Written by AbangNara | June 9th, 2009

malek noor

Artikel kali nie panjang sikit tapi kami mintak-mintak sangat anda baca. Memang tersentuh jiwa raga baca cerita Malek Noor dan kisah insaf dia.

Patut lebih banyak selebriti-selebriti tampil dan ceritakan seperti apa yang Malek Noor cerita nie. Barulah boleh bagi role model sikit kat rakyat Malaysia.

Baca artikel ini selengkapnya untuk ketahui kisah Malek Noor dan cerita insafnya.

SETELAH lebih 10 tahun tidak berjumpa dengan Malek Noor, 53, ternyata jaguh bina badan Asia peringkat heavyweight sebanyak enam kali ini amat berbeza daripada dulu.

Kalau dulu, apabila berjumpa mulutnya becok tak henti-henti bercakap pelbagai topik yang melucukan. Tetapi pertemuan minggu lalu menampakkan sisi lain Malek.

Sifat lucu dan becoknya hilang tiba-tiba dan yang nyata Malek hari ini tidak sama dengan Malek ketika baru berlakon filem Ujang pada akhir tahun 1980-an.

Perbualan petang itu berkisar tentang aktivitinya hari ini. Selain menjalankan perniagaan membekal barangan fitness di bawah syarikatnya Sportec’s Divemate Sdn. Bhd. Malek juga berlakon dan kini sedang menjalani penggambaran drama Damak dengan memegang watak Tok Guru.

Perbualan yang rancak petang itu, tiba-tiba menjadi hening seketika apabila Malek membuka rahsia hidupnya yang selama ini dipendam tanpa pengetahuan sesiapa.

“Dalam hidup saya hari ini, sebenarnya saya hanya mencari satu sahaja iaitu keredaan Allah. Walau apa juga yang saya lakukan untuk hidup, kejujuran adalah penting.

“Setiap waktu dan ketika saya sentiasa berdoa kepada Allah semoga menerima ibadat saya, ampunkan dosa saya dan semoga Allah tetapkan iman saya dan menjadikan saya manusia yang soleh,” kata Malek dengan suara sebak.

Siapa sangka, seorang jaguh bina badan yang nampak gagah dan perkasa tiba-tiba menjadi seorang yang boleh dikatakan ‘lembik’ tiba-tiba.

Di satu sudut ruang coffee house di sebuah hotel di pinggir kota, Malek yang mulanya bersemangat tiba-tiba menangis menceritakan dosa-dosa yang telah dilakukan sebelum ini.

Dengan suara sebak dan mata berkaca, Malek Noor bercerita:

“Saya terlalu banyak buat dosa. Saya betul-betul insaf sekarang. Setiap saat dan ketika sentiasa berdoa semoga Allah mengampunkan dosa-dosa saya.

“Dulu saya jahat. Saya tidak ingat mati tapi…kini saya betul-betul insaf. Kini setiap waktu walau sesibuk mana pun saya akan hadkan sekurang-kurangya 10 minit untuk menunaikan solat.

“Saya terlalu banyak buat dosa. Saya makan dan minum benda-benda haram. Ya Allah betapa besarnya dosa saya. Saya takut, saya taubat dan saya menyesal.

“Andai waktu boleh berputar, saya ingin kembali zaman kanak-kanak. menjalankan kewajipan sebagai seorang Muslim yang sejati,” luahnya.

Zaman kanak-kanak

Mungkin ramai yang tidak tahu, ketika zaman kanak-kanak lagi Malek merupakan anak yang susah hendak berpuasa. Kalau berpuasa pun cuma di depan keluarga. Di belakang, Malek curi-curi makan dan minum. Tetapi itu di zaman kanak-kanak, apa yang dibuat mungkin manis didengar.

Bukan itu sahaja, malah sejak berusia 12 tahun dan sehingga umur meningkat 46 tahun, sebenarnya Malek tidak pernah berpuasa, apa lagi menunaikan solat lima waktu sehari.

“Saya lupa pada tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Saya tak sembahyang, saya tak berpuasa. Kesibukan saya merantau di Amerika dan Hong Kong selama lebih 30 tahun mengumpul harta kekayaan membuatkan saya lalai.

“Ya Allah betapa besarnya dosa saya. Saya tidak pernah mensyukuri nikmat yang Allah berikan. Apa yang ada dalam fikiran saya hanya mencari harta dan nama.

“Sehinggalah suatu hari pada tahun 2002 semuanya berlaku tanpa saya duga. Ketika itu saya dengan berseluar pendek berdiri di Penthouse saya berdepan dengan bangunan KLCC.

“Tiba-tiba saya terdengar azan sayup dari masjid berhampiran dan meresap ke jiwa saya. Saat itu saya jadi tak tentu arah. Saya masuk ke rumah dan berpusing-pusing entah berapa kali dan saya tak tahu apa yang saya cari.

“Selepas berpusing-pusing macam orang gila, satu jam saya tak bertenaga. Saya menangis dan terus menangis. Tiba-tiba saya teringat sesuatu dan terus berwuduk kemudian menunaikan solat Maghrib. Esoknya saya ke Jalan Masjid India dan membeli pelbagai kitab mengenai Islam dan saya turut membeli sebuah al-Quran,” cerita Malek.

Bagi Malek, walaupun keinsafan dan kesedaran itu datang ketika usianya 46 tahun, dia tetap bersyukur kerana tahu Allah masih sayangkannya. “Malam selepas saya bersolat taubat, saya bermimpi didatangi arwah ibu, Jariah Ahmad yang menaburkan bunga emas pada saya.

“Selepas peristiwa itu saya pergi semula ke Hong Kong tetapi bukan untuk menetap di sana. Sebaliknya saya uruskan pemindahan syer perniagaan KK Design dengan rakan kongsi sebab saya memang tidak mahu menetap di sana.

“Ketika itu saya sudah membuat keputusan, saya mahu menetap di Malaysia untuk mencari seorang Muslim yang soleh. Bukan itu sahaja, malah saya mahu menjejaki akar umbi budaya Melayu yang telah lama saya lupakan.

“Setelah semuanya selesai, sejak 2006 saya terus menetap di KL dan tidak lagi ke Hong Kong. Kini saya benar-benar merasakan hidup ini amat bahagia dan tenang.

“Dalam kotak fikiran saya, hanya mahu melakukan suruhan Allah dan berbakti kepada masyarakat. Saya tidak sanggup lagi hidup bergelumang dosa dan noda.

“Cukuplah apa yang saya dah lakukan selama ini. Saya benar-benar insaf. Sejak itulah semua piala yang saya menang sebagai Mr. Asia saya buang.

“Dulu rumah saya penuh dengan patung-patung, tapi…semua saya dah buang. Kini rumah saya hanya dihiasi ayat-ayat suci al-Quran.

“Saya amat bersyukur kepada Allah kerana sejak saya bertaubat, sudah tiga kali saya khatam membaca al-Quran. Bukan itu sahaja, malah sejak tahun 2006 saya sudah menunaikan puasa enam, syukur Alhamdulillah,” kata Malek.

Kini kata Malek, walau apapun yang dilakukan oleh kawan-kawannya beliau tetap bersabar. Malah ada kawan yang meminjam duitnya dalam jumlah yang begitu banyak dan tidak mahu membayar semula, dia tidak pedulikan semua itu.

“Sekarang saya benar-benar reda dengan apa yang berlaku. Sama ada dia mahu bayar atau tidak, saya halalkan kerana bagi saya semua itu hanya harta dunia.

“Kini hidup saya mencari keredaan Allah. Insya-Allah saya akan tunaikan umrah tidak lama lagi dan jika diizinkan saya juga mahu menunaikan haji tahun ini,” Malek menyambung cerita.

Menurut Malek, semua yang dilakukan kerana sedar Allah benar-benar sayangkannya dan menerima taubatnya.

Bukan itu sahaja, malah mimpi berjumpa arwah ibunya yang memimpinnya masuk ke Masjidil Haram dan terus sampai di depan Kaabah benar-benar menggamit hati dan nalurinya untuk ke sana.

“Selepas saya menunaikan rukun Islam yang kelima, jika ada jodoh saya mahu berumah tangga dan membina keluarga bahagia yang hidup berlandaskan Islam.

“enghijrahan saya ini bukan sahaja memberi kesan kepada saya, malah adik beradik yang lain juga gembira. Sebab itu saya nasihatkan anak-anak saudara saya kalau buat jahat pun biarlah ada ruang untuk kita bertaubat di hati ini,” kata Malek yang juga pernah membintangi filem Juara, Rimba Malam, Kelisa, Pendekar Mata Satu dan yang terakhir Sahabat pada tahun 1999.

116 responses to Malek Noor Dan Cerita Keinsafannya

  1. bahulu hangit says:

    yes…aku baru bace cite die smlm dlm utusan…sian die..sblm ni jahil sgt…mujur dpt hidayah di awl 40an

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
    • sedih kan citer dia? terhru gile baca

      Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
      • bahulu hangit says:

        mmg pon…bygkan 40 thn hidup xpenah puasa ngan solat…bahulu pon xdek la baik mana tp rukun islam tu sume ikut la…mak die kuar dlm mimpi die..tragis sgt

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
        • .Rosemary. says:

          alhamdulillah..!harap2 lepas ni jgn ade org ungkit sjarah silam dia… Ape yg berlaku, simpan dlm lipatan sejarah.. Betul tak,anak2..?

          Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
        • Kak Su says:

          Tul..jgn ungkit lagi..ini dia ikhlas mengakui segala dosa2 yg pernah dilakukn..

          Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
      • OnEy says:

        alhamahdunillah.. bkn mudah utuk dpt hidayah dan petunjuk drpa ALLAH s.w.t… hanya org2 yg terpilih saja… YA ALLAH YA TUHAN ku… berikan ku sedikit cahaya redhaan mu utk mjalani hidup2 harian..

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • xyanniax says:

      alhamdulillah……

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • bumbum says:

      hai…. awk nmpk cute lah.. leh kenalan.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • PakManJutawan says:

      Hidden due to low comment rating. Click here to see.

      Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 16
      • sekurang2nya die dah insaf walaupon dah tua mcm ni…org nk kembali ke pangkal jalan kite kena sokong bukan hentam ma

        Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
        • pak wan putih says:

          sial punya pak mat jutaawan..aku ingat mak ko dulu mmg kena rogol ngan atlit bina badan kot..tu pasal ko tak sng duduk bile tgk org dapat hidayah..ke ko jeles sbb ko tak leh jd baik…? ko ni mulut mmg mcm sial la…sedar la sikit ko tu anak pungut…tak caya cube ko tny mak ko yg curang tu..

          Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
      • pa says:

        babi ko la…mak ko pungut ko dari rumah pelacur hek?

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • fiq says:

          budus punya jutawan..kot yer pun kaya harta tapi miskin budi bahasa xde apa laa weh..bahasa mncermin bangsa tau

          Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
  2. bahulu hangit says:

    aku xtau la rupe2 nyer hamba Allah kt muka bumi kite ni xbyk yg mengikut perintah Nyer…ssh sgt ker nk menunaikan solat 5waktu…puase di bln ramadan…hopefully aku masih berada di Bwh Lindungan Nya…AMIN

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
    • nohalizah mohd salleh says:

      mmg interesting citer Malek Noor. mcm mana nak ctc dia. Maybe we can share some interesting hidayah story.. sesipa yg tahu ctc dia, please let me knw

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  3. eclipse says:

    erm….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  4. lilies says:

    Alhamdulillah..=)

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  5. Lovelyvic says:

    Untungnya dapat hidayah mcm ni.
    Kita ni tak tentu lagi Allah nak kejutkan kita dari mimpi ni mcm mana.. Ntah ada… ntah tidak..

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
    • d says:

      hidayah pn perlu di cari..bkn sekdar menanti..bertaubat sblum terlambt.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  6. singaganaz says:

    tu pasal Allah syg kt dia…40 tahun Dia bagi peluang utk malek noor hidup…

    beliau dh berhijrah… kita nih bila lagi…???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • bahulu hangit says:

      ssh nk dpt hidayah ni…hanya org tertentu yg dipilih Allah jer yg terima hidayah cmni..
      kaya rupe2 nyer malek noor nie…aku nk g pinjam duit kt die la…xbyr pon xpe…die halal kan…baik nyer

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • singaganaz says:

        hidayah ni dtg kpd org yg xleh berfikir mana baik dan mana buruk jer… kalau dh boleh berfikir tapi still buat gak tuh nk dapat penerajang jer…

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
        • bahulu hangit says:

          hahaaha…tu bkn hidayah name nyer…buang tebiat nk mampos la tu..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • aishah says:

          hidayah tu mmg Allah yang bagi…kalau org bagi alasan xnak berubah sbb xdpt hidayah lg mmg mentol la die tu..
          sbbnye,hidayah tu perlu diusahakan utk mencari…bkn senang2 boleh datang bergolek…hidayah tu hadiah yang Allah bagi..kalau nak hidayah kite kene berusahalah utk dptkannya…

          cthnye ,ada sesetengah artis/orang yang bagi alasan xnak pakai tudung lagi sbb belum dpt hidayah n belum terbukak lagi hati..atau masih menunggu keajaiban mcm malek noor…kalau gitule alasannye sampai bile pun x terbukak2 nye hati tu..

          kalau yg mcm kes malek noor ni,itu keistimewaan yg Allah bagi pd dia…syukur krn Allah masih peduli dan nak selamatkan dia…

          Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  7. boleh blaaaa says:

    baguslah kalau dh bertaubat

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  8. badboy says:

    niyg aku tak tau nak komen ni..time ni jugak la rasa nak jer tukar nama kepada yg lebih diredhai..nak buh nama ape ni..bagi cadangan..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  9. eclipse says:

    e…org len bc statement ney…sedih..aku plak…xsedih sgt…teruk gak dia ney dlu kan…smpi

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • eclipse says:

      minum n makan pon benda haram…tue la..hanyut dgn duniawi…nsb allah swt bagi petunjuk dn hidayah kat dia…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • da ler..
        xyah nk ungkit2 bnde lpas..
        kan die da hijrah..
        xbaek tau ungkit keaiban owg laen..

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
      • AMIL says:

        mdh2n taubat anda akan berkekelen kerana selepas ini ALLAH akan turunkan lebih byk dugaan…So bersiapsedialah.Jangan menoleh kebelakang lagi.Buatlah sesuatu yg terbaik utk diri dan kga anda.Ingat pintu taubat memang sentiasa terbuka tp tidak selalu diberikan kpd kita…..So watch out!

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • nismo says:

        korang nie apa lah comment mcm nie. dia beruntung kerana dapat hidayah mcm tu. kitorang nie belum tentu mcm mana pengakhiran nasib kita. byk kan berdoa memohon belas kasihan Allah, jangan ingat bila kita solat 5 waktu, itu dah cukup baik.

        sentiasa bersangka baik dan sokong org2 yg mendapat hidayah. berdoa semoga kita dapat rapat dgn org2 mcm nie bukan kerana nak pinjam duit, tetapi besar hikmahnya dpt berkawan dgn org yg telah mendapat hidayah. dgn secara x langsung, kita juga akan terikut cara mereka sujud dan tawaduk pd Allah.

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  10. jojio says:

    Hidayah dah dapat….pelihara dan jagalah lek lok….

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
  11. Zaza Muhammad says:

    alhamdulillah…betapa Allah tu Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani… sentiasa membuka pintu taubatnye…amin. BN, dengan izin nk cilok sket… korang, pepagi ni aku dikejutkan ngan berita makcik yg jual sayur kire tmpt favorite aku beli sayur aaaa meninggal, mengejut aaa. Baru ptg smlm, lam kol 6.30 lebey2 aku g kedai dia nk beli kunyit, teringin nk mkn singgang. Masa tu arwah sihat cam biasa layan aku ngan ade sorg bdk tu dok beli sayur. Mmg arwah baik orgnye, disenangi ramai, klu beli sayur kat tmpt dia selain peramah orgnye, x berkira, murah and kdg2 dpt ‘token’. Dia dah meninggal, aku sedey sesgt ooo, blk umah kang lepas maghrib insyaallah akan aku hadiah kan surah yassin utk arwah. Korang plak sudi sudikanlah sedekah Al-Fatihah utk makcik yg aku panggil cikde ni (antara panggilan manja org trg utk mak sedara) wpun aku xde pertalian darah ngan dia…Yg ingin aku smpikan, ajal maut ni kalu memanggil x tnggu sakit terlantar, so sentiasalah kite bertaubat dan beramal utk bekalan akhirat kelak…amin…..Al-Fatihah.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  12. miss^debab says:

    bile plak aku nak dpt hidayah mcm dier..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  13. badboy says:

    thank singa ganaz..ko mmg ganaz..
    klu ada nama al maunah tu,,
    aku la gamaknya..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  14. Atok Kau says:

    naseb baik dye blom pegi lagi allah maseh sayang kan dye

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  15. pretty says:

    alhamdulillah, semuga aku diberi keredhaan dan sentiasa insaf dan beriman ke pada ALLAH

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  16. jed hijau says:

    Alhamdulillah…sejuk perut mak bapak…

    Live is begin forty….camtulah peribahasa mat saleh…

    Harap2 lepas ni bertemu jodoh yang baik2…Dato’ Azlina pun ok gak ape….dia pun belum berumahtangga kan!!!!…

    Ngam la tu…suka gak aku kalau dua2 tu kawin….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  17. garfield_82 says:

    hmmm….alhamdulillah

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  18. aries_april says:

    tkut jga time aries bca..
    even aries ni agama ok la
    (tpi result mst credit nya bla exam)
    aries still leh thu yg mnaa bruk n yg mna baik….

    aries pn nkal jga…
    tpi fkir dla apa yg nk bt.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • singaganaz says:

      agama bukan hanya pada exam…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Zaza Muhammad says:

        aku lulusan kolej agama (sblm blaja U obersea) pun wase2 byk lai kena blaja… Tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • jed hijau says:

          aries, aku ingat kalau jodoh kau seakan-akan malek noor nanti…kau lupakan ajelah…satunya aku takut kau tu penyek…duanya aku takut kau tu hari2 nangis pasal kalau kau mengadu pun org ingat kau tu tersenyum…kau masih budak2 baik lagi kalau dah jahat…boleh kawen dah….KHA…KHA..KHA…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  19. Darkshed says:

    jahat sungguh malik nor ni dlu…..aku ingat dia biasa2 ja…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Lovelyvic says:

      jahat mcm mana pun seseorang tu, bila dia dah taubat nasuha.. dia akan jadi seperti bayi yang baru lahir, tanpa secalit dosa pun.
      Kita yang konon tak jahat sangat pun… masih banyak dosa2 lain yang kita kendong.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
    • bahulu hangit says:

      tp aku ingt pon bese gak…rupe2nyer mmg xdek didikan agama lgsg…alhamdullilah dh dpt hidayah…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • eee..
        si bahulu hangit nih..
        mulut p0n sehangit nama ko..
        xbaek ckp xde didikan agame lgsg..
        cian kat mak ayah die gak dipersalahkan..
        laen kali watch ur w0rds..
        lau s0lat ck0p p0n ati tu asyik nak ngutuk owg je..
        ilang pahale tuh..

        Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
        • DelimaSaraa says:

          puteri..coh ko baca betul2 apa yang bahulu tu cakap…dia cakap dia tak sangka kan????bukanyer dia terjah kata si malek ni lagu tu…

          “alhamdullilah dh dpt hidayah”..itu plak word akhir dia…phmkan dulu lah..cian bahulu tuuuu..makin hangit dah dia tu tauuuu

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • xla..
          cube bce t0l2..
          “rupe2nyer mmg xdek didikan agama lgsg”
          bkn nk slaH pham..
          tp care die cmmnt cam riak jer..
          dr first cmmnt die lg..

          Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • singaganaz says:

      dia x jahat.. nakal jer…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  20. bahulu hangit says:

    tp akhirnyer die dpt hidayah…ok latu…(bak kate akak ct nurhaliza)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  21. Darkshed says:

    sebut pasal ct..bla la dia nak tobat ha..pkai r tudung elok2..tpi apsal bini raja2 xpkai tudung ek…apsal xdak org komplen pun..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  22. Akak says:

    alhamdulillah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  23. mokcik says:

    Isk..mokcik sedih la baca cite dia..timbul keinsafan di hati mokcik ni…thanks Malek Noor..anak2 dara yang di luar sane, apelagi, beratur la for abg. malek..semoga dia mendapat isteri yang solehah..lawa saja tak menjamin bahagia(manohara)…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  24. abmalik says:

    saya hanya berharap dan berdoa apa yang dia cakap ni betul betul datang dari lubuk hati dia bukan hanya lakonan atau cakap cakap kosong yang sedap di dengar.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  25. taikopan says:

    bgslah,,,pd pendapat ak,bek malek dr insan yg riak,takabur n xsedar diri…klu pompuan 2,dah la xlawa,tudung xpakai lak,semayang x…lg dasyat,,klu laki@perempuan ke,miskin,kaya,takbur,belagak,,,minum arak,xsemayang…kata nabil…lu pikir lah sendiri sampai mampos…*senyum sinis*

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  26. Anakpanglima says:

    Tiga empat tahun dulu selalu nampak Malek dKB, kata org dia beli Condo dihadapan dewan tempat TG Nik Aziz mengajar pagi hariJumaat, Kadangx teserempak diMesjid KB, Kerapkali dia dengan memberxnya minum kopi O special dikedai Bota dia tidak sombong sama sekali, Kakak restoren kat pasar MBKB kata Malek suka makan nasi lauk ikan berkuah BUDU taruk bawang besar, Sekarang baru tahu mengapa dia sanggup menghabis BeribuRM dtg keKB hanya untuk mendalami Ilmu ugama, Alhamdulillah. Semoga Allah merahmati dan memberkati diri saudara. AMN. (Didalam Kumpulan Haiwan Tiada Manusia tetapi Didalam Kumpulan Manusia ada Berbagai …………….. Ingatlah).

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  27. catalina says:

    isk .. isk .. terharu betul , mcm tk pecaya malik nor sebenarnya jauh tsasar nampak baik sj .. apa pun alhamdullilah coz dia dh taubat .. semoga celeb2 yg lain jadikan kisah malek nor ni sbg panduan ..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  28. bangiperdana says:

    salam,

    tahniah utk malek….pada kawan2 yang masih punya ayah dan ibu..selalulah ingat pada mereka…bahagiakanlah mereka….

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  29. DelimaSaraa says:

    perjalanan hidup penuh simpang, kita dilahirkan bagaikan sehelai kertas putih..

    terpulanglah kepada kita pilihan simpang hidupp…apakah corak dan warna yg tercorek…

    yang nyata, kita adalah bertanggungjawab untuk mencorakkan siapa kita dan keturunan kita….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • singaganaz says:

      setuju.. ada banyak simpang… kalau simpang empat biasanya banyak trafic light…. ada 3 kaler merah-kuning dan hijau…..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  30. nenek kebayan says:

    huhuu..sedey nyer..saya pon mengharap pada allah supaya sentiasa merahmati dan mengampunkan dosa saya,.huuhuu..sedey ar..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • DelimaSaraa says:

      amin, saraa diakan nenek semoga sentiasa diberkati dan disisiNYA setiap masa…

      saraa : mama ajar saraa amalkan al-mathurat…peganangan kehidupan, zikir2 allah..dari sekecil2 hal sehingga yang tak mampu kita tanggung…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  31. flowerHoRn says:

    Alhamdulilah terlalu kurang manusia yg ingin mmbuka pekung di dada tp…wa respect tul kat mamat ni..harap2 kita dpt pngajaran dri cite dia dn doakn semuga prubahan 2 biarlh sampai akhir hayat…aku sndiri pun x sesempurna mana…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  32. jerneh says:

    malik noor said:
    “Selepas saya menunaikan rukun Islam yang kelima, jika ada jodoh saya mahu berumah tangga dan membina keluarga bahagia yang hidup berlandaskan Islam.

    BH.. DS sama AA leh la nih malek nor cahlon terbaik wookkk… sila isi borang pencalunan dgn kadar segera…gugugaga..gugugaga..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  33. fahmy_leo says:

    tp knaper ada gmbar die dgn azalina otman said tu.ker bercinta diorang tu.samer2 bujang terlajak kan.malek mnor tu pun ckp nak cari jodoh skrang ni.

    ok lah bujang dgn anak dara. hehehe

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  34. Darkshed says:

    tpi sbnarnya msih bnyak manusia lg yg perjalanan hidup dorg lagi truk dr malek noor nie…cuma story dorg x di highlight sja…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  35. Helang7 says:

    Salam. Saya minta izin ambik artikel ni dan tempek kat blog saya. Jika tdk mendpt kebenaran, sila tinggalkan pesanan supaya saya dpt memadamnya dari blog saya.
    Sekian.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • DelimaSaraa says:

      ambik jer lar…………aku yg kasi..tp kalau kak nara tak kasi, aku tak leh buat apa..hehehe..MEMAIN JER…..

      tanya admin dulu lah ek…walluawa’lam

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  36. casperia says:

    alhamdullilah dan semoga malek noor dan rakan-rakan dilimpahi rahmat Illahi hendakNya.
    kita nie bukan sempurna dan janganlah menuding jari pada sesiapa sesungguhnya kita wajib menilai diri sendiri. jangan gunakan kelemahan orang lain untuk menutup keaiban kita sendiri.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  37. Shah Reza says:

    Mdh2n taubat berterusan dan ingat lps ni ALLAH akn duga anda lagi.So watch out!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  38. toyhunks says:

    aku pun rasa insaf…moga Tuhan mmbuka pintu hati aku utk jd lbh baik dari apa yg aku ada skrg…dgn cahya keimanan…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  39. pening says:

    Syukur, Alhamdullillah kerana tlh mndpt taufik & hidayah dr Allah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  40. Rosli says:

    Allahu Akhbar,

    Semuga Allah sentiasa memelihara Malek dan kita semua dan diberikan Hidayah sehingga ke akhir kalam kita.

    Hidayah taufiq adalah adalah hidayah yang membuat manusia hanya akan menjadikan agama sebagai panduan hidup dalam menjalani kehidupannya. Hidayah taufiq ibarat benih yang Allah SWT semaikan di hati yang tidak hanya bersih dari segala hama penyakit, tetapi juga subur dengan tetesan robbani. Bersih dan suburnya hati akan terlihat dari pohon-pohon kebaikan dan amal yang tumbuh di atasnya. Hanya kesungguhan yang akan membuat kita pantas menerima hidayah taufiq dari Allah SWT. Firman Allah SWT :

    ”Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) kami, benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-Ankabuut [29]: 69).

    Maka tidak ada jalan lain agar kita mendapatkan Hidayah Taufiq Allah SWT, kecuali dengan jalan bersungguh-sungguh dan berjihad untuk menjalankan dan mengamalkan agama yang indah ini.

    Waallahua’lam

    http://groups.to/al-hikmah/

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  41. […] kami ada kongsikan bersama kisah keinsafan Malek Noor. Memang kalau baca dan hayati betul-betul cerita Malek Noor masa zaman dia jahil, boleh menitik […]

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  42. Bear D Eater says:

    Alhamdulillah..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  43. rosiah 74 says:

    syukur alhamdulillah ….uncle telah diberi hidayah dan petunjuk dari allah….allah maha pengampun lagi maha penyayang….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  44. MJ says:

    betul lah kate org…life begin at 40

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  45. ingin tahu tentang kejayaan dan cara berhubung (no telifon) dengan malik noor dengan secepat mungkin……

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  46. PakManJutawan says:

    apo yg nak disedihkan. memang manusia camtu le! masa muda mcm setan dah tua baru nak insaf. masa muda mak bapak cakap xambil pusing. itu yg menjadi ikutan anak muda kita sekarang. masa muda merempit, dadah, mencuri dan berbagai perangai buruk. dah tua, baru terhegehx nak bertaubat konon. pastu buat publisiti – piiiirah!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  47. floydian says:

    kat sini ada orang mengaku jutawan…dlm hati point nak usha awek la tu…pastu ade can la nak buat maksiat…..tapi bangang nak mampos…..Malek tu dah nak taubat…kita doakan ajela yang terbaik untuk dia…yng hang dengki pasai apa…..bolo punya olang

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  48. PakManJutawan says:

    aku punye pasalle! hang tak tau sape malek nor yg sebenarnya. macam hang juga le cakap tak serupa bikin. aku tak dengki, sebab dlm dok baik dia dok pekena orang lagi woi! he he he!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  49. abid says:

    moga abg malek terus berubah dan beramal kpdNya…
    saya minat giler kat abg malek dari kecik sampai skrg…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  50. tasya says:

    if u read this cmmnt please.please.please give a respons.
    or give me your email or somethings..so that can we text personaly..coz i had the very2 important things to tell you..
    coz “she’s been waiting almost 20years n just wanna talk with you 4 once in her life be4 she closed her eyes”
    im not forcin’..that just her dreams..plaese givin a respons..if u wanna find me just hit me back at facebook.
    this is my email tasyaady@yahoo.com

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  51. PakManJutawan says:

    semua yg masuk blog ni orang bodoh termasuk aku le malek nor sorang yg hebat dan bijak. ikutilah jejak langka dia semoga anda semua beroleh kejayaan. akau dgn cara ku sendiri. hang tu sapa?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  52. innaj says:

    alhamdulillah…….syukur untuk Malik Nor kerana ALLAH telah memberi taufik dan hidayah kepada anda. Doa dari saya agar anda intiqomah dengan penghijrahan ini…redha akan segala ketentuanNYA, Nabi Muhammad ikutan sunahnya.
    Ambillah ISLAM IS THE WAY OF YOUR LIFE………….
    innaj2@yahoo.com

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  53. JimboBADANG says:

    kena ingat yg MALEK NOR ialah pelakon handalan….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  54. zainal abidin rashid says:

    alhamdulillah moga moga dilimpahi rahmat dan keampunan Allah sepanjang hayat beliau

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  55. Beautiful blog with nice informational content. This is a really interesting and informative post. Good job! keep it up, hope to read your other updates. Thanks for this nice sharing.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  56. liana says:

    terharu sangat2….. beliau sanggup bcerita ttg zaman dosanya….. tdak ramai org sprti bliau .yg sanggup bkongsi pngalaman….sykur…dia sudah berubah….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  57. nj says:

    waaa best nye dpt hdyh…best sgt2…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  58. fiq says:

    metallica

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  59. malek noor female version says:

    saya sangat terharu apabila saya baca cerita malek noor. saya seoramg perempuan tapi saya rasa saya macam malek noor. badan kami sangat alike. malek noor nak jumpa saya tak ? kita lepak mamak jom, minum protein shake. jangan risau protein shake tak haram. okay ?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  60. syukur says:

    Alhamdulillah. sukanya bila dgr kisah sebegini.
    smga Allah menerima dan memudahkan urusan dunia dan agama anda wahai Malek Noor.ameenn

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0