Written by Bella | June 25th, 2015

Agak lama kita tidak dengar sebarang perkembangan terbaru mengenai Abby Abadi, sudah lama menyepikan diri baru-baru ini Abby Abadi telah meluahkan rasa terkilan terhadap pengunjung bazar Ramadhan dan juga peniaga di bazar tersebut yang dikatakan meniaga dengan mengambil kesempatan ataupun memancing nafsu makan daripada mereka yang berpuasa.

Berikut adalah luahan penuh Abby Abadi berhubung isu tersebut di akaun Instagram miliknya:-

Mungkin ada benarnya dalam kata-kata Abby Abadi mengenai isu berkenaan apabila ada yang berbelanja berlebihan sehingga membazir dan ada juga peniaga menipu dan menjual lauk basi kepada pelanggan. Namun, harus diingatkan tidak semua berkelakuan begitu.

Buat peniaga ada yang menggunakan peluang di bulan Ramadhan untuk mencari rezeki lebih demi menampung perbelanjaan Aidilfitri. Siapa tahu sumber kewangan mereka kurang dan dengan cara ini sahaja ia boleh membantu mereka?

Buat pembeli pula, seperti yang anda sedia maklum jika mereka tinggal di ibu kota balik kerja sahaja sudah menghadapi kesesakan jalan raya tentu sekali mereka tidak mempunyai masa untuk masak ketika berbuka, jadi dengan adanya bazar Ramadhan lebih mudah untuk mereka membeli juadah untuk berbuka puasa bukan?

Soal ibadah serta amal jariah seseorang  pada bulan mulia ini kami rasa ia tidak perlu dipersoalkan, hanya Allah SWT dan orang itu sahaja yang tahu. Tidak salah untuk menegur tetapi fikirkanlah logik akalnya juga. Wallahualam.

68 responses to Kenyataan Abby Abadi Tentang Berniaga Di Bulan Ramadhan Cetus Kontroversi

  1. poyos la says:

    ostajah abby ni sume xbetul ..hal kecik je pon..nak dgn x nak jer beli brg kt bazar tu kite sbg pembeli ade hak.. yg buat jd ramai mgkin sbb sume org tertumpu kt bazar sbb jual mcm2..so ostajah pn judge org beli mcm2 mbazir..mgkin org tu beli byk sbb utk sahur skli ..dlu pon ostajah abby pernah melalui pkara yg sama jd klu da sume nk kondem takut 1 ari nti jd kt diri ostajah abby sndri or family sndri..nk ke tegur depan2???

    0

    0
    • kak minah says:

      apa yang salah kata2 abby nie ?
      baca dengan nada postif bukan negatif sahaja .. hurmm manusia2

      0

      0
      • A bang Sahdo says:

        Daripada gila anak ikan, baik jual ikan….

        0

        0
        • Kak Nam says:

          Betul juga kata dia…berjimat cermat la kalian. Ringgit dah menjunam teruk paling buruk sejak Kegawatan Ekonomi tahun 1997. Lepas raya nanti rasalah kita semua kesannya. Bersederhanalah kita semua. Thank u Najib :(

          0

          0
        • Get Lost La says:

          Aku harap Najib la PM pertama letak jawatan, org yg kedua….Ahmad Maslan. Pelabur2 dah tak nk labur di Malaysia sebab kes songlap 1MDB. Pelabur2 dah tak percaya pada Msia dan Najib. Undur la Najib. Malaysia makin lama makin teruk!

          0

          0
        • Anonymous says:

          sebenar nya kak arbakyah korang nk pesan yg Malaysia x lama lagi akan mengalami kegawatan n recession. berhati-hatila kontrol nafsu tu. jaga wang anda. pak jib dah tersepit!!!

          0

          0
        • SatuJariTunjukOrg4LagiKenaDirisndr says:

          Kak abby … org balik keje lewat. Nasib baik ada bazar ramadhn. Org yg keje shif malam terutma laki2. Beli utk iftar dan sahur kat offce. Org yg nak buat moreh kdg2 beli kat bazar ramadhn. Kdg2 mak2 tak sihat atau penat .. mana nak tuju?bazar ramdhn. Nafsu kawal sndri jgn salahkn bazar tu. Org membazir krn sndri yg xkawal nafsu bkn org yg paksa beli, knpa nk salahkn peniaga. Bekrja & Niaga pun 1 Ibadah yg besar. Tolong jual bg org makan utk iftar dn sahur pun satu pahala besar. Sy x sempat masak sbb balik lewat. Beli 2jns lauk masak nasi sndri. Sangka baik sikit

          0

          0
        • SAYATAKSEMPATMASAK says:

          Kak abby TERIMAKSH banyak2 krn kenyataan akk mengatakn peniaga2 ini MEROSAKKN AMAL KEBAJIKN krn memancing nafsu makan dr org berpuasa. Tak tergamak sy sbg pembeli bazar ramadhn ni nak kata kpd peniaga2 begitu. Klu niat dia mengaut keuntungan cara salah. Itu diri dia dgn Allah. Klu niat peniaga nk jual makann itu utk org iftar dn sahur dgn niat mmg ikhlas. Akk tanggunglh sndri. Nafsu kawal sndri jgn salhkn org lain klu sndri yg mmbazir. Sy tdk sempt masak dn jimat masa lg senang nk buat amal ibadah krn ada bazar ni. Niat mmbeli menjual yg kena betul

          0

          0
      • Anonymous says:

        Abby hoi, kat Mekah pun dah ada Starbucks dan macam2 kedai jual barang, inikan pulak Malaysia… :(

        0

        0
        • Anonymous says:

          Apa cerita kes ringgit makin x laku makin teruk drp rupiah wahai macai BN- Umno???

          0

          0
        • Anonymous says:

          ringgit lagi teruk dr rupiah?kau tinggal planet mana nih?aku tinggal australia.yang pasti australian dollar makin menurun banding ringgit malaysia.dulu AUD1 sama RM3.Sekarang AUD1 sama RM2.80.Ada faham?

          0

          0
    • Anonymous says:

      ada betolnye..

      lupa ke kes tahun lepas AZWAN ALI lagi lazer selar peniaga pasar ramadhonnn..

      0

      0
      • Jang says:

        sampah katanyaaahh..sentap mak nak!

        0

        0
      • aku says:

        nasib baik la aku ni x brape nak ade nafsu makan…pegi bazar ramadhan pun..sepuluh kali pusing belum tentu ada nafsu nak membeli..huhu..

        0

        0
    • Anonymous says:

      Betul apa yg abby kata.. amik dari sudut positif sahaja.. jangan membazir.. sbelum berbuka, nafsu membuak2 nak makan itu ini.. tapi bila dah berbuka, confirm xkan sentuh dah.. Ramadhan bulan mulia bukan untuk makan itu ini tapi untuk meninggkatkan ibadah kepada Allah.. Dan menunaikan rukun Islam yang ke 3.

      0

      0
    • minah jambu sayang nenek says:

      orang dulu dulu beli makanan kt bazar ok je tkde pulak remeh temeh Nye macm skarang ni ..banyak yg bende mengarot timbol eeeee mengarot betol ! puasa aje lah macm biasa..ni tak orang beli makan kt bazar untok berbuka pon salah ….biasa la dlm bulan ramadhan mesti ada suasana hari raya…siap untok kueh raya siap untok baju raya hanye setaon skali aje pe ! ape yg nk di kecohkn !! abby kalau tknk berhari raya ye sudah lah jangan sebok pasal orang lain yg bersiap2 untok berhari raya !! ustaz2 lain tkde pon nk sebok pasal orang beli juadah untok berbuka atau pon bersiap2 untok berhari raya huh ! jangan nk mengarot lah !! kalau abby tk mahu berhari raya gi tido kt masjid aje sudaaa..

      0

      0
      • awat hang sentap says:

        cer positif sikit, ada je nak salahkan orang lain, apa yang salah tentang kenyataan abby tu ?

        Ramadhan setahun sekali. Berbalik semula kenapa adanya bulan ramadhan ? kenapa setahun sekali ? dah lupakah tujuan dan niat yang kita pernah belajar di sekolah dahulu ?

        menahan diri daripada makan minum, nafsu.
        tersangat banyak nafsu diri kita yang kita layankan hingga kita jadi alpa.
        Lupa betapa besarnya, hebatnya hikmah bulan Ramadhan.

        Yang sepatutnya disambut sebenarnya adalah bulan Ramadhan, bukan Aidilfitri. Raya sebenarnya sehari, tapi di Malaysia jadi sebulan.
        Tengok negara arab, Ramadhan tu yang dijulang, disambut terutamanya 10 hari terakhir Ramadhan.

        Tapi kita buat apa ? Cari baju raya, perabot untuk raya, kasut raya, apa lagi ? kuih raya ?

        mana penghayatan kita pada bulan Ramadhan ? takkan nak tunggu diri ni sebagai seorang ustaz atau ustazah untuk menyampaikan dakwah ? nak menyampaikan ilmu, nasihat kena ada master, Ph.D baru layakkah ?

        merendah diri, terima teguran dan nasihat daripada sesiapa dengan hati terbuka.

        Kalaulah manusia boleh nampak dengan mata sendiri betapa hebatnya bulan Ramadhan ni, pasti 30 hari straight amal ibadah terlaksana sempurna.
        Tapi sayangnya tak nampak. sama seperti saudara/i. hanya nampak aidilfitri.

        bia nampak orang yang menutup aurat, pergi masjid, solat penuh, bertadarus, berdakwah, memberi nasihat dikata “bajet alim”,
        dah tu sampai bila anda sekalian “bajet kafir” ?
        segala yang wajib ditinggal, memang patut dikata kafir kan ?
        Tunggu bila nak kembali dijalan Allah ? tunggu pencen ? tunggu tua ?
        bagaimana ajal tiba dulu sebelum pencen ? rezeki ajal maut ditangan tuhan, kita tak tahu bila ajal kita tiba, tapi bersedia lah.
        Para ulamak dan yang alim setiasa bersedia, kerana mereka tak tahu bila ajal datang menjemput.

        0

        0
    • munah says:

      Ni aku nak kena makan kurma dengan air jer ke ni….

      0

      0
    • Ina says:

      Salam Ramadhan…

      1. Saya g bazaar beli yg cukup2 ja tuk dimakan abis…
      2. Org balik kerja lewat ptg kena g jam trruk mmg x sempat masak utk sungkai..
      3. Solat..baca Al Quran…tiada kaitan dgn bazaar….sbb tu mmg kewajipan kt sbg umat islam..dan melaksanakannya tak perlu nak heboh….
      4. Peniaga bazaar mgkin mncari sedikit pendapatan utk melihat anak isteri turut gembira dinpagi raya nanti…
      5. Bila kita mbeli juadah d bazaar..secara tidak langsung kita membantu sesama umat..
      6. Mmg juadah teramat byk yg dijual d bazaar..tapi..kita bukannya beli kesemuanya…
      7. Ada org duit datang bergolek…tapi ada orang lain duit kena usaha..usaha..dan usaha…..

      Selamat Beramal….

      0

      0
      • Anonymous says:

        2. Orang balik kerja lewat mmg tak sempat masak utk sungkai?

        Kau masak untuk daerah Sungkai ke?

        0

        0
    • minah jambu gi bazar ngan nenek says:

      bazar ramadhan bukan untok orang islam aje bangsa asing pon boleh meriahkn bazar ramadhan dengan membeli juadah makanan kesukaan dorang..

      0

      0
  2. Lily says:

    Tak nampak apa yang salah pun pada tulisan Abby ni. Malahan ada betulnya. Kebanyakan (bukan semua) peniaga Bazar Ramadan ni orang yang tak biasa meniaga. Itu yang sesetengah kualiti makanan macam hampeh dan di situlah terjadinya pembaziran, makanan tak sedap->buang. Kalau peniaga tu memang dah meniaga dari azali, kualiti makanan pun lain.

    0

    0
  3. Nur says:

    tak paham kenapa sekarang nk heboh sgt pasal pasar ramadhan. Tak salah pon. Peniaga mmg masa ni lah nk dpt untung lebih. Pembeli pun pada masa sama untung jugak sbb sesiapa yg tak sempat nk masak or sape yg duduk sorang ke apa kan ke memudah kan. Mmg adat la nak servis baik bayaran nya pon baik. Ibarat siapa nak balik rumah teratur all the time hire lah maid. Sape nk jimat kemas sendiri. Semua ada baik buruk. Diri sendiri la ukur di badan. Bukan tak boleh salah kan org lain. Cuma bertempat la.

    0

    0
  4. melati says:

    Chef Wan & Abby ..kalau tk tahu aper erti nya bulan Ramadhan…dua2 mangkok ni gi terjun KLCC… boleh masuk Neraka pastu ko tahu apa erti berpuasa ..hahaha

    0

    0
    • Anonymous says:

      melati pondan tak der modal lain nak cakap mesti gi terjun KLCC…..last last nanti ko yg terjun dari tingkat 4 terus mampos tak sempat taubat mulut puaka haram jadah…….

      0

      0
  5. Rina says:

    Yang awak tu tergedik2 amik gambar post sana sini pergi melancong ke SIngapore dengan bukan muhrim tu boleh lah kira. Pandai sebelum orang kata tau pulak type juri awam silakan diam kena kat diri dia tau pulak nak suh orang diam. Kecoh lah ko ni biar lah rezeki orang lain mcam awak jugak berniaga Umaima !!

    0

    0
    • tecit says:

      kang die upload video mengaji ko plak panas punggungg kate die menunjuk plakkkk. adehh, macam2 mulut manusia mmg xdapat ditutup.

      ape yg abby cakap tu betol, tapi die secara xlangsung mengguris sentimen peniaga. dorang tu cari duit. memang la ade segelintir orang meniaga nak untung je, xfikir niaya orang bile makanan xsdp basi pe sume.

      cume kakok abby, kalau nak tegur xsalah tapi secara berhemah la.. ini ayat nye penoh dengan mencari kesalahan orang… cube gunekan ayat yang sedap sikit orang nak dengar. nak bace pon xmenyampah.

      0

      0
  6. hm hm hm says:

    aku dan kuarga dari hari pertama puasa sampai skang masih tak jejak kaki ke bazaar walaupun dekat jln kaki je nk g sana. sbb xsempat nk singgah so masak kat rumah je. ni bukti bahawa bazar tak mempengaruhi ibadat dan hawa nafsu ssorang. itu atas individu. yg selebihnya aku setuju je dgn abby. lagipun bazar ni dari sudut lain buka peluang pekerjaan utk org Islam. tima puasa ni lah ada yg mampu tersenyum sbb dpt duit lebih utk sara keluarga. bazar gak membantu utk suami isteri y bekerja xsempat balik masak utk berbuka, beli la kat bazar cepat dan byk pilihan esp kalau ada anak kck. tgkla dari sudut positif abby.

    0

    0
    • Peah Ronggeng aka PR says:

      Akak Peah likes komen ngko byk2 coz Akak sendiri pun x jejak kaki kat bazar ramadan lagipun..x dak la pula ada keinginan nak gie..rilek je masak kat umah..x sedap x pa coz sdiri yang masak..semua tletak pada hati kennnnnn…

      0

      0
    • cicak says:

      masuk hari ini insyallah genap 4 hari tak jejak ke bazaar ramadhan…. masak sendiri lebih afdal…

      0

      0
      • minah jambu gi bazar ngan nenek says:

        ikot suka hati masing2 la nk masak sendiri atau pon nk beli aje kt bazar untok berbuka kalau tknk berhari raya skali pon tkde yg nk marah kan…ini masing2 punye suka..jangan nk sebok n kecoh pasal bazar ramadhan sape2 yg tknk gi bazar ha boleh wirit aje siang malam pagi petang tkde sape yg nk melarang..sekian terima khaseh n thank uuu..

        0

        0
      • munah says:

        Aku beli apa yanv patut, masa yang dijimatkan dengan memasak, mengemas dapur..guna untuk mengaji..insyAllah cepat khatam.

        0

        0
  7. se says:

    Alkisah niat ke bazaar nak beli satu lauk je. Tapi bila nafsu menguasai diri, tak cukup tangan dah bawak hasil tuaian dari bazaar. semua jenis kuih dibeli, lauk pauk macam-macam. Lepas tu menyesal. Esok buat lagi benda yang sama. cukup 3 hari saya stop pegi bazaar sebab sedar saya dah failed. Rasanya saya tergolong ‘penurut hawa nafsu’ seperti yang Abby katakan. Pedih, deep sangat, tapi itu fakta bukan auta. Tak semua orang macam saya lah. Itu pun fakta.

    0

    0
    • munah says:

      Pergi pasar ramadan set bawak beberapa ringit jer..jangan bawak duit lebih langsung.sebelum nak beli tanya harga . Aku bawak tupperware locl lock cun2 untuk 3 jenis lauk& sayur, 1 tupperware lagi untuk kuih, satu tumblr air. Balik semua letak atas meja terus tak payah susah2 nak buka plastik dan plastik menimbun kat rumah. Tak habis tutup tupperware, masuk fridge.sahur panaskan guna microwave. Nasi sila masak sendiri. Kalau nak senang, bawak dua beg recycle.

      0

      0
      • Sitikhadeeja says:

        Contoh terbaik.

        0

        0
      • sue says:

        terima kasih Munah.. saya masak je sekarang. Walaupun macam tak sempat tapi saya cuba jugak. Berbuka dulu dengan air kurma. lambat sikitlah makan nasi. Alhamdulillah..jimat duit tak membazir

        0

        0
  8. cuntek says:

    Ada benar nya apa yang dikatakan Abby , sy setuju…. renungkan sedalam2 dalam kata-katanya….

    0

    0
  9. Anonymous says:

    hari ni dgr ustaz muhammad taufiq tee abdullah beri tazkirah..berkaitan ihya ramadan.. ustaz ad bercerita tentang seorang peniaga yang juga muaalaf. ustaz pernah bertanya kepada beliau kenapa tidak berniaga di dalam bulan ramadan.. sedangkan bulan ramadan boleh memberi keuntungan yang banyak untuk beliau..tetapi beliau menjawab Allah telah memberi 11 bulan untuk kita mencari rezeki hanya 1 bulan sahaja untuk kt kejar pahala berganda..betapa ruginya kita jika tidak merebut peluang ini..

    0

    0
    • lihat dr pelbgi sudut says:

      Satu jer nk tnya kat ustz tu berniaga mncari rezki utk kluarga bkn ibadah yg penting ke?. Jk org itu mampu dr sg kew dn iktikaf di masjd dibln ramadhan maka silaknlah tp jk org itu perlu mencari nafkah buat ank istri itu adalh lbh afdhal dr iktikaf. Ini perlu di lihat dr plbagai sudut. Ibadah mmpunyai pengertian yg besar. Bukan setakat mengaji, berzikir, iktikaf shj. Mencari rezki adalh 1 ibadah. Prnah saidina umar marah kpd jemaah yg hnya iktkaf di masjd shj. Disuruhnya mrk bekerja. Bg yg pencen atu bekerja sndri bolehlh tp bg yg punya kluarga dgn ank2 kecil dn sek. Bkerja adalh ibadah bg mrk dibln ramadhan.

      0

      0
  10. LAra says:

    ada betulnya yang abby cakap ni, ingat sekali dulu pernah gi bazar kat damansara, beli murtabak dari pasangan ni bini dia pakai purdah lagi so kita pun ingatkan best la murtabak nya.. kalau setakat tak sedap takper.. ni ada ker hampas kelapa dalam murtabak sardin.

    0

    0
  11. Anonymous says:

    Diamlah, setazah abbi ababi oii.. Semua perkara tak kena pada pandangan mata berkening halus ko tuh… Dah namanya bln posa, mesti la org nk mkn itu nk mkn ini. Ke ko tak rasa nk mkn pape? Ouhh luper… mkn korma jek kut.. Udah2 ler tu abbi oii… skali ko bukak mulot bukan kebaikan pon yg ko sebarkan tp kebodohan ko je terserlah..

    0

    0
    • Anonymous says:

      ape?
      bln pose ko x mkn itu ini ke?
      yg ko panas sgt pehal?
      terasa la tu amal ibadah x cukup, x tmbh2 pon di bln ramadhan yg mulia ni..
      pk nk mencekik jerk~!
      pe mslh mkn kurma sj pun..?
      rezeki kalo dah berkat mkn kurma seketul pun dh cukup knyg taw~
      mkn kurma sunnah nabi..so what?!
      ko pehal nk perlekehkn kurma lak?
      ko komen cmni lg nmpk tersebar kebodohan kejahilan kau dlm bab beragama~

      0

      0
  12. lalalalala says:

    Walaupon saya ni bukan minat Abby, tp tgk kenyataan die memang ada benar nya. Stuju sgt! ala yg melatah buat timbul kontroversi tu sebab adala tu hakak2 makcik2 terasa. Yerla dok sibuk mewah berbelanja raya dan puasa. Skang ni manusia semakin bertuhankan duit and status. cmtula jadinye..pastu peer pressure pon ada. kalau member beli tu mesti kena beli gak…or kalau nk beli kena lagi hebat dr member tu..haiih manusia2…

    0

    0
  13. nur sarah says:

    Berniaga di bulan puasa kat mane mane negeri lah Arbaiyah bukan setakat di Malaysia je, Biar lah orang tu nak berniaga raih pendapatan di bulan puasa ni. Mcam awak jugak kan nak raih pendapatan menjual susu Umaima. Da ramai stokist awak kan. So biar lah amal ibadat seseorang tu hak masing2. Orang boleh berniaga yg penting tau kawal dan jaga nafsu. Awak pon ada jugak nafsu kan. Tak kiralah nafsu ape sekali pon.

    Wassalam

    0

    0
  14. Minah Senget says:

    korankkk… jgn la sentap! apa yg dikatakan ada benarnya… Ada logiknya…
    bulan Ramadhan nie hiduplah secara sederhana…
    makan seadanya… Kalau bole masak sendiri… Kalau sempat bole buat kuih sendiri…
    bykkan masa utk beribadat… mengaji… dsbnya…
    org Islam kat luar negara… bole ajer hidup dgn seadanya…
    kadang2 biar hidup kite nie back to basic and lebih simple

    0

    0
    • dina says:

      suh dia kawal dulu nafsu dia yg tak terkawal tu….:)
      alaaaaa…bazar ramadhan jer pun….
      orang jual nak cari rezeki lebih…yg beli pulak nak bagi makan keluarga…dan ada yg bersedekah…apa yang membazir nye ?
      perlu ke nak sekat rezeki orang lain?
      tak habis nak dengki…..biznes tudung jubah abby tak laku dah ke?

      0

      0
  15. Anonymous says:

    Setazah Abadi ni pun badan tak berapa nak kurus. Nak suruh orang kurangkan kuantiti makanan katanya……*emoticon monyet tutup mulut*

    0

    0
  16. dina says:

    suh dia kawal nafsu dia tu dulu yg tak berapa nak kontrol…
    yg nak pi sekat rezeki org tu kenapa?

    0

    0
  17. Hamba Allah says:

    Memang tidak disebut dlm alquran atau hadith nabi tetapi tak semestinya yg tdk d sebut itu tak boleh di buat.. Kita sendiri dapat mendengar dri kisah nabi dahulu.. Kan nabi menyuruh kita memakai pakaian2 bersih dan cantik di bulan syawal nanti.. Syawal kan bulan memaafkan antara satu sama lain, mestilah dimeriahkan sedikit dgn kuih muih dan pelbagai juadah untuk mengeratkan hubungan silaturrahim.. Ramadhan pula nabi cuma melarang untuk JANGAN MAKAN HINGGA BERLEBIH-LEBIHAN.. Dahnya puasa dri pagi sampai ke hampir mlm mestilah terbayang2 mknn yg jrg kita makan.. Tak salah pun nak kan sesuatu makanan tu asal TIDAK BERLEBIH2AN, mungkin abby ada maksud kan seseorang yg mungkin membeli makanan berlebih2an ,mengikut hawa nafsunya tetapi tak fikirkan ke perasaan kami yang lain yang menjaga ibadah kami yang juga membeli makanan di gerai ramadhan?? tak semestinya kitorang tak menjaga nafsu kitorang.. Ingat! Bulan ramadhan juga kita bukan sahaja perlu beribadah tetapi hendaklah MENJAGA HATI ORANG TERUTAMANYA KAUM MUSLIMIN.. Saya ckp ni utk bela semua orang kita yang sama tersinggung dgn kenyataan abby ni.. Ni saya nak cakap kat abby, kalau nak jadi ustazah memang urusan kita dengan tuhan tetapi diperantaraan itu hubungan dengan manusia dan ibadah yg lain.. Apa saya maksudkn dgn diperantaraan itu ialah kita perlukan juga manusia agar dpt mendekatkn diri lg dgn Allah.. Jika hubungan kita dgn manusia sudah jelas buruk, menyakitkan hati satu sama lain, menuduh dan bercakap sesuka hati tanpa memikirkan perasaan org tu sia2 je ibadah kita.. Jika bg abby kitorang salah, tegurlah dengan cara yg paling sesuai bukan membuat kenyataan yg bukan seolah2 tetapi sememangnya menghina kami dengan me-label ibadah kami sia-sia dan yg lain.. Tak tau lah kalau abby nanti tak sambut raya ,tak beli kuih muih raya, duk je kat umah bila org dtg untuk berhari raya bermaaf2an , hidang air mineral botol ke ape? .. Wallahu’alam, minta maaf jika komen saya ini menyinggung pengkomen yang lain, sesungguhnya komen saya cuma ditujukan kepada abby abadi walaupun dia tidak membaca, mana tau tiba2 dia tebaca..

    0

    0
  18. Minaht senget says:

    kadang2 aku tak paham la…
    apasal ramai yg SENTAP bila dinasihatkan utk masak juadah buka puasa sendiri?
    apa masalahnya bila ditegur kurangkan aktiviti param?
    tahulah ramai yg berkarier woman kat luar sana…

    tp bila org berniaga bazar Ramadhan mengamuk terpekik maki hamun sbb kan masalah parking dgn manusia bukan Islam berbangsa omputeh korang puja puji pulak… bangga lagi!

    bila budak putus jari main mercun siap kata padan muka… nanti bila dah besar sibuk mengemis! tak paham la mana pergi budi bahasa and adat org Melayu kite

    0

    0
  19. nil says:

    maaf lar ye…
    tiada apa yg salah dgn penyampaian abby itu. ada benarnya. sya ni pun bila ke pasar ramadan tu sya tala pada org yg dh biasa jual..org dh dh sya tahu akn masakkannya. bukan sya hendak mmperlekehkn mereka yg berniaga di buln puasa begini. ada yg jual ayam bakar dan ikn bkar tu kekdng dlmnya tdak masak sepenuhnya. ayam golek pun lagi sedp dripda yg biasa. bolh dikatakn 100% kurg memuaskn. pada yg mmbeli berkoyan2 tu, bnyak mna bolh masuk dlm perut. memang jika ada yg mnjual pada buln puasa ianya memudahkn mereka yg balik krja lewat….tdak perlu bersusah payah memasak..tapi restoran atau gerai biasakn ada yg mngkin anda bolh beli. kalau kita mnggunakan alasan yg remeh utk diperbesarkn maka susahlh hidup kita. pucuk pangkal adalah diri kita sndri…situasi skrg tdak pernah berubah.
    sya ingat lagi semasa sya kecil..walaupun belbagai makanan yg dijual di pasar ramadan itu ttapi mak sya tetap akn pergi gerai kawan dia, dia sesekali tdak pergi ke gerai lain..sebb mngkin dia sudh tahu yg mana sedp dn yg mna tdak.
    ckuplh kita mmbazir, tdak salah utk brniaga..tetapi perlu tahu niat yg sbnarnya.

    0

    0
  20. rynn says:

    betul Abby. u r right. mmg ini la yang ustaz ckp. yang mana sentap tu, sila pegi cari ilmu byk2 dlu dan muhasabah diri.

    0

    0
  21. hahahha says:

    abby, kau tegur org suruh bnyak kan ibadat. tapi kau sndiri asyik update status berjela jela panjang je. ada masa plak kau nk online bagai kan?

    0

    0
  22. sudah2 la aby oiiiiii says:

    dia mula lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii…………………………………………………….xhbs2 minah nie

    0

    0
  23. Anonymous says:

    Pada aku betul kata abby tu mcm bulan puasa semua benda nak makan macam tak pernah jumpa makananlah plakkan …

    0

    0
    • minah jambu sayang nenek says:

      bukan tk pernah makan ape yg di jual kt bazar ramadhan tu..suasana ramadhan dengan hari2 biasa kan lain …ape punye bahlol kepala hotak kau nii eeee !

      0

      0
  24. Assalamualaikum netizen,

    Saya bru baca gak tntg kata2 abby nie.. saya krg berstuju dengan hujah di berikan.. liat dari sisi positif.. maksud saya di sini,

    Membantu para wanita atau ahli karier:
    Banyak sekarang nie wanita sudah berkarier, sometime kita tak sempat nak masak itu ini untuk keluarga. Jadi bazar makanan ni.. membantu org yg berkarier ni mgurangkn beban. Bukan mengejar nafsu. Takkan buka puasa minum air putih je kut.

    Membantu ahli niaga dengan hasil usaha mereka:

    Dengan cara ni jugak ahli niaga mendapat hasil dan membantu ringankn beban mereka. Sebab.. bukan semua ahli ni hidup senang. Terutama bila nak raya ni. Kain nak potong. Yang saya tau kalau potong biasa ja.. dekat malaysia 70 keatas.. bukan murah dan bukan senang.

    Silaturrahim : di bazar tu jugak kita akan bersilaturahim dengan sanak saudara.. terutama kawan dan sahabat handai yg lma kita tak jumpa.

    Jadi dalam kata lain. Saling bantu sma2 mringan kn beban. Jadi kak abby, fikir2kan dulu sebelum berhujah. Terima kasih. Salam satu malaysia. . Kalau sepi.. ramadhan tak seindah namanya.. kerana sunyi tanpa silaturahim.

    0

    0
  25. hani says:

    lantak la org nk jual mknn ape…tp kite sebagai manusia yg beriman,sendiri nilai la..klu ko bley terhasut dengan lambakan mknn di bazar tu…mknenye iman ko lemah la…abby abby…jgn terlalu menilai org…

    0

    0
  26. Emma says:

    Abby…ko mesti paham…Buat ramai peniaga2, duit masuk sepanjang satu bulan berniaga pasar Ramadhan sama ngan sepanjang 6 bulan duit masuk masa bulan2 lain. Itu semua untuk sara hidup mereka. Itulah sebabnya ramai yang ambil kesempatan. Ok lah tu…Bak kata pepatah omputih “Make hay while the sun is shining”..

    0

    0
  27. yoyos says:

    Bulan puasa ni lah peniaga nak cari rezekinak bagi anak-anak gembira time hari raya.. And as orang yang berkerjaya, bazar lah tempat beli juadah berbuka sebab tak sempat nak masak.Hari kerja,busy, bazar lah tempat mencari juadah nak berbuka untuk family. Dulu selalu sangat tunggu parents ajak pergi bazar sebab tau, diorang tak sempat nak masak. Bazir? Rasanya x, lauk2 yg x habis tu lah makanan time sahur..

    0

    0
  28. emma says:

    kak abby..saya ni selalu juga pergi bazar ramadhan..tapi tak adalah tergamak nak cakap peniaga tu merosak amal ibadah saya..saya pergi pun kejap..tak sampai setengah jam..beli air dan kuih muih untuk moreh orang surau..orang surau ramai..nak masak kuih leceh..banyak pahla orang meniaga kak..sebab permudahkan kerja saya..terpulang la pada orang yg pergi bazar ramadhan..nak ikut nafsu atau nak ikut iman..ramadhan ni bnyak dugaan..salah satu dugaan kita d bazar ramadhan..klu kat bazar ramadhan pun tak boleh tahan nafsu macam mana kita nak jaga amal ibadah kita dibulan ramadhan..ada juga sudut positif yg saya tengok dri kenytaan kak abby..saya faham..bahwa ramadhan ni merupakan satu platfrm untuk kita naikkan iman dan mengumpul ganjaran pahla..kalau boleh bersederhana..saya pun cuba bersederhana kak..peniaga tak pancing saya pun kak..makan apa yg ada..bazar ni pun da jadi majlis reunion..saya jumpa cikgu2 jumpa kawan2 yg lama xjumpe kat bazar..so saya rasa akk kene tapis sedikit kenyataan kak abby tentang peniaga..tak patut akk ckp peniaga tu merosakkn amal ibadah..puasa ni kak Allah je yang nilai..imam masjid pun ada kak yang berniaga di bazar ramdhan nak cari duit untuk madrasah mereka..salah ke orang yang meniaga di bazar ramadhan? yg salahnya bila mana peniaga2 bazar menjual balik lauk semalam..itu yg salah..satu lagi meniaga tu kene ikhlas.. dan alhamdulllah ramai penaga yang jujur dalam meniaga.. saya selalu bersangka baik pada saudara islam saya kak..klau merka salah..tegur la cara berhikmah..

    0

    0
  29. yohan says:

    soal melatih/menahan nafsu makan/shopping ni terpulang pada individu. kita selalu salahkan org lain atas kesilapan diri, sedangkan kita yg harus periksa iman kita ni kuat ke tak nak tahan diri dari perkara2 dosa.
    setuju dgn yg cakap pasal org2 bekerja yg balik lewat tak sempat masak. saya pun pernah merasa begitu. tak payah salahkan masyarakat..peniaga2 ni pun nak cari rezeki jugak. bab peniaga tak jujur tu lain la cerita..
    apa2 pun kita kena sedar tanggungjawab masing2. kalau kita ni pembeli, pandai2 la belajar tahan diri daripada membeli segala benda kat bazar tu. try bawak duit setakat yg perlu je ke…
    kalau peniaga, jujurlah. fikirkan berkat keuntungan yg dapat tu… nak sara keluarga kena dgn pendapatan halal.

    0

    0
  30. maria says:

    saya setuju kali ni dgn arbakyah..apa dikata tu betul semuanya..bulan ramadhan dizaman kita jadi bulan yg penuh nista, penuh maksiat, penuh pembaziran sedangkan Allah beri kita bulan ini ala2 bonus setahun sekali saja..pelbagai benda yg Allah janjikan, lipat gandakan diwaktu bulan Ramadhan, tapi dimana kita? sebok cari duit sampai tarawih kemana apa kemana? sebok puasa tapi sembahyng tak pernah? sebok cari makanan isi tembolok sampai buang ke tong sampah? sebok serba serbi beli perabot etc? ini bukan semangat Ramadhan yang Allah katakan..kita ni dah jauh sgt terpesong dr ajaran sebenar Islam..

    0

    0
  31. huhu says:

    kdg2 mcm bias jgk abg nara kan.. bila chef wan tegur pasal membazir ikut nafsu..positif pulak abg nara tulis (or penulis selain abg nara sy pin tatahu)..tapi bila abby tegur perkara yg lebih kurang sama cuma penyampaian berbeza, ayat abg nara trua mcm perli2 je kan… pelik..

    0

    0