Written by Bella | April 6th, 2016

Sejak semalam, video Aisyah Dhia Rana sedang berjoget dan memakai baju dengan gambar anjing  di Instagram telah menjadi isu yang cukup hangat.

Ruang komen di foto berkenaan dipenuhi dengan pelbagai kritikan dan persoalan tentang hukum memakai pakaian yang mempunyai foto binatang yang haram di sisi agama. Perkara berkenaan mencetuskan pergaduhan sesama sendiri.

Malah ada juga yang menyindir Che Ta yang mempunyai banyak wang tetapi mengapa pilih untuk memakaikan anaknya baju sebegitu.

Berikut antara komen netizen:-

Namun, Che Ta bertindak untuk berdiam diri dan tidak membalas sebarang kenyataan ataupun komen daripada peminatnya.

Setiap orang ada pandangan berbeza didalam isu ini,  soal hukum agama ini agak susah untuk diperkatakan kerana kita bukanlah seseorang yang arif dalam bidang agama. Ermm..

83 responses to Rozita Che Wan Dikecam Pakaikan Aaisyah Dhia Rana Baju Dengan Gambar Anjing

  1. Anonymous says:

    Silakan ustazah sekalian membahas ceramah ceramah jitu anda.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Rasanya tak ada masalah pun. Itu cuma gambar comel haiwan.
      Cuma kurang digalakkan kerana takut budak jadi suka dan ingin memelihara anjing atau memegang anjing. Kalau disemai minat itu, susah nanti.
      Payah sikit muslim nak pelihara anjing kerana leceh dan sentiasa ingin berjaga-jaga takut terbuat yang dilarang.
      Tapi kot ye pun kenapa cara menegur tu macamlah che ta tengah bagi aisyah pegang anjing atau makan bab*. Itu gambar comel haiwan, bukan lambang agama lain atau baju kulit anjing pun.

      0

      0
      • Pekerja Gomen says:

        Kalau tak silap aku la…. anjing ni salah satu icon Harrods…
        Harrods tu bukan bapak Dodi Al Fayed punya ke?
        Bapak Dodi Al Fayed tu bukan Islam ke??
        Huhuhu… apsal tak pi kecam Pak Arab tu??
        Amboi… kalau Che Ta bukan main lagi ko hentam yek..
        Pak Arab buat halalan Toyyiban je… ekeke

        Tp adalah lebih baik membina kesedaran kepada anak2 dari kecil lagi..
        Aku suka brand Hush Puppies…
        Tp aku hanya akan beli baju/ seluar/ kasut yang lambang ditulis HP sahaja..
        Tanpa ada gambar anjing tu…
        Bukan apa… sendiri akan rasa tak selesa pakai gambar anjing..
        Walaupun anjing tu cute sekalipun..

        Ok Che Ta…? Aishah mmg comelll….
        Tanpa perlu pakai baju gambar anjing comel pun…
        Dia tetap comel…
        Lebih baik elakkan daripada jenuh menjawab fitnah.

        0

        0
        • bodopiang says:

          nak samakan ngan tok arab tu buat apa.. depa ada mcm2 mazhab ..

          0

          0
        • lalala says:

          pengkomen nurariana_farisha tu xbole blah…dosa katanya…..bis 2 gamba x ttup aurat x dosa ka? hahahaha..lawak betolll…ni jenis joyah2 kampungan…kain sndiri carik tp sibok nk jaga tepi kain org lain….joyah kampungan…

          0

          0
        • maskbunny says:

          Bukan baju dari Harrods. Dari Ralph Lauren. Boleh nampak RL kat hujung kaki anjing tu.

          0

          0
      • Herba says:

        Rasanya tak ada masalah pun??????????????????????
        Wahhh main rasa2 plk ye. Baguslah klu blh rasa2 bab hukum nie. Rasa pakai otak je. Hukum pkai syariat agama. Ermmmm

        0

        0
        • Anonymous says:

          BODOHANTIBUDAKBODOH

          0

          0
        • derrr says:

          pakai baju anjing tak bermaksud kau kena pegi samak badan kau. xda masalah la. anjing tu antara haiwan terawal masuk syurga. kau belum tentu lagi masuk syurga.

          0

          0
      • win says:

        ni hujah paling win. sapalah ajar pakai baju anjing tu haram. lawok bebenor. ia cuma tak kena dgn culture kte sbg malay muslim, bukannye haram.

        0

        0
        • Hohoo says:

          Hujah ko lg win. Ko sdiri ckp malay muslim. So wat? Sbb muslim la x blh pakai. Klu kafir dh tentu blh je. Xyah ckp bab culture la klu melayu sdiri mmg dah 99.9% kebaratan.

          0

          0
    • gigi emas says:

      Melayu semakin bodoh dan ini bukti yg process pendidikan di malaysia gagal mejana insan yg matang dan bernas otak…..terlampau banyak uztaz2 dan uztazah2 mee segera yg cetek minda dan terlampau taksub dgn ajaran sesat

      0

      0
  2. bukan peminat says:

    korang sampai bila-bila dengki dengan che ta kan?

    0

    0
    • lalala says:

      org sewel je yg prasan ada yg dengki dkt makcik ta ni..takde yg nak d dengkikn pon..nak ckp 1 je,makcik ta ni dh knape?kmaruk nak popular ke hape?ank tu mcm mesin cetak duit dh aku tgk..tlalu d sensasikan..tau lh ank makcik,tp u expose her too much laa..bringat laa ckit ek makcik..

      0

      0
      • vida dr palsu says:

        sbb dia dah x lawa mn dah tua dijajalah anaknya aku hrp aiisyah besok jd muslimah dan jauhi diri dr fitnah maknya bodoh x lindungi keselamatan anak..pervert dgn pedophile dah target2 anak2 retis len inikan pulah anak perempuan yg putih gebu..

        0

        0
    • limah says:

      acik ita comel gak rs nyer kalo aiisyah pakai gambar babi cer cari

      0

      0
  3. Anonymous says:

    Beli jenama Hush puppy tak tengok dunia dah.. pakai gak.. sebab? trendy katanya.. orang tu juga la yg komen macam baguih sangat.. tolonglah..

    0

    0
    • Anonymous says:

      kan !! aku tetiba jd kompius .. korg pakai kasut hush puppies x pe la plak . yg komen kata pakai baju tu haram lagi tak boleh blah .. hhahahha
      mcm anjing tu hidup kat baju tu …

      jgn rumitkan bnd yg senang .. bkn haram . kan cuma tak digalakkan . ape la .. tang ni semua nak jd ustaz ustazah.

      korang rasa yg komen haram2 tu ada join x kempen “i want touch a dog” tu .. hahhhahaha ….

      0

      0
    • Mat Ronggeng says:

      Man kajang mana? Man Kajang? Man Kajang kan BIBIK Che Ta… kenapa lah disarungkan baju gambar anjing tu? AKU PECAT KAU MAN KAJANG…hahahahaha

      0

      0
  4. Kristal Biru says:

    jap lagi meroyan le maknye tu.. maknye kan xleh ditegur.. mesti die ckp suke ati dia laa.. tipikal RCW..

    0

    0
    • Anonymous says:

      kalau org mgata/mnegur ko, ko meroyan tak?

      0

      0
    • Stupid typical kampung malays says:

      Yg kau sibuk mengata die kau yg tgh meroyan sebenarnya so what gambar anjing jgn sibuk hal rumah tangga org kau ingat kau ustaz ustazah ke sibuk mengata rumah tangga org jaga rumah tangga sendiri dah tak sedar diri melayu bodoh sekarang

      0

      0
  5. Anonymous says:

    Besar gedabak kot gambr anjing tu..
    Eeuuwwwww..

    0

    0
  6. Rozita che wan says:

    Kecoh betul la korang ni biar kat aku la dia anak aku,bukan baju 2 kulit anjing pun dah stopla haters2 semua…

    0

    0
  7. Jemah Cun Melecun says:

    aittttt yang pakai baju nampak ketiak pusat segala bagai tu takde pulak nak kecoh…ye tak ye che ta kan retis…salah sikit mesti orang nampak oopss…sabar ye che ta !

    0

    0
  8. Anonymous says:

    wei aku pakai baju hush puppies, ape masalah ko??

    0

    0
  9. lara_hati says:

    Tak nak komen yang lain takut tak betul , tapi lawak betul netizen bernama nurariana_farisha tu , huhu sebut pasal dosa tapi sendiri tak bertudung erm sedangkan hukum menutup rambut tu lagi jelas…entahlah.

    0

    0
  10. misss says:

    apa cetek la pemikiran manusia zaman skrg… just gmbr bju untuk baby comel tu kot bkn pegang pn…bju pn haram ke…lau bdk tu pegang mungkin lagi isu besar kot…. tk kan pakai bju pn nk bising….owh yang kita time kja kehulur kehilir… curi tulng bagai tu duit tu tk haram plk….abis jenama hush puppy tu pn tkleh pakai jugak lah lau cmtu…tpi beli jugk wahai manusia sebelum anda melihat dan menunding jari kepda org lain tu ambik cermin telek puas2 tngok diri tu sempuna ke tak….lau kita rse sempurna solat 5 waktu tk mengumpat tk iri hati, hati tu betol2 bersih bru lah nasihat org… nasihat bkn mengutuk.dan lau dri kita lebih kurang je lantak pi dia lh nak pakai bju apa pn bkn anda lau btol haram pn bkn anda yang tlong jawb masa akhirat t.

    0

    0
  11. SMN says:

    Hmmm…masalahnya yang menegur pun…Tahu dosa tapi diri sendiri tidak menutup aurat. Sama macam contoh orang yang berzina tapi tidak mahu memegang babi. Eh kan babi haram! Sedangkan kalau terpegang babi boleh disamak, kalau berzina boleh dapatkan semula ke apa yang sudah tergadai?

    Memakai baju bercorak gambar makhluk bernyawa memang HARAM hatta gambar arnab sekalipun bukan anjing sahaja. Tapi sebab orang melayu kita fobia sangat dengan anjing dan babi bila ada gambar anjing semua terus keluar dosa sedangkan kalau Che Ta tidak sengaja disebabkan kejahilan kan dimaafkan.

    0

    0
    • kikiki says:

      Weiiiii ustaz mne plk yg ajar pkai bju gmbr arnab tu haram??? Itu hukumnya makruh je. Pkai bju gmbr anjing babi hukumnya haram!!!! Nie ha aku bru dgr crmh uai.
      Dah la x reti tp nk jgk komen. Puiii

      0

      0
      • Anonymous says:

        mintak la nas al quran mana yg ckp mcm tu…. org islam kalau ckp kenalah ada nas, barulah namanya bernas. gi mintak dgn uai ko tu, please.

        0

        0
      • Anonymous says:

        Terdapat satu hadis yang sahih di mana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud, “Para malaikat tidak masuk rumah yang ada gambar” (Hadis sahih riwayat al-Imam al-Bukhari, No. 3224 dan juga al-Imam Muslim, No. 3938).

        Berdasarkan hadis ini, sebahagian besar para ulama melarang daripada menyimpan gambar makhluk yang bernyawa di rumah termasuklah menyimpan dan memakai baju yang mempunyai gambar binatang atau orang.

        Melukis gambar makhluk yang bernyawa seperti serangga, binatang dan orang adalah dilarang. Jika kita minat melukis, maka lukislah gambar makhluk yang tidak bernyawa seperti bukit bukau, kereta, rumah dan lautan serta langit.

        Marilah kita memerhatikan riwayat ini; Said bin Abi al-Hasan berkata, ‘Saya berada di sisi Ibn Abbas di mana seorang lelaki telah bertanya kepadanya, ‘Wahai Ibn Abbas, saya adalah seorang lelaki yang mencari makan dengan kemahiran tangan dalam melukis gambar-gambar ini.’ Jawab Ibn Abbas, ‘Saya hanya akan menjawab dengan apa yang saya dengar daripada Rasulullah SAW iaitu, “Sesiapa yang melukis gambar maka Allah Azza wa Jalla akan mengazabnya pada hari kiamat sehinggalah dia meniupkan roh dalam gambar itu, namun dia tidak akan dapat berbuat demikian.” Kata Sa’id, ‘Mendengar jawapan itu, Lelaki tersebut amat-amat marah dan mukanya bertukar kuning. Melihat keadaannya, Ibn Abbas berkata, “Tidak guna engkau ini, kalau engkau hendak lukis juga, maka hendaklah engkau lukis pokok dan apa sahaja yang tiada roh” (Riwayat al-Imam Ahmad, No. 3266. Al-Imam Ahmad Syakir berkata: Sanadnya Sahih).

        Riwayat ini jelas membezakan antara gambar makhluk yang bernyawa dan gambar makhluk yang tidak bernyawa. Islam tidak mengongkong, sebaliknya Islam memberi garis panduan.

        Itulah masalahnya orang sekarang, dengar ceramah ustaz-ustaz popular terus percaya. Saya jarang dengar UAI beri jawapan kepada soalan dengan nas atau dalil. Ikut rasa dia menjawab. Masalahnya, kadang-kadang jawapan dia betul, kadang-kadang salah. Orang-orang macam awak pulak percaya membuta lepas tu puiii kan orang? Saya nasihatkan awak pergi belajar dengan ustaz yang lebih maklum, yang boleh sediakan jawapan berlandaskan Quran, hadith dan ijma’ ulama. Itu tiga sumber utama hukum dalam Islam bukan ceramah UAI faham?

        0

        0
      • SMN says:

        Terdapat satu hadis yang sahih di mana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud, “Para malaikat tidak masuk rumah yang ada gambar” (Hadis sahih riwayat al-Imam al-Bukhari, No. 3224 dan juga al-Imam Muslim, No. 3938).

        Berdasarkan hadis ini, sebahagian besar para ulama melarang daripada menyimpan gambar makhluk yang bernyawa di rumah termasuklah menyimpan dan memakai baju yang mempunyai gambar binatang atau orang.

        Melukis gambar makhluk yang bernyawa seperti serangga, binatang dan orang adalah dilarang. Jika kita minat melukis, maka lukislah gambar makhluk yang tidak bernyawa seperti bukit bukau, kereta, rumah dan lautan serta langit.

        Marilah kita memerhatikan riwayat ini; Said bin Abi al-Hasan berkata, ‘Saya berada di sisi Ibn Abbas di mana seorang lelaki telah bertanya kepadanya, ‘Wahai Ibn Abbas, saya adalah seorang lelaki yang mencari makan dengan kemahiran tangan dalam melukis gambar-gambar ini.’ Jawab Ibn Abbas, ‘Saya hanya akan menjawab dengan apa yang saya dengar daripada Rasulullah SAW iaitu, “Sesiapa yang melukis gambar maka Allah Azza wa Jalla akan mengazabnya pada hari kiamat sehinggalah dia meniupkan roh dalam gambar itu, namun dia tidak akan dapat berbuat demikian.” Kata Sa’id, ‘Mendengar jawapan itu, Lelaki tersebut amat-amat marah dan mukanya bertukar kuning. Melihat keadaannya, Ibn Abbas berkata, “Tidak guna engkau ini, kalau engkau hendak lukis juga, maka hendaklah engkau lukis pokok dan apa sahaja yang tiada roh” (Riwayat al-Imam Ahmad, No. 3266. Al-Imam Ahmad Syakir berkata: Sanadnya Sahih).

        Riwayat ini jelas membezakan antara gambar makhluk yang bernyawa dan gambar makhluk yang tidak bernyawa. Islam tidak mengongkong, sebaliknya Islam memberi garis panduan.

        Itulah orang sekarang. Hujah berdasarkan video ceramah UAI. Maaflah, saya jarang tengok UAI menjawab soalan berdasarkan nas atau dalil. Kebanyakkan masa soalan dijawab ikut suka dia. Kadang-kadang jawapan dia betul, kadang-kadang jawapan dia salah. Masalahnya jawapan yang salah itulah yang dijaja golongan macam awak sambil mempuiikan orang.

        Saya nasihatkan awak berguru dengan ustaz yang boleh jelaskan kemusykilan awak berdasarkan Quran, Sunnah dan Ijma’ ulama sebab itu antara sumber utama hukum hakam Islam bukan ceramah UAI faham? Kalau rasa susah jugak pergi dengar Ikim.Fm. Ustaz-ustaz yang dijemput biasanya akan quote ayat Quran atau Hadith untuk jawab soalan pendengar bukan main cakap pendapat sendiri. Kalau awak tak kenal saya, latar belakang saya jangan terus men-takretikan orang.

        0

        0
  12. Anonymous says:

    Terlalu ramai orang islam yang kurang ilmu terus menghukum pakai baju gambar anjing adalah haram. Sebelum komen haram pastikan anda tahu hukum. Anjing juga adalah haiwan ciptaan Allah. Tiada hinanya anjing sampai gambarnya pun haram.

    0

    0
    • Err says:

      Tapi pakai baju gambar benda bernyawa tk boleh lah..

      0

      0
      • titi says:

        yang tak bolehnya bila pakai baju gambar haiwan bernyawa then bawak solat..
        kalau budak ni, terang2 dia tak solatttt.. ni hujah ustaz ye, bukan saya yang kata..

        0

        0
  13. Anonymous says:

    Islam itu indah, bersangka baik mungkin Che Ta kurang arif ttg pkara ini dan biarlah kt mnegur dgn cara yg berhemah dan Islam juga mlarang mgaibkan dgn mberi komen spt mcaci beliau, semoga beliau dan kt semua di dlm keredhaan Allah dan sama2 blaja ilmu Islam yg sbenar.

    Copy & paste :
    Sheikh Muhammad bin Sholeh al-Utsaimin ditanya,

    “Apa hukum memakaikan baju pada anak-anak yang ada gambar bernyawa?”

    Jawapan:

    Ahlul Ilmi (para ulama) menetapkan hukumnya haram memakaikan pakaian pada anak kecil yang dikenakan (dipakaikan) oleh orang dewasa. Pakaian yang bergambar hidup haram dipakai orang dewasa, demikian juga hukumnya tidak boleh dipakaikan untuk anak-anak. Dan memang demikian hukumnya. Sepatutnya kaum muslimin memboikot model/fesyen pakaian yang seperti ini agar orang-orang yang berniat jahat dan rosak tidak menyusup masuk kepada kita melalui sudut-sudut ini. Kalau benar-benar diboikot maka mereka tidak akan menemukan saluran untuk memasuki ke negeri kita. (Majmu’ Fatawa wa Rasa’il, 3/158)

    0

    0
  14. Anonymous says:

    Haram pakai bju gmbr anjing jika nk solat. Tp klu dipakai tme xsolat xtahu la pulak ap hukumnya. Korg jgn memandai2..better yg lebih ariff jwb psal prkr ni.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Bukan sahaja gambar anjing atau babi tetapi HARAM memakai baju bgambar makhluk yg bernyawa hatta gambar arnab, kuda dan sebagainya. Wallahualam lbh baik org pakar yg mjawab nya.

      0

      0
  15. aida says:

    assalamualaikum..
    tak haram dan tak berdosa pun.cuma boleh undang fitnah pada kita oleh org awal yg jahil dan tak tahu hukum.

    haram mai tang mana?

    0

    0
  16. ungu says:

    rasa nya tak haram..cuma tak proper je..btl la bole mgndang fitnah..ambik cth mudah la. khinzir haram..anjing pn haram..kalau kita pakai bju khinzir elok ke org tgk?sama jgk la kesnya ngn anjing. banyk lg haiwan lain Allah cipta dlm dunia ni slain dua ekor yg haram tu..pakai la gmbr ayam ke..ulat beluncas ke..cipan ke..gajah ke..kunang2 ke..byk lg lah..ke che ta sj je nk cetus kontroversi?

    0

    0
  17. cimie says:

    Cutenya aisyah..

    0

    0
  18. tudung pepel says:

    orang lebih sibuk berdebat haram bile pakai baju gambar anjing tapi tak sibuk bila benda yang betul haram macam minum arak dan rokok.. huhu

    0

    0
  19. Anonymous says:

    ntah hape2 la korg nih. gambar anjing comey kut. yg korg dulu siap gambar whole team of power rangers kat baju, gambar otromen, gambar kumpulan KISS yg dok tgh jelir tuh, semua korg pakai relax aje. baju brand hush puppies ade logo natang anjing gak, okay aje hangpa pakai. bile kena tang anak che ta pakai baju ade gambor anjing comey, hangpa hentam kemain. kamon laaa…

    0

    0
  20. Hiks says:

    aku salu jek belikan anak baju hush puppies. pyjama saiz todler kain kualiti n colour pun comel2..kalau sale dpt 2 set pyjama rm40~49. buat lah bersabar rakan2 di internet.. tidak lari eih aqidah kita dengan sehelai baju bercorak anak anjing.

    0

    0
  21. loyalmalaysian says:

    satu hari nanti dia letak gambar babi pon korang kata boleh…open minded la konon…helo…nak open minded pon ade had la….x sensitif langsong….piirah…byk2 gambar dlm dunia ni anjing plak yang dipilihnya….pegi Mekah balik2 je baju gambar anjing yang dipakaikan kat anaknya

    0

    0
  22. mimimi says:

    Klu haram pakai baju gambar anjing sertakan dalil dari al quran..jgn sesukanya jatuhkan hukum..cuma x elok la dari segi sensitiviti orang muslim..

    0

    0
    • Anonymous says:

      setuju tu… ini tak, cakap main sedap mulut je, ikut aje apa org kebykan cakap. dalil tak reti pulak nk bagi. :

      0

      0
  23. periuk says:

    buka minda sikit. terlalu stigma ngan anjing, hanye kerana najis.

    Hello, pegang anjing xberdosa k, cume kene cuci ngan betul je lepas tu. inikan pulak baju anjing.

    yg korang pakai spender, kasut, baju, hush puppy gambar anjing ape cer?

    0

    0
    • Hati says:

      Sape yg pkai spender gmbr anjing? Ko ke?
      X pnh teringin lgsung nk singgah kdai hush puppies nie apatah lg nk beli. Ape cer?

      0

      0
  24. Anonymous says:

    Blh menegur tpi jgn smpi menyakitkn hati org tu…mgkn cik ta dia kurang arif ttng ni semua…jgn plk pas ni cik ta wat stmnt bls y nk mempertahnkn diri dia….terima je teguran tu ngan hti y trbuka n harap len kali bnda cam ni x kn brlaku lgi…

    0

    0
  25. gojes says:

    what everrrr…

    0

    0
  26. Gaknya. says:

    Yg benarnya cheta saje je nak jadikan anak dia bahan. Dia dah penat kot. Kan dia attention seeker.

    0

    0
  27. Anonymous says:

    pelik aku. dok komen orng pakai baju gmbr anjing tu haram.
    tp yg cakp tu x tutup aruat pulak.
    yg tak tutup arut tu x haram ke?
    sebelum nak tergo orng tngok dulu diri tu. nie macam bercakap depan cermen je.

    0

    0
  28. aku says:

    aku pelik nape org islam malaysia benci/geli sgt anjing/babi
    anjing/babi haram disentuh n makan, bukan perlu dibenci. mereka2 tu makhluk tuhan ko jugak, bukanke kalau ko mmbenci ciptaan tuhan,ko mmbenci tuhan tu jugak??
    anjing/babi byk berkhidmat utk manusia. zamn dolu2 pelacur pun masuk syurga tolong anjing

    melayu, ramai sgt yg bodoh. mengikut mmbabi buta

    0

    0
  29. Lorat says:

    yang melayu pulun pakai fake stuff made in china tu, tak per pulak yer… walau itu la yang paling kategori was was sebab mostly dorang pakai kulit anjing atau babi. ini setakat gambar jer pun nak kecoh, btw kalau kita terkena air anjing sekalipun, kan boleh samak.

    0

    0
  30. melati says:

    gambor jew, takder masaalah….yg berdosa nya org2 yg kecam Che Ta,,,walau pun saya tk suka Che Ta tapi anggap org yg kecam gambor tu lg hina dari Anjing….!!! sebab mereka blajor dr Ustaz haprak….

    0

    0
  31. Puteri says:

    Baca je tajuk nie aku terus bukak youtube.. nak tau hukum pakai bju gmbr anjing.. SILA TGK VIDEO -‘Hukum Pakai Baju Gambar Binatang’
    Ceramah oleh USTAZ AZHAR IDRUS..

    Mgkin che ta x tau hukumnya & sy pun baru tau.. sama2 kita igt mgingati.. dah tau lps nie jgn buat lg yea.. #peace

    0

    0
  32. Anonymous says:

    Can someone tell me celah mana dosa kalau pakai baju bergambarkan anjing? It’s not even a real dog, for God sake.

    0

    0
  33. Elakkan dr mndatang fitnah says:

    Cuba la fikir dgn mudah…
    Knp Allah swt mngharamkan 2 binatang ini?
    Msti ad sbbnye…
    Dan knp ap yg dharamkan oleh Allah swt itulah yg kita nak pkai?nak pegang?
    Sdangkan byk lg binatang yg Allah swt x haramkan…
    Aku juga tidak pndai nak mletakkan hukum ini..dan mungkin juga che ta x tau ap hukumnya…tp sbgai org da tua…knp dia x elakkan…np x trdetik di hati dia…inikan haiwan yg dharamkan allah swt kpd umat islam …np aku perlu memakainya???cube lihat kmbali kisah nabi adam a.s dgn buah kuldi…dgn jelas allah swt mmbenarkan nabi adam a.s memakan ap sahaja bntuk buah kecuali buah kuldi…dan bgitu juga dgn haiwan…cubela pkir sdalamnya…jikala hukum memakai gmbr anjing tidak haram…aplah faedah yg kita dpt jika memakainya???fikir kanla..

    0

    0
    • Anonymous says:

      bila masa plak anjing tu haram? haram diapakan? dimakan? dipegang? kalau babi mmg jelas ada larangan dilarang makan babi, ada 4 ayat dlm al quran yg melarang memakan babi. Jadi, di mana masalahnya anjing dgn org Melayu Islam ni? Benda tak ada diada2kan…

      0

      0
  34. raihan says:

    Bersyukur dengan rezeki beliau,
    Dapat berkongsi rezeki dgn anak2

    0

    0
  35. dina says:

    kutukan2 yang datang tidak mengurangkan kekiutan aisyah…..
    aisya tetap comel !

    0

    0
  36. dicipta sang pencipta says:

    Assalamualaikum…
    Salam sejahtera….

    Apabila berlainan pendapat, kembali/rujuklah pada Al Quran (4:59), makanya jom rujuk.

    Dalam Al Quran ada hanya 3 ayat berkaitan anjing iaitu Al- Araf:176, Al-Kahf:18&22.
    Al-Araf:176 bercerita ttg org2 yg cenderung kpd dunia & hawa nafsu..jd Allah umpamakan sprt anjing, kau halau ke, kau biar ke… lidah ttp terjelir. mcm manusia, kau nasihat ke tidak ke, dia tak kesah pun.

    Al-Kahf:18&22 pula bercerita ttg anjing bersama-sama pemuda kahfi.

    So, di mana masalahnya yg org Melayu sibuk2 takut nak sentuh anjing, takut kat anjing sampai baling2 batu. Sampaikan apa saja berkaitan anjing, pakat jadi bahan berdebat dan bertelagah?

    Betul2 doktrin org kafir berjaya menjauhkan org islam daripada makhluk Allah bernama anjing. Kalau tak sedar lagi tak tahulah.

    Nak kecam, silalah. Pengetahuan ttg hal2 sebegini, mmg belum menyatu dgn akal Melayu Islam yg tak suka mengkaji.

    Oh, kenapa nak menyibuk berhujah di ruang gosip ni? Di mana-mana pun blh… asal berlandaskan ilmu.

    0

    0
  37. Anonymous says:

    nie laa mslh owg muslim. ckup sensitif dgn babi n anjing. tpi kite diam bile negara amalkan riba n rasuah. padahal itulah yg memusnahkan owg Islam sndri…

    0

    0
  38. Anonymous says:

    hairan betul sikap manusia ni,,,apalah bj hanjing pun nak kecoh…yg komplen pun mcm bajet bgs..semua nak jg ustazah ustaz segera…yg org bajet hensem guna jenama hush puppies ngan logo hanjing2 kecik comel tu boleh plak? aku nampak lelaki muslim yg bajet hensem pakai bj tu…????? jgn la pandang serius sangat kot…ish2 jaga hal sendiri sudah..

    0

    0
  39. Anonymous says:

    zaman sekarang sudah canggih…boleh google segala hukum dan nas2 hukum hakam dari sumber yang betul…memang salah pakai pakaian bernyawa…lbih2 lagi anjing.. n xslah kalau mau menegur…asalkn jgn sampai memalukan..che ta pon mgkin xtau hukum.orang muslim sndiri jgn terlalu memandang rendah hukum agama..mgkin org yg menegur tu pon bkn perfect,tapi tiada salahnya menegur..bkn prlu jdi ustaz atau ustazah baru bole menegur…

    0

    0
  40. anonymus says:

    zaman sekarang sudah canggih…boleh google segala hukum dan nas2 hukum hakam dari sumber yang betul…memang salah pakai pakaian bernyawa…lbih2 lagi anjing.. n xslah kalau mau menegur…asalkn jgn sampai memalukan..che ta pon mgkin xtau hukum.orang muslim sndiri jgn terlalu memandang rendah hukum agama..mgkin org yg menegur tu pon bkn perfect,tapi tiada salahnya menegur..bkn prlu jdi ustaz atau ustazah baru bole menegur…

    0

    0
    • fahami thread anjing ni says:

      agama Islam; anjing babi haram

      org Melayu: babi ; eeei harommmm
      anjing ; cutenyer , cool what pakai baju tu
      arak ; high2

      kristian dlm thread melayu pakai nm melayu =anjing tu suci dr dosa dia juga makhluk tuhan

      syiah n wahabi =nabi x haram anjing imam syafie jer haram anjing

      che ta undercover sbg peminat taksub=korang ni x abes2 dengki dgn che ta kan?

      0

      0
  41. pening says:

    xde salahnye anjing tu..aku dlu kecik2 pki baju snoopy dog relax je…org mlayu ni cpt sgt mlnting…yg patot tego x tego…bukan anjing btol pn…klu gamba r kucing korg suke asal gambar anjing xboleh.makhluk Allah kot.xde dose anjing tu ngn ko…

    0

    0
  42. aku bukan kaki meroyan says:

    baru pkai baju gmbar anjing dh meroyan kluar hukum dosa haram bagai pkai bju gmbar binatang..kalu pkai gmbar kucing msti xbising kan…mesti korang siap ckp ewww kiutnye kucing kat bju dia..shomel nye kucing mcm real..pffftttt

    0

    0
  43. X says:

    Aku ada banyak koleksi baju Iron Maiden sejak dari tahun 80an aku kumpul.sapa nak beli.aku penah jual online rm900.aku beli masa tu rm 30.je.Anjing satu binatang yg banyak menyelamatkan manusia.dan berkerja bersama manusia sejak dari perang dunia kedua lagi tak silap aku.

    0

    0
  44. kakak says:

    MELAYU BAJET BAGUS! KOMEN BAB ANJING TERBAIK TP DIRI SENDIRI MACAM ANJING TAK SEDAR… PATUT LA JADI BAHAN GELAK BANGSA LAIN!

    0

    0
  45. pakai jer gambar babi says:

    pakai jer gambar babi kalau rasa cute pakai gambar anjing

    pd kristian dan syiah jgn nak persoal kenapa anjing haram dkt thread Melayu ..dan jangan nak normalised benda haram ni dkt culture melayu..org2 Islam kena sensitif puak nasrani ni dah anjur Program Touch Dog nak rosakkan akhlak org Islam..jgn lupa perkara ni..mmg itu cuma baju tapi kalau disuruh pakai gambar babi mak bapak bodoh macam korang tentu x nak pakaikan…

    0

    0
  46. oh bintang says:

    Tmpat yg terbaik g tnya alim ulama nu x pyh nak pandai2 x pyh nak lawan spa betol spa x..x dapat apa pwon…bye

    0

    0
  47. ikan says:

    banyak melayu2 bodo nak berbicara pasal agama macam mak bapak diorang yg punya…padahal diri sendiri ugama pun takde islam jauh sekali pun tak sedar. tau mengaku je

    0

    0