Written by Bella | January 28th, 2015

Kes dakwaan seorang penulis novel yang sebelum ini mendakawa Syamsyul Yusof menciplak hasil karyanya untuk dijadikan filem bakal dibicarakan selepas proses mediasi antara penulis Elias Idris, Syamsul Yusof dan Datuk Yusof Haslam gagal menyelesaikan perkara tersebut.

Jelas Datuk Yusof Haslam pihak mereka sudah mencuba sehabis baik untuk mencari jalan penyelesaian secara baik tetapi Elias enggan memberikan kerjasama beliau.

Saya dan anak saya, Syamsul cuba menyelesaikan kes ini di luar mahkamah seperti yang dinasihatkan hakim sebelum ini, namun pihak plaintif menuntut ganti rugi.

Elias mendakwa beliau adalah penulis bagi buku bertajuk Aku Bohsia yang diterbitkan pada tahun 1995 menggunakan nama pena Anne Natasha Nita.

Penulis itu sebelum ini telah memfailkan saman terhadap Syamsul Yusof atau Datuk Yusof Haslam dan syarikat Skop Production Sdn Bhd pada 24 November tahun lepas kerana didakwa meniru novel Elias  dalam filem ‘Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam’ yang diterbitkan pada tahun 2009.
Hakim telah menetapkan tarikh 6 Februari depan untuk menguruskan kes tersebut.

Isu ciplak dan tuntutan hak cipta bukan perkara baru dalam industri tetapi jika masalah boleh diselesaikan secara baik apa salahnya kita mencuba bukan? Sejauh mana persamaan buku Aku Bohsia dan filem arahan Syamsul Yusof masih belum disahihkan lagi jadi kita tunggu sahaja lanjutan kes ini.

15 responses to Kes Ciplak Syamsul Yusof Bakal Dibicarakan

    • Pminat novel says:

      pnerbit novel yg bagi adaptasi tu lagi bodo..org filem dapat juta2, angpa dapat ciput ja..pnerbit kaut untung hasil karya angpa..sedarla..x payah difilemkan ,novel pun dh ramai yg baca..yg paling bengap novel lagenda budak setan..filem dan drama x segah novel yg bkurun mnjadi legenda..aku x mnngis pun masa tngok drama or filem tu,x spt baca novel tu..sdarlaah wahai pnulis novel semua,kamu hanya diperalatkan..

      0

      0
      • siti says:

        Pada pendapat saya, ok la dapat sikit dari adaptasi tu, dari x dapat langsung?.. novel memang dh terjual.. dalam masa sama, dapat lagi tambahan dari adaptasi, win-win la kan.. lagi pun orang filem labur banyak kot untuk hasil kan filem.. dan mungkin sebab adaptasi tu, orang cari n beli balik novel tu.. pendapat saja, hehe..

        0

        0
    • ARTIS PENEMAN VVIP says:

      AKU SUKA BACA NOVEL SEX !!!

      0

      0
  1. roke says:

    first. yeay

    0

    0
  2. rileks says:

    hai penulis novel ni dop dlm gua ke ape?? skrg bru sedar… thn 2009 lg… skrg dh 2015…

    0

    0
  3. sentap says:

    atoyai. ade yg nak raih publisiti ke hape ni? cite tu da bzaman ditayangkan. da bertahun2. tibe2 cakap tu karya dye. sebelom2 ni memang takde ke yg cakap cm gtu kt novelis tu? heran bebenor. ke takde org yg bce novel tu sampaikan da berape tahun bru perasan. oppss

    0

    0
  4. kaki says:

    duit duit. dimana kau duit….

    0

    0
  5. Honeybee says:

    Tak sama langsung dengan novel yang dier tulis…jalan cerita ni ikut logik…semua org tau…cerita bohsia macam tu je…penulis tu nak duit je….

    0

    0
  6. melati says:

    Penulis Novel bangsat tu….Bohsia takder dlm edisi Bahasa Malaysia…kalau masuk Mahkhamah pun tak boleh menang….bodo btol penulis Novel tu….silap2 nanti Skop yg saman balik….org nk selesai cara baik elok lew tew…bukan aku sokong Shamsul, tetapi Melayu memang camtu, tk boleh tgk org Berjaya skit….Kimak sama penulis Novel …kalah lah enko kat Mahkamah nanti..

    0

    0
  7. elajB says:

    ala.. novel ko pun tak terkenal la.. xramai y nak baca.. tu pun kecoh.. tak de duit la tu nak saman2.. movie samsul buat nie lagi best la

    0

    0
  8. hiHugh says:

    Jhhdsnd

    0

    0