Written by AbangNara | August 24th, 2011

Mari berkongsi tentang selebriti yang behijrah ke arah yang lebih baik. Setakat ini aku agak mengkagumi Wardina Safiyyah OfficialPage. Ada lagi yang ingin berkongsi?

Ini status yang aku letak di Facebook semalam ketika menggunakan perkhidmatan Jaring UKM di Kolej Ibu Zain. Respon yang di terima sangat menarik!

hidayah
Sham Kamikaze adalah nama pertama yang dikongsi oleh kawanku Aslann As yang terkenal di blognya INI. Sebenarnya ramai yang mengetahui mengenai Sham Kamikaze ini. Pertama kali aku mengetahu tentang Sham Kamikaze ini adalah ketika sidang media beliau yang turut dihadiri oleh Dr Asri selaku mentor beliau.

Nama kedua yang dikongsi adalah Rahmat Ekamatra yang terkenal dengan lagu jiwangnya Pusara di Lebuhraya dan seangkatan dengannya. Kalau kita dengar lagunya dulu. Pergh… memang tangkap lentok siot. Tapi kini akhirnya dia telah terlentok dan terleleh dek simbahan hidayah dari Allah swt.

Seterusnya manusia yang tersimbah hidayah Allah adalah sekumpulan anak muda yang dulunya membawa muzik Pop R&B kini berubah angin dan membentuk Kumpuan Al Mawlid. Dianggotai oleh Saiful Amir Abdul Wahab (Pot Innuendo), Abdullah Ahmad (Lah VE), Zafri Nazarudin (Zaf VE), Azan Addin Abdul Wahab (Azan Ruffedge), Amer Munawer Yusoff (Amer Ruffedge), Ahmad Tajuddin Mohamed Tahir (Taj Innuendo) dan Syed Mohammad Syed Abdullah (Mode Ruffedge) telah dipertemukan ketika menghadiri kuliah agama di Surau Al Hidayah di AU3 Keramat lantas membentuk kumpulan berbentuk dakwah ini.

hidayahBob Lokman seorang yangberbakat besar dalam bidang seni. Tidak perlu kut aku nak menghuraikan kisah komposer lagu Isabella ni. Dah banyak dah diceritakan oleh blogger lain malah beliau sendiri telah menceritakan kisahnya di blog beliau sendiri.

hidayah
Memori Daun Pisang. Lagu dangdut yang ngetop zaman aku kecil dulu. Namun kini penyanyinya iaitu Iwan Syahman (Iwan Dangdut) telah juga disimbah hidayah Allah. Alhamdulillah beliau kini telah berusaha untuk berdakwah melalui bidang suara. Lagunya yang berjudul Segalanya Allah juga kini semakin kerap di putarkan di radio IKIM.

hidayah
Shahir AF8 juga dengar khabarnya memilih untuk bersara awal dari bidang hiburan. Dengarnya ingin terjun ke dakwah. Jika benar bermakana ini adalah satu khabar yang menarik! Alhamdulillah bekas pelajar SMKA Slim River telah memilih jalan yang sepatutnya.

Seterusnya bekas kekasih Nabil si Raja Lawak cik Irma Hasmie. Artis yang sedang membintangi cerita Kasih Alia yang aku turut tonton di TV3 ini tampak begitu ayu setelah memilih bertudung sebagai langkah penghijrahan pertama.
hidayah< Catriona Ross mengambil tempat di perkongsian terakhir dari kenalan Fb aku. Aku baru sahaja mengetahui mengenai penghijrahan beliau. Kisah penghijrahannya amat mudah dan mengusik hati. Tapi tu. Bila sudah tiba hidayah Allah. Butik tudung pun boleh menjadi saksi penghijrahan seorang artis ini.

hidayah
Last but not least, Antara yang aku paling kagumi seperti status aku diatas. Wardina. Artis yang aku kenali dan aku rasa semua orang turut sama mula mengenalinya adalah ketika beliau membintangi siri Spanar Jaya satu ketika dahulu. Perubahan yang ibarat janjang arithmetic yang semakin menokok ke arah kebaikan.

hidayah
Mungkin bermula dengan memakai tudung sahaja namun kini beliau boleh dikatakan ikon ibu kepada sebuah keluarga yang bahagia. Cabaran yang dihadapinya kini bukan sedikit selepas isu beliau memberi ceramah tentang kekeluargaan di atas pentas Pakatan rakyat yang lebih kurang 10 minit itu dipolitikkan!. Hinggakan tiada lagi kelibat beliau di rancangan MHI!! Semoga beliau kuat menghadapi ujian yang penuh hikmah ini.

Aku rasa cukup sekadar itu perkongsian dari aku tentang sebilangan selebriti di luar sana yang semakin ramai yang memilih untuk berubah. Sebenarnya ada lagi yang aku tidak ceritakan dan yang aku tidak tahu. Andai ada yang korang tahu lagi boleh kongsikan kat sini ataupun di Fb aku.

**Entri ini dicopy paste ehsan blog IkutSukaAtiAku

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

85 responses to Semakin Ramai Artis Malaysia Kembali Ke Pangkal Jalan

  1. seddeyyhh says:

    Alhamdulillah..diriku ini juga mengharapkan hidaya yg sebegini…dan mengharapkan ianya berkekalan hingga ke akhir hayat..Amin….

    0

    0
    • gorengponsodap says:

      kan bagus sekali sekala ad entri camni.kepada semua artis kat atas, simpan di atas!

      0

      0
      • entry plg best so far dalam blog bro Nara. semoga retis2 kt luar tu baca ni dan harap boleh sama2 pencen dengan hidayah Allah lepas ni dari bidang hiburan. xde hiburan pon tak bosan hidup ni.

        0

        0
    • Alhamdulillah..semoga yg baik berterusan :D

      0

      0
      • minah jambu 24jam mengadap computer says:

        elehhhhhh dh jadi macm trend pulak..artis rock buat perubahan nk nyanyi nashid yg lain pulak ikot ! kalau maseh jadi penyanyi rock or dangdut tk boleh buat ibadah ke ????? keja keja lah tk kira lah jadi penyanyi ke pe …keja untok cari makan …hari2 nk makan kn? pakaian pn nk jugak …ibadah tetap ibadahhhhhhhhh tkan nk mintak sedekah pulak ! nk mintak simpati pada orang ! apa yg penting allah tetap satu buat ape yg di suroh ..cari ilmu sebanyak2 nye tapi tkan tk kejaaaaa……

        0

        0
    • minah jambu 24jam mengadap computer says:

      hensem nye iwannnnnn lagi hensem dari duluuuuuuuu…..lov u iwannnnnnnnn

      0

      0
    • Gorgon says:

      Orang Islam skang (yg jelas nyer artis sbb mereka kluar TV haha) hanya petah di mulut berkalimah Alhamdulilah, Allahuakbar, Astafirullahallazim, etc walaupun sedar keadaan diri seksi dan jahil, dan kalimah2 demikian hanya menjadi peradaban dalam perbualan… Semoga Kita Semua diberi Hidayah dan Petunjuk… Amin

      0

      0
    • katak says:

      syukur kpd yg dh berubah..yg x berubah tu harap2 la mereka cepat terima nur cahaya drpd ALLAH..amin..kiamat nk dekat tapi manusia masih lg jahil..takutnya x dpt msuk syurga

      0

      0
  2. Chantek says:

    ALHAMDULILLAH… Semoga kita sama-sama mendapat hidayahNya dan menjadi insan yang bertaqwa.. InsyAllah…

    0

    0
  3. Nurryll says:

    Alhamdulillah!

    0

    0
  4. juli says:

    nape tak letak citer pasal aida khalida a.k.a aida rahim @ aida radzwil.
    dia berlakon pun menutup aurat..siap pakai hand sock.

    0

    0
    • nana says:

      dia terlupa kot. apa pun alhamdullilah.

      0

      0
    • Zulgeologist says:

      Ops. Sorry. Terlepas pandang. Aku just masukkan nama yang orang share kat fb aku. Ayat last tu pun aku dah statetkan sebenarnya ramai lagi yang dah berubah. Sorry. x sempat nak tulis semua. Ramai bebenor yob artisnye, Teman tulih mane yang sempat je..hehe

      0

      0
  5. Chantek says:

    Alhamdulillah.. Semoga kita sama-sama mendapat hidayahNya dan terus menjadi insan yang bertaqwa. InsyAllah..

    0

    0
  6. husna says:

    teringin nak melihat yang” cocok sana cocok sini “. berubah dan menutup aurat ..

    0

    0
  7. sarah_nina says:

    alhamdullilah..

    0

    0
  8. akmalhilmi says:

    semua perlukan bimbingan dari awal lagi
    mereka la mentor kepada yg lain

    0

    0
  9. husna lovana says:

    cantik sgt irma pkai tudung..arap ia akan bertrsan..smua 2 hidayah dri Allah swt…

    0

    0
  10. apa2 aje says:

    ya allah..matikanlah kami dengan kalam syahadah,bawakanlah kami ke jannah,tempatkanlah kami bersama yang soleh dan solehah..aminnnn…

    0

    0
  11. langkah mayatnya dulu !!! says:

    syukur alhamdulillah, ‘abg nara’ konon….bla lg???

    0

    0
  12. Alhamdulillah..ramai jgak artis yang berubah ke kebaikan..harap akan kekal selamanye..yang lain mcm mane?
    http://amoibeautiful.blogspot.com

    0

    0
  13. ctie says:

    SESUNGGUHNYA ALLAH SENTIASA BERSAMA KITA, JANGAN KITA , JADILAH HAMBA YANG SENTIASA BERDAMPING DENGAN ALLAH :)

    0

    0
  14. widad says:

    farah breep breep AF pun di antara yg mendapat hidayah..

    0

    0
  15. peace~ says:

    moga shahir betol2 berubah..semekasrian product should return back to his root..baru sejuk blk ati ustzh baayah bimbing ko g tilawah kebangsaan dulu..LOL;)

    0

    0
    • cik wiwin says:

      kah2… semekasrian jugak ke? tu lah.. hope shahir btol2 nk tgalkn bidang hiburan.. kesian ustaz usop, ustzh baayah n others yg bimbing die dlu..

      0

      0
      • peace~ says:

        tau xpe..shahir 2 baek la sbnrnye,pengaruh 2,kalo btul die nk stop awl bgos la,moga die diberi petunjuk oleh Nya..amiinnn…

        0

        0
  16. sidaracantikmanis says:

    Alhamdulilah…makin ramai artis kita berubah ke arah kebaikan dn berdakwah…tpi byk nya artis muda…artis yg veteran mcm na plak yer…norlia ghani, wan maimunah, rosnah mat aris, mariani, sekadar menyebur beberapa nama…wallahualam…..moga diberi petunjuk dan hidayah dariNYA…amin

    0

    0
  17. watanabe mika says:

    Alhamdulilah…semoga penghijrahan mereka akan membuka mata artis lain yg belum sampai seru tu utk turut sama kembali ke jln Allah….

    0

    0
  18. fikir says:

    secara jujurnya, aku sangat kagum dengan penghijrahan wardina.. personaliti, tutur kata.. thumbs up! masih lagi aku ingat kelibatnya di tv suatu letika dulu memakai skirt pendek n baju yg x cukup kain.. tapi kini? sgt manis berpakaian yg sebenar2 muslimah.. kepada suma pompuan muslim diluar sana, jgn jadikan isu pakaian sbg satu penghalang utk korang melaksanakan tuntutan Allah yg wajib itu. percaya lah sesungguhnya pakaian yg menutup itu akan menyelamatkan kalian dari godaan dan musibah..

    0

    0
    • gol says:

      rasanya dah lama wardinah” berhijrah”.Tidak menghairankan sgt sebab dia dari latar belakang pegangan ugama yg kuat .Keluarganya dari sumatera ..

      0

      0
      • Aku keturunan Jambi…ada ke sape2 tok nenek keturunan jambi…mencari saudara- mara yg. hilang…
        Tok wan belajar ugama masa belasan tahun…terpisah dari keluarga semasa dharurat dulu semasa diPenang…

        0

        0
  19. Alhamdulillah…x terhingga betapa gembiranya kita semua, diharap bukan artis saja, termasuklah kita semua muslimin dan muslimat diluar sana yg. masih lagi tertutup kejalan Allah…kasih Allah maha Agung….

    Betapa indahnya kehidupan dalam Islam jika kita betul2 menghayatinya, aku bersyukur menjadi umat Islam….Allah menyayangi kita kerana kita dipilih menjadi orang Islam……terima kasih ya Allah……

    Selamatkanlah kami dibumi ini jauhkanlah bala dan kemurkaan mu. Titipkanlah hidayah dan ketaqwaan kami sebagai umat Islam , saudara kami ,keluarga serta handai taulan serta anak dan keturunan2 kami
    akan datang.

    Sebelum nyawa sampai dihalkum, kami telah bertaubat sebelumnya…
    Berikanlah petunjuk kapada saudara2 kami sekalian
    yg. masih leka dengan harta dan keindahan dunia.
    yg. masih bergelumang dalam maksiat dan kekufuran.
    Ya Allah…kuatkanlah dan kukuhkan perpaduan umat Islam yg. kini berpecah- belah dan bersengketa sesama sendiri…

    Engkau jadikan kami dalam sesuci salju dan jika bolih kami akan kembali kepada mu seputih kain kafan dan seharum kasturi.
    Hanya ini doa ku untuk saudara2 Islam didunia ini.
    Setiap kali selesai solat ku , tak henti ku doakan untuk umat Islam sejagat….semoga dunia ini aman dari sengketa,peliharakanlah kami dalam keharmonian dan kasih-sayang.

    Hijrahkanlah kejalan mu……Amin…..

    0

    0
  20. NenekPenne says:

    kembali ke pangkal jalan?
    selama ni depa tu lupa jalan ker?
    i rasa depa tu semua ok cuma penampilan jer pun
    entah tak faham maksud kembali ke pangkal jalan tu..mcm teruk sangat bunyinya…

    pakai tudung tu kan wajib….

    berdakwah mesti kena pakai baju mcm group kat atas tu ker? tak semestinya kan….

    ah nanti i pulak kena kutuk sebab buat statement mcm ni…

    0

    0
    • lyly says:

      setuju..tajuknya agak keras bunyinya..

      0

      0
    • HambaAllah says:

      apa la korang ni….bila artis pakai seksi2 bersosial kau kutuk dia kaw2….konon nak bgi nasihat…bila abg nara tulis entri artis nak balik ke pangkal jln pun kau nak menyemak lagi kat sini…

      ok jer tajuk tu, aku x rasa papepun…aku percaya kebanyakan pembaca lain pun x rasa pape berdasarkan jumlah unlike komen ko tu…org yg mkn cili jer yg terasa pedasnya…

      0

      0
    • HambaAllah says:

      apala korang ni…artis pakai seksi bersosial kau kutuk kaw2…konon nak bagi nasihat…tpi bila keluar entry artis nak balik ke pangkal jln pun kau nak menyemak lagi kat sini….

      ok jer tajuk tu,aku x rasa pape pun…dan aku percaya most readers yg lain pun x rasa pape berdasarkan jumlah unlike komen ko tu…..orang yg makan cili jer terasa pedasnya…

      0

      0
  21. zaia says:

    Alhamdulillah dan Tahniah..

    0

    0
  22. Shamaine Othman says:

    if you are all about being a good Muslim, shut this website down.

    Gossip, speculation, fitnah…these are frowned upon in Islam.

    If you still want to run this website, stop publishing religion related entries.

    Only Allah can judge.

    0

    0
    • zura says:

      yang comment tu boleh stop baca blog ni k…. :)

      0

      0
      • minah jambu 24jam mengadap computer says:

        oi shamaine kaaaaaaalau tk suka baca jangan baca ye….gi dudok dalam utan ngan MOMOK ok …….!!! dh baca bnyak pulak COLOK dia ni lah !!!

        0

        0
        • bujang says:

          minah kurang aktif beri komen la ni kenape?.
          Letih puasa ke…atau sibuk buat kueh / mengemas umah/ penat gi terawih.
          Buat berpatutan udah le…kesihatan kena jaga.
          Minah aku pun banyak dosa jugak kutuk ko..salam dihulur maaf dipinta ..ok.

          0

          0
        • minah jambu 24jam mengadap computer says:

          maaf di terima…selamat berbukaaaaaaaaaaaa lov uuuuuuuuuuuu……………

          0

          0
  23. a says:

    ayat nara tersimbah hidayah sgt x sesuai…fikir kan la ayat yg elok skit.. entry dah elok ayat pulak mcm x brp nak ok…yg elok nye ‘telah dikurniakan hidayah’

    0

    0
    • siti Raja says:

      tersimbah perkataan HIPERBOLA ..mksudnya sgt2 bnyak..
      xde apa2 yg xsesuai pun word tu..maksudnya sama saja

      0

      0
    • r says:

      *Entri ini dicopy paste ehsan blog IkutSukaAtiAku
      XBACA KER YG AYAT LAST TU? :)

      0

      0
      • Zulgeologist says:

        ops..ayat tersimbah tu macam penggunaan bahas je..tapi maksudnya sama..Aku penulis asal entry ni.Sorry kalau tersalah taip.btw just take d good thing from my entry. Semoga hidayah Allah kekal bersama kita. Salam Ramdahan kareem :-)

        0

        0
  24. andre bishop says:

    cause nara is lame. let’s admit it, this website is about fitnah, perhaps not all but some. CLEARLY. but some of you discount it by saying “i heard it from someone” which means you are not the source and hence you think the FITNAH is cleansed? and i don’t get it, bergossip secara berhemah? what is that? how is that possible?

    0

    0
  25. Shamaine Othman says:

    Gossip secara berhemah ?

    It is berhemah NOT to gossip.

    0

    0
  26. andre bishop says:

    and then you published this entry about “artis kembali ke pangkal jalan?” what does that mean? meaning the rest are all ‘tersesat’? so in essence the content of this website in its entirety mengisahkan orang orang yang tersesat? not only that, some of the stories are fitnah about orang orang tersesat, published and diwar warkan untuk bacaan umum? what about those who are reading this stupid website? are they ‘tersesat’ as well?

    0

    0
  27. samaranje says:

    “LIFE ISN’T ABOUT FINDING YOURSELF BUT LIFE IS ABOUT CREATING YOURSELF”

    berhenti lah mencari..tp sebaliknya mula membina diri anda sendiri….

    0

    0
  28. n says:

    Waheeda wassini

    0

    0
  29. lattalilattamplom says:

    kpod yg tk suka baca blog nie tu…toksah ler baca. Ada org suruh baca ker? Gi baca blog lain yg berlambak2 tu. Yg nak berdengki tu knp? Suka hati la Nara nak tulis apa kat blog dia….hak dia bukan BLOG KORANG…HAK KORANG.
    Terpulang pd individu yg suka baca blog ni. Ini blog hiburan. Kalau korang rasa korang tu bagus sgt…suci sgt…bersih sgt pegilah buat blog korg sendiri. Tak payah nak tunjuk pandai kat blog org lain..

    0

    0
    • andre bishop says:

      “Kalau korang rasa korang tu bagus sgt…suci sgt…bersih sgt pegilah buat blog korg sendiri. Tak payah nak tunjuk pandai kat blog org lain..”

      but there is a tab where you are allowed to leave comments no? it didn’t say however only to leave comments supporting the blog. and reading your last statement makes me think that you think that Nara’s blog is dirty?

      0

      0
  30. Amirul says:

    wah,ni yang kiter mau…sebab artis boleh pengaruh fikiran remaja ni…dengan lebih banyak artis gini, lebih senang nak bentuk remaja…insyallah,teringin juga untuk sendiri berhijrah

    0

    0
  31. Shamaine Othman says:

    Comment; noun

    a verbal or written remark expressing an opinion or reaction:

    [mass noun] discussion, especially of a critical nature, of an issue or event:the exhibition has aroused comment

    0

    0
  32. tanah says:

    aku rasakan.ustaz2 dekat tv kena main peranan. contoh dr.fadilah kamsah. ustaz zaharuddin. ustaz zawawi. ustaz zahzahan atau lain2..
    buat satu program berkaitan agama dan tarbiyah,
    setiap program panggil bebrapa artis. kasi mereka dgr , dan bgi mereka faham.
    mereka itu perlukan contoh dan nasihat pada org agama2..
    mereka itu bukan tak boleh berubah,. setiap hari duduk disuasana yg tak boleh mengubahkan mereka. maka sukar bagi mereka. jadi mereka kena ada bimbingan.

    0

    0
  33. alif ba ta says:

    Seandainya ulama ini Gabenur Acheh ? Maka majulah Acheh Fakhruddin Lahmuddin bersama kawan-kawannya dari Majelis Permusyawaratan Ulama (MPU) Aceh Besar bersilaturrahmi ke Negeri Kelantan, Malaysia. Mereka ingin menjumpai seorang pemimpin rakyat yang mungkin sekali tak ada di daerah lain, apalagi di Aceh.

    Namanya Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Lebih akrab disapa “Nik Aziz”. Dia menjabat Menteri Besar (gubernur) Negeri Kelantan sejak 20 tahun terakhir. Karena kepemimpinannya, oleh rakyat, ia digelar Umar bin Khattab-nya Kelantan. Musabab itulah, Fakhruddin dan kawan-kawan ingin belajar pada gubernur berusia 84 tahun itu.

    Saat tiba di depan pendopo, rombongan disambut sekretaris gubernur; karena Nik Aziz sedang dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur. Lalu mereka dipersilakan duduk di ruang pertemuan berkapasitas 200-an orang. Sungguh, mereka terpana. Kursi dan meja kayu, kipas dan mimbar usang, pula perabotan lainnya, tampak sederhana, jauh sekali dengan di Aceh atau provinsi lainnya.

    Tak berapa lama kemudian Nik Aziz hadir. Ia berjubah putih (selalu demikian, menurut cerita warga Kelantan). Mereka selanjutnya beramah-tamah. Usai Fakhruddin dan kawan-kawan menyampaikan maksud kedatangannya, Nik Aziz pun berbicara.

    “Nak jaga dan bangun Kelantan tak sulit bagi saya. Yang sulit adalah nak jaga diri saya dari godaan duniawi,” tutur Nik Aziz menanggapi penilaian Fakhruddin dan kawan-kawan tentang ketenteraman Kelantan, dimana mayoritas penduduknya Melayu asli.

    Pernyataan tersebut memantik semangat Fakhruddin untuk terus mengorek sisi menarik lain dari seorang Nik Aziz. Ketua MPU Aceh Besar itu pun memerolehnya dari melihat sendiri maupun berdasarkan cerita penduduk Kelantan.

    Pertama, begitu dilantik jadi Menteri Besar (MB) Negeri Kelantan, dinas pembangunan umum setempat segera menawari Nik Aziz untuk mengaspal dan memperbaiki jalan sekitar rumah dan pesantren miliknya. “Jangan, jangan! Kenapa sebelum saya jadi MB tak diperbaiki? Tak boleh,” tegasnya. Orang dinas terdiam.

    Kedua, Nik Aziz selama jadi gubernur tak pernah tidur di pendopo. Ia menilai, kalau tidur di pendopo harus menyewa guard (satpam) dan tukang kebun, misalnya. Lalu pekerja itu digaji dengan uang negara, dimana uang itu seharusnya dipakai untuk menyejahterakan rakyat. Ia tak mau begitu. Gubernur Aceh sekarang juga tak mau tidur di pendopo, tapi berbeda tujuannya dengan Nik Aziz.

    Ketiga, Nik Aziz tinggal di rumah yang sangat sederhana. Rumahnya berkonstruksikan kayu. Kecil. Padahal sampai kini ia sudah punya 10 anak dan 55 cucu dari istri tunggalnya. Fakruddin dan kawan-kawan terpana lagi ketika berkunjung ke rumahnya. Tak ada satupun pengawal yang jaga-jaga di rumah pemimpin salah satu negara bagian Malaysia itu.

    Keempat, Nik Aziz pelayan tamu. Suatu kali ada wartawan asing ingin menjumpai Nik Aziz di rumahnya. Usai dipersilakan masuk oleh seorang lelaki tua, wartawan itu menunggu sang gubernur. Tak lama kemudian, lelaki tua tadi keluar dengan membawakan minuman.

    “Saya ingin menjumpai Nik Aziz, apa dia ada di sini?” kira-kira begitu tanya si wartawan. “Inilah saya Nik Aziz yang kamu maksud,” sahut lelaki tua itu. Si wartawan terkejut dan malu. Lalu satu pertanyaan menarik darinya timbul lagi kemudian, “Anda seorang gubernur, apa tidak takut tinggal di rumah dengan tak ada seorangpun guard?” Dengan mantap Nik Aziz menjawab, “orang yang perlu pengawal adalah orang yang punya musuh, punya masalah. Saya tak punya masalah dengan siapapun. Guard saya adalah beribadah kepada Allah.”

    Kelima, Nik Aziz turut membersihkan tandas (sebutan WC oleh orang Malaysia). Suatu kali, sekira jam 3 pagi waktu Malaysia, seorang santri melihat ada bayang-bayang seorang lelaki di sebuah WC pesantren milik Nik Aziz. Ia heran, yang membersihkan toilet seharusnya tugas santri. Begitu didekatinya, ternyata lelaki itu pemimpin pesantren tempat dia belajar, yaitu Nik Aziz. Ia merasa malu.

    Keenam, suatu malam, seorang warga keturunan Cina kebingungan karena mobil yang dikemudinya mogok. Lalu sebuah mobil tua berhenti. Seorang lelaki tua turun dari dalamnya. Lalu membantu si Cina itu. Bahkan ditemani sampai ke bengkel. Esok pagi, ia terkejut. Ia melihat di koran, ada foto orang yang membantunya semalam. Ternyata lelaki tua itu Nik Aziz.

    ***

    Begitulah Nik Aziz. Fakhruddin Lahmuddin menceritakannya beberapa hari setelah ia pulang dari Kelantan. Tepatnya, Ketua MPU Aceh Besar itu mengisahkan kepada saya pada Jumat 27 Mei 2011 yang panas, usai mengajar di Fakultas Dakwah IAN Ar-Raniry Banda Aceh. “Masih banyak cerita menarik lain tentang Nik Aziz selama jadi gubernur, cerita yang nyaris mustahil ada pada diri pemimpin di Indonesia maupun negara lain,” katanya. Dia tidak sedang berbohong.

    Adakah calon gubernur di Aceh seperti gubernur Kelantan iu?

    Aceh di ambang Pemilihan Kepala Daerah (Pilkada). “Sulit menemui calon pemimpin seperti Nik Aziz di Aceh, maka patut memilih yang mendekatinya,” kata pemimpin Ponpres Umardian itu.

    Lalu dia menganalogikan pada seorang sopir bus penumpang yang mengalami situasi membahayakan. Tiba-tiba saja, sekitar tiga meter di depannya seorang lelaki tua sedang menyebrangi jalan dengan melangkah pelan, sendiri. Di kanan, bus lain berusaha menyalipnya. Sedang di kiri, ada jurang yang dalam. Sopir gamang. Kalau menabrak lelaki tua itu pasti mati. Kalau mengelak atau mengerem, bus pasti masuk jurang dan semua penumpang kemungkinan besar akan mati. “Pilih mana?”

    “Begitu juga dalam hal memilih pemimpin,” katanya. Bila seandainya semua calon pemimpin tergolong zalim–baik tingkat tinggi maupun rendah–, maka patut memilih satu pemimpin yang zalimnya paling rendah di antara lainnya. Bila pada cerita sopir di atas, lebih bagus menabrak seorang lelaki tua itu daripada masuk jurang lalu semua penumpang mati.

    Kemudian Fakhruddin menyebutkan satu hadits sahih riwayat Bukhari yang artinya, “Rasulullah pernah bersabda, `Bantulah saudaramu yang zalim dan yang terzalimi`. Lalu sahabat rasul bertanya,`Ya Rasulullah, kami tahu bagaimana cara membantu orang yang terzalimi, tapi bagaimana kami membantu orang yang zalim?` Rasulullah menjawab, `cegah ia dari melakukan kemungkaran.”

    Musim Pilkada banyak “orang zalim” yang minta dibantu saat pemilihan. Bila ada pemimpin–yang sudah bisa dipastikan kalau kepemimpinannya kelak akan menyengsarakan rakyat–meminta bantuan pada kita untuk memilihnya, maka bantulah dia.

    “Caranya, jangan memilihnya saat pemilihan berlangsung. Jika kemudian ditanya kenapa tak bantu, cukup dijawab, ‘saya sudah bantu Anda supaya tidak menjadi pemimpin yang zalim. Supaya kejahatan tidak terus bertambah. Maka saya bantu menguranginya dengan tidak memilih Anda saat pemilihan.’ Jika ada calon lain yang minta bantu juga, hadapi dengan cara yang sama,” katanya.

    Maka jalan untuk menemukan Nik Aziz di Aceh akan terbuka meski dalam jangka yang lama, dengan catatan konsep “membantu orang zalim” itu harus konsisten dipegang rakyat. Jika tak besar gengsi, pemimpin di Indonesia patut meniru Nik Aziz. Dan andai saja Nik Aziz Gubernur Aceh sekarang, maka majulah Aceh.

    0

    0
    • Abg Long Malau says:

      Silap blog kut ni..atau silap copy paste??

      0

      0
      • abg ngah says:

        dia cuma nak counter balik kat budak2 tak cukup umur dok hina nik aziz sebelum ni…ko pegi kat posting azmil mustapha berjela jela puak2 munafiq dok memaki hamun nik aziz…. orang luar pulak yang boleh sanjung ulama kita tapi orang kita dok memaki hamun ulama sendiri… orang2 Acheh memang respek habis kat ulama sebab tu undang2 Islam berjaya ditegakkan di sana… yang kita kat sini takkan nak tunggu tsunami datang baru nak ikut cakap ulama???

        0

        0
      • huk oloh says:

        eh. artis jugak ye nicky ajis nih. kih kih kih

        0

        0
        • fizi says:

          nik aziz lagi mulia daripada artis… nik aziz menyampaikan dakwah Islam dan berkongsi ilmu dia dengan orang ramai…artis melalaikan manusia… yang ko pulak kerja memaki ulama…nak bandingkan populariti nik aziz dengan artis bagai langit dengan bumi.. setiap tempat yg diziarahi nik aziz penuh dengan orang ramai…ko boleh bagitau kat aku di Malaysia ni ulama mana yang berjaya menarik jemaah seramai jemaah nik aziz? dia tak heran la dengan artis… artis yang pegi melutut depan dia macam siti nurhaliza ngan amy search..

          0

          0
        • ye tak ye says:

          aku pn pelik. maju ke kelantan tu ek g smpai dikagumi sesangat?

          0

          0
        • bodoh says:

          ko pegi tengok negeri2 yang paling banyak murtad negeri mana??? semua negeri2 yang ko agung2 kan sebagai maju…ko bangga sangat negeri bn maju..tapi sape yang rasa nikmat kemajuan tu??? kebanyakan warga singapore..orang melayu merempat di tanah air sendiri…bodoh punya manusia..kat akhirat ni bangunan2 yg ko banggakan tu yang akan lindung ko daripada kena soal dengan Allah???tak payah nak bongkak la dengan kemajuan yg ko ada,umat2 terdahulu lagi maju, tapi malangnya kemajuan mereka membawa kepada azab Allah bukannya rahmat Allah…berbanding zaman Rasulullah dikatakan mundur, tapi kemunduran zaman Rasulullah membawa kepada rahmat Allah…

          0

          0
    • wahid says:

      Ya Allah, karangan panjang nie…sorry tak dapat baca habis

      0

      0
  34. Reena says:

    Alhamdulillah..yg baik dtgnya drpd Allah..tapi aku paling respek Noor Kumalasari..dr dressing gegila sampai fesyen tak hengat dunia..bila berubah..tu diaa..kat umah & kat luar, tak lekang berjubah. Mudah2an lepas ni akak nita lak menyusul..who knows kan..

    0

    0
  35. Zulgeologist says:

    Bismillahirrahmanirrahim. Pertamanya sekalung penghargaan aku ucapkan kepada Abg Nara yang sudi share entry aku yang tak seberapa di blog yang hebat ini. sangat tak sangka dapat publish kat blog ni. once in a blue moon kowt..haha.

    Btw kita melihat berbondong2 artis sudah berubah. Kini mungkin tiba masa kita untuk berubah sempena barakah Ramadhan kali ini. Lets take the spirit n barakah from dis Ramadahan to start our new PRECIOUS life.

    Terus berdoa kepada Allah agar kita menerima hidayah dan lebih penting agar ia berkekalan bersama kita hinga ke hujung syahadah. Tidak berguna andai permulaan cantik namun di pengakhirannya tidak.

    Di peluang ini aku ingin memohon maaf dan mohon kritikan dari saudara seislamku semua andai entry di atas ada yang terkurang dan tidak sesuai. Semoga sedikit usaha ini di kira sebagai ibadah oleh Allah swt..

    wallahualam… :-)

    Entry asal : http://ikutsukaatiaku.blogspot.com/2011/08/research-terhadap-artis-malaysia.html

    0

    0
  36. wahed says:

    alhamdulilah…semoga lebih banyak lagi yang menyusul…dan semoga mereka ini yang baru saya berubah ke arah kebaikan menasihati pula rakan2 artis yang lain(secara berhemat yer) janganlah ujub/riak dengan hidayah yang Allah kurniakan lantas dengan mudah mengecop/mendarjatkan/ mengutuk keji artis2 / orang sedia ada….dan menganggap diri anda terlalu mulia dan bersih….InsyaAllah diaorang yang terkinja-kinja sekarang nie mungkin akan tersungkur di atas sedajah kemudian hari…aturan Allah tidak siapa yang tahu…ingatlah anda dulupun seperti itu juga….semoga kita berdoa untk sesama muslim dan memberi nasihat dengan beradap….kita semua muslim termasuk asraf muslim.(kenapa dia tak de dalam senarai???)

    0

    0
  37. biar betik says:

    baguisler sahir..abes rozita che wan camner

    0

    0
  38. Anti Pengeji says:

    Hahaha semoga yang kembali ke pangkal jalan itu tidak mengeji mengutuk dan menghina. Sesungguhnya makin kita menhina orang makin jauh kita dengan allah.

    0

    0
  39. nana says:

    raja farah pon dah pakai tudung sejak kahwin. alhamdulillah

    0

    0
  40. kaurase? says:

    abang nara kat UKM buat ape? pegi ibu zain lak tu. ibu zain ada buat aktiviti ke. ke tu tempat abang nara bermalam jap.

    0

    0
  41. Mimacin says:

    wei nara… tok ti ko tak masuk kan ke sekali…. berhijrah gak tu

    0

    0
    • ali says:

      tok ti dia punya boobs yang berubah mendadak….

      0

      0
      • akukenalkau.... says:

        ali/abg ngah/syuk/amir/umnoapco/u/melayu oh melayu/malaysia ngara sekular/luncai/melayu bodoh/fiffy…..sebelum ni ko tulis kemain islamik lagi…sekrang ni nape tulis komen mcm ni pulak….

        jgn cakap tak serupa bikin….nanti ko yg dpt “bahagian” lebih dari org yg ko nasihatkan…..ingat ko sendiri yg tulis “Allah Taala ada di mana2…setiap saat Allah memerhati kita…”

        0

        0
    • 1/2 tiang says:

      Berhijrah kebanglo mewah juta2an.

      0

      0
  42. hmmm says:

    hmm.baguslah.tapi biarlah perubahan yang dibuat ikhlas kerana Allah..bukan sebab publisiti or lain2…

    0

    0
  43. hehehehe says:

    memg bgs artis2 dh berubh kan…artis perempuan trs pakai tdg tutup pala abis yg laki pun dh berubah…kan amat manis bl bertudung mcm irma bertudung lbh mns dr x bertudung..dl x sk irma tp lps bertdg nampak mns sgt…mcm ct tu berubah pe nye…dr tak pakai tdg ke pakai serkup jrg2 n serkup nenek2 jer…baju dr longar2 pe ketat2..tu perubahan yg tak baik…kt nak perubahan yg baik yg blh anak2 kita contohi dr segi pemakaian….tutur kata n perbuatan…

    0

    0
  44. anisanakwong says:

    kalo artis yg bernama FIDA & SITI nurhaliza , itu kembali ke pangkal jalan ke ? bukan lagi memutar belit kan jalan ?

    0

    0
  45. I am not sure the place you are getting your information, however great topic. I must spend some time studying much more or working out more. Thanks for magnificent information I was on the lookout for this info for my mission.

    0

    0