Written by AbangNara | October 15th, 2010

tan sri p ramlee

//Sebagai tanda hormat kami, entri ini adalah sticky post untuk tribute kepada Allahyarham P. Ramlee. Skroll ke bawah untuk artikel terbaru//

P. Ramlee. Satu nama yang cukup malar segar dengan dunia hiburan kita. Dari dulu sehingga sekarang, nama Allahyarham Tan Sri P. Ramlee tak pernah lekang daripada mulut kita semua. Lakonannya, lawak jenakanya dan suaranya sentiasa menjadi hiburan halwa telinga dan mata kita. Walau sudah berpuluh kali kita menonton filem Allahyarham, kita tetap akan ketawa dengan jenakanya, kita akan tetap menangis dengan filem sedihnya dan kita tetap akan terpesona dengan suara gemersiknya.

Tak salah kalau kami katakan yang P.Ramlee adalah lagenda sepanjang zaman yang tak mungkin dapat diganti oleh mana-mana artis. Dari dulu sehingga sekarang, P. Ramleelah kayu pengukur untuk setiap insan yang mahu bergelar seorang penghibur. Tak kira tua atau muda, tak kira lelaki atau wanita, tak kira Melayu, India atau Cina, semuanya mengenali siapa itu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

Buat pengetahuan anda, bulan Oktober ini ialah bulan P. Ramlee. Astro dengan kerjasama artis-artis tanah air Malaysia bakal mengadakan satu konsert mengenang segala jasa dan pengorbanan P. Ramlee. Tambah menarik, terciptanya satu muzik video (MTV) lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti hasil gabungan artis-artis seperti KRU, Aizad, Ning Baizura dan ramai lagi. Videonya ada dibawah untuk anda tonton.

Ini bukanlah iklan berbayar dari pihak Astro untuk kami, tetapi adalah sedikit usaha dari kami untuk anda di luar mengenali siapa itu sebenarnya Allahyarham P. Ramlee. Kalau anda ada Astro di rumah, tekanlah butang merah untuk mengetahui kisah hidup lagenda hiburan tanah air kita ini. Hayati pengorbanan beliau, jasa beliau dan perit keringat beliau mengharumkan nama negara kita.

Dan paling penting, jangan lupa sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham P. Ramlee. Semoga roh beliau ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

P.S: Kalau anda ada komen-komen yang bernas, kenangan menonton filem P.Ramlee, filem P.Ramlee favourite anda atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan beliau, silalah luahkan di ruangan komen. Kami berbesar hati sekiranya anda sanggup berkongsi dengan kami apa jua kisah anda dengan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

69 responses to P.Ramlee, Lagenda Sepanjang Zaman Yang Takkan Dapat Ku Cari Ganti

  1. yanz says:

    bangga dengan seniman ini

  2. natts says:

    w’pun dah berapa kali ceritanya kuar, aku tak pernah bosan.gelak2, mmg tak bosan lgsg..

  3. deknon says:

    tak pernah boson menonton filem allahyarham. alfatihah..

  4. miss_pinky says:

    yup,xpnh bosan ngn cite beliau..
    last story,nujum pak belalang :) ..
    raseye da beratus kali kot tgk,but,i ttp gelak,gelak n gelak bile tgk cite tu,walaupn da bole hafal skrip n jln cerita nye..
    ad sape2 ingat tarikh beliau meninggal??
    al-fatihah..

    • natts says:

      yea betul tu.. lau tak salah dan silap 29/05 .. tahun tak ingat. beliau meninggal lam usia 40++ .. if i’m not wrong lah!

      • Day says:

        betul la tu…arwah meninggal di rumahnya di Setapak KL (kini Pusat Peringatan P.Ramlee) sekitar jam 4.30 pg 29/5/1973 kerana serangan sakit jantung pada usia 44 tahun…selain sakit jantung, ramai beranggapan arwah mengalami tekanan teruk ke atas kerjayanya & kesihatan yg mula merosot di samping perubahan bentuk fizikal arwah di hari-hari terakhir hayatnya…

        apa2 pun, al-fatihah utk arwah & berdoalh byk2 utk kesejahteraan rohnya…Amin.

  5. nama saya says:

    emmm, sy pernah diberitahu tak elok kita masih memainkan lagu2 dan hasil lakonan orang2 yang dah meninggal dunia, kalau berbentuk lagha, sebab akan menyiksa lagi mayat beliau di kubur sana.

    sebab, setiap apa yang kita buat semasa hidup, dan disebarkan pada orang, kalau org lain ikut kita juga akan dapat sahamnya walaupun kita sudah meninggal. kalau saham pahala, pahalalah. kalau dosa, dosalah.

    mungkin lelaki kurang sikit, tapi perempuanlah yang mudah sekali dapat saham dosa, sebab ditayang2 auratnya dan setiap kali org tgk setiap kali tu lah dapat dosa.

    ini apa yg saya tahu dan belajar saja, betulkan kalau tersalah.

    btw, saya suka dengan hampir kesemua karya allahyarham, beliau mmg berbakat, ada jiwa dalam berkarya sebab tu kita masih dapat merasai sentuhannya sampai sekarang.

    malahan, lagu di mana kucari ganti juga pernah digunakan dan diubah suai sebagai lagu nasyid untuk Rasullullah saw.

    semoga Allah mengampunkan segala dosa allahyarham dan memberikan dia tempat yang terbaik di sisiNya, amen…

  6. ilhamny says:

    “Walqurma’ nakbukapuasuu kahabiisanullazi”…hehehe

    klaka abis dialog nih..

    yg lg satu suka, ‘jebon tu nenek nko, nenek aku cik embun, abis atok nko??, atuk aku james bond’..hehehe

    • natts says:

      hahahahaaaa.. mmg lawak

    • Me, Myself n I says:

      yg plg best cite, pendekar bujang lapok, musang berjanggut, madu 3, 3 abdul n masam2 manis.. seniman bujang lapuk n nujum pak belalang pon best jgk..

      dialog yg plg xleh bla ‘be wau rre nge, unta’.. bkn unta la, burung.. oww buruuuung, kupikirkan untaaaa… hahahaaaaaaaa… best2!

      • nama saya says:

        kalau korang perasan, dalam pendekar bujang lapok,masa lalu kat sekolah dewasa tu sudin eja, alif mim nun wau, sarkis. aha.

        adakah dia refer kepada UMNO? lol

        • yanni says:

          bos2 aku mnt gila semua cerita arwah.dialog harian pun pakai dialog arwah.ingt lagi bos aku suruh download lagu tajuk dia PEREMPUAN GILA ANAK SAUDAGAR PENIPU.hahaha

  7. RiRi says:

    al-fatihah….

    **lagu n movie arwah sume best..

  8. julie says:

    lagenda……………………………………… setiap yg baik pasti dikenang..smg Allah tempatkan die digolongan orang2 beriman..amin

  9. princessbutterfly says:

    lagu2 n filem Allahyarham mmg best n berkualiti.

  10. aries_april says:

    alfatihah tuk beliau..

    ska sngt lagu ni…

  11. nobody says:

    tak penah ada kenangan berjumpa dgn arwah, sebab beliau meninggal pn masa aku blum lahir..

    tapi semua karya2 beliau mmg dekat di hati, tak tau kenapa walaupun karya2 beliau telah berpuluh tahun di hasilkan, tp masih ramai yg menyukainya tidak kira generasi..mesej yg disampaikan masih relevan sehingga kini..

    Paling suka filem semerah padi, mesejnya sgt jelas dan mendalam, sampai aku rs alangkah bagusnya kalau aku hidup zaman itu, sekurang2nya kurangla dosa yg aku buat kerana hidup dlm suasana islam yg sebenar..

    al-fatihah utk arwah, semoga di tempatkan di kalangan org beriman..aminnn..

  12. anne says:

    minat gle tgok cte legenda…

  13. aie says:

    ape kate setiap lokasi penggambaran citer p ramlee yang dibuat di sekitar kl tu dibuat papan tanda or something? kadang2 bile tgk citer masam2 manis ke doremi ke tertanya2 mana laa agaknye tmptnye?

  14. anieamer says:

    suke sgt beliau…!!!! inilah yg dikatakn ank seniman…bakat semulajadi..tak dibuat2…mcm artis zaman sekarang….sume hipokrit…=)

    semoge beliau ditempatkn di kalangan org yg beriman….

    AL-FATIHAH….

  15. P.Ramlee adalah cth lelaki hodoh yg bejaye jd pujaan ramai. Yg penting bakat

  16. ATTENTION says:

    minat sgt dgn seniman agung nie….xpenah bosan tgk filem dan lagu2 beliau…

  17. villa says:

    suke cite beliau..even itam putih je..siap leh hapal g dialog..alfatihah tuk beliau

  18. alfatihah utk beliau…cerite peberet aku ikut ranking:
    1.tiga abdul
    2.musang berjanggut
    3.pendekar bujang lapok
    4.madu 3

    tapi yg pling xleh miss kalo ditygkan mestila 3 abdul…tgk byk kali pun xpernah jemu…syabas iatas idea kreatif arwah…sukar utk kita mencari insan seni skarang yg punya idea dan imiginasi yg xmenjemukan untuk tontonan kite…pengarah skarang yg plg aku minat erma fatima la..cite dia bagus2…

  19. Ibnu K says:

    Setelah hampir 29 tahun meminati Tan Sri Dr P Ramlee, barulah beberapa minggu lalu dapat melawat ke pusaranya yang bersebelahan dengan Allahyarham A R Tompel. Dan juga Biduanita Negara Saloma.

    Filem arahannya yang sentiasa menampilkan teguran halus pasti mencuit hati penonton yang apabila sudah lama menontonnya baru menyedari akan nasihat yang mahu diberikan.. Hebatnya pemikiran seniman ini..

  20. TOK WAN says:

    P. Ramlee – genius. Aku suka cerita Do Re Mi dan sekuelnya. Walaupun merhepek, tapi ada makna. Tengok filem P. Ramlee terasa cerdik.

  21. phyne25 says:

    1st! semoga roh arwah di cucuri rahmat

  22. abg rambut segak says:

    lagu aci2 buka pintu best!

  23. anieamer says:

    weh Marion gengster biadap btol bahase ko…sape hodoh?????sukati je ko kn…jge adap ko setiap kali nk bg komen…jgn ikot sedap tgn ko je nk manaip….
    ko ckp org hodoh…mcm ko tu sempurne sgt????

  24. Karya dia melangkaui zaman…. mmg HEBAT!

    Sharing: http://www.youtube.com/watch?v=PfByaX1xMM4

  25. aisyeeteru9190 says:

    lagenda sepanjang zaman….
    cythe n lagu beliau mash dmnati sampai skarang….
    bezz….tiada tandingan…
    nyway… may god bless him….

  26. keris says:

    hmm .. dia lebih dihargai setelah kematiannnya berbanding semasa hayatnya ..

  27. pasal vidoe dimana kan ku cari ganti says:

    kalau vince nyanyi sorang pon tak apa….yg plg sesuai utk bawa lagu ni

    shahir pon ada soul gak

    tapi ella dan dayang ….urghh

  28. al-fatihah untuk p ramlee. dimana kan kita cari ganti bakat seperti p ramlee. mungkin 50 tahun lagi kita masih menonton filem2 pramlee.

  29. student bandung says:

    al-fatihah..

    aku n family aku mmg sgt minat Allahyarham..sampai satu hari, aku nampak list bacaan tahlil yg mak aku buat utk dibacakan kat surau, ada nama P Ramlee..sebab Allahyarham mmg seorang seniman yang takde ganti..kite semua membesar dgn filem n lagu Allahyarham..

    sedih dgn segelintir artis zaman skg..sexy n kontroversi murahan je lebih..bakat habuk tarak..

    papepon, semoga Allahyarham ditempatkan di kalangan hambaNYA yang soleh..amin~

  30. anyss says:

    aku pun memg minat gilerr ngn sumer filem,lagu n lakonannyerr, amat tkesan dlm jiwa…beliau amat berbakat……………..

    beliau adlh :
    pelakon, pelawak, penerbit,penyanyi,pencipta lagu, pemuzik, penyair, pengarah filem……klu ade g sila tmbh.. :) al-fatihah tuk allahyarham…amin…

  31. kal-el says:

    Salam semua viewer blog abg nara huu…actually saya rasa happy sangat bila tgk feedback org ramai tentang lagenda P.Ramlee..sekurang2nya penat lelah saya yang diberi tugasan sedikit dari pihak tertentu untuk siapkan sedikit bahan untuk konsert tribute P.Ramlee rasa berbaloi…disebabkan kerja ini, hati saya makin dekat pada Lagenda…huuu

  32. the legend says:

    bes r diorg nyanyi.tribute terbaek.cme yg grouping sedikit spoil.cm kru n bunkface.hihihi…
    yg len bes,esp part stacy!merdu giler! ella,atilia,aizat,shahir besssssssss

  33. -PITBULL- says:

    perrr…P.Ramlee blakon mmg bgus la..mmg xkan boring if tgk cite2 beliau dari dlu smpai lah skrg..dia mmg bbakat and aku ni antara pminat dia…
    semoga dia di tmpatkan dlm golongan org2 yg baik..

    “al-fatihah”

  34. myNAMEisHAPPY says:

    al-fatihah utk beliau…. sbnrnye kalau korg perasan sikap 1Malaysia dh lama Tan Sri P Ramlee ni tekankan…tgk je kebykkan filem nye mesti ditunjukkan pelbagai bangsa hidup harmoni tlg menolong…
    teringat tym cerite seniman bujang lapok (my fav) ade dialog tym dier tegur sudin sbb ckp kasar dgn Jaga kt dpn studio “bahasa menunjukkan bangsa tau” … filem dier bkn sekadar hiburan tp pengajaran…. trima kaseh diucapkan…

  35. hehehe… slalu kena sound hubby sbb dok tgk je filem2 beliau tiap kali tayang kat tv… tp biasanya cite2 yg lawak aaa…

  36. sayang P.Ramlee says:

    “aku nak hidup sampai 1000 tahun lagi”

    itulah di antare kate2 arwah P.Ramlee kpd sahabatnye..

    ternyate, kate2nye itu seolah2 menjadi kenyataan..
    walaupun beliau telah meninggal dunia, namun beliau sentiasa dikenali sepanjang zaman…

    “AL-FATIHAH..”

  37. Memang legend.. akan dikenang sepanjang zaman.. sudah nak cari peganti macam arwah…

    al-fatihah..

  38. erin says:

    ak mmg suke tgok citer2 p.ramlee ni..
    t’ringat dulu,. mse ak kecik2 ak kte p. ramlee tu pakwe ak…heeeheee

  39. […] ini kami ada menulis serba sedikit tentang Allahyarham P.Ramlee di dalam entri P.Ramlee, Lagenda Sepanjang Zaman Yang Takkan Dapat Ku Cari Ganti. Kali ini kami nak kongsikan dengan anda tentang beberapa perkara yang mungkin jarang diketahui […]

  40. […] Panas, P.Ramlee, Lagenda Sepanjang Zaman Yang Takkan Dapat Ku Cari Ganti Submitted by selebriti on October 15, 2010 […]

  41. […] ini kami ada menulis serba sedikit tentang Allahyarham P.Ramlee di dalam entri P.Ramlee, Lagenda Sepanjang Zaman Yang Takkan Dapat Ku Cari Ganti. Kali ini kami nak kongsikan dengan anda tentang beberapa perkara yang mungkin jarang diketahui […]

  42. Muhdazwan says:

    Assalamualaikum

    AL-FATIHAH buat Allahyarham Tan Sri P.Ramlee..

    Terasa menitis air mata mendengar lagu Tolong Kami -Tiga Abdul..filem klasik yg berkualiti tinggi lagi sarat dengan nilai-nilai pengajaran buat masyarakat Melayu Islam..

    Semoga Allah berkati ruhnya dan ruh sahabat seperjuangannya..jasa mereka diberkati Allah..
    AMEEN..

  43. Muhdazwan says:

    Bagi kita yang berbangsa Melayu beragama Islam ini, hargailah nilai seni Allahyarham, daripada mendedahkan anak-anak kita dengan filem2 mengarut sekarang, cubalah ajar mereka menonton filem2 klasik P.Ramlee ini, kerana cukup banyak nilai-nilai pengajaran..
    Seperti mana keluarga saya pernah berkumpul 25 tahun dahulu setiap kali RTM tayangkan filem P.Ramlee..