Written by Bella | June 22nd, 2015

Pelakon popular Indonesia, Lukman Sardi yang pernah membintangi filem hits seperti 9 Naga, Berbagi Suami dan Laskar Pelangi, telah mengumumkan keputusan beliau untuk keluar daripada Islam dan memilih untuk memeluk agama Kristan sekaligus membuatkan pelakon itu murtad.

Pengakuan tersebut telah menjadi viral apabila ia dapat ditonton di saluran YoTube sejak dimuat naik bermula pada 24 Mei lalu. Aktor berusia 43 tahun itu memberitahu hal tersebut semasa upacara ulang tahun di Gereja Bethel Indonesia (GBI) Ecclesia.

Keputusannya itu tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak termasuklah isterinya, Pricillia Pullunggono yang beragama Kristian. Ia adalah simpulan pencarian rohani yang berlangsung selama beberapa tahun. Beliau juga tersentuh dengan pengorbanan Jesus di mana beliau mengorbankan diri untuk “umatnya”.

Malah, Lukman yang juga merupakan anak kepada lagenda biola Indonesia, Allahyarham Idris Sardi telah meluahkan hasrat beliau untuk menukar agama kepada arwah bapanya semasa beliau masih hidup.

Saya memilih untuk ‘percaya’ sekitar enam tahun yang lalu. Ayah adalah orang yang paling kecewa kerana dia adalah seorang yang alim. Pesannya kepada saya supaya bertanggungjawab dengan pilihan sendiri.

Berikut adalah video ketika Lukman Sardi mengumumkan beliau sudah pindah agama:-

Sumber Berita: Astro Awani

119 responses to Pelakon Indonesia Lukman Sardi Mengaku Murtad Dan Masuk Kristian

  1. Escariot says:

    Bagus. Agama itu pilihan individu dan harus dihormati

    Yesus mati kerana dosa kita. Yesus benar. Syukur bapak Lukman menemui cahaya Yesus.

    0

    0
    • Anonymous says:

      berita macam ini tak sesuai dalam bn atau blog gossip.
      pls remove seba ia boleh memecah belahkan masyarakat..ini isu sensetif.

      apa yg aku perasan bella neh bila org provok atau bagitau sesuatu isu/gossip die terus tepek..

      pls bella ye..tlg remove entry ini. ia amat sensetif.

      0

      0
      • Anonymous says:

        nara and to all admin beautifulnara pls remore this article..tak sesuai.
        berita2 macam ini biar di dada akhbar sahaja supya tidak timbul komen2 yg memecahbelah tidak kira agama/bangsa/negara.

        walaupon ia memperingati sesama kita, tapi maaf cakap tak sesuai. ini bukan akhbar. takot2 terpesong lagi pemikiran umat islam, ramai yg belajar agama sekarang melalui internet je.jgn undang komen negatif.

        tak sedar ke ia isu sensetif???

        0

        0
        • Anonymous says:

          Tuhan Yesus ???? … Nabi Isa adalh Pesuruh Allah. Tunggu shj Nabi Isa di turunkan bersama2 Imam Mahadi ….

          0

          0
        • Anonymous says:

          Kurang ajar dgn Tuhan Yesus dia pun …. panggil ” DONG ” … ko ingt kekawan ko ke ? ….No wonder la anak beranak murtad …. Nabi Isa itu Pesuruh Allah. Tak tergamak umat islam nak panggil Nabi Isa itu ‘ Dong ‘ … dr A sampai z tak habis2 sebut material.

          0

          0
        • Abang Sahdo says:

          Agama Kristian la paling tak logik. Dalam Bible yg diubah beratus-ratus kali itu ada sebut ..Father, son & Holy Ghost (Roy kudus). Jesus (Isa) ngaku dirinya tuhan. Habis siapakah bapa (Father) dimaksudkan itu? Kalau Isa itu tuhan, ada ke tuhan lahir drp perut ibu (mother Mary) Mariam? Nak tahu Islam dan tuhan…MUDAH saja. Diterangkan jelas dlm surah- Al-Iklas- Qul Hu Wallahu Ahad. kata-lah Allah, yang maha esa (terulung! atau satu)

          0

          0
        • Islam says:

          @betul bang Sahdo, dlm kristian ada 3 konsep tuhan tapi dlm islam very straight forward- 112:1. Katakanlah: “Dia-lah Allah, Yang Maha Esa,

          112:2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.

          112:3. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan,

          112:4. dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia”.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Dlm Islam kita percaya pd Isa @jesus tapi anggap dia sbg nabi yg mempunyai mukjizat tapi dia bkn tuhan. Tak lebih drp itu. Sedangkan byk org2 Kristian sendiri yg x percaya Bible. Jika bapak Lukman mau percaya pada Bible…itu terserah. Kena dalami Islam lebih dalam…byk yg diterangkan dlm Quran.

          0

          0
        • yahudi says:

          Kenapa dlm Quran tidak satu pun menyebut nama Kawasaki Palestine tapi menyebut kawasan Israel? Tolong cerah kan please??? :D

          0

          0
        • Respect China Muslim di China says:

          Indon bukanlah SEBENARNYA negara yg penduduk islam terbesar di dunia krn bnyk ajaran sesat tp guna nama islam. Cntohnya Islam Liberal Bodoh itu belum lagi termasuk syiah sesat dan bnyk ajaran sesat. Klu kawin campur boleh pilih2 agama tapi tdk mengamalkn dan tdk percaya islam tp dlm kartu pengenalannya Islam. Cuma islam di China wlpn ngra komunis seboleh2nya pertahankn islam dan mati dlm islam. Indon ngra yg penduduknya bnyk percaya khurafat tp nama Islam. Hnya sedikit shj yg benar2 Islam tulen di indon trutama di Acheh dan Sumatera minang.

          0

          1
        • Anonymous says:

          BUDAYA ISLAM ya betul sekali di Indonesia. Kalau agama Islam… belum.

          Bahkan semua orang didunia mengaku beragama Islam, ternyata 99,9999% sebenarnya menganut budaya. Bukan beragama Islam yg sejati. Malaysia juga sama…

          0

          0
      • minah jambu sayang nenek says:

        ape pulak tk sesuai ? n ape pulak nk kena remove ?..biar la orang semua tau yg dia ni masok ugama kristian ape salah Nye ?..takot orang tepengaroh ? kalau orang terpengaroh tu dorang punye pasal la..

        0

        0
      • Anonymous says:

        agree..

        0

        0
        • Anonymous says:

          Kenapa penganut Islam di Indonesia lebih banyak daripada Kristen? Sebab orang2 yg lemah saja tewas sama iblis… ;)

          0

          0
      • Gaman logiut says:

        Bagus la satu orang lagi selamat dari menjadi kayu neraka dgn mengikut ajaran kitab quran yg disalin drpd Kitab Injil dan Taurat. Byk yg menghina agama paling benar Kristian di sini dgn hujah bodoh Tuhan tidak beranak la Tuhan adalah satu. Kebenarannya ajaran Kristian sgt suci dan mengasihani semua manusia dan bukan diasaskan oleh seorang terorist gila sex dan pencabul kanak kanak dgn tuhan bulan palsunya yg sebenarnya setan

        0

        0
        • bg modal lain boleh tak says:

          Kelakarlah awak ni … AlQuran salin dr Injil dan Taurat?. Wlu Satu ayat AlQuran pun takkn Injil Taurat dpt tiru. Fakta2 sains yg hnya diketahui dizaman mutakhir ni yg ada dlm AlQuran …. knpa awak tak cakap. Utk pengetahuan awak, Nb Isa akn brkhawin bila baginda kembali bersama2 Imam Mahdi. Hidayah hnya di beri kpd yg mncari. Mmg benar Allah Swt tidak beranak atau diperanakkn. HANYA SATU TUHAN IAITU ALLAH YG MAHA ESA. KNPA SUSAH SNGT NK TRIMA NABI ISA ADALAH RASULNYA BUKAN ANK TUHAN. Tak susahkan?.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Mana logiknya manusia boleh ampun dosa manusia spt seorg paderi. Hujahkn Tuhan awak beranak spt yg awak kata itu. Awak kata Hujah bodoh hnya krn kami mengatakn TUHAN ITU TIDAK BERANAK DAN TIDAK DIPERANAKKN.

          0

          0
    • minah jambu terlajak habis says:

      ye la kepecayaan masing2 kite tk boleh cakap tk boleh pada orang yg dh pecaya pada yesus dn ugama kristian ..suka hati nenek dia la ape yg dia nk buat…nk masok ugama lain ye sila kan tkde sape nk melarang..

      0

      0
      • Anonymous says:

        x perlu censored, sedangkan dlm Msia ni pengikut2 Ayah Pin masih ramai dan byk bergiat aktif. Byk sekolah2 pondok yg ajar ilmu2 agama tapi dah dicampur aduk dengan teori2 drp Hindu Dan Buddha mengarut spt tassauwuf @ Sufism. Kononnya mereka2 ni terpilih mendapat hidayah. Itu lagi bahaya drp Kristian…sbb mereka mengaku Islam, berperagai dan ibadat cara Islam tapi dlm diam2 telah ubah Al-Quran, Hadith dan Sunnah. Ada dlm youtube…

        0

        0
        • Anonymous says:

          Allah . Apa ada bkti hnya skdar Youtube sja sudah mmadai mgatakn aliran Tasawuf itu sbg aliran yg ssat ? ????????????

          0

          0
    • isaitunabi says:

      Satu hari nanti yesus akan diturunkan semula ke bumk untuk beritahu anda orang kristian dan israel sudah sesat. Sebab itulah TUHAN tidak turunkan nabi muhammad kerana kalau islam yang sesat …pasti nabi muhamad yang datang semula….betulkN islam yang salah…tetapi, Kalau yesus datang kepada anda dan katakan anda..salah, anda pasti percaya, jika nabi muhammad yang datang pasti anda tidak percaya bukan….jadi cuba fikir kenapa tuhan akan turunkan semula yesus bukan muhammad.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Syahbas munah hujahan yg sngt kuat … kita smua sedang menunggu kedatangan Nabi Isa.

        0

        0
        • Abang Sahdo says:

          Kenapa Nabi Isa yang dimuliakan sbg “anak tuhan” oleh org Kristian hidup di kandang haiwan?

          Kenapa pula Nabi Isa lebih hebatkan? … sebaliknya, dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan @ Nabi Isa?

          0

          0
        • Gaman logiut says:

          Ini satu munyit abang sadi memang keyboard warrior. Bawa debat perkara yg dia tidak faham cakap macam munyit mabuk. Yesus dan Alkitab adalah benar dan tidak pernah diubah bukan seperti quran yang beribu kali diubah dan dibakar oleh islam sendiri. Yg paling tidak logik bolehnya islam angkat seorang pengganas yang gila sex sebagai “nabi”? Bukan palui ka tu? Teori2 dan hujah menyangkal Kristian di sini semua tidak logik oleh desperate islam sgt melucukan. Sudah la mengecilkan Yesus dan Alkitab sebab saya dengar kambing kamu (kekasih) sedang memanggil d kandang. Baik pergi urus

          0

          0
        • Anonymous says:

          En gaman .. org kristian sndri yg akui Injil awak ada yg lama dan baru. Pelbagai versi kotemparary dan orthodoks. Kami bnyk Al Hafiz. Bakarlah AlQuran tp awak tdk boleh bakar apa yg kami hafaz Kalam Allah swt itu sehingga kiamat mnjelang. Tak payah lh guna ayat gila sex tu. Tak ada modal lain ke?. Susah sngt ke nak percaya Nabi Isa pesuruh Allah. Itu shj. Allah Tuhan yg Esa. Kaum yahudi zionist percaya Allah tp terlebih syng bangsa dr Tuhan. Darah bangsa lain selain yahudi halal dibunuh.

          0

          0
        • Hailie says:

          Kenapa Nabi Isa yang dimuliakan sbg “anak tuhan” oleh org Kristian hidup di kandang haiwan?

          Yesus d lahirkan d kandang hina sdgkan dia seorg putera raja. Dlm dunia ini tiada raja mana skali pun yg sanggup mati utk pengikutnya kecuali yesus. Itulah kasih yg sempurna.

          Stiap org ada kepercayaan sendiri. Hormati org lain agar kamu juga d hormati.

          0

          0
        • Anonymous says:

          Yesus @ Nabi Isa A.S mmang seorg yg bnar . Tpi btul ka kitab Bible yg ada pda hari ini mrupakn kitab Injil yg dturunkn ? Dan apakah logik jika seorg yg dilahirkn dan disalibkan diangkat menjadi tuhan sdgkn tidak ada dayanya utk melepaskn diri drpd salib itu ? :)

          0

          0
      • Stacey says:

        Nabi Isa @ Jesus akan diturunkan nanti dan sia2 saja lah org2 Christians menyebah dia sebagai “tuhan”…mereka akan nampak kebodohan mereka!

        0

        0
        • Gaman logiut says:

          Sia2 sebenarnya islam ikut muhammad

          0

          0
        • Anonymous says:

          Kdua2xnya mnunjukkn adab dan akhlak yg baik . Knp kita yg bkn Nabi atau Tuhan ini mnunjukkn adab dan akhlak yg tdk baik ? :)

          0

          0
      • who is the Father? says:

        nabi Isa juga akan hancur salib2

        0

        0
    • Escariot bodoh says:

      Cahaya dari neraka tu. Yesus berkorban kerana umat? Kalau tuhan kamu sudah meninggal, bagaimana hendak menjaga umatnya? Use your brain…

      0

      0
      • Vic says:

        Dia x pernah meninggal. Dia telah bangkit dan akan kembali. Sbb itu tiada manusia yg menemukan jasad nya.

        0

        0
        • Anonymous says:

          Habis tu yg disalibkan itu siapa pula? Vic. Menurut kepercayaan agama kristian Nabi Isa telah terkorban. Knapa pula awak kata dia tak trkorban? Sy yg bercampur dgn org kristian itulh yg mrk kata. Spt video diatas mengatakn Nabi Isa berkorban krn umatnya. Dlm islam yg disalib itu serupa dgn Nabi Isa yg digantikn oleh Allah dan dia telah di kafankan. Mana mungkin Tuhan itu melalui kelahiran spt manusia. Mana logiknya. Terlalu bnyk versi kristian kecuali ada satu mahzab dlm kristian yg mengatakn Nabi Isa adalh Pesuruh Allah swt. Ada tp awk kena cari sndri

          0

          0
        • Anonymous says:

          Vic hnya dlm Islam shj yg benar2 prcaya bhw Nabi Isa akan kmbali krn trdpt dlm AlQuran. Akn tiba skali Imam Mahadi utk mmbetulkn keadaan. Fakta sains yg trdapat dlm AlQuran sngt benar, Nabi Muhammad tdk munkin mngetahuinya hnya Allah Maha Mngetahui. Ramai para saintis mmeluk islam. Saintis dr Thai diknvnsion saintis yg buat pnyelidikn mngenai kulit. Dia trbaca dlm surah Al Quran bgmn kulit dibakar dlm api neraka. Sblm kulit itu mati Allah menggantikan dgn kulit baru itulh azab di neraka kelak. Kajian kulit krn ada bbrapa lapisan. Trlalu pnjg nak xpln

          0

          0
        • Abang Sahdo says:

          Memang lucu sekali jika kita hendak membaca pikiran orang-orang Kristen ini, Tuhan yang maha kuasa saja dilahirkan oleh seorang manusia yang nyata-nyata adalah seorang hambaNya sendiri, yang Ia ciptakan dengan kekuasaanNya, untuk kemudian Tuhan yang maha kuasa tersebut harus mati digantung oleh musuh-musuhnya diatas kayu salib, kasihan sekali Tuhan tersebut.

          0

          0
  2. muslim says:

    kenapa nak tunjuk org yang muslim masuk kristian:( not a good effect to muslim development

    0

    0
    • its ok ... says:

      Ini adalah masalah umat islam yg terhakis imannya. Jdkan ia sbg pengajaran bukan tutup mata shj. Masalah murtad telah lama berlaku di seluruh dunia. Jdkn iktibar spya kita mendidik anak2 kita dgn Pendidikan Agama Yg Sempurna. Nabi Isa akan turun apabila tanda2 kiamat smakin dekat dan Janji Allah Swt bhw Islam akn terpelihara hingga kiamat.

      0

      0
    • minah jambu sayang nenek says:

      kenape pulak tk boleh tunjok ? tunjok lagi bagos jadi kite2 semua tau si lukman ni dh masok ugama kristian ..tk salah pe ! orang kristian masok ugama islam boleh tunjok n mengaku kenape ugama islam tk boleh tunjok n mengaku ? terpulang pada hak masing2 ugama ape yg dia nk pecaya…untok yg beragama islam kite tetap kepercayaan kite pada Allah dn tidak akan berbelah bagi….syukur Allah memeberikn rezeki yg tidak putus2 aminn..

      0

      0
      • Saya says:

        Saya sokong minah jambu… Tunjok kn jer lah tk de masalah pun… Org ugama lain masuk ugama islam kita canang satu dunia… Tu masing2 punya pilihan lah kita tk bole ckp ape kan… Kita berdoa mintak2 dijauh kan bende nie smua…

        0

        0
        • Anonymous says:

          Islam Amat komited menjaga kesuciannya. Contoh Bible dah berubah2 ceritanya dan telah diedit. Kita tak nk agama dibuat sesuka camtu. Selagi kita boleh halang…why not. Stop glorifying apostasy / murtad!

          0

          0
  3. ash says:

    Nauzubillahiminzalik

    0

    0
  4. Bnara says:

    Klo nk naik rating pun.jgn la promosi2 benda2 yg tk ada faedahnya si nara ni.byk lg isu2 yg ko blh spin kan dekat blog ko ni.si indon ni buknnya twrkenal pun dekat malaysia.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Lemah btol level iman yg dok suruh nara remove artikel ni.. ni iman lemah mcm yg dok berpiket suruh turunkan lambang salib tu la.. bile kuar artikel pasal ura2 mengatakan tyrese gibson peluk islam (padahal semlm tyrese dah ckp dia tak convert pun), org kristian takde meroyan mcm muslim2 kat sini pun.. memalukan je.

      0

      0
  5. Anonymous says:

    no wonder..indonesia mostly kawen campur islam-non muslim. takut bumi dah tak bertahan lama n Allah murka..semoga kita semua sempat bertaubat.

    0

    0
  6. lyxs says:

    YaAllah bri lah Petunjuk kepadanya…Azab Allah amat perit..

    0

    0
  7. Soldier of Allah says:

    Atleast abang nara share benda yang memperingati kita.. And menjadi iktibar buat kita untuk kuatkan keimanan di masa hadapan. siapa

    Jamuan (Al-M?’idah):54 – Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.

    0

    0
  8. Mngucp pjg says:

    Astagfirullah..knp jln ni yg ko plih??klu btul2 dlami Islam..tntu ko akn mnyesal satu ari.Allah Maha Benar.

    0

    0
  9. Nasha says:

    Jesus tu Nabi Isa A.S. memang la.wujud..tp wujud sbg pesuruh Allah. Tp pesuruh Allah yg trakhir Nabi Muhammad SAW. dan kita ni la smua.umat Nabi Muhammad SAW

    0

    0
    • Anonymous says:

      Sabar Nasha . Sabda Nabi ‘ Aku tggalkn dua prkara Al Quran dan As sunnah ‘ Nabi juga pnah bsbda ‘ Apa yg kita dpt walaupn sikit gnggam la gigi gereham ‘ . Dlm bible dan Quran ada mncerita kn dua bnda yg sama . ‘ akn dtg slepas ku ssorg yg akn mnunjukkn kbnaran dia psuruh dan dia adalah Ahmad ( Nabi Muhammad S.A.W )

      0

      0
  10. Peah Ronggeng aka PR says:

    Berita yang sangat menyedihkan di bulan Ramadhan yang mulia ini..Allahuakbar…

    0

    0
  11. nok gebuzzz says:

    bukan nak mengata atau menuding jari atau mmg kebetulan ianya nak berlaku,mmg tak hairan indonesia negara yg byk di landa bencana,suka suka kahwin campur kristian n islam..tu pon mereka ni x sedar2 lagi..mmg tak takut dgn hukum Allah,takut dgr org murtad ni..Astagfirullahalaziim…

    0

    0
    • Anonymous says:

      Senget la ko.. habis, kelantan serambi mekah dilanda banjir paling teruk tuh pehal? Oh kalo musibah landa muslim, itu dianggap ujian, tapi kalo non muslim dilanda musibah konon itu hukuman dari tuhan ler? Logik sangat.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Serambi mekah hanya teori sedangkan warga2 kelantan hijrah ke kl buat jenayah… Byk yg mempergunakkan agama utk tujuan politik dan peribadi!

        0

        0
      • kelantan macam iran says:

        x layak kelantan disebut serambi mekah lebih pada iran semua pakai tudung laki pompan paling ramai x semenggah datang kl cpt jer ikut jantan & free hair

        0

        0
  12. Anonymous says:

    Semoga Allah SWT memberi kita semua hidayah dan petunjuk dan mengukuhkan iman kita agar tidak terpesong dan terkeluar dari Islam. Amin.

    0

    0
  13. loyalmalaysian says:

    Semoga Malaysia terus terpelihara dari perkara-perkara seperti ini…Amin.

    0

    0
  14. Anonymous says:

    Wah cita2 .. jd Priest. Bapak dia murtad sama.

    0

    0
  15. sssss says:

    astaghfirullahalazim……..

    0

    0
  16. rina says:

    Aku tengok kat youtube..tak ingat nama alim ulamak ni.berdebat dengan orang kristian.antara ayat dia yang paling aku ingat.” kalau jesus mati(mengorbankan dirinya) sapa yg tengah mentadbir alam sekarang”. ada lagi la beberapa ayat nya,tapi tak ingat. Lagipun kalau tak salah bible tu ditulis oleh orang kan. bukannya diturunkan oleh tuhan macam al-quran dan kitab2 lain. Islam ni agama benar,baik,indah tapi orang2 nya sendiri yang buat islam nampak tak indah.

    0

    0
    • isaitunabi says:

      Aku ada satu logik..entah boleh pakai ke tidak…tapi benda ni aku confront kawan kristian aku….aku cuma tanya dia dalam kristian dia percaya tak jesus atau isa akan turun semula ke bumi…dia jawab ya, sebab tu iss lagi superior dari nabi muhd. Aku tanya lagi, you fikir buat apa tuhan nak turunkan isa instead muhd? Dia kata lagi isa lebih hebat sebab anak tuhan bla bla bla…jadi buat apa isa turun…untuk betulkan umat islam yang sesat ikut muhd. Dah tu aku tanya lagi kalau isa turun dan cakap you kristian yang sesat you nak percaya tak?….langsung takmterkata apa…saya tanya lagi, agak2 lah kenapa isa bukan nabi muhd,kalau kami orang islam , percaya nabi muhd nabi kami, kalaunisa datang cakap muhd sesat 1000x pun kami tak percaya, tapi kalau nabi muhd sendiri datang cakap kami dah sesat, islam bukan ajaran benar, pasti kami percaya…..sekian.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Ahmad Deedat. ???? ???? ????!

      0

      0
  17. Nusantara says:

    Jangan Malaysia jadi macam Indonesia dan Singapura. Orang Melayu Islam dengan Kristian tidak dapat dibezakan lagi. Kristian pun boleh pakai songkok.

    0

    0
    • minah jambu sayang nenek says:

      kenape nk sebut nama SINGAPURA ? perlu ke ? Singapore umat dia berbilang kaum ada melayu india cina nesrani dn macm2 lagi..kite semua idup dengan aman dn harmoni hormat menghormati antara satu sama lain tk kire bangsa dn agama. sekian terima khaseh thank u..orang mlayu pon boleh pakai baju ugama lain sebagai contoh seperti baju cheongsam n sari ramai jugak orang melayu memakai Nye n bangsa yg bukan mlayu pon ada jugak memakai baju kebaya n baju kurong..hormat menghormati itu lah yg digunakn oleh warga singapura..MAJULAH SINGAPURA !!

      0

      0
    • Aku says:

      Ko nie ..nusantara ckp tk pakai otak dh mcm murtad sesat…ke otak ko dh murtad. Jgn guna kan ugama dgn negeri2 lain… pasal ugama nie sensetif. So ko jaga ugama ko pun cantik. Jgn nk banding2 kan n ingat kluarga ko sekeliling… Takut ape yg ko ckp tu terkena kat ko. Kalau kena kat ko…Den ko tk tau nak beza kan mana islam atau kristian.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Nusantara mulut sebijik cam puki mak!!!! Mulut longkang otak jamban tarik. Berbual cam dia pakar hal ehwal Melayu Islam Singapura.Real puki mak………

      0

      0
    • Anonymous says:

      Nusantara murtadddd…………………

      0

      0
  18. Anonymous says:

    asal boleh hembus ajer cakap pasal Melayu Islam Singapura………..main hentam ajer tanpa fakta yg benar…….

    0

    0
  19. Star Sangat says:

    Cik Nara, please remove this article…
    Tak sesuai… cerita macam ni boleh beri kesan negatif kepada pembaca kalau tak kena gayanya..

    Semoga kita dilindungi daripada tergolong dalam golongan seperti ini…

    0

    0
  20. lulu says:

    ksian..die xfhm kasih syg Allah.. Bila dgr die ckp psl syukur,itu smua ajaran Islam. Tp Mgkn hatinya trllu jauh Dr Islam. Plus, pnh dgr ustaz ckp, saat2 sakaratulmaut,syaitanjuga akn Cuba menghasut shgga menawarkan ‘pertolongan’ dgn start Utk iktnya. Org yg beriman shj yg slmt. Jwbla di akhirat kelak.

    0

    0
    • minah jambu sayang nenek says:

      kan bapak dia dh cakap ..ape yg dia buat ni dia la yg bertangong jawab atas perbuatan Nye tk paham2 lagi ke ????????

      0

      0
  21. Anonymous says:

    Kenapa muslim panas bontot kalau ada dpt hidayah masuk kristian? Ko ingat islam je ke ada hidayah ajak non muslim masuk islam? Kenapa tak boleh siar cerita mcm ni padahal tyrese gibson yg blom tentu lg convert islam tu bukan main lagi dpt liputan. Wt makes you muslim think u deserve special treatment than others? Agama adalah kepercayaan peribadi masing2. Korang tak boleh paksa otak org lain untuk percaya satu2 perkara yang otak korang percaya. Sebenarnya ramai je yg dah convert dari islam ke agama lain atau become atheist tapi diorang malas layan provokasi dari muslim maka mereka berdiam saja. Buang masa layan provok yang takde pekdah. Korang nak dihormati, but u must remember that respect is earned, not given.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Sebabnya ada orang muslim kuat mempertahankan agamanya….bknnya cincai2. Anugerah paling indah bagi seseorang umat islam adalah lahir sebagai sebagai seorang islam…walaupun ada yang tak bersyukur dgn anugerah tersebut….

      0

      0
      • Anonymous says:

        Takde sape larang pun kalau nk pertahan agama.. tp nampaknye lebih kpd menghina agama lain.. tak penah ke terlintas di fikiran muslim yg org agama lain juga menyanjung tinggi agama mereka mcm muslim sanjung agama islam? Heh.

        0

        0
    • munah says:

      Thast how we protect our agama, agama apa biar penganut masuk keluar sesuka hati bila agama itu suci tetapi dimain-mainkan….kami panas bontot because we care and concern. Itu cara kami jaga kesucian agama kami. Kalau agama anda sangat tidak kisah penganut anda masuk keluar agama anda sesuka hati , jangan sama kan agama anda dengan agama kami. Untukmu agamamu, untukku agamaku.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Munah i luv u. Hujah munah sngt kuat.

        0

        0
        • Anonymous says:

          “Kalau agama anda sangat tidak kisah penganut anda masuk keluar agama anda sesuka hati , jangan sama kan agama anda dengan agama kami.”
          Apee la ko ni munah..Baik ko ckp terus trng je knapa ko pns bontot protect, ckp je agama Islam dh sah2 benar, dorng nk tau sgt knapa ko pns bontot , haa bgtau je la sbb sbnr dn knapa yg lbh tnjuk Islam tu bnr dn baik..
          Ini ko nk tnjuk cara ko pns bontot tu lbh hebat dr mreka yg x pns bontot. Hbs ko nk btau dorng silap la sbb x pns bontot bila pnganut agama kristian x msuk Islam..Hello..dorng x silap dn aku x hrp dorng x pns bontot hangin2, sbb bg aku, betapa bersyukurnya aku bg phk dorng yg msuk Islam tu. Tuhan sama je, agama kristian dlu aslnya betul tp skg dh trllu bnyk ubah2 dn trpesong, turun Islam utk bawa umat manusia kembali kpd ajarn betul dan Tuhan, jd aku x nk dorng pns bontot klu ada sedare mereka msuk agama yg betul..Lain la agama betul pi convert agama yg dh x tau mna betulnya dh..mmg pns la bontot krna risau dn sedih bg phk org tu..

          0

          0
        • Anonymous says:

          correction:
          ..x hrp dorng pns bontot hangin2,..

          0

          0
        • Anonymous says:

          Correction:
          ..bgtau je la sbb sbnr dn knapa, yg lbh kpd tnjuk Islam tu bnr dn baik..

          ..sbb x pns bontot bila pnganut agama kristian msuk Islam..

          ..x hrp dorng pns bontot hangin2..

          0

          0
      • Anonymous says:

        Protect tu jgn sampai menghina agama lain. Itu tak payah nak fhm.

        0

        0
  22. ROSE ROSSA says:

    AMEEN….

    0

    0
  23. Anonymous says:

    Sebenarnya kat court kita ni pun fail case murtad lebih byk dari masuk islam. Cuma dirahsiakan dari org ramai

    0

    0
  24. Anonymous says:

    Sape mamat ni?dh tua pon nk murtad

    0

    0
  25. nyonya mansor says:

    Nara x sesuai cerita ni disiarkan..tolong remove ya artikel ni…dan kpd luqman nama dh cantik dh bapa awak bg tp apa nak buat rezeki awak takde nak rasa syurga…anyway sy ucapkan selamat la ye…selamat datang ke neraka..

    0

    0
    • Anonymous says:

      Nyahmansor.. ko je la masuk neraka.. tak perlu nak welcoming orang lain.. orang tu dapat hidayah masuk kristian.. syukur thank god….

      0

      0
  26. reader says:

    Ruginya.

    0

    0
  27. reader says:

    wow…artikel mcmni mengundang perbalahan…sampai takda idea lg ke nak share ?? tengok la mmg ramai yg komen sampai bergaduh kat sini..

    0

    0
  28. kak long says:

    Allah Maha Besar. Maha Suci Allah. Ya Allah kuatkanlah iman kami. Matikanlah kami
    dalam Islam. Masukkanlah kami dalam syurgaMu jauhkan lah kami dari nerakaMu. Aamin..

    0

    0
  29. Anonymous says:

    x sesuai dihebahkan,dibace dan dikomen.

    0

    0
  30. pandan rioti says:

    Muka cam tepak sirih je kluar islam pun takde orang heran, nampak muka takde seri ni lah kita jadi kan teladan supaya menpertingkat kan iman kita supaya tidak terjebak dalam cerita cerita mcm ni. dia terkesan dengan pergobanan jesus? bis tu pergorbanan nabi muhammad ko tak nak kire??? ni sume nak senang je tak nak solat nak lepak lepas minum bir sume tak heran ah ngan muke ko.. Tyrese Gibson dah masok islam tgok ko kluar orang yg lagi bagus masok . bodoh nye kambing….

    0

    0
  31. norajew says:

    Salam Nara…delete lah citer ni..perlu ke citer ni dlm blog ko..ko dah knp…kita ni negara Islam..cara penulisan bella ni mcm citer ni sgt murni weyyyy..

    0

    0
  32. maboo says:

    ape la nak diherankan..ms die konon2 islam tu pun kawin ngan org kristian..mn le bole..igt zaman nabi ke ape…go away..go away..x yah nak ngaku murtad..da mmg pn terpesong….

    0

    0
  33. amar says:

    aku paling takut kat akhirat nanti…nanti Allah tya sorg2..apa yg aku buat klo saudara sesama muslim murtad..knp x pergi tegur..x bagi nasihat…masa tu ..dpn Allah swt..apa nak jawab…Allahu ..masa tu tgh buat perhisaban..nak masuk neraka or syurga…takut.. :(

    0

    0
  34. Anonymous says:

    Y need to remove? Takut terpesong akidah? Takut x ingt smbahyang? Takut lupa tuhan sendri? Hahaha. U guys r so bias n funneh. Kalo story org kristian convert islam bukan main 1 planet lagi maw bagitaw siap masuk tv la apa la. Dont be a bias la. Kalo memang itu agama kamu percaya whatever story or headlines pn x menjejaskn kpercayaan kamu pun.

    0

    0
  35. islam agamaku says:

    semoga Allah terus memberi beliau hidayah dan petunjuk ke jalan yg benar. Ya ALLAH tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus. AMIN

    0

    0
  36. aihh says:

    islam itu indah… moga mendapat petunjuk ke jalan yang benar…

    0

    0
  37. Anonymous says:

    betapa lemah iman kou org yng takut benda2 mcm ni

    0

    0
  38. Iela says:

    Betapa ruginya manusia yang murtad. Sejahat-jahat manusia, kalau ada modal iman kepada Allah, akhirnya masuk syurga.. tapi kalau dah murtad, nauzubillah. Amalan baik tidak dikira, namun amalan jahat tetap dikira kelak. Hati2, jangan sampai kita terjerumus jerumus ke arah murtad. Islam adalah segalanya.

    0

    0
  39. Joyah Pok Pek says:

    innalillahiwainnailaihirojiun ..ini adalah perkabaran sedih buat kita umat Islam
    Awal2 lagi dia sememangnya sudah terpesong dgn perkahwinan campuran agama, isteri Kristian. Semoga Allah terus memberikan beliau hidayah di akhir usianya..

    0

    0
  40. Ann says:

    Korang yang bercakap pasal agama ni macam hebat sangat plak. Ape yang korang tau pasal agama?? Korang tau agama korang je yang bagus. Agama lain tak bagus. Typical stupid minded people. Agama pilihan masing-masing. Kalau orang Christian masuk Islam, bukan main menjunjung pujian korang bagi. Kalau Islam convert agama lain, korang condemn. Orang jenis macam korang ni la yang pecah belahkan agama dan kaum. Tau nak condemn kan orang je. Fuckers.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Yes . Stuju kata anda . Dlm Al Quran juga ada kata ‘ sngguhnya telah aku berikan dua jalan kpd kmu jln yg bnar atau jln yg fasiq ‘ . Mmang agama ini pnya byk pilihan dan plihan msing2x . Tpi andainya kluarnya kata2x yg sbgini drpd saudara , bkn kah itu mnjjukn kburukan bgi akhlak thdap agama saudara ? :)

      0

      0
  41. peace says:

    Banyak tutur kata tidak menggambarkan ajaran agama masing-masing. Muhasabah diri. Agama benar tidak perlu dipertahankan sehingga perlu membunuh. Dalami ajaran agama masing-masing, saling hormat menghormati dan mari hidup dalam suasana aman damai.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Mana awak blaja? Tidak perlu dipertahankn? . Umat Islam ramai yg kena sembelih diseluruh dunia. Tengok shj ke?.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Yang ni non muslim ke atau Islam Liberal / Plural?

      0

      0
  42. miss pinky says:

    yeah..tu dia, ulama2 agama Islam dah mai…alim sangat ke korang ni? posa penuh tak harini? sembahyang berapa rakaat dah? nampak macam gempak! Halal dan haram x nak fikir ker??

    0

    0
  43. rina says:

    kesian sebenarnya.walaupun aku ni tak baik sgt,tak tau lagi terus masuk syurga atau tak (takut kena masuk neraka)..semoga dosa2 ku diampunkan.tapi satu hari nanti aku tetap akan ke syurga (insyaallah) sebab aku yakin Allah tu benar,Allah tu ada.

    tapi orang murtad ni,tak kan masuk syurga..kesian.mereka ingat dah pilih agama betul tapi sebenarnya salah. kenapa ye susah nak percaya agama islam memang agama yang benar. rujuk la al-quran. bible kan tulisan manusia.

    0

    0
  44. Elly Faeliana says:

    tunggu aje Nabi Isa A.S turun semula ke bumi dan katakan kepada umat kristian bahawa mereka adalah yang di dalam kesesatan yang nyata!masa tu baru mereka tahu Isa itu manusia biasa pesuruh Allah dan bukan anak Tuhan ke,bapak Tuhan ke, masa tu nak menyesal pun dan tak guna sebab di waktu itu Nabi Isa A.S sendiri yang akan membunuh umat kristian yang sesat ni…

    0

    0
  45. Elly Faeliana says:

    tunggu aje Nabi Isa A.S turun semula ke bumi dan katakan kepada umat kristian bahawa mereka adalah umat yang di dalam kesesatan yang nyata!masa tu baru mereka tahu Isa itu manusia biasa pesuruh Allah dan bukan anak Tuhan ke,bapak Tuhan ke, masa tu nak menyesal pun dan tak guna sebab di waktu itu Nabi Isa A.S sendiri yang akan membunuh umat kristian yang sesat ni…

    0

    0
  46. Rasdam Mewangi says:

    It’s STUPID idea! Sudahlah sinetron Indo bida’ (tak cantik) sebab ada sedikit part ganas ada lagi pelakon ini kuar agama Islam. Semoga Pak Lukman ini akan mendapat hidayah daripada Allah s.w.t. Amin.. [nada cool]

    FB: RaSdam Shah Ahrapa

    0

    0
  47. lin says:

    saya Kristian, saya da soalan untuk haters pada agama kami, kenapa mesti agama kami slalu dibandingkan dan menganggap kami ini macam-macam, sedangkan orang-orang Kristian tidak memulakan topik2 mcm ini dan menimbulkan isu sensitif. Maaf, sekiranya da kata-kata dari pihak kami menguris hati kamu, sebb kami diajar untuk mengasihi orang yang membenci agama kami malah didoakan supaya da kasih diantara mereka supaya nanti saling menghormati diantara satu sama lain. kalau mau tahu tentang Kristian terutamanya tentang Yesus, kami senang hati memberi bibile tuk rujukan lanjut. Sila baca tu (jika mahu). Saya menghormati agama kamu.

    Jika ada diantara ingin tahu pasal Yesus, sila lah ke google play downlod “alkitab” dan cari ayat2 ni;

    Yohanes 14:6
    Matius 5:43-44

    sy bagi ayat ini dulu, jika ada apa2 perdebatan kamu boleh reply saya.
    atau, tidak jelas kamu boleh reply sy. sebb sy senang berkongsi hal ni dgn cara baik.

    #jika kamu benar2 berani dan iman kamu rasa cukup kuat
    #i’ve been study in about ISlam about 3 years, but I’m still believe Jesus.

    If you firm what u’ve believe, apa pun berlaku, fakta dan isu tak kan mengoyahkan iman percaya masing-masing.

    0

    0