Written by Bella | December 30th, 2016

Beberapa hari lepas kami ada terdengar satu khabar angin mengatakan penyanyi Kaka Azraff kini sedang rapat dengan pemain gitar kumpulan Kristal iaitu Rody. Malah, ada juga pihak yang mendakwa mereka bakal bertunang tidak lama lagi.

Berbicara mengenai berita tersebut, Rody menerusi portal Utusan Online mengesahkan beliau dan Kaka kini sedang menjalinkan hubungan istimewa. Namun, mereka baru sahaja berkenalan ketika sama-sama terlibat didalam program Duo Star dan tidak mempunyai sebarang rencana untuk bertunang seperti yang digembar-gemburkan.

Saya mula mengenali Kaka ketika dia bertindak selaku pembantu peribadi Ella yang juga ibu saudaranya. Waktu itu dia belum lagi bergelar penyanyi. Cuma kenal-kenal macam tu saja, tidak rapat. Bagaimanapun sejak rakaman Duo Star bermula pada awal bulan lalu, barulah mula rapat.

Khabar angin mengatakan kami menangguhkan majlis pertunangan yang sepatutnya berlangsung pada 1 Januari ini adalah tidak benar memandangkan kami sendiri pun belum merancang ke arah itu.

Walaubagaimanapun, Rody menganggap segala berita mengenai mereka berdua adalah satu doa dan berharap agar hubungan mereka berjalan dengan lancar.

Sumber Berita : Utusan Online

 
Written by Bella | December 30th, 2016

Setelah lama berfikir, akhirnya penyanyi Zarul Umbrella telah membuat keputusan untuk meletak jawatan sebagai pramugara Malaysia Airlines (MAS) selepas 17 tahun berkhidmat untuk fokus kepada bidang nyanyian. Populariti beliau mula meningkat semula sejak menyertai program Gegar Vaganza 3.

Sudah lama saya menimbangkan dilema sama ada ingin terus bekerja dengan Malaysia Airlines atau fokus kepada kerjaya sebagai penyanyi.

Saya yakin dengan keputusan untuk menjadi penyanyi sepenuh masa. Keputusan yang dibuat adalah hasil perbincangan bersama isteri dan keluarga.  Semoga tindakan yang diambil adalah perkara terbaik untuk kerjaya saya buat masa ini.

Menurut Zarul, beliau selepas ini harus bijak merencana kehidupan dan masa depannya kerana sudah tidak bergaji tetap.

Memandangkan saya sudah tiada gaji tetap, saya perlu menyusun dan menyimpan wang sebaik mungkin. Ibaratnya, saya bertukar syarikat kerja saja kerana sekarang tertumpu kepada bidang nyanyian.

Jika saya rindu untuk terbang di awan biru, saya boleh kembali bekerja selepas dua tahun. Itu semua bergantung kepada keadaan dan masa depan.

Kami harap keputusan yang dilakukan oleh Zarul Umbrella adalah yang terbaik buat dirinya. Semoga terus maju dalam bidang nyanyian.

Sumber Berita : BH ONLINE

Written by Bella | December 29th, 2016

Setelah dilaporkan berada dalam keadaan kritikal sejak semalam dan menggunakan alat bantuan pernafasan untuk bernafas , hari ini kita hilang lagi seorang insan seni iaitu Tan Sri SM Salim yang telah menghembuskan nafas terkahir akibat sakit tua kira-kira jam 5.44 petang tadi di kediaman anaknya yang terletak di Ukay Perdana, Kuala Lumpur.

Dimaklumkan, jenazah Allahyarham akan dimandi dan disembahyangkan di Masjid Kampung Baru esok dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang selepas selesai solat Jumaat esok.

Anak sulungnya, Siti Noraishah, mengesahkan bapanya menghembuskan nafas terakhir di sisi anak-anak dan cucu.

Takziah buat ahli keluarga Tan Sri SM Salim diatas pemergian insan tersayang. Marilah kita semua sama sama sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah dan semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman.

Sumber Berita : mStar Online / BH ONLINE

Written by AbangNara | December 29th, 2016

1

Hampir setiap hari apabila keluar dari rumah, Abang Nara akan nampak poster-poster “Ah Long” yang menawarkan pinjaman bertebaran di tiang-tiang elektrik. Secara umumnya, ramai yang mengetahui bahawa sekali kita meminjam dengan Ah Long, selamanya kita akan merana. Namun biasalah manusia, semua benda nak mudah dan cepat, itu yang sanggup membahayakan diri membuat pinjaman dengan badan kewangan tidak berlesen. Bila dah sedar diri kena tipu barulah nak sedih dan buat laporan polis sebagainya.

2

Ada macam-macam tujuan seseorang itu membuat pinjaman. Ada yang nak bayar hutang (tapi buat hutang), ada yang nak pergi bercuti dan ada juga yang nak besarkan perniagaan. Hari ini Abang Nara nak berkongsi kisah 3 rakyat Malaysia yang telah berjaya memajukan lagi perniagaan mereka tanpa membuat sebarang pinjaman dengan Ah Long. Agak-agaknya apa rahsia diorang ye? Jangan risau Abang Nara akan sharekan juga rahsia diorang. Jom kita ushar jom.

1. Sri Ratha Mahalingam, peniaga kedai runcit

3

Mempunyai sebuah kedai runcit di Kuantan, Sri Ratha Mahalingam telah membuat pinjaman menerusi Skim Pembiayaan Mikro BSN untuk mengembangkan perniagaannya. Dengan wang tersebut, Sri Ratha telah membeli stok barangan yang lengkap dan membayar deposit untuk sebuah kedai runcit baru. Kini Sri Ratha sudah pun memiliki 2 buah cawangan kedai runcitnya. Power kan?

Alang-alang dah sebut, Abang Nara nak cerita sedikit tentang Skim Pembiayaan Mikro BSN ini. Telah pun dimulakan sejak tahun 2007, tujuan utama skim ini diwujudkan adalah untuk menyokong dan membantu usahawan/perusahaan mikro mendapatkan akses kewangan. Iyerlah, kalau nak besarkan perniagaan yang ada sekarang mana nak cekau modal kan? Dengan 2 produk utama Skim Pembiayaan Mikro BSN iaitu BSN Micro dan BSN Micro/i (patuh syariah), kita boleh membuat pinjaman RM5,000 sehingga RM50,000. Tempoh pembayaran semula ialah dari 1 sehingga 5 tahun.

2. Haris Idris, perniagaan kenderaan pelancongan air

4

Brader ini memang Abang Nara respek. Melihat potensi pelancongan dan pengangkutan air di sekitar Pulau Gaya, Haris Idris mencuba nasib membuat pinjaman Skim Pembiayaan Mikro BSN. Selepas 2 minggu, ia telah diluluskan. Terus Haris Idris beli bot dan mula membawa pelancong menikmati keindahan pantai-pantai di Pulau Gaya, Sabah. Sekarang brader nie dah ada 8 buah bot dan kontrak dengan resort-resort berdekatan. Semuanya bermula dengan saja-saja tanya tentang Skim Pinjaman Mikro BSN. Respek!!!

Senang je syarat-syarat nak buat pinjaman menerusi Skim Pembiayaan BSN ini. First thing first kenalah warganegara Malaysia. Lepas itu kena ada syarikat yang telah didaftarkan secara sah. Kemudian perniagaan tersebut perlulah diusahakan sepenuh masa. Iyerlah takkan nak bagi pinjam duit kepada mereka yang tak komited kan? Jika diperlukan, kena ada penjamin. Tapi kalau business dah ok plus korang pun tak banyak hutang, tak payah penjamin pun tak apa. Banyak lagi informasi yang boleh dibaca di www.bsnmicro.com .Semua tentang Skim Pembiayaan Mikro ada di situ.

3. Shafei Ghazali, pengusaha batik Terengganu

5

Bermula dengan pengalaman menjual kain, Shafei Ghazali kini telah memiliki 2 buah kilang moden batik sutera Terengganu selepas perniagaannya dipacu dengan bantuan kewangan menerusi Skim Pembiayaan Mikro BSN. Shafei juga turut memenangi Anugerah Usahawan Terengganu 2003 kerana usaha gigihnya. Power tak power lah.

Untuk makluman, sehingga Februari 2016, Skim Pembiayaan Mikro BSN ini telah berjaya membantu lebih daripada 50,000 pelanggan seluruh Malaysia dengan jumlah pembiayaan keseluruhan mencecah lebih daripada RM1 billion. Malah lebih 18,000 usahawan telah berjaya dibantu untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka. Ramai kan?

6

Jadi sekiranya anda seorang peniaga dan ingin mengembangkan lagi perniagaan anda, jangan pergi pinjam daripada Ah Long. Sebaliknya pergilah ke cawangan BSN berdekatan untuk bertanya tentang Mikro BSN dan juga BSN Mikro/i. Abang Nara pasti pegawai bertugas akan membantu anda dengan gembiranya. Jangan lupa layari BSN Micro dan juga Facebook BSN untuk mendapatkan informasi terkini.