Written by AbangNara | November 6th, 2009

manohara kalah

Muahahahaha (gelak gaya Haji Bakhil). Padan muka Manohara. Berani sangat nak menyaman orang, akhirnya kau sendiri yang tersungkur. Mana la kau nak cekau duit nak bayar kat Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra. Konon macho la saman fitnah orang sampai RM105 juta. Lepas tue seorang demi seorang peguam bela tarik diri. Last-last diri sendiri pun tak datang mahkamah. Agaknya dah tau nak kalah kot.

Mungkin sebab tue Manohara bergiat cergas berlakon dalam sinetron kot. Tengah nak mengumpul duit nak membayar kat suami dia. Tapi tak tau la dia ingat lagi ke tak pasal kes saman nie. Almaklumlah tengah mabuk dalam dunia selebriti Indonesia. Kang tak pasal-pasal dia berpura-pura tak tahu pasal kes saman fitnah nie.

Buat Manohara, padan muka anda. Kami memang anti dengan orang yang over-confidence tak ingat padahal memang terang benderang dia yang bersalah. Buat Temenggung Kelantan tue, lepas nie cari jerlah rakyat Malaysia nak wat bini. Orang Indonesia nie susah dan menyusahkan.

Untuk baca cerita sepenuhnya yang dicedok dari Utusan, sila baca artikel ini selengkapnya.

KUALA LUMPUR 5 Nov. – Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra, memenangi kes saman fitnah RM105 juta yang dikemukakan terhadap isteri, Manohara Odelia Pinot dan ibu mertuanya, Daisy Fajarina.

Putera ketiga Sultan Kelantan itu berjaya dalam tuntutan tersebut setelah Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan permohonannya untuk memasukkan penghakiman ingkar terhadap Manohara dan Daisy yang gagal melantik peguam baru.

Dengan perintah yang dikeluarkan Penolong Kanan Pendaftar, Shazali Hidayat Shariff itu bermakna Manohara dan ibunya yang dinamakan sebagai defendan perlu membayar ganti rugi kepada Tengku Muhammad Fakhry selaku plaintif.

Bagaimanapun peguam plaintif, Mohd. Haaziq Pillay ketika ditemui di luar mahkamah menyatakan, jumlah ganti rugi akan ditaksirkan oleh mahkamah kemudian.

Penghakiman ingkar adalah satu keputusan yang mengikat dan berpihak kepada plaintif jika defendan gagal mengambil sebarang tindakan terhadap saman atau tidak hadir di mahkamah.

Perintah penghakiman tersebut dikeluarkan setelah mahkamah memberi tempoh sehingga hari ini untuk Manohara dan ibunya melantik peguam baru selepas firma guaman terdahulu menarik diri daripada mewakili mereka.

Firma guaman Tetuan Fakrul Hisham Abdullah & Associates mengemukakan permohonan menarik diri daripada menjadi peguam cara mereka pada 25 September dan ia dibenarkan oleh mahkamah pada 12 Oktober lalu.

Tindakan tersebut diambil oleh firma guaman tempatan itu setelah Manohara dan ibunya tidak memberikan kerjasama sehingga menyukarkan proses menyediakan pembelaan.

Tengku Muhammad Fakhry, 31, dan Manohara, 17, yang juga model Indonesia, berkahwin pada 26 Ogos tahun lalu dan menetap di Istana Mahkota, Kubang Kerian, Kelantan.

Selepas sembilan bulan bernikah, Manohara pulang ke Indonesia secara mendadak tanpa kebenaran dan pengetahuan suaminya pada 31 Mei lalu.

Menurut Mohd. Haaziq, sejak plaintif memfailkan saman pada 20 Julai lalu, kes terhadap Manohara telah disebut sebanyak empat kali, namun defendan tidak pernah hadir.

Tengku Muhammad Fakhry mengemukakan tuntutan sivil itu setelah mendakwa defendan memfitnahnya dalam sidang akhbar pada April dan Jun lalu.

Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif mendakwa, defendan telah secara palsu dan niat jahat melafazkan perkataan bersifat umpatan dan fitnah mengenai dakwaan penderaan seksual pada sidang akhbar itu.

Dakwa beliau lagi, pernyataan fitnah itu telah diterbitkan semula dalam media elektronik seperti The Jakarta Globe, Banjarmasin Post, Detiknews, Kompas.com, Global TV dan Malaysiakini, serta dilaporkan secara meluas dalam akhbar di Malaysia dan Indonesia.

Sementara itu, Mohd. Haaziq turut memberitahu, berapa pun jumlah ganti rugi yang bakal ditaksir oleh mahkamah, ia tidak dapat mengembalikan semula reputasi anak guamnya.

Menurut peguam itu, anak guamnya telah difitnah dengan pelbagai tohmahan seperti merogol dan mencederakan Manohara serta digambarkan seorang yang ganas.

Justeru itu, Mohd. Haaziq menyatakan, defendan sepatutnya hadir ke mahkamah dengan bukti dan keterangan tetapi bukan sahaja gagal berbuat demikian malahan tidak melantik peguam baru.

Selain tuntutan sivil, Tengku Muhammad Fakhry memfailkan dua saman di Mahkamah Tinggi Syariah Kota Baharu, Kelantan pada 4 Julai lalu terhadap isterinya itu.

Tengku Muhammad Fakhry menuntut agar Manohara kembali taat kepada beliau dan menyerahkan semula hutang sebelum dan selepas berkahwin sebanyak RM1,112,250.

Pada 3 November lalu, peguam syarie, Mohd. Faiz Adnan dan Roshdan Sujak Rafie turut menarik diri daripada mewakili Manohara dalam kes syariah tersebut.

Hakim Syarie, Mohd. Yusof Awang menetapkan 8 November dan 20 Disember ini untuk mendengar kedua-dua tuntutan saman Tengku Muhammad Fakhry.

133 responses to Padan Muka Manohara, Berani Buat Berani Tanggung La

  1. EclipsE says:

    aku xsuke indon!!!!!!

    0
    0
  2. anNeDeSiLva says:

    no 3 pon jadila..hehehhe

    0
    0
  3. EclipsE says:

    dh mcm adk brdk aku tgk muka tengku n mano ney…
    sbt mano…teringat kat aries…hehehe..

    0
    0
  4. hantupensil says:

    padan muke…
    ingat sini endon ke..huhuhuh

    0
    0
  5. ammey says:

    emm kn snang kwin owg kta je..

    0
    0
  6. anNeDeSiLva says:

    pasal kotak pon nak gadoo?

    0
    0
  7. cili says:

    huh..aku anti tol ngan org2 indon ni. muka xtahu malu. dtg malaysia nk menyamun je keje. kalo keturunan dah menyamun…RM105 juta pun sanggup. bodoh ko manohora.sama bodoh ngan penyamun2 indon yg ada kat malaysia nii!!!!!

    0
    0
    • blackberry00 says:

      mmg dorg ni xtau malu… time ni mano ng daisy dah xde kat indon… dorg lari kat amerika sbb mano mmg ada 2 citizenship… 1 indon 1 us… sial tollah dorg ni… main2 jer dgn saman menyaman ni… nak lagi yang nak disaman ni anak raja!! GILA TOLLAH….

      0
      0
  8. EclipsE says:

    bodo pnya mano….hahahahaha…pdn muka dia…mak dia pon sm gak….

    0
    0
  9. anNeDeSiLva says:

    mang buruk..
    padan muka indon..

    0
    0
  10. violet says:

    emmm
    nk dpt 1 hebu pun ssh
    lgla 105 juta
    mak aih…
    dunia

    0
    0
  11. ABCPlus says:

    Nasi dah jadi bubur , menyesal pun tiada guna , ambil semua yang berlaku sebagai panduan

    0
    0
  12. mawy says:

    ish ish ish….
    .
    apola nak jadi nih….
    .
    nih sumer duit punyer pasal abis seluruh warga istana kelantan dapat habuan malu…

    0
    0
  13. blackberry00 says:

    aku folo gak kes dorg ni … si mano ni ikut tellunjuk mak dye jer… si daisy ni klau ikutkan kena masuk lokap (kes mendera anak ompuan dye yg sorg lagi..) mak mano ni mmg tamak haloba, mata duitan… laki mak dye ni ramai… mano ni klau ikut dr segi biologikalnya anak dr suami mak dye, george manz… si odelia pinot ni laki mak dye yg last sekali (org german)… klau ikutkan mano ni manohara manz… dlm kalut2 camni, mak dye blh buat statement, dye x kisah TT nak saman.. mana tau duit 2 balik kat dorng!!! cisssss… mmg dasar x tau malu punye Indon!!!

    0
    0
  14. violet says:

    2 la
    nk knakan org
    last depa terkena

    mano
    nk aku tlg x
    aku dok tlg nih
    tlg GELAK
    kahkahkah

    0
    0
  15. ammey says:

    aiyakk..
    manyak musan 0ooo ini hali

    0
    0
  16. pening says:

    Konon2nye hajat hati kawin dgn kerabat nk sng..last2 ssh yg kau dpt…lain kali ingtla..biar enggang sama enggang je..pipit biarla sama pipit je,,x usah nak berangan2 lg….

    0
    0
  17. violet says:

    emm…

    0
    0
  18. Rifa'i says:

    Assalamualaikum.. selamat pagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
    Nak masuk bleh tak?

    0
    0
  19. EclipsE says:

    i’m back….

    0
    0
  20. Rifa'i says:

    Cun ke manohara ni?

    0
    0
    • mawy says:

      tgklah pa’ie cun tak tuh…
      .
      eclipse,apa tu tannnnnnnnn….
      .
      ko carut2 yer….

      0
      0
      • mawy says:

        tuh memang baju aku nikah tuh pa’ie…huuhuhuu

        0
        0
        • Rifa'i says:

          Ha ha ha..
          Baju aku nikah dulu pun dah lame tak pakai.
          Dah abis zaman rock aku.
          Seluar dulu semua dah jadi kecik
          tak muat pakai lg.
          Salah sabun agaknye…. tu jadi kecik tu.

          0
          0
        • mawy says:

          eceh ceh…….
          .
          seluar ko yang dah jadi kecik ke, badan ko yang dah bertambah2 besar…kuikuikui…
          .
          biasalah,kalau dah kawin ada org jaga makan minum,nak makan takyah oder kat kedai,lambat,oder je kat wife,senang,cepat+percuma..huhuhu

          0
          0
  21. chibatu says:

    haha fadan muker mononono tu..kan dah kena tulah raja..fandai menifu nah raserkan..!!dush dush dush kat muke ko mono..hahahahhahahahahha..

    tuanku lain kali kawen je dengan femfuan kelantan,lagipon diorang semua sweet dan manis-manis berbanding dengan mono yang ntahapekebandatu,dahla tak lawa harapkan putih jek..

    0
    0
  22. mawy says:

    mane lain2 nih dah takde nih…diam je

    0
    0
  23. mawy says:

    masih sunyi je…pi cucuk tanam kat FB ke YM….busanla…
    .
    aku kuar dulu yer…tata..
    salam…

    0
    0
  24. cili says:

    mano hara…. mano hara…mano duit… mano duit…mano duit akuuuu 105 juta. mano hara…mano haru biru…

    0
    0
  25. gosipgurlfea says:

    hensem la tengku Fakhry Sultan Ismail Petra neh………
    mano ni memang budak2 la…

    0
    0
  26. Ikang Steam Cicah Kicap says:

    Aku seribu kali setuju mengatakan pompuan indon ne gila harte.. Bekas mak tiri haku..sekali lagi..’bekas’..mak tiri haku c muke tak tahu malu kol haku ngan adik beradik haku nanges2 mohon jgn lupakan dia dan anak2 dia. Beruk betol la minah ney, dia jugak yg mintak cerai kat bapak aku dan kawen ngan laki org lain p bla bapak haku dah kaya semule..dia nak balik plak kat dada bapak haku yg tak byk bulu tu wei..so sekarang haku pun tak sudi nak hambik org gaji indon sekali pon..jijikxx

    0
    0
  27. Wendy says:

    padan muka!
    ingat boleh main2 ke dgn org Malaysia..
    kita sini ada undang2..kita ikut adat..
    bukan macam dorang..
    hal kecik buat rusuhan..dibesar2kan..
    ingat Malaysia ni tak pakai otak ke?
    pergi mampos la!
    berani mati betul nak memainkan org kerabat..
    padan muka!!

    0
    0
  28. pinkapplejuice says:

    knapa ye klu tgk sinetron indon ni kisahnya bnyknya psl berebut harta ja, bosan nk tgk…

    0
    0
  29. SUPERHUMAN says:

    c manohuruhara btul la…

    0
    0
  30. Apin Opin says:

    pakai berasap ler jawabnya..jangan harap si mano ni nak bayar balik duit saman tu, entah ker dia tak hairan lansung dengan saman tu..TT pun satu habiskan duit rakyat untuk pompuan camtu…len kali beringat

    0
    0
  31. nha says:

    uhh berlakon sinetron?? tolonglah. sinetron “manohara” yg dia berlakon dkt tv indon tu pun watak dia dah dimatikan. wakakakak! siann..tapi dia ada anak.. melalot dah citer dia. nak pdnkan muka dgn producer citer tu sekali. ingat boleh kaut untung guna nama manohara burukkan anak raja? pdn muka!!
    si mano ni pun satu, berlakon cam hape, demanding lebih. dah takde keje cam mana la kau nak byr. meringkuk jela dlm penjara..
    pergilah mintak tolong kat org endon sana yg dulu sebok2 backing minah ni. smpai nak ganyang lah…

    0
    0
  32. cili says:

    puuuiihhh!!!! ko indon! muka dah ler tua.mcm aku plak anak dia. tu la blagak sgt. kn dah gempa bumi. indon xreti bersyukur!. dtg m’sia nk wat taiikkk plak yeee.ganyang ko indon.

    0
    0
  33. lanToK LeW says:

    hmmm…akhirnya settle juga masalah TT nie…..tp bg aku abg dia lagi encem….hihihihihi….cian mano…mano mu nk lari mano????da dapat yg baik x nk…pe kata TT sedekahkan wit tu kepada rakyat kelantan yg memerlukan…contohnye saye….ekekekeke….byk tu….

    0
    0
  34. adikcomel says:

    ermmm tak brape paham kes ni tentang status manohara tuh…….masih wife tengku lg ke? blum cerai ke? ramai lg anak dara mlayu yg masihh andartu,, tp indon gak jd pilihan…..apa pun org indon ni memang byk menyakitkan ht dr menyenangkan….

    0
    0
  35. pinkypanthers says:

    ahaks padn muka ko manoharam…..

    0
    0
  36. tat says:

    mgkin ada hikmah

    0
    0
  37. Lisa says:

    Kalau takde bibik-bibik Indon kat malaysia ni, habis la mummy2 yang bekerja terpaksa belanja lagi banyak nak hire Malaysian maids.

    So takleh la nak benci semua Indon. Just yang type mata duitan mcm Manohara dengan mak dia ni.

    0
    0
  38. Zaza Muhammad says:

    tu lah padahnya mempublickan kisah umah tangga. kang x pasal2 diri sendri yang rugi. Semua umah tangga ade konflik je, dan kenalah pandai cope the problem sebijak-bijaknye. bukannye canang crita ntah2 ade ditokok tambah ke public ngan wartawan…. pastu kisah yg sebenar-benarnya expecially salah diri sendri pandai plak selindung….

    0
    0
  39. Bukit besi says:

    haaaaaa…padan muke….saje cari nahas je manohara ni….

    0
    0
  40. ROSE MAWAR says:

    mano hara dah tak tentu arah.Alhamdullilah sepandai2 tupai melompat terjerat juga.Syabas pada Tengku dan jadi kan lah peristiwa ini suatu tauladan.Hidari anda dari orang INDON..kalau nak selamat dunia n akhirat.

    0
    0
  41. Zaza Muhammad says:

    respek kat Puan Julita Aisyah,,,,warga singapore yg pandai bwk diri lepas berkahwin ngan kerabat Pahang… alhamdulillah murah rezeki diaorg dgn dikurniakan anak2.. semoga bahagia sokmo…amin

    0
    0
    • ROSE MAWAR says:

      Alhamdullilah orang singapore kan pandai jaga nama dan akhlak .Tak hipokrit dan gila harta …Orang Indon hidup nya HARTA HARTA HARTA saja,Audzubillah

      0
      0
  42. CuNnnn says:

    Patek hrp Tengku bertemu jodoh
    dgn orang kita orang Malaysia
    1 Malaysia

    0
    0
  43. CuNnnn says:

    2la pasal
    suka cerita hal
    rumahtangga kat TV dan Media
    habis satu dunia tau
    maklumlah orang kenamaan
    akhirnya diri sendiri yg tanggung malu

    0
    0
  44. khairul says:

    Apa sudah jadi? saya tak terlibat!

    Khairul,
    A fan of
    Gambarcarabersetubuh.blogspot.com

    0
    0
  45. manobucuk says:

    hai semua…ada baiknya hubungan tu tak diteruskan…

    bagus juga tengku dgn mano x di kurnia anak lagi…

    hancur keturunan raja nanti…

    0
    0
  46. appledesign says:

    jnis mnusia xsdar untng….!!!!!!!!!!!!!!!
    dmmm shit!!!!!!!!!!!!!

    0
    0