Written by Bella | February 3rd, 2016

Sejak berita penceraian Salih Yacoob dan bekas isteri keduanya, Nor Raha tersebar secara meluas dan menjadi topik hangat, ramai yang mengatakan sekurang-kurangnya beliau masih ada tiga orang isteri lagi dan satu ruang kosong jika hendak berkahwin sekali lagi.

Namun, jelas Salih beliau memilih untuk poligami bukanlah kerana nafsu serta mengambil kesempatan terhadap kaum wanita, tetapi kerana Allah.

Pandangan saya mengenai poligami bukanlah untuk mengambil kesempatan dan saya berkahwin kerana Allah. Perkara ini tidak bermakna saya mahu mencari calon seterusnya untuk menggantikan ‘tempat kosong’ selepas bercerai dengan Raha.

Buat beliau, perkahwinan konsep poligami tidak semudah yang disangka kerana isteri-isteri mempunyai perangai yang berbeza-beza dan ia adalah tanggungjawab yang besar Salih sebagai seorang suami untuk membimbing mereka dengan baik.

Salih  kini bersama tiga isteri iaitu Norlizah Mamat, 51, Norfara Wahida Sulaiman, 37, dan Samihah Syeikh Ali, 29. Hasil daripada keempat-empat perkahwinannya, Salih dikurniakan 13 orang anak.

Sumber Berita: Media Hiburan

30 responses to Poligami Bukan Untuk Ambil Kesempatan, Saya Kahwin Kerana Allah – Salih Yaacob

  1. Sukri Supian says:

    Ye ke ni.. Yeke..

    0

    0
    • Corse 848 says:

      Yg wartawan pun 1 hal..mcm la cerai ni benda yg teramat pelik..hari tu Kosmo muka depan..berita utama..mcm berita Salleh Yaakob ni teramat penting..suka sgt atas perceraian org sampai tahap tu diraikan..

      0

      0
      • kak nam says:

        nafsu la tu bang..takkan cinta sampai 4 orang? kalau nabi lain la, kawin nk tutup aib. ko kawen byk sbb apa ya..anak2 plak berderet kan???

        0

        0
    • mimie says:

      Bagi akulah kan kalau Isteri no 2 dia yg cerai nak tak suka bermadu takut dilayan tak adil buat ape kahwin dgn SY. Time dia kahwin tak fikir perasaan isteri no 1 dimadukan ?. For me tak salah kot isteri jual rempeyek nak tanggung keluarga , mak cik aku jual rempeyek tolong suami tak minta cerai For me lah kalau dah betul nak cerai baik cerai sebelum ada 6 orang berderet. Kalau memang tak sefahaman dan tak berlaku adil.

      0

      0
      • Anonymous says:

        kata bekas isteri dia..dah lama dia nak minta cerai..namun tetap bertahan..ni dah tak tahanlah tu..tak baca ke..isteri dia ada mengadu sy tak balik..dah takle handle keempat2lah tu..

        0

        0
  2. Aku says:

    Kerana Allah lah sangat. Yg bini last tu, anak dara & muda lagi. Kerana Allah tang mana nya. Kerana nafsu aku rasa.

    0

    0
  3. hey says:

    rilek jela salih, takkan lari gunung dikejar

    0

    0
  4. Sape sape je says:

    Tak mana bahagianya berpoligami niiiii! Konon ikut nabi, bini bini jd babi cari makan seniri!

    0

    0
  5. Anonymous says:

    Jgn bagi statement boleh tak….cam bodo je… bukan kerana allah….nak tunjuk handal pegang rekod 4 bini…. kalau dia kawin jugak lepas ni..memang kerana nafsu…kalau kerana allah pi kawin janda yg ada anak2 yg perlu pertolongan….

    0

    0
  6. Anonymous says:

    salih dan kita kena ingat kematian itu pasti

    0

    0
  7. Anonymous says:

    salih dan kita kena ingat kematian itu pasti…longgarkan pakaian mu wanita

    0

    0
  8. Anonymous says:

    ye ke

    0

    0
  9. Kemboja Putih says:

    Kalau kerana Allah, kenapa Abam Leh tak awasi cara berpakaian dan tudung isteri2 Abam Leh..? Cam tak caya jerrrr…jer….jerrr…jerrr….
    Bini yg last, anak dato’..org kaya..naper x kawen ngan org miskin? janda anak 10 ke?

    hehehe…teman sajer nanya…kot2 Abam Leh nak jwb soklan teman, silakan..silakan.. =)

    0

    0
  10. Anonymous says:

    sudahlah salleh…jgnlah nak ckp segalanya kerana Allah..bukan wajib pun..Allah tak kisah kalau kau tak kwin empat..kwin sorang dah memadai.bagi yg satu tu yg terbaik..kau ingat kita semua bodoh sngt..nak percaya ckp kau tu..boleh kau ckp bukan kerana nafsu.???.kalau aku jadi bini2 kau aku taknaklah kwin dgn kau kerana kau tak bernafsu pun dgn aku..so apa guna kwin?? anak berderet2 tu atas dasar apa?????? suka2 buat anak tanpa nafsu ke? merepeklah kau salleh..

    0

    0
  11. MAK JEMAH says:

    Poyoooooo…. nak kahwin banyak kerana ALLAH konon…. jika kerana ALLah anda tidak menyalahkan org lain diatas kegagalan anda baru2.

    0

    0
  12. Sakura says:

    Menyampah hang ni aku tengok…bab kahwin hang bagitau kerana Allah..bab bercerai ang bagitau kerana bekas bini hang..kiranya hang tu bersih sangat la…sudah la cukup 3 orang ni pun..jaga la elok2 sampai ke tua

    0

    0
  13. Anonymous says:

    anak 6 org pun tak terjaga ….balik pun tidak….yela mybe balik bini muda bergetah bossss……ade hati mahu kait diri dengan tuhan…..

    0

    0
  14. Anonymous says:

    gatal nak merasa banyak2 ngaku jela…nafsu kuda ni dia ni…pastu tak mampu nak tanggung semua…siap nama anak pon boleh lupa…cuba tnya birthday anak anak dia..mesti lg dia tak igt apa pon…. dia cuma igt setiap minggu KHAMIS malam jumaat turn sapa…hahahaha… tgk muka pon tau lelaki gersang!

    0

    0
  15. Rashid Sidek bukan ahli sukan says:

    aku dah lama tengok perut Salleh ni buncit yang amat, hari ni tengok gambar baru teringat. Buncit+boroi ish ish ish.

    0

    0
  16. elak kan poligami says:

    Allahuakhbar.. siapa lah kita nak jatuhkan hukum .. tak payah la nak kata org yg kahwin banyak ni sebab nafsu, kuat sex & etc.. sebab tulah ramai orang2 bukan islam mengatakan yg nabi muhammad tu kuat sex dan suka pada budak kecik & etc..

    Memang Nabi tu bukan taraf kita tapi bukan taraf kita juga nak jatuhkan hukuman atas seseorang.. harap2 yg maki hamun tu muhasabah diri juga.. kerana.. kita tak tak tahu nasib anak2 kita nanti. Wallahu’alam

    0

    0
    • anon says:

      Org2 bkn islam sengaja nak buat org islam marah je dgn menuduh nabi kuat sex……….tapi nabi mmg kawen janda yg ade anak, mmg nak dpt pahala…bkn mcm lelaki skrg…

      0

      0
    • Anonymous says:

      sifat nabi berbeza dari jantan2 hamlau skg…yg kau nak sibuk fikirkan apa orang bukan islam ckp tu apahal..apa dorang tahu? boleh dikatakan yg berpoligami zaman skg hanya nafau semata..kalau tak ramai pengemis..janda2 miskin senang dapat laki..

      0

      0
  17. hihihi says:

    Pn Raha paling cantik antara yg lain

    0

    0
  18. anon says:

    Tak payah lah buat statement bodoh, kawin kerana allah. Kalau betol kerana allah, pilih janda2 yg dlm kesusahan cari rezeki nak besarkan anak2. Ko ni sama mcm ustaz yg pok pek pok pek bagi ceramah, pd hal atur bini cari anak dara…Jrg sngt lelaki yg kawin kerana nak pahala, semuanya kerana nafsu. Kawin ikut sunnah nabi konon, amal ibadat tak ikut nabi pun. Alasan….menyampah.

    0

    0
    • insan biasa says:

      betol2.payah nak jumpa lelaki betol2 nk jaga wanita kerana Allah..sbnrnya wanita nih hanya pinjaman utk lelaki..sbgai perhiasan dunia.sebab hidup yang kekal kat akhirat.

      0

      0
  19. Yuyu says:

    Aku kenai emi tu..eyyaksss..wat a bad taste..

    0

    0
  20. Yekeni says:

    Ye lah tu….

    Bimbing konon…. Pakai seluar ketat tu kenapa tak bimbing? Dosa kau tanggung kali 4 dalam segala aspek. Bimbinglah sangat….

    Cakap ajelah berterus terang gatal. Kan senang…. Orang akan lebih boleh menerima dari gunakan kerana Allah…

    0

    0
  21. anonymous says:

    Kalau poligami ni suatu tuntutan sunnah katanya…kenapa ramai je para alim ulama tak berpoligami? ingat senang ke nak tanggung dosa isteri2 masing2….sedangkan para nabi pun ada yang gagal membawa isteri ke Jannah inikan pulak orang biasa2 yang ilmu pun kelaut…maaf cakap ya LELAKI MELAYU KEBANYAKKANNYA GILA CIPAP!

    bila kawin je perkara UTAMA NAK ANAK…bukan nak anak tu nak didik jadi orang soleh dan solehah tapi NAK TUNJUK KEJANTANAN ….bila dah dapat anak ada nak pk masa depan anak2…ada nak sediakan tabung untuk pelajaran anak2? insurance? dsbnya…kebanyakkan lelaki melayu hanya tau buat anak berderet-deret tapi bela didik anak tak macam bangsa lain…sebab tu kebanyakkan remaja melayu terlibat dengan dadah rempit ketum rogol zina anak luar nikah dan yang seangkatannya…sbb kebanyakkan lelaki melayu lepas tangan hempuk semua atas kepala bini….tak tau apa function dia orang jadi suami jadi bapak..

    eventho am malay i tak rasa malu untuk mengaku yang lelaki melayu spesis tak guna…kuat sex, gila cipap, takde tanggungjawab…kawin atas dasar NAFSU serakah…tengok je la hp lelaki melayu penuh dengan video lucah, gambar pompuan bogel, berchatting mengayat betina walau dah berbini di laman2 soSIAL…

    wahai lelaki melayu sedarla..kalau kamu kata di neraka tu ramai kaum wanita…kamu kena ingat jugak yang membanyakkan neraka tu jugak pasti kaum lelaki melayu…sebab biarkan isteri jadi derhaka atas sikap takde tanggungjawab !

    0

    0
  22. aku says:

    pelikkan bila lelaki melayu nak poligami, alsan nak ikut sunnah nabi?
    pdahal nabi berkahwin dgn khadijah (xbermadu) selama 24thn. lepas khadijah wafat, then only nabi kahwin lain n bermadu dalm 13tahun. 24 vs 13, tapi lelaki melayu still terjerit2 mcm beruk ‘nak kahwin psl sunnah nabi x10’. ooo sunnah nabi yg 13thn tu ko nak ikut, yg 24thun tu ko sesuki lupa ye? dahla kahwin sbb nafsu semata-mata, ada hati nak jerit ‘nak kahwin psl sunnah nabix10’?
    sstngah lelaki melayuni btng sj lebih, otak xdak

    0

    0
  23. sahabudin says:

    Salam, setiap lelaki & perempuan adalah ciptaan dari Allah. Maka, Poligami adalah HALAL disisi islam. Jangan pula ada perempuan yang cuba mengharamkannya kerana ianya umpama bercanggah dengan yang disebut didalam Al Quran. Bagi lelaki, biarlah menjadi suami yang sama ADIL kepada isteri isterinya dalam semua sudut. Janganlah kita semua mengharamkan yang HALAL & menghalalkan yang HARAM. Umpama BERZINA lebih mudah dari BERPOLIGAMI. Semoga Allah memberkati & memberi ganjaran ynag tinggi pada lelaki & perempuan yang saling bertolak ansur dalam kehidupan yang sementara ini. Amin…

    0

    0