap bicara anda kelak makan diri..
      sy pernah berada di 1 tahap yang lalai dan bertemu dan hamba allah yang sangat tinggi ilmu agamanya tapi cara didikan dan cara tarikan nya untuk kita berada dekat dgn allah sangan indah..tidak pernah mempersendakan kekurangan org lain yang jauh dr allah malah mendoakan di dalam diam agar mereka kembali kejalan allah…

      ” tolong lah jangan sampai anda di uji dengan iman dan takwa lagi..” so harap awk diam diri cari ilmu hingga mampu menawan bereka untuk berada di landasan allah dgn cara berhikmah..ingat rasul kita menarik org2 kafir satu masa dulu untuk menerima islam pun dgn cara yang berhikmah..bukan menuding jarai atas kesalahan atau kejahilan mereka…contohilah apa yang rasul kita lakukan demi perjuangan agama islam..bukan kerana ketaksuban…
      sekian..
      “sejahil2 mana kita di dunia ini ingatlah bahawa agama islam adalah agama paling indah dan sangat mudah..”
      semoga allah kurniakan kita semua hidayah nya agar allah melekat di hati dan jiwa kita mencintai nabi kita..moga2 allah jadikan kita semua pejuang islam dr jalan yang berhikmah dan sentiasa mencari ilmu allah…amin… “takbir…Allahuakbar3X

      0

      0
  2. Abi Abadi says:

    nak selamatkan boleh, biar ikhlas nak selamatkan. jangan niat sebenarnya nak berpolitik sudah le.

    0

    0
    • Mariana Kariana says:

      dalam dunia ni mg payah nak cari kerjaya yg betul2 ikut syariat Islam kak abby oi….kerja bank tp bank amalkan riba….and so on……bla bla bla…..

      0

      0
  3. saya suka says:

    i’m first ke… huwahuwahuwahuwa… sila dislike….

    0

    0
  4. mek yah says:

    saya paham niat akak. cuma jgn over la.. buat secara halus lagi baik mcm diana amir n irma hasmie :)

    0

    0
  5. perihatin says:

    kening tu jgn cukur dah…………selamatkn diri :)

    0

    0
  6. saya pertama..yhaaa…

    0

    0
  7. Anonymous says:

    harap abby dpt join kelas yg irma hasmie ngan yatt dan lain2 rakan artis masuk tu…disamping betulkan diri sendiri,dpt menarik rakan2 lain sekali….

    0

    0
  8. Sha says:

    kenapa ustazah abby nmpk yang buruk je..mmg la ade scene pegang2..artis lain yg dah berhijrah mcm mana..ade ke dorg pegang2 yg bkn muhrim..

    xsalah niat tu..tp cara menegur tu mcm nmpk semua artis buruk.

    0

    0
  9. Anonymous says:

    suppose die kene sebut yg die juga penah berada dlm situasi luar ajaran islam, dan die juga kene rendah diri dgn mengatakan, semoga Allah ampunkan dia sebelum die menutup mata. bukannye sibuk nak betulkan org je tp diri sendiri xpenah nak menunduk memohon ampun. at least klu org nampak die sedar yg die pun penah berdosa,kata2 dakwah die akan lebih menusuk kalbu.

    btw, xde salahnye pun die ckp tu, cuma die perlu lebih merendah diri dgn kata2 dia. kata2 dia menampakkan ke’riakkan dia. sekian.

    0

    0
  10. Johnjeninz says:

    Emmmm kat Malaysia cuba ko cakap drama ape yang ikut syariat islam???? ade memang ade tapi brape kerat ke kot??? kasi kerajaan kaji balik undang2 islam kat Malaysia ni lor……Melayu kat Malaysia ni kebanyakkannya dah kronik……IC memang islam tapi pegangan agama hancus…….Ok abby niat ko tu betul…….tapi setakat cakap kat ceramah je x guna gak…kita sama2 saling ingat mengingati okehhhhh!!!!!

    0

    0
  11. prihatin says:

    semoga jgn ada yg salah faham niat murni kak abby.
    sama2 kita berdoa agar kita juga mampu menyedarkan umat Islam yg lain. cuma better jugak kak abby buat perlahan2. jgn drastik sgt.

    i love Islam. insyaallah boleh.

    0

    0
  12. syikin says:

    jgn pandang kejahaan org mcm dia pasti ke neraka, jgn pandang kebaikan sendiri mcm kita pasti ke syurga..

    0

    0
  13. HAMBA ALLAH says:

    sebelum nak selamatkan orang lain, sila betulkan diri tu dulu. tak payah cakap pasal orang lain. hari tu awak bergambar dengan norman hakim dan memey dalam keadaan bertelekung. tapi bersentuhan dengan norman hakim. dia tu muhrim awak ke? ingat, dia bukan suami awak lagi. dia hanya BEKAS suami awak. awak bukan mahram dia lagi. so hukum bersentuhan dengan dia adalah HARAM. lagi satu, ye awak memang dah bertudung. tu satu perubahan yang sangat baik. tapi kening tu kalau boleh jangan lah cukur lagi. bukan main halus lagi kening awak tu. hukum cukur kening tu HARAM. selamatkan diri sendiri dulu sebelum selamatkan orang lain. peace! :))

    0

    0
    • Anonymous says:

      kening kalau sekali cukur mmg da x tumbuh lg kan? aku penah trim gak mase aku budak2 jahilsegala2..tp aku ase sampai skang pun kening tu ttp mcm tu…x tumbuh2 pun..hmm…

      jgn pertikaikan siapa dia dulu.,,,tp pandanglah siapa dia akan dtg..jgn sibukkan niat org..sbb itu sumer hanya dia n Allah je yg tahu… jgn disebut2 dosa dia yg lalu mungkin setelah die bertaubat taubatnya Allah terima.. kalau kita x suke cara dia kita diam dan biarkan la dia dgn cara dia.. xkan kita plak nk mnambahkan dosa kita yg ntah bila nk bertaubat ni?

      0

      0
      • Anonymous says:

        kening ko klu x tumbuh dah mungkin ko ade penyakit tgh buat chemo kot..hahaha.. klu ko stakat buang sikit2 mana nak nampak klu die tumbuh blk,ni abby cukur habis2an,klu x tumbuh blk mmg tipu laaaa..

        0

        0
      • Anonymous says:

        serius ke kalau cukur kening xkn tumbuh balik mmg mcm tu je? anda silap..sbb sy ada kawan yg mencukur keningnya dan selepas dicabut/di alter/ di apapl2 la kan.. ia akan tumbuh semula…

        0

        0
  14. Fiya says:

    Agama dan hiburan memang tak seiring.
    Kena pilih salah satu kot.
    Yang Islam tu, pilihlah agama okay.
    Kerajaan kena selaraskan satu garis panduan, paling penting bermula dari pakaian pelakon ni. Ada tu yang entahlah, sikit lagi dah naked kot. Tak lah terus suruh pakai jubah, tapi mungkin boleh bagi syarat skirt mesti bawah lutut, baju see thru kena pakai inner di dalam.

    0

    0
  15. memey says:

    klass akak ni…mcm tu la madu saya……..tapi akak jangan lebih2 plak.

    0

    0
  16. asd says:

    hoi nipisnya keningggg..
    ustazah abby xtau hukum cukur bulu kening kaaa??
    nak kata berhias untuk suami… tp jandaaa..

    0

    0
    • Anonymous says:

      hahahahahaha jahatnye kau niiiii

      0

      0
    • kening asli says:

      kening 2 maybe cukur masa dia masa jahil dulu..bkn senang nak tumbuh blk..nak2 kening yg jenis nipis.agsk2 la nak mengata pun..x kan abby dah berubah tp dok pulun cukur kening lg..x kan x leh nak pikir yg 2..masa zaman elite dulu la 2 cukur2 kenin..

      0

      0
      • bulu mu bulu ku jua says:

        apanya pulak bkn senang nak tumbuh balik. bulu kening tu mcm rambut. cam bulu kaki la senang cite. kalo cabut dari akar, 2 minggu dah tumbuh balik. kalo cukur lagi la galak dan cepat tumbuh balik. agak2 la komen kau ni. bukan senang nak tumbuh balik? ceh..

        0

        0
  17. Aby abadot says:

    poyo nak mampos

    0

    0
  18. malas nak layan gossip says:

    Salam ‘ustazah’ Abby, saya cuma nak nasihatkan, sebelum kita menegur orang lain, kita sepatutnya terlebih dahulu membetulkan kesalahan diri kita…saya cuma nak tegur, jika betul ‘ustazah’ nak membetulkan orang lain, betulkan diri anda dahulu…1 yang jelas, Islam melarang penganutnya untuk mencukur kening, tapi kening ‘ustazah’ agak obvious sangat…camner tue? minta ustazah jelaskan sikit..x salah untuk berubah, malah sangat digalakkan, tetapi untuk membetulkan orang lain kita terlebih dahulu harus membetulkan diri kita…ingatan untuk diri saya juga…

    0

    0
    • tak sempurna juga says:

      penganut? macam tak sesuai jer malas nak layan gossip gne istilah PENGANUT. better umat kot… sila perbetulkan saya klu saya salah..

      salam

      0

      0
      • Anonymous says:

        ape masalah dgn perkataan penganut?kau melayu kan?ada check kamus dewan bahasa maksud penganut?bende2 kecik pun nak jadi hal!

        0

        0
  19. haritu kata nak berlakon balik. Rasanya kening abby tu pun dah menunjukkan dia pun x berapa selamat lagi… Jadi di samping menyelamatkan org lain, abby pun perlu selamatkan diri dia jugak.

    0

    0
  20. gossip hunger says:

    Abby Abadi, baru sekarang ke u nampak industri hiburan tidak mengikut syariat Islam? seriously?????

    0

    0
  21. Anonymous says:

    sedih dgn komen rakan22 di atas…

    0

    0
  22. fiza says:

    sian abby..

    0

    0
  23. GOSSIP GIRL says:

    hari tu awak ambil gambar dengan norman hakim dan memey time bertelekung tu siap bersentuhan dengan norman hakim. dia tu bukan suami awak lagi. dia tu BEKAS SUAMI awak. so bukan mahram lagi. HARAM hukumnya. so tak payah nak cakap pasal pelakon yang nak ikut skrip. awak yang takde skrip pun same je. peace! :))

    0

    0
    • Islam kan kau ni? says:

      salah ke kalau die pernah terpijak paku die nk nasihatkan org supaya pakai safety shoes???? sy tnya salah ke?

      knapa pemikiran miskin sgt semua kt sini.. x suka diam je.. org nk buat kbaikan patutnya kita suke.. ape kita ni pun dlm golongan yg mnentang agama ke?

      0

      0
      • Auchhh! terpijak paku la!! says:

        bukan tak bg die nak berdakwah atau nasihat org lain… tp CARA/ PERKATAAN yang digunakan tu agak kasar, aku rasa kalo pendakwah pun xpernah nak ckp mcm tu, mesti merendah diri… itu yg penting…. tak perlu la nak pijak2 paku sangat….. ohkek….

        0

        0
  24. Kepologi says:

    poyo la ustazah abby ni..apa kata kalau ustazah abby menyuruh agar memey bakal madu abby tu menutup aurat…abby ni diri sendiri x btl sebuk plk dgn hal org lain…org lain pn bertaubat gak..tpi x la over cam abby ni…

    0

    0
  25. Kepologi says:

    selamatkan diri u dulu sblm kamu menyelamatkan org lain…cermin diri sendiri dulu…

    0

    0
  26. Anonymous says:

    abby sebelum sibuk nak selamatkan oarng lain.selamatkan diri sendiri dulu.munasabah diri dulu.
    pepun wish u luck:)

    0

    0
  27. sweeties says:

    buat baik susah buat jahat pun susah

    0

    0
  28. . says:

    ada cermin bsr x…kalau ad bgi pd ustazah abbby ni…mgkn cermin y ada kt uma dia x cukup bsr sb tu dia x tahu kesilapan diri dia sendiri…

    0

    0
  29. Pelik says:

    aku sebenarnya bkn nk bangkang niat murni abby ni…tpi cara dia jer y x btl…knpa menjak dia berhijab ni asyk meroyan jer n dia rasa diri dia tu bgs sgt…

    0

    0
  30. Anonymous says:

    Bagus benor niat si akak abby ni, tp mcm tu ar..sblm kite nk betulkan org, betulkan diri kite dulu yek..semoga berjaya.

    0

    0
  31. Ostajah ebi says:

    Abby, selamatkan memey dulu..baru fikir hal org lain ataupun..ko g selamat pompuan2 yg bukan retis dulu….hal retis ko toksah layan lah…derang tak amik tau hal agama dah…amacam?

    Setahu aku…selamatkan family terlebih dahulu baru amik tau hal org lain…

    Jgn lantang sgt bersuara tuh…niat tu baik tp cara tu macam kureng sikit…
    Dgn kening terconkeng gitew….g bcuti ngan x laki..even tak sekatil/ sebilik…tp mesti ko bcakap ngan dia kan…bertentang mata tu zina jugak…

    0

    0
  32. JoyahJinki says:

    dia perlu menyelamatkan diri sendiri dulu..

    0

    0
    • lengkong keju says:

      1st time aku x nampak name kipas payah mati neelopak kat cni….
      rasa aman je…x de komen dia…hahaha….law x 2 asyik nak berdebat je…nyampah!!skg nie dia tgh berdebat kat ruangan neelopak plak…

      0

      0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        aku tak rugi apa2 pun ko nyampah kat aku.. 1st time ko tu ko blh tarik blik sbb aku dh dtg dh pun ni..

        0

        0
      • lengkong milo says:

        haha..sekutu ngan nara la ni. nara pun kipas susah matik nelopa. ada nelopa ke..tak ada ke..semua diterjah.

        0

        0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        lengkong milo.. aku x susahkan ko utk type semua komen2 aku ni.. so, x payah la ko susah hati sgt nk berdengki dgn aku k.. cukup la dengki ko pada neelofa yg neelofa tak ampunkan lg tu..

        0

        0
      • Anonymous says:

        mesti muka ko buruk,sbb tu ko suka kutuk neelofa kan!!!

        0

        0
  33. ................ says:

    kalau nk d ikutkan dulu diana amir lgi seksi dari si abby ni…tpi bila diana berhijab..dia x pernah pertikaikan pn pasal hal org lain n pasal dunia hiburan…x mcm abby ni..baru berhijab tpi mcm ilmu agama dh penuh d dada…

    0

    0
  34. nyah tetek says:

    aku langsung tak tertarik dgn abby meluat lagi ada
    nampak sgt nk berpolitik
    betina bangang sial jahanam!

    0

    0
    • pizza says:

      Abby bercakap ttg realiti dunia hiburan yang sarat dgn maksiat. Nasihat dia tepat cuma caranya agak ekstrem. Kau label dia ‘betina bangang sial jahanam!’? Motif? Sbb dia pilih PAS? Kalau dia UMNO, mesti nada kau berlainan kan? Cer kau cek nick kau. nyah tetek? Hahahha, nick pun dah cukup melambangkan level IQ dan warna hati (hitam berkulat)…

      0

      0
    • Anonymous says:

      Bawak mengucap…

      0

      0
  35. sakit gg la plak..rasa nak lempang orang says:

    sila lah jgn cukur kening ituuu………………………..

    0

    0
  36. sakit gg..rasa nak lempang orang says:

    silalah jgn cukur kening itu lagiiii………………………..

    0

    0
  37. Dee says:

    cantik kening??? cermin dulu sblm nasihatkn org lain. haram mencukur kening,mengubah ciptaan Allah SWT.

    0

    0
  38. enw says:

    hanya tuhan yg tahu niat dia mcm mne..,dn KAMI smua x pyah la nk menghina niat baik org lain walaupun org itu KAFIR sekalipun…..

    0

    0
  39. red says:

    apelah yg korang marahkan sangat kat abby tu..tulah korang, buat baik korang marah..buat jahat lgi teruk korang memaki..at least, abby ada kesedaran k..elok juga ada yg berani bercakap..dan gambar abby tu kan gambar lama dia..sebelum dia aktif bagi ceramah..kut2 sekarang dia da tak cukur kenong kan..korang jer la yang memanjang betul..

    0

    0
  40. alamak terkomen pulak says:

    BERDIAM ITU SALAH SATU IBADAH

    0

    0
  41. SAYA ... says:

    ABBY ABADI : KENING JANGAN KASI CUKUR LAH, IKUT LANDASAN ISLAM OKEY….. MENGUBAH KEJADIAN ALLAH, AKAN DILAKNATI ALLAH, SELAMATKAN DIRI ANDA DAHULU….

    0

    0
  42. jaja says:

    semalam baru dgr kat radio IKIm, ustaz heryanto kalau tak silap. beliau kata, “tak salah kita nak kata or berangan yg kita ni dah jadi ahli syurga, tp jgn la sesekali duk kata orang lain tu ahli neraka. bwk bertenang” katanya. diri kita, dosa2 kita yang lalu pun belum tentu dah diampunkan Allah lagi. berdakwah kat orang tu jgn lupa juga diri sendiri, samada dah betul2 baik

    0

    0
  43. aten says:

    assalam akk abby abadi..
    saya nak ty satu soalan boleh?
    akk abby still cukur kening ke?or akk hanya lukis bulu kening je..:)

    0

    0
  44. farra says:

    minta maaf…sy cuma nmpk riak jer pd arbakyah ni…
    muka dia xnmpk pn dia menginsafi diri..
    peace…:)

    0

    0
    • Anonymous says:

      bila kita nmpak kt org mcm tu maknanya ade sesuatu lam ati kita sendiri..sila cermin diri sendiri jgak ye

      0

      0
  45. tiada nama says:

    saya lebih suka jika kak abby berdakwah ikut cara wardina,irma,diana amir n yat..xda nya org nk kutut2 diaorang…sejuk je mata memandang…harap maklum!

    0

    0
  46. erm says:

    awkkan da alim abby, so..tgn tu pun aurat..kaver la pakai sarung tgn..napa nak tyang jari yg byk urat tu.. x cantik la.. n kening tu, bg tumbuh balik.. mesti awk tau kan hukum cukur kening.. xda yg nak mhalang awk mengetengahkn isu agama, tp sila cermin d mna kurangnya diri kita sendri dlu.minta maaf.

    0

    0
    • pizza says:

      Mazhab Syafi’e menetapkan aurat perempuan bahagian lengan adalah hingga ke atas sedikit dari pergelangan tangan. Perli org berlagak alim tp diri sendiri yang nak tunjuk alim. Nasihat kemain!!!

      0

      0
  47. pink pink says:

    xsalah ajk org berbuat baik,tp cara ko salah kot abby…aku suke cara diana amir,irma n wardina…dorg tnjk dri dorg dlu bru ‘ajk’ og lain ‘ikut’ sama…ajak yg xperlu ayt tp org fhm pe mksd yg tersirat…cara dorg berpakaian,cara dorg bercakap…aku rse lbh baik ko cite psl usrah yg ko dgr mlm td dr ko ckp psl nk bersihkan perkara2 yg kotor tu…

    0

    0
  48. maafkan saya says:

    niat tu dah elok sgt dah…cuma blajo lg cara2 nak menyampaikan ilmu tu dgn lebih berhemah dan yg penting lebih memberi kesan pd semua….

    0

    0
  49. woohhoooo says:

    bagus niat abby nk betulkan rakan-rakannya. Tapi statement beliau memualkan aku.

    “Bilamana saya sudah berada didalam keadaan sekarang ini, apa yang saya lihat terhadap rakan-rakan saya (pelakon) buat sekarang ini memang langsung tidak mengikut Syariat Islam.”

    Aku rasa dlu abby ni seblum berhijarah pon die DAH TAU yg dia dan rakan-rakannya memang langsung tidak mengikut Syariat Islam. Tapi sengaja wat wat dek je. nape dari dulu lagi tak sedar wahai Puan Arbaeyah???

    okay, aku faham…baru dapat hidayah!! ok fine!!

    0

    0
    • kasturi says:

      tapikan, saya pun confuse juga, ada ke Abby selamatkan kawan2 dia yang terpesong.. apa yang saya tahu dia banyak pergi ceramah anjuran PAS dan dia tahu kebanyakkan kawan2 artis dia bukan ahli PAS (rasa2nya la kot). so macam mana penyampaian dia dlm berdakwah utk selamatkan kawan2 dia.. ??? saya tengok artis yang bagus dlm berdakwah mcm irma, diana, wardina, yatt.. siap buat kelas agama sama2 lagi.. ajak kawan2.. kalau follow twitter dorang pun byk pasal hadis2, doa2 dan zikir..abby tak de pun..kalau follow twitter dia pun lebih ke arah politik.. .. bukan saya kutuk niat abby tapi saya takut abby bercakap riak…takbur.. lebih baik kita munasabah dan beristiqamah dahulu.. perbetulkan balik apa yang tak betul dulu… barulah kita boleh perbetulkan org dulu… nak menyedarkan orang yang terpesong kena cara yang betul dan lembut bukan main hentam je…

      0

      0
      • jadore says:

        it’s all about MONEY! klu niat nak berhijrah and berubah bukan di atas pentas politik utk berceramah! muhasabah and penuhkan dulu ilmu di dada and bukan copy and paste! fikir2 kan lah wahai pengomen2 semua ikhlas kah dia berhijrah kerana ALLAH S.W.T. or kerana DUIT!

        0

        0
  50. maafkan saya says:

    niat tu dah baik sgt dah…cuma kena blajo lg cara2 nak menyampaikan dakwah tu..agar org yg mmbaca atau mendengar blh terkesan dgn apa yg disampaikan(kebaikan)

    0

    0
  51. soso says:

    Umum nya kite dh taw artis2 ni akan jd ape di akhirat kelak.. pd yg dh brubaj syabas… pd yg blom… hnya artis yg tahu khidupan artis2…

    0

    0
    • lengkong keju says:

      aihhhh….!ada lagi ko rupanya kipas payah mati,,aku ingatkan ko da mamposss jatoh dalam lopakkkk….hahahahahaha…..

      0

      0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        kesian aku kt komen ko.. mati aku tuhan tentukan dan bkn ko punya rencana.. menentukan mati org selain dr maha pencipta umpama ko menyekutukan yg maha esa.. itu dh jatuh syirik.. ko tahu apa itu syirik?

        0

        0
      • soso says:

        Kita kn dah tahu dlm quraan dh bgtaw… mmg bkn kita tntukan.. tp dh ada panduan… sama2 lh kite ikot panduan yg diberikan..b

        0

        0
  52. Timah Bess!! says:

    nak tnye…lau kite cukur kenin, amek masa lame x nk tumbuh smula cam asal?….timah agakla…abby cukur kenin nie mase dia ngn elit dlu kot?? xleh nk tumbuh2 daa….

    0

    0
  53. achunurul says:

    wahai kak abby yg comey ni… tak salah kak abby nak cakap pasal agama. tapi…kening tu jangan laa cukur. Islam tak kasi wanita bercukur kening. baru laa org tambah respect! cadangkan jer… lagi cantik kalau kening tu biarkan tumbuh.

    0

    0
  54. mak bedah says:

    suke je kau cakap die cukur. tah2 mmg cmtu kening die. bagi aku..tak salah pun staement die. mmg betol pn tak ikot syariat islam dah malaysia ni.

    0

    0
  55. baiya jual cermin says:

    hallu…abby abadi…
    saya punya kdai ada bnyk cermin…busar2 lagi…xmo beli 1 ka???
    sebab saya rasa u punya rumah sudah habis picah kerana dulu gaduh sama itu norman la norman la…
    saya kasihan sama u…ramai ejek you…mari duduk saya punya kedai la…pkai purdah…pkai purdah…
    supaya itu ramai org x kenal you la…

    0

    0
  56. Anonymous says:

    nasihat yg baik dr abby kita pertimbangkan, apa yg xbaik dr dia…kita jgn ikut… xyh nk persoal keburukan dan keaiban org.sekurg2nya dia ada kesedaran utk membantu saudar2 Islamnya utk kembali ke pangkal jln walaupun dia sendri ada melakukan perkara2 yg dilarang-NYA. tp bgaimana pula dgn kesedaran kita hya mencaci n mempertikai keaiban org len sdgkan kita tahu dia pun xbenar? jika demikian, kita juga sptnya.

    0

    0
  57. lemme say sumting says:

    korang nak kutuk c abby brabes nape??biala dia nak bdakwah walaupun korang tgk mcm dia tu menunjuk.sekurang2nya dia ada jugak inisiatif nak bdakwah.korang apa ada??dosa sebakul je tambah.kondem orang je tau.haih

    0

    0
  58. anna says:

    semakin hari semakin menyampah lak aku kat abby ni.. baru berubah dah belagak macam la di a sja pandai hal agama… org lain yg berubah pon x bising mcm dia…
    apa nak jd la ngan dia… hish333

    0

    0
    • Anonymous says:

      dan apa plak nk jadi ngan kau asek myampah ngan org… Tuhan x pernah mnyampah pada hambaNya walau sejahil mana pun kita..

      0

      0
  59. anna says:

    semakin hari semakin menyampah lak aku kat abby ni.. baru berubah dah belagak macam la di a sja pandai hal agama… org lain yg berubah pon x bising mcm dia…
    apa nak jd la ngan dia… hish33333333

    0

    0
    • lengkong keju says:

      tooooooooooooloooooooooong!
      ada orang meroyan kat sini……..
      syirik…?
      mana kau tahu aq da syirik…?kau 2 tuhan ke nak tentukan aku dah syirik….?kesian kat kau ni?banyak da aku tgk komen2 ko kat story lain…mmg macam ni ke perangai kau??
      mesti kau selalu melawan cakap mak bapak kau kan??
      innnsafffla kipas payah mati neelopakkk..insafla yea….n one more thing, kau tak payah nak komen aku pas ni suruh aku insaf…sebab nak di bandingkan perangai kau dengan aku,teruk lagi perangai kau…jangan nak mensyirikan orang kalau perangai kau sendiri x betol…apa dosa mensyirikan orang ya…?ya Allah…moga tuhan mengampunkan kau ye kipas neelopak…amin…

      0

      0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        dah tu ko mampuskan aku kt atas tu ko igt ko tuhan ke? syirik dah tu kalau mampuskan org sedangkan ko tu bkn tuhan.. kesian dgn semua komen2 ko.. ko yg patut insaf kan diri dr nak memampuskan org sesuka hati.. ehhh… ko dah jatuh fitnah terhadap aku.. family aku xde kena mengena dgn ko.. ko pun blum tentu punya hak utk mengata family aku.. ko jaga family ko n aku jaga family aku.. dan aku x rugi apa2 pun dgn komen berbaur fitnah ko tu.. perangai aku itu urusan aku dgn tuhan.. kalau aku buat salah bkn ko sebagai pengampunnya.. nampak sgt ko mengikuti perkembangan aku sampai ternanti2 komen aku kt entry lain kn? kesiannyaaaaaaaaa…

        0

        0
      • hmmm says:

        dua pengomen tegar sedang menayangkan kebodohan diri…gaduh la..elok la org lain bace budak2 baru pas skolah baca..bagus sangat…ckp pasal agama tp xde mnunjukkan ciri2 org yg syg agama langsung…sama je dua2

        0

        0
  60. iela says:

    btl ckp kak abby 2, mmg industri seni malaysia nie xikt syariat islam.. tgk pemakaian n filem… sekurg2 die fkr jgk nk selamatkn rakan2 die.. tp rakan2 xtfkr pn ke arah perubahan.. kte nie da nk akhr zaman.. statement yg bek pn nk bangkang, xthu la nk ckp… die join politik mne ke, itu pilihan die.. dan sye rse pilihan die btl.. mmg umno xkt syariat islam pn..

    0

    0
  61. alahaiii says:

    dakwah macam lebih ke arah politik. tak salah nak menyampaikan dakwah tapi biarlah secara tertib, lembut dan tidak memburukkan sesiapa. kalau dah libatkan politik sesaja orang pun naik menyampah.

    cuba tengok wardina. sebagai contoh artis yang orang boleh terima menyampaian nya.

    rasanya tak lama lagi abby ni jadi wakil rakyat kutt. rajin turun padang. #ehh

    ;p

    0

    0
  62. suria says:

    Saya menyokong usaha dia…Allah lbh tahu sejauh mne ikhlas n jujur dia utk melakuknnye…Kita sesama ISLAM sepatutnyer menyokong dan doakan yang trbaek bukan MENGUTUK! Saya bukan sokong pasal politik tp itu adalah KEWAJIPAN ORANG ISLAM. Amal maaruf nahi mungkar…

    0

    0
  63. alahaiii says:

    sudah-sudah la cerita pasal kening. Nak banyak kali kut dia bagitau kening dia memang jenis nipis gitu. Contoh kening tengok je mak dia, halus. katanya keturunan cina kening nipis lain la keturunan kening lebat.. #eehh..

    ;p

    0

    0
  64. lola says:

    alahai makcik abby…makin hari makin lorat! xyah le ko risau sangat nak menyelamatkan orang lain.selamatkan diri ko tu dulu ok.. dah cukup amal ibadat ker? dah perfect ke amal jariah ko? Tolonglah!!!
    sedar diri..muhasabah ok!!

    0

    0
  65. happysagittarius says:

    sempat ke saya nak selamatkan abby abadi sebelum kiamat? ;p

    0

    0
  66. muiz says:

    kalau niat dia ikhlas nak berdakwah pd kawan2 artis …apa salahnya…teruskan saja…mungkin dgn sedikit ilmu yg ada…abby mampu utk melaksanakan tanggungjawab tersebut…atau mungkin sahabat2 dlm jemaah akan membantu beliau dlm usaha amal makruf nahi mungkar tersebut…sekurang2nya abby dah dpt pahala sekiranya niat itu ikhlas…yg kita ni…kalau tak nak buat pahala …tak payah laa nak menambah dosa dgn mengata/menyindir ke abby tuh…boleh tak kita tolong doakan spy Allah beri kekuatan pd abby dlm melaksanakan dakwah beliau…

    0

    0
    • lengkong keju says:

      soooo……..
      kalau aku komen pon ko x payah la nak mencelah,orang lain komen pon ko nak mencelah…bukan kah itu antara kita orang dgn tuhan…??tak gitu kipas??ishhh3…kesian aku dengan ko ni….makin teruk aku tengok…
      kenapa kau macam ni ya…??tak cukup vitamin ka??sampai jadi macam ni perangai kau…makanya,kalau orang komen kau tak payah nak menyibuk reply…kau juz baca je ya…itu kan antara kita orang dengan tuhan…tak kisahla kita orang mengutuk neelopa ke,azwan ali ke,apek ke,n semua artis la…kau tak payah nak menyibuk…yaaaaaa kipas….
      hmmmmmmmmmmmm…ntahlaaaa kipasss……kipasssssss2…..

      0

      0
      • Kipas Payah Mati Neelofa says:

        ada aku rugi ke kalau aku mencelah.. ko tu yg dh mmg rugi sebab dosa maki hamun bersepah2.. kesian ko lemas dgn komen mencelah aku yeaaaa? kesiannnnnnn.. aku cukup vitamin ke tak ke bkn aku minta ko duit pun.. aku menyibuk yg ko ssh hati kenapa? ko susah hati la dgn diri ko tu yg dh sah suka mengutuk org.. kesiannnyaaaaaaaaa….

        0

        0
      • Anonymous says:

        klu ko mengutuk neelofa tu antara ko ngan neelofa, tuhan pun xampunkan klu ko xpegi mintak maaf, which aku rs ko xkan dpt pegi mintak. jd selamat bergembira di neraka.hahahahaha…

        0

        0
  67. Anonymous says:

    Saya rasa sebelum kta nk selamatkan org lbh baik selamatkan diri sendiri n org terdekat dgn kta dahulu…n if Abby betul ikhlas nk membantu rakan2 yg lain tk perlula meluahkan kata2 yg blh menyakitkan hati org lain.sebelum ni Abby berada di Tempat mrk juga…akhirnya Abby sedar n berubah…so tk payah la kondem mrk secara public..panggil n ajak nasihat secara lembut n bukan macam ni…mayb u rasa u betul but belum tentu org lain.cara Abby ni mcm me nagih kontroversi n melepaskan amarah krn Abby skrg sudah tk mendpt undangan berlakon lg n kebelakangan ni cerita Abby dh lenyap n dh tk kedengaran so y tba2 buat kenyataan mcm tu lg???rasanya bukan Abby seorg je risau dgn masalah yg melanda Ramai lg ustaz n ustazah yg risau bukan setakat masalah artis tapi masalah semua umat Islam di dunia…tapi mrk tak kecoh pun.abby nk buat apapun biar mula dr diri n yg terdekat dulu if berjaya baru Cuba pegi lbh jauh,stop make any stupid statement.

    0

    0
  68. Abby ababi says:

    Mmg betul apa yg abby cakap..
    Tapi masalahnya, dia pun baru je dapat hidayah drpd PAS..
    X payahlah tunjuk baik ngan kawan2 sbb org tahu awak tu dulu “mcm mana”.. :)

    0

    0
  69. HYA says:

    akhir zaman kan bila orang bercakap tentang kebaikan atau berdakwah banyak org yg menentang , dari kaum nya sendiri….. kaum lain tertawa melihat kita..

    0

    0
  70. kening asli says:

    kening dia kan masa zman kump elite dulu dia cukur..zaman kegelapan dulu..so x tumbuh2 dah smpai la nie..cm wardina la..kening dia kan masa zman dia mude remaje remaji dulu..x kan plak dia nak cukur lg bila dah berubah cm skarang..adoi korang ni yg 2 pun x dpt nak agak..kt kaki gosip..

    0

    0
  71. Anonymous says:

    bgus berdakwah,tapi bg imej yg baik dl..jgn la cukur kening adoi

    0

    0
  72. lala says:

    nak selamatkan orang, hg tu dh confirm selamat ka kt akhirat tu?

    0

    0
  73. Raja minah jambu 24jam mengadap computer says:

    Huh !!!! wahida yg berselubong tu pon tkde lah nk cakap macm ni ! terok betol si abby ni…..mungkin dia ni semenjak kena cerai ngan si norman dia teros jadi macm ni…..n mungkin jugak kalau dia belom cerai ngan norman dia tidak jadi macm gini EGO tol tk n mungkin dia maseh berlakon n seksi lagi eeeeeeee mungkin jugak….mari kite pikirkn bersama..

    0

    0
    • saje-saje says:

      hah, karang kalau wahida yg berselubung pn bercakap dan menegur, sume org pn komen la “lah, ko pn rampas laki orang”, “laki ko pn rambut panjang”, “dulu masa sebelum kawen pn ko kuar ngn laki ko sekarang pergi dating”, “ko ngn laki ko pn byk kontroversi MLM tipu org melayu, dh sebok nk tarbiah orang!!”… manusia, bile bnde arah kebaikkan sume x betul, sume nk carik kesalahan org (org yg menegur) tu, bkn nk menerima ape yg disampaikan….. mcm ni malaysia x maju kak jambu oi…kalau org menegur, kne ubah perangai buruk kiter yg ditegur tu, bkn sebuk nk menggali kesalahn org yg menegur tu blk….

      0

      0
  74. oldmanstyle says:

    Sekurang2nya dia ada kesedaran..bagus Abby..Moving forward..jgn dihiraukan manusia2 yg xreti bahasa tu..all da best!!

    0

    0
  75. Farah Khan says:

    salam..rata2 comment di sini menyatakan perlunya perbetulkan diri sebelum betulkan keimanan org lain. Sy tak lah org yg bynk agamanya tapi sy ingin share dgn kawan2 semua kita as Muslim adalah khalifah di muka bumi ini so tak kira lah samada kita ni org yg kuat agamanya or orang yang paling banyk buat dosanya ..adalah sangat2 dituntut utk menegur sesama Muslim jika ada kesilapan yg mereka lakukan ..sebabnya?? …kita adalah Khalifah..pernah ada Hadith ttg sirah Nabi s.a.w pasal issue ini…so,.utk jawapan yg lebih lanjut sila refer pada org2 alim spt Ustaz Azhar Idrus or other tok2 Guru/Alim Ulama’…sekian..sharing is caring…:))

    0

    0
  76. Ayin says:

    Dah name pun dunia hiburan, nak ikut undang-undang Islam macam mane. Sepatutnya Kak Abby nasihat rakan-rakan agar tak lagi terlibat dalam dunia hiburan. Tak pun berdakwah agar dunia hiburan ditukar kepada medan berdakwah, tak payah lagi guna terma dunia hiburan. Saya harap sebelum Kak Abby keluarkan sebarang kenyataan, Kak Abby kaji dulu maksud dan situasi sebenar. Tak lupa juga, sila perbaiki diri sendiri.

    0

    0
  77. i am xoxo says:

    oh…oh…ayat budget malaikat.

    0

    0
  78. miss apple says:

    Paku Dulang Paku Serpih, Mengata Orang korang Yang Lebih-2″,
    aku rasa kan korang yang duk kata dekat dya ni lagi b’dosa kowt .
    aku rasa komen korang pown takdak beza dengan dya . tegur lah cara islam . bukan dengan cara macam ni .

    0

    0
  79. ebi tak abadi says:

    pesan kat abby jangan cukur kening. hukumnya haram.Allah laknat. risaukan dosa sendiri dulu sebelum risaukan dosa orang lain.

    0

    0
    • bujang says:

      Gambar2 sexy dia dan x tutup aurat yang masih ada dalam drama , filem, majalah yang masih ada tu selagi orang tonton tetap ko dapat dosa tau Abby….haaa….yang itu macam mana nak jawab…..

      0

      0
  80. Anonymous says:

    ntah apa2 la korang ni…baguslah 2 abby ckp begitu….kira dia beranilah suarakan… sebenarnya ustaz2 dah banyak suarakan..cuma org xde lah komen berabis mcm kamu komen berabis c abby ni….dengar apa yang cuba dia sampaikan..bukn tilik orang nya dulu…

    lagipun mst ada sebab dia sokong pas..kalo aku akupun sokong pas..supaya lebih islamik …walaupun aku x pernah pergi kelantan..negeri kat sana amalkan cara hidup islamik..cthnya dibuka kaunter lelaki perempuan….ada jarak…aku pun nak negeri aku begitu… dengan itu..kita kena sokong pas dulu baru negeri aku akan lebih islamik..kalau tunggu BN..alamatnya kiamatlah kali…hahhaa….pkir sendirilah… betul apa cakap abby…

    0

    0
  81. Anonymous says:

    kebanyakan kata2 di atas byk teguran membina utk abby.. bkn mhina tp menasihati… sy sendiri kenal abby dr zaman sekolah smpi la skrg wpun x pernah bertegur sapa… dr tak cukup kain kepada penuh bersalut kain, byk perubahan pada abby.. cuma perbetulkan keluarga sendiri (bukan keluarga norman).. itu adalah cabaran yg paling besar buat abby sebelum memperbetulkan org lain… sedikit sebanyak sy tahu keluarga abby tu mcm mana.. tang kening tuee.. sy rasa mmg da tak tumbuh lg coz dari dulu dia mmg suka cukur kening… sy suka dgn keadaan dia skrg cuma sy nasihatkan jgn berhijrah kerana politik… berhijrahlah utk agama…

    0

    0
  82. Addd says:

    yg kutuk2 Abby tuh macam syaitan kapir yg dah xnk taubat2 jer… bersangka baik niat dia ikhlas sudah… tak kisahlah parti PAS ker UMNO ker DAP ker… kalo dah niat nk bwk pompuan2 (yg majoritinya ahli neraka) ke dalam syurga alhamdulillah… ini mulot celupar… dahla suka tayang2 aurat, tayang2 tetek tpi pakai tudung ketat2… lg baik aku pegang BABI drpd pegang koranglah… Najis Mughalazah pompuan2 mcm tu.. TUIHHHH!!!

    0

    0
  83. lalala says:

    Ye btol laa tu kak abby oiii, tp jom tgk diri sendiri dulu…sempurnakan diri kita utk mhadapNYA baru kita sibuk cakap psl org lain..tegur x menjadi masalah tp kena laa tgk tempat dan masanya. Diri kita pn kening bcukur lagi, masih berdandan dan melawa utk org luar lihat lagi, sdangkan semua tu kalau ikot agama kita x boleh. Baru2 berhijrah tak semestinya terus dapat semua ilmu tentang agama dan dah menjalankannya dgn betul kan? Jadi, banyak sebenarnya yg perlu kita semua perbaiki utk menjadi muslim dan muslimah sejati. Lebih baik kita mendengar dan mengikuti kelas2 agama yg sahih, ke masjid, ke surau, tgk tv yg byk memberi nasihat dan ilmu agama. Wallahu’alam

    0

    0
  84. aku komen tak pernah dipublish says:

    Cakap tak serupa bikin la dia ni…

    0

    0
  85. Noor- says:

    Abby xjahat dia janda pn bukan dia yg curang tapi suaminya.Jadi layakla abby bgi nasihat org lain.

    0

    0
  86. babycirle says:

    Salam Abang Nara,kalau boleh bagi pihak saya,cuba abg tanye Abby Abadi nie,dia punya kening tu ikut syariat Islam ker?Dia dok ckp sana sini nak berdakwah utk mengubah rakan2 artis,akan tetapi dia sendiri masih jugak melanggar syariat Islam.Bukan ape,sy nie tak lah alim mane,tp tengok Abby Abadi ni tak gentar2 menegur rakan2 yg lain dgn kata2 yg sungguh pedas..bedakwah nie,tak boleh menyinggung perasaan org lain Abg Nara.Kita kene buat secara halus dan berhemah,tak semesti nya kene bagi ceramah..Tak pasal2 masyarakat pandang serong.Cth yg jelas dan ketara,Abby Abadi ni cukur kening sampai nipis tue..Itu ikut syariat Islam ke Bang?Tak kan?Then,knp Abby ni masih jugak nak menegur perbuatan org lain?Sekadar kenalan2 rapat sudah lah..kan kan?

    0

    0
  87. kak Nera says:

    zaman sekarang ni.. orang yg ajak melakukan kebaikan dihina dan diherdik..
    Akhir zaman..

    0

    0
  88. anne says:

    aadddoooiiii,,mengucap panjang bile baca statement abby ni,,rase nk maki hamun pon yek kalau dia kt dpn mata….
    baru pakai tudung lom tentu amalan 2 dh cukup tinggi sampai nk ckp mcm ni,,cari dulu ilmu islam,,dalami dulu utk diri sendiri n keluarga,,
    dia ni mcm xreti2 nk muhasabah diri sendiri !!!!!!!

    0

    0
  89. Anonymous says:

    Ammar makruf nahi mungkar!!!!

    0

    0
    • once hilang naluri says:

      sempat ke saya nak selamatkan kipas payah mati neelofa sebelum kiamat…?????sebab dia pengomen tegar yang suke mencelah dan mereply komen orang….
      if dia betol dalam segala hal,dia tak akan masuk kat ruang komen ni kan???????tolong pengomen2 yang lain,,,sedarkan dia….!
      mungkin dia da kesurupan oleh hantu neelofa…

      0

      0
  90. yang melihat says:

    orang2 komen buruk2 kat atas seme ni berasa diri tu bagus…org nak buat baek sokong la..ni nak suh abby tu cermin diri la ape la…korang pon belom tentu mampu nak dakwah org.

    0

    0
  91. mak temah cakap ikot sedap mulot menyebot says:

    mengikut syarat dlm islam bolu kening ta bole cabot,Jangan nak mekap2 muker bila dah pakai tudung tak perlu nak simpan merah2 pink2 kat pp tu ha…neutral beauty la kata org puteh..haisssssssshhhhhh mak temah cakap jewwwwwww hikhik :)

    0

    0
  92. tijah menyesal says:

    sempatkah kening abby diselamatkan sebelum kiamat???

    0

    0
  93. no name says:

    Ya allah.. kwn2 sekalian… Abby berniat ke arah kebaikan… Kenapa nak pertikaikan? Kening dia xcukur… Mmg nipis.. Sila lah bukak twitter dia…. biarlah dia nak aktif politik mana… Itu hak dia… Cuma abby ni brrsuara lantang.. Bagi dia dgn cara ini je dia leh menyampaikan dakwah dia.. Janganlah mempertikai keikhlasan dakwah dia.. Betul @ salah, kita sbgai manusia biasa xde hak nak mengutuk@judge dia.. Itu urusan Allah…

    0

    0
  94. jebat mersing says:

    Alhamdulillah abby … bagus niat tuh … teruskan perjuangan

    0

    0
  95. muhammad irfan says:

    korg ni mmg jenis yg suka menentang kaum sndri erkk ? kire okay lahh die nk berubah , kalau yg pasal kening uhh mungkin waktu die jahiliah dulu die dok cukur kott but skrg die dah insaf . so doaknlah dia . Mcm korang perfect sgt tak pernh lakukn dosa erkk , aku nk tye .. korg buat dosa2 dulu2 tuu … korg ade tebus ke x ?? so jgn nk tgok kelemahan org jer .. klu die tegur cara berkhikmah sekalipun , aku jamin . korg mesti dok kutuk die gak . sebab manusia ni memang byk sikap x puas hati ..org buat baik salah , org tak buat baik slh . org diam salah .. aku pun tak thu ape yg tak salah kt mata korg . Klu niat die baik , doa2kanlah . moga Allah permudahkan hgga ke akhir hayat Dia . Insya Allah ~

    Aku bukan menghentam , cuba luah ape yg aku rase . korang nk dgr ke x .. terpulang :)

    0

    0
    • Fikir says:

      betul tuu..kening die tu mmg mcm tu,skg dh tumbuhm abg nara uplod pic lama, ce tgk pic baru dia.

      0

      0
  96. rose says:

    Slm
    Zaman Rasulullah menyebarkan islam pun mendpt tentangan dr kaum kafir.tp nabi tidak prnh jemu menegakkan islam. Dihina dicaci,dicemuh,teruskan abby jika niat itu suci utk agama kita.sampaikanlah walau hanya satu kebaikan sehari. Agama islam bkn hobi, bkn pilihan, bkn suka xsuka. Agama islam adalah kwjpan. Setiap dr kita berkewajipan utk memastikan seruan n syariat sampai pd semua org, spy tidak ada yg tercicir.

    0

    0
  97. saje-saje says:

    artis sekarang ni, klau x berpeluk bagai karang kata tak dapat jiwai watak suami isteri….”perlakuan kami dlm drama/filem semata2 untuk menunjukkan kasih sayang sebenar suami isteri dengan mengikut skrip dan kehendak pengarah”…buekkkkk nk muntah haku…statement klise artis…

    0

    0
  98. Manusia Kerdil says:

    Salam. Saya bersetuju niat murni Abby Abadi (bukan nama asli seperti dalam IC) untuk membantu rakan-rakan artis ke arah jalan yang benar. Namun sebelum jika benar beliau ingin membetulkan org lain, betulkan diri sendiri seperti guna nama yang sebenar bukan nama glamour dan paling penting jangan lah cukur kening lagi. Itu dah termasuk dalam kategori mengubah ciptaan Allah. Tahukan apa hukum mengubah ciptaan Allah? Dalamilah ilmu sedalam-dalamnya sebelum kita menegur orang lain apatah lagi jika ilmu belum cukup untuk bekalan diri sendiri. Jangan jadi seperti “ketam mengajar anak berjalan…” Wallahualam.

    0

    0
  99. zack says:

    x kisah la dia nak politk ke..nak masuk parti apa ke..tu hak dia..skrng ni intipati apa yg dia ckp mmng betul..buta ke korng?!!dah sah2 dlm film or drma melayu islam bnyak babak pegang..peluk n yg pompuan free hair..tu ikut syariat ke?tak yah gi jauh2..dlm nara nye website bnyak terpampang gambar tak tutup aurat..tak taulah kalo aku ingt korng rasa yg pegang2 bukn muhrim tu ajaran islam…abg nara ni pun satu..ishhh!!!

    0

    0
  100. Joe says:

    La..sedihnya komen korang..Seeloknya beri sokongan..ni la Melayu..asyik nak kondem org je..

    0

    0
  101. mighty heart says:

    nk selamatkn org lain tu x slh..di alu2 kn..
    memang kalau nk berdakwah jgn pandang siapa yg menyampaikn tetapi pandang pd apa yg disampaikn..
    tp bdkwah pd manusia hari ini peru ade penyampaian yg tepat..
    kalau silap methodology,dakwah tak berkesan..apa2 pn,sbgai manusia biasa,manusia pasti tetap akn lihat kpd siapa yg meympaikn..itu lumrah..
    jd kesimpulannya,CUKUPKN ILMU DI DADA,SELAMATKN DIRI SENDIRI DAHULU,KEMUDIAN SELAMATKAN ORANG LAIN..
    MANUSIA DINILAI DRP PERKATAAN YG DIUCAPKAN..ANDAI SLH BKATA MAKA BURUK PADAHNYA..apa2 pn,semoga abby ikhlas dan berjaya menyebarkn dakwahnya..

    0

    0
  102. jadore says:

    it’s all about MONEY! klu niat nak berhijrah and berubah bukan di atas pentas politik utk berceramah! muhasabah and penuhkan dulu ilmu di dada and bukan copy and paste! fikir2 kan lah wahai pengomen2 semua ikhlas kah dia berhijrah kerana ALLAH S.W.T. or kerana DUIT!

    0

    0
  103. MEMEY SUHAIZA says:

    Haii kak abby….
    Nak selamatkan kawan2 sebelum kiamat.. tolong la selamatkan Kening k.abby tu dlu… muka je cntikk… ke cntik sbb cukur bulu kening… ahahhaha
    yg penting aku lbh vogue dri ko k.abby… tu sbb norman syg aku…
    ko mulut cm cilake…

    0

    0
  104. kening pelesu says:

    Akak Abby pakai kening pelesu lah…

    0

    0
  105. kaduk says:

    cun lagi abby ni…kalau buat bini no dua ok jugak..

    0

    0
  106. mama bie says:

    apo ko bondo eh kalau ustazah kening TOGEL..harammmm tau tak

    0

    0
  107. anak abah says:

    salam. berdakwah tu bagus..tapi biar kena cara nya..kita boleh berkongsi perkara2 kebaikan / mengajak kepada kebaikan walaupun kita baru saje berubah menuju kebaikan..tapi dalam hal abby ni nampak tak molek untuk berdakwah namun dalam masa sama turut mengaibkan org lain..bab ini abby kena perlahan2 blajar atau sepatutnya org2 PAS menegur dan mengajar abby supaya lebih berhemah dan lebih berilmu sebelum bercakap (sekiranya PAS benar2 ikhlas menerima abby masuk PAS menurut syariat Islam, dan bukannya semata2 atas niat mempolitikkan abby utk tujuan undi sebab dia artis)..apa yg saya nampak, abby ni sekadar mainan PAS saja..dipolitikkan..tu sebab statement abby one after another masih menunjukkan dia cetek ilmu, and no one in PAS bother to correct her..lagi panggil ceramah ada laa…abby ni takde income, panggil ceramah dapat duit..jadi dimana intipati ceramah abby ni patut kita letak??

    0

    0
  108. syuhada says:

    apela..

    kening tu benti la cukur… baru ikut syariat islam..

    0

    0
  109. ain says:

    abby ni mengarot la

    0

    0
  110. Fikir says:

    SALAM..

    sedih baca komen2 yg laen yg hentam abby,cthnye”kau jaga la anak kau.kau tu kening nipis,ustazah segera, dll lagi”
    korang yg komen ni x rase korang memperlekehkan NIAT seorang hamba ALLAH yg mngajak hamba2 ALLAH yg lain utk berubah ke…??NIAT abby tu betul,sbb die pnh lalui zaman2 mcm tu, cth”blakon,mnyanyi,seksi,dll” jd dia dh berubah mngajak kawan2 artis yg lain berubah,knp kite nk hentam dia?kite sendiri nmpk sesetengah artis kite ni melampau,bkn saje artis..kdg2 kite ni pn tak betul jgk..ape yg saya nmpk,pelakon bagi alasan if pkai baju sexy,msg2 bg alasan”director suruh,baju i d taja” OK..kt situ kite sume dh nmpk,bile ALLAH suruh kita x ikut, alasan kite”ati tak tbuka..” knp manusia suruh kita follow?sedangkan benda tu salah dan HARAM.
    Pasal politik ABBY ni saya x nk msuk cmpur,tp bab teguran die yg baik ni tp di hentam,saya terpanggil utk komen kt sni.Maaf if ada salah bahasa n melukakan ati sesiapa,sama2 la kite sedar n berubah.WAllahualam..

    0

    0
  111. dyela says:

    abby x yah cakap mcm 2. dia sendiri dulu x ingat ke? serang norman time pengambaran gerak khas? pas tu, kalau abby nak betul2 ikut sunnah, kenapa kening masih bercukur???

    0

    0
  112. no name says:

    sokong dengan apa yang kak abby buat.. dah memang keje kita manusia ni berdakwah, guna la apa pun cara asalkan berhikmah.. siapa kak abby dulu bukan urusan kita nak pertikaikan.. mudah2an Allah mudahkan urusan kak abby dan kita semua dalam mencari redha Allah.. sebab tanpa redha Allah, kita tak kan mencium bau syurga.. kerana syurga la sebaik2 tempat pengakhiran…

    0

    0
  113. tengku says:

    sy syg abby.. ;p

    0

    0
  114. […] Sempat Ke Saya Nak Selamatkan Rakan-Rakan Sebelum Kiamat? – Abby Abadi […]

    0

    0
  115. […] Sempat Ke Saya Nak Selamatkan Rakan-Rakan Sebelum Kiamat? – Abby Abadi […]

    0

    0
  116. […] Sempat Ke Saya Nak Selamatkan Rakan-Rakan Sebelum Kiamat? – Abby Abadi […]

    0

    0
  117. nomeito carlo richie says:

    semoga allah berikan kak abby ketabahan… berdakwah lah kak dgn cara betul sampai ianya mendanagkan impak kepada kwn2 agar semua nya dapat berada di jalan allah…

    “cari ilmu ye kak kebalkan benteng diri insyallah lepas nie jika benteng diri dah kuat apa akak perjuangkan akan ader hasil nya…insyallah

    0

    0
  118. […] Sempat Ke Saya Nak Selamatkan Rakan-Rakan Sebelum Kiamat? – Abby Abadi […]

    0

    0
  119. not perfect says:

    banyakkn istighfar..

    0

    0
  120. salam…niat kak abby tu betul….tp..sblm nk nasihat org tu perbetulkan dri dahulu sbetul2 nyer…yang boleh..belajar dgn orang lain..dan sebelum nk tegur org tu mcm mne tnyer org yg berpengalaman dahulu..jangan main tembak je ok…kiter tegur secara elok bukan geram nak marah dan menyakitkan hati org…ad cara nyer teguran tu….cara kak abby nasihat cara tu xkena…sbb kak abby baru je brubah…ok..niat baik tu bagus ler….ape2 pn sblm bertindak bertanye n nasihat rakan2 artis yang lain tu….belajar dgn yang berpengalaman dahulu……

    0

    0
  121. Anonymous says:

    salam…

    sya rasa kak abby kena belajar dgn ustazah bahyah bru ok…

    0

    0
  122. content says:

    Hello it’s me, I am also visiting this web page daily, this website is truly fastidious and the users are truly sharing nice thoughts.

    0

    0