Written by serenity | August 22nd, 2017

Sebelum ini, kisah penyanyi veteran Sahara Yaacob mendapat perhatian kerana dikatakan hidup daif setelah berpisah dengan suaminya. Dia menginap di sebuah bilik stor di Hulu Langat yang bersambung dengan kediaman arwah kakaknya, yang dibina sejak tahun 1985.

Gambar: Malay Mail Online

Setelah kisahnya dipaparkan di media, ramai pihak tampil memberikan bantuan, antaranya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melalui Seniman yang memberikan bantuan rumah Pusat Perumahan Rakyat (PPR), Seri Alam, Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Keseluruhan artikel dengan membaca entri ini sepenuhnya.



Untuk menjana pendapatan, Sahara telah membuat persembahan pentas dan khabarnya dia tidak mengenakan tudung dalam persembahannya itu.

Baginya yang mendapat jolokan ‘Tina Turner Malaysia’, memang sepatutnya dia berpenampilan rambut sebegitu kerana penampilannya menyebabkan dia dikenali dalam dunia seni.

Sahara bagaimanapun memakai rambut palsu sahaja dan masih mengenakan anak tudung di bahagian dalam rambut palsu itu.

Saya seorang penyanyi dan saya dikenali dengan rambut saya. Mereka mahu saya pakai tudung? Pernah kita dengar dan lihat Tina Turner menyanyi pakai tudung?

Mereka mahu membuang identiti saya. Mereka mahu mengawal saya dan bidang saya. Siapa mereka, mahu campur hal saya?

Penyanyi itu membuat kemunculan semula tahun lalu selepas mendapat pendedahan media mengenai kesusahan hidupnya setelah berpisah dengan bekas suami berbangsa Arab yang berusia 20 tahun lebih muda darinya.

Kembali dengan imej rambut mengerbang dalam satu persembahan pentas hujung tahun lalu, Sahara berkata beliau sekadar menggunakan rambut palsu dan dia menerima kritikan orang ramai berhubung keputusannya:

Saya sudah berada dalam industri ini lebih 40 tahun. Saya berkecimpung sejak 1968. Mereka suruh saya menyanyi pakai tudung? Saya gila atau mereka yang gila?

Ya, agama itu penting. Tetapi agama itu antara kita dengan Tuhan. Tidak perlu berlakon untuk menjadi alim. Allah lebih tahu.

Kalau hati tidak betul, pakai serban sebesar rumah pun tiada makna. Allah tidak pandang serban atau tudung kita. Dia pandang hati yang bersih.

Jadi tolong jangan tunjuk pandai dengan saya. Saya tidak mahu orang bercakap yang bukan-bukan dengan saya. Saya sudah masak untuk itu.

Mungkin ada pembaca BN yang masih muda tidak mengenali kak Sahara.

Beliau dikenali sebagai penyanyi yang bersuara unik serak basah dan mantap, dan lagunya yang popular ialah Peronda Jaket Biru, juga pernah dinyanyikan oleh kumpulan Wings- beautifulnara.com

Sumber: Projek Malay Mail Online

116 responses to Mereka Suruh Saya Nyanyi Pakai Tudung? Saya Gila Atau Mereka?-Sahara Yaacob

  1. Puteri says:

    Syurga Allah tu mahal makcik ….makcik bukan muda lg..bawa taubat byk2

    102

    0
    • diana says:

      there is no such thing as hati bersih. aging gracefully please. you can be old and not wearing tudung but make sure you dress decently auntie. this is malaysia not hollywood.

      51

      0
      • sue says:

        dia ni sebijik siti kassem. kalu xnk bertaubat x perlu sembang pasal agama la. ibarat seorg pondan.. berckp pasal hukum. pdahal bertetek…

        22

        2
      • Jom Berhuhu Bersama Grandma says:

        kalau mcm tu….x perlu la solat dan percaya rukun iman dan islam. jaga hati je laaaa…

        26

        1
        • Tipah says:

          senyum je lah.. dia belum kenal islam.

          7

          1
        • Reen says:

          umur2 mcm ni patutnya main sama cucu2. ingat kiblat… yg ko… sibuk nk buat comeback. udah la tu nek. zaman muda ko dah lama pergi. yg tinggal hanya minyak angin dan koyok jdi peneman. besok gedik2 kena heart attack baru tau!!!

          11

          1
        • Anonymous says:

          dia setakat nyanyi pakai rambut palsu. itu pun nak gaduh ka?? bukan dia mintak beras g rumah korang pun. ko susah hati dia tak solat ko ajak lah dia serumah ngan ko.

          5

          9
        • Anonymous says:

          kalu dia dtg minta beras pun aku tak kasi. aku mesti ingat hantu kak limah!

          15

          3
      • minah jambu suka sahara yaakop says:

        ape pulak ! betol ape cakap dia yg penting hati berseh ! bukan setakat pakai tudung nak eksen alim aje kalau hati kaudu tk berseh macm pompan tudung yg dera anak tu hati dia tk bagos la nama nye tu..ape2 pon hanye Allah saje yg boleh menghukum n boleh menilai berbuatan orang2 n bukan manusia atau binatang..! manusia hanye boleh mengutok menghina mengate mengkecam n menghukum orang suka2 aje..!

        11

        3
    • Anonymous says:

      hati bersih saja pon x cukup pah. dlm agama islam bukan mcm tu kekdahnya. opah kena la belajar lebih lagi. tutup aurat, jaga tingkah laku, solat, sedekah, puasa.. semua tu. hati bersih tpi tunggang arak dan zina contohnya pun xde dlm hadis dan quran. cari ustaz dan belajar ilmu agama dlm sikit. nanti terbuka lah mata hati opah tu…..

      19

      2
    • opah maheran says:

      Kan.. opah setuju sangat dengan cucu.. kalau tak boleh terima nasihat orang, diam je lah. Ni bagi jawapan riak pulak. Opah tengok pic dia yang pakai tudung tu nampak macam orang normal. Sekali bukak tudung… erkkkk….pengsan.
      To netizen, abaikan orang ni. Dia rase imej dia ialah orang gile, kite nak wat macam mane. Dah tegur tapi BODOH SOMBONG, jangan buang masa anda lagi. Kalau budak kecik, boleh jugak dibentuk. Ni dah tua bangka dan dah jadi orang seni lebih 40 tahun, (since 1968 uolls; bajet orang nak kagum) abaikan aje dia. Kalau nampak makcik ni kat tv, tukar siaran. Kalau nampak di dunia nyata, tukar haluan langkah anda. Cucu2 pun tak mimpi ngeri.

      19

      1
      • Anonymous says:

        agree. abaikan saja. sampai ke sudah xkn berubah.
        lagipun status pon dah veteran. org kalau ego sampai mati pun tetap mcm ni.

        7

        1
      • Kesian Nya!! says:

        Buat apa lagi lah terkinja-kinja atas stage. Buat org cemuh dan gelak je. Ko lah bodoh menconteng arang ke muka. Jadi bahan jenaka di kala senja.

        4

        1
    • Anonymous says:

      Makcik..mereka nak panggil Sahara Yaacob menyanyi, buka Tina Turner..jadi tak kira la penampilan camne, janji orangnya sama suaranya sama..macik dah dikenali, tak perlu brgntung pada style tina turner..nk kekal style lama dh tak ssuai, artis lain pn ikut predaran hidup dorang jgk..ikut kessuaian la jgk macik oii..jadilah sahara yaacob je..’tina turner msia’ tu gelaran masa dulu je,bukan suruh macik sebijik tina turner..macik nak jadi identiti tina turner lebih dari tina turner sndiri..eh2 buat malu la macik oii..identiti org lain..dulu2 boleh la,anggp je fesyen sama..skang jadilah diri sendiri sesuai dgn identiti skang.

      20

      1
    • maniam says:

      geng2 tasha shila juga ni. sedeyyyyy!!!

      3

      2
    • yoyo says:

      wey..korang ade bace dak atikel ni

      Meratap mengenang nasib

      Sahara berkahwin kali pertama dengan seorang lelaki Inggeris, Allahyarham Kassim Weheat pada usia 15 tahun. Kassim ketika itu berusia 69 tahun. Mereka bercerai selepas 16 tahun bersama disebabkan arwah sudah tua. Hubungan mereka bagaimanapun, tetap akrab apabila arwah masih menjaganya seperti seorang bapa.

      Selepas itu, Sahara pernah empat kali mendirikan rumah tangga namun semuanya berakhir dengan perpisahan.

      “Saya selalu meratap mengenangkan nasib dalam perkahwinan. Saya hanya mahu menumpang kasih sayang, tetapi kebanyakannya bala yang saya terima. Hanya perkahwinan pertama saya membahagiakan. Walaupun berkahwin dengan lelaki tua ketika berusia 15 tahun, tetapi arwah tulus dan ikhlas menyintai saya.

      “Arwah terpaksa menceraikan saya kerana tidak mahu batin saya terseksa. Arwah juga beriya-iya menguruskan perkahwinan kedua dan ketiga saya. Bagaimanapun, arwah kecewa apabila hidup saya disia-siakan. Arwah meninggal dunia akibat lumpuh pada usia 90 tahun.
      https://www.bharian.com.my/node/170993

      sedey do…huhuxxx

      6

      1
    • Matt Ganu says:

      Saya x kenal sape sahara yaacob ni… mungkin mak atau nenek saya kenal lah kot. Pic no.1 tu ngeri sungguh aku tgk. Makcik naik stage nk pkai style mcm tu ker ???? Lebih baik makcik pkai tudung sepenuhnya & stop nyanyi. Cari keje lain jelah makcik, saya x leh bayangkan kalau mak saya rupa mcm ni….memang nak kena sumpah seranah.

      2

      3
      • minah jambu suka sahara yaakop says:

        kalau tk suka jangan cakap ape2 n jangan tengok jangan hina hanye kerana muka dia yg macm gitu..dia di lahirkn bukan untok di hina dn di kutok oleh manusia yg yg hati nye tk bagos kesusahan orang tkde sape yg tau ..susah tkde orang tolong tkde makna nye nak dengar cakap orang yg hanye untok menyusahkn aje…asalkn sahara kt stage tk pakai seluar dalam ngan coli suda…dia anak seni yg berbakat ape salah nye kalau dia keluar dngan image dia sendiri tentang dosa pahala biar tuhan yg tentukn…

        4

        1
      • minah jambu suka sahara yaakop says:

        biar lah sahara dengan dunia dia ..kauorang jaga kauorang punye dosa pahala kauorang sendiri..

        2

        1
    • Anonymous says:

      Sesungguhnya orang yg rasa diri dia berdosa dan akan masuk neraka adalh lebih allah sayangi dari orang yg buat segala amalan yg allah suruh tapi bercakap takbur bangga diri dan riak..bau syurga pun tk dapat..

      2

      2
    • Anonymous says:

      Heran dgn netizen….buat apa nk tegur dia..pas tu bila sarah yakkop tknk dengar tk terima.. marah2..mengamuk macm budak2..
      Lantaklah dia nk pakai tudung ke haper ke..
      Yg komen hina2 marah kumpul dosa jer.

      3

      1
    • Kak Salasiah says:

      Rashid Siber sila standby- ini lah pelakon yg ditunggu-tunggu.

      2

      1
    • Mama says:

      Dulu waktu muda2 pun xminat sama dia ni. Fans x le ramai. Who is going to waste money to see her? I dont…you???

      3

      2
    • minah jambu suka sahara yaakop says:

      biar orang kecam biar orang kutok biar orang cakap ape saje yg dorang nak cakap sahara tetap sahara yaakop n tk boleh jadi orang lain yg bertudung…! n yg bertudung olso tidak boleh jadi macm sahara yaakop ! so chill la sahara is sahara….lov u sahara yaakoppp… image sahara dh memang nye bergitu dari dulu .. so peduli ape orang2 nak cakapkn..memang betol sahara dia bukan muda lagi ..tapi kadang2 orang muda pon kena kutok n kena kecam ..! so nak buat happe senangkn hati orang lain n buat happe nak berpura2 baik untok senangkn orang lain…! go sahara go…!

      4

      0
    • minah jambu suka sahara yaakop says:

      dorang yg gila sebenar nye…

      1

      0
    • Siapa yg tahu says:

      Nasib lah Allah tak letak Hati manusia ni kt kepala.Allah letak kt dlm.xde sapa boleh nmpak.kalau berdasarkan fahaman makcik ni..Allah nilai hati..semua akan nmpak terang benderangnye hati makcik kt kepala tu…xyah dah makcik beriman n sujud kepada Allah sebab..da confirm masuk syurga.wallahuallam…

      May Allah bless you.

      1

      0
  2. Pekerja Gomen says:

    Ye la…. diorang marah bukan sebab ko tak tutup aurat..
    Tp diorang rasa ko tak bertudung sangat menyeramkan..
    Kalah rambut Anabelle…
    Elok bertudung aje..
    -Sarcasteek-

    25

    0
  3. Rambut Gerbang lebih Utama? says:

    Takbur nya kata2, ingat cik baru senang sikit dah dapat job ciput cik lupa ye. Dulu cik susah cik pakai tudung. Cik lebih pentingkan imej rambut gerbang tu? Cik dah tak relevan dalam industri cik. Lupakan la bidang seni ni. Duniawi sgt.

    18

    0
  4. sahajaaku says:

    korang baca betul2, dia kata dia pakai rambut palsu dan ada anak tudung kt bawah rambut palsu tu. Cumanya dia bawak imej sahara yakob atas pentas. sahara is tina turner malaysia.

    13

    2
    • yep says:

      kalau btl dia kenakan tudung n baru pakai rambut palsu ok lah..xperlu wartawan nk tny lelebih…

      0

      1
    • Anonymous says:

      “Sahara bagaimanapun memakai rambut palsu sahaja dan masih mengenakan anak tudung di bahagian dalam rambut palsu itu. ”

      Tahnyaa korang ni pakai baca je, pemahaman ZERO tapi laju hentam orang. Nampak cetek akal korang. Maybe korang ni budak lagi kot tak kenal sahara yaakob ni cemana.

      3

      0
    • ziqzaq says:

      rambut palsu juga haram dipakai oleh org perempuan

      18

      0
    • seligijugakkang says:

      pkai rambut palsu dan ada inner didalam?? abis tubuh badan ko tergedik2 atas pentas tu apa.. matlamat x menghalalkan cara

      3

      0
    • Anonymous says:

      Hukum pakai rambut palsu ialah haram

      2

      0
  5. xoxo says:

    mana minah jambu minat sahara yakob?

    4

    0
  6. Lieya says:

    Hukum memakai rambut palsu adalah haram. Walaupun dengan memakai rambut palsu wanita dapat menutup kepala yakni aurat tetapi hukumnya tetap haram. Apatah lagi di zaman sekarang wanita memakainya untuk kemegahan dan dipertontonkan.

    14

    1
  7. wekkkkkkk says:

    Kata2 otai yg byk pgalman, rambut tu lah salah satu cara utk dia cri makan skrg ni. Biar lah dia utk menyara diri dia, kalau dia ssh sapa yg mau tolong. Atau berhenti menyanyi terus dn pakai tudung teruspun x apa lah Kak Sahara..dn niaga nasi lemak yg bungkus2 singit2 punya dn dh tntu lebih byk pndapatan hari2 Kak. Sbb sewa murah. Buatlah 100 bungkus sehari…mesti leh nya. celah gigi je bayaran sewa RM124.00 tu.

    1

    2
    • Anonymous says:

      dia tak reti masak nasi lemak kot…haha

      1

      1
    • Anonymous says:

      jual carpet macam Pakistan

      1

      0
      • wekkkkkkk says:

        yaya..ada juga kerja jual karpet dn ada jga kedai karpet 10 kedai milik pakistan, tapi lesen aku nyer, dri x ada keja, ngkang tunggu bini balik keja/laki balik keja..
        ada jugak keja keja jual karpet dari x ada kerja, yg u kerja x ada asik main h/p dn habiskn duit bini/laki/makbapak…ada juga keja jual kapet dn ada juga kedai kapet, ada kedai kapet, byk cawangan..bukan saja kedai kapet/kedai h/p pun ada, kedai bajupun ada, ko ada…ko ada..ko ada..ko ada…
        pakistanbrgbaikkapetbaikbajubaiksemuabaikkoadaapapunxada

        kenapa x reply dkt akunyer tagline..jauh2 je lari.

        0

        0
  8. Bukan Peminat Sape2 says:

    Aku tak faham. Dia memang dah pakai tudung tapi pakai rambut palsu masa persembahan dia ke? Dia menyanyi untuk acara keagamaan ke kena pakai tudung? BN report biar lengkap kang orang salah faham.

    0

    1
  9. Sangpunah says:

    Senang cite, x yah layan langsung da dunia hiburan yg melalaikan ni. X habis2 dn hiburan apa nk jadi..

    0

    0
  10. melati says:

    Semuga Jodoh akak Sahara ni dgn Hafiz Hamidon..!!! amin…baru lah mcm pinang di belah dua ..Hafiz Hamidon & Sahara Yaakop……..!!

    2

    1
    • chefwan says:

      setuju benor……………….at least nenek sahara boleh kulum peliaq hafizah gayah…and hafizah gayah boleh nyoyot tetek nenek tua susu basi kelas gituuuuuuuuuuuuuu

      0

      2
  11. sari says:

    bese la bru nk rse duit dlu dok dlm stor skrg da pegang duit blh la ckp melangit ..mkck org gila mmg x mgaku dia gila ..bek mkck btaubat cpt .. pkai tudung la mkck sb budk2 seram klu jmpe mkck ..cukup la kt mesia ni ad hantu kak limah kt putrajaya tlepas payh nau nk tangkap msok dlm botol hahaha

    1

    0
  12. anonymous says:

    …pakai tudung tapi menyanyi tergedik gedik bergelek gelek terkinja kinja ..terjerit jerit baik tak usah bertudung…aurat tu bukan rambut je eh…suara dan menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan..biar bani melayu ni hadam betul2 apa itu aurat…

    5

    1
  13. Anonymous says:

    Nenek2…Allah dah uji kau mcm2 tpi masih buta peqot ya..

    2

    0
  14. AR says:

    Zaiton sameon jua yang berpijak dibumi yang nyata dan pahm zaman kegemilangannya telah berlalu.

    3

    0
    • Anonymous says:

      Pasal dia kena accident..kalau tk pun jadi macm sara yakkop jugak agaknya.

      0

      2
      • wekkkkkkk says:

        org punya nasib jgn diperkotakkatikkn..nasib mana sama. Rezekipun x sama, apatah lagi jodoh…semua Allah tentukan. Jgn ckp takbur dn hina org. Kita sama je disisi Allah, Allah yg tentukan apa yg baik&buruk. Semua org masuk masjid kena bukak kasutkan, tiada terkecuali termsuk Agung, Raja Arab Saudi ke, Imam ke, semua sama di sisi Allah.

        1

        0
  15. Hida says:

    Mati2 aku ingat siti kassim tadi chooii…apa salah cik maintain imej tudung tu sejuk mata mandang. Nk buat comeback imej brtudung pun xde masalah ni skg nk jaga hati peminat ke hati sendiri? Org muda skg pun xramai yg kenal tina turner….

    3

    0
  16. Anonymous says:

    rosak..rosak.

    2

    0
  17. eh says:

    sahara yaakob u are the best , pedulikan bani melayu ni .. sdgkan bini puteri2 raja arab saudi pun xpakai tudung sepenuhnya ngn jambol kaler blonde terkluar kluar

    agama is between kita dgn Allah , that is the most ultimate truth .

    bg bani melayu agama is between dorg dgn apa yg dorg bleh show off kat public , agak2 da nmpk alim skit blehla amik lesen utk tarbiyah sindir perli org sekeliling … sikit pun xde keihklasan sumenye nk tunjuk sapa yg lebih houlier than thou .

    3

    4
    • chefwan says:

      betina lahanat.tua tak sedaq diri……………..insaf ler…hang ingat hang tu tina turner!!! gila apa….ni nenek sahara coba pakai tutup aurat nyanyi sapa tak larang. jadilah rabiatul adawiyah..ni umoq dah senja lorat nak singing apa kejadah….
      nenek kerepot ouiiiii coba hang buat solat istikharah, solat tahajuud….lagi best…sedaqlah nenek ouiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiburit dah tua..kelentit dah lunyai..bulu tinggail selai………………lorat nak menyanyi lagiii

      0

      2
  18. Anonymous says:

    org yg x suka dengar nasihat adalah org yg hati hitam. perut byk jin afrit…tu sebab susah berubah.

    3

    0
  19. Anonymous says:

    N G E R I !

    4

    0
  20. Cili says:

    kalau org ramai pon pandang ko smcm… dah iras orang utan…cepat2 lah ko br ubah nenek.

    4

    0
  21. Nazeeya says:

    Bila susah tutup sana tutup sini, meraih simpati masyarakat, bila dah lega, fikiran dah tenang, ada peluang duit masok, buka seluas2nya balik.

    Allah beri dugaan untok kita beringat. Ingatlah setiap hari Bumi dan Kubor memanggil kita.

    1

    0
  22. Apeapeje says:

    Mungkin mase die daif dulu lebih baik drpd yg skrg..
    Sbb mase daif lebih byk ingt Allah.. ?

    2

    0
  23. Anonymous says:

    kalau jadi mak aku…angkat bungkos keluar daerah la jawabnya.

    2

    0
  24. Anonymous says:

    biarkan lah kubur masing2…

    0

    3
  25. Anonymous says:

    zaman kau dah lama pergi. berpijak la pada bumi yng nyata. buat org gelak buatpe? nyanyi tu boleh terima…tang rambut warna bas sekolah tu wei…tergamak ko memperbodohkn diri. tiada siapa yg kagum pon. dulu pun ko penyanyi pub aje. tina turner pun dah bersara.

    3

    0
  26. jamlus says:

    Tidak perlu berlakon untuk menjadi alim. Allah lebih tahu.

    Kalau hati tidak betul, pakai serban sebesar rumah pun tiada makna. Allah tidak pandang serban atau tudung kita. Dia pandang hati yang bersih.

    4

    0
  27. AkuBukanUstaz says:

    Suka hati Sahara lah korang.
    Kenapa suka sangat jaga tepi kain orang? Iman orang lain-lain. Jika ini yang dia mahu, kita doakan yang baik-baik sahaja. Yang busuk hati dan mengutuk ni sudah tentu masuk syurga ke? Hanya Allah seorang yang boleh menghakimi tindakan kita. Apa yang kita boleh buat ialah jaga iman dan aqidah masing-masing.

    1

    1
  28. Anonymous says:

    sumpah!! seram aku tengok sahara nie..

    3

    0
  29. Lol says:

    Berlakon jadi hantu je la atau Tanah Kubur. Suara bukan sedap pun!

    2

    0
  30. wekkkkkkk says:

    wahai kak sahara..zm skrg ni zaman media sosial…kak nk kuar ayat hati2 ooooo, nnti kak kena hentam balik…bukan mcm zaman kak dolo2…zmn dolo, org x puas hati mana ada org kutuk mcm skrg, org kotok belakang2 je.

    cow yg dolo , bukanlah yg skalang, dolo ko di sanjung, skalang ko di tendang..
    dolo2 cow mnderita, skalang ko sudah tua..

    0

    0
  31. Layola says:

    seram….rambut mcm sabut kelapa. siapa dia ni? sepupu rosmah kew?

    4

    0
  32. Anonymous says:

    Omg. Makcik oiii, bawak2 lah mengucap. Lagu hits nya ape? Siapa target audience? Siapa punya idea suruh buat comeback? Ada ke org nk tengok? Kasi tiket free pun x mo lah cik!

    2

    1
  33. Anonymous says:

    Woiii..ni sesuai jadi model baru utk…
    Zoo Negara!

    3

    0
  34. Anonymous says:

    Tak payah…,duduk je lah jual pil kurus!

    1

    0
  35. Anonymous says:

    Bagus, mmg Allah suka kita terkinja-kinja pakai wig berkelakuan mcm binatang. Dalam Quran pun ada. Elok orang tua buat perangai mcm ni. Ini lah modal kita ke syurga…mcm aKak ni lah.

    2

    0
  36. melati says:

    Terbaik Mokcik Sahara ni…walaupun Pertama kali Muncul dlm Nara ni dia mendapat lebih 80 komen setakat ini mengatasi Fatah yg cuma 16 komen..wakakakakaakaka…terbaik ..!!! lantak lew org nk ckp apa yg penting pertama kali dlm Blog Nara tapi mengatasi Fatah 10 kali ganda..!!! wakakakakakaaa

    0

    0
  37. emelda marcos says:

    we are all sinners and instead of promoting islam as a religion that encourage kindness we often nitpick and point fingers at others (i am not excluded, astaghufirullahaladzim , semoga tuhan ampunkan dosa saya)

    I would like to remind my muslim brothers and sisters that our aurat are beyond wearing a headscarf we should also remember that
    :jangan bermekap lebih , especially bab mata especially when your intention is to parade your beauty.tak ke pelik kutuk orang yang kau tak kenal berdosa padahal kau tayang makeup dan pakai baju ketat tunjuk dada bukan untuk laki kau?thats how f up our malays are.
    :jangan bertentang mata dengan bukan muhrim
    :Pakai perfume berlebih niat untuk menggoda bukan laki kau

    Life is for living a good life and is a gift from Allah, so let’s worship him, sembahyang tak payah nak menunjuk dalam instagram pakai telekung fancy,tak payah nak kata orang ni orang tu kafir.relax dan teruskan kehidupan kau kerja dengan baik dan kumpul duit beli pakej percutian atau sambung pelajaran untuk kembangkan otak yang sempit.

    Semoga allah ampuni dosa kita semua.

    3

    0
  38. Master says:

    Lebih baik biarkan hidup susah dulu dia lebih ingat Allah. Bila dah senang jadi begini. Sepatutnya lebih bersyukur dan makin ikut ajaran sebenar. Betul iman tu dlm hati. Tapi penzahirannya melalui watak dan akhlak seharian.

    3

    0
  39. Anonymous says:

    astafiruallahalazim…pintu taubat masih lagi terbuka. bertaubatlah..semoga makcik diberi petunjuk dan hidayah. kami tegur sebab kami sayang dengan orang2 Islam. makcik patut bersyukur, kerana Allah s.w.t dah beri makcik kehidupan yang lebih baik dari sebelum ini. Nikmat apa lagi yang mahu kamu dustakan….

    1

    0
  40. Anonymous says:

    Tunggu SY ni berduet dg DSV?

    0

    0
  41. Anonymous says:

    Opah….tutup rumah. Pergi madrasah je lah…

    0

    0
  42. Ros says:

    Sahara-kalau saudari membaca. Sekiranya anda pengikut jalan ketuhanan yakni hakikat, jangan disuarakan kepada masyarakat terutamanya netizen melayu malaysia yang terlalu rendah tahapnya berbanding kamu. Memang yahudi pun pakai tudung pastu menyanyi seperti ctdk, siti nor diana, semuaaaaanya tetapi trend penunggang agama nak mengurangkan dosa ni dah terpalit kepada majoriti dan dianggap benar. Simpan pendapatmu sahara-it’s not for the masses. It’s never for the masses. Saya tahu kamu faham.

    0

    0
  43. Cik green says:

    Bila susah tuhan campakkan pertolongan .bila sudaj senang sombong pulak.

    0

    0
  44. Suka hati says:

    Alhamdulillah, still pakai handsocks. #donedakwah

    0

    0
  45. anon says:

    Biar dia lah, korang duk menyebok wat ape. Its her life, dia nak buat ape2 pun dia punya pasallah, korang shud mind yr own business. Tu antara dia dgn tuhan.

    1

    0
  46. Beria says:

    Orang mcm ni lain kali tak payah dibantu pun takpe. Okay lagi suruh pakai tudung daripada suruh kau bogel. Pastu jawab bajet diva. Dulu boleh lah kau diva, skrg ni org dah tak kenal pun kau sape. Beria pulak lahai makcik ni. Tina Turner pun bukan kenal kau sape. Ntah2 malu sbb org mcm kau yang bawak imej dia.

    0

    0
  47. shopia lorren says:

    Subhanaullah..Kita doakn je lh dia moga diberi hidayah dan rahmat Allah SWT kejln kebaikan. Aamiin…

    0

    0
  48. Mee Hooon says:

    campak kan balik makcik ni masuk dlm store yg dia ddk dulu tu.. xsado diri la mokcik nih!

    0

    0
  49. Anonymous says:

    angkuh nya percakapan dia ni…

    0

    0
  50. terimakasih atas informasinya, jangan lupa kunjung kami
    di https://goo.gl/Ltmkjj

    0

    0
  51. vroom says:

    ni bkn tina turner dh ni.. ni dh mcm lion king..

    0

    0
  52. mamijarum says:

    Dah Tua buat cara Tua……….sampai bila nak insaf…..Memey la Tina Tuner tak pakai tudung sebab dia bukan orang Islam……awat nak tunggu Tina Tuner pakai tudung baru nak pakai tudung ke Nenek oiiii…….jangan cakap ikut nafsu……Ingat sama umur dok semakin tambah….Hari tu masa Datuk Aznil interview menangis, kata hidup susah la……..ingat dah insaf tapi hampeh….macam tu jugak…..PUIIIIIII….Rumah Kata Pergi Kubur Kata Mari………Ingat hantu siang hidup balik….terkejut gegelllllllll

    0

    0

Leave a Comment

Optional