Written by AbangNara | March 27th, 2014

Rita Rudaini tidak menangis ketika perkahwinan bekas suaminya, Aidil Zafuan dan Zarema Zainal baru-baru ini, akan tetapi Abang Nara yang sebak apabila membaca temubual pelakon hebat ini bersama Utusan Malaysia. Memang tabah dan cekal sungguh hati seorang insan bernama Rita Rudaini ini. Sesungguhnya Abang Nara respek dan kagum dengan kekuatan semangatnya selepas gagal dalam rumah tangga dan menghadapi cabaran membesarkan 2 orang anaknya.

rita dan aidil

Ditanya apakah perasaannya pada hari bekas suaminya berkahwin sekali lagi, Rita menjawab:-

Perasaan saya dah tak penting sebenarnya. Saya pernah lalui peristiwa yang lebih ?dahsyat? daripada itu. Ditinggalkan pada ketika Rayyan masih kecil, dalam keadaan mengandungkan Arjuna lagi. Apakah ada lagi kesedihan yang lebih teruk daripada itu?

Hanya wanita yang pernah mengalaminya sahaja akan tahu bagaimana ?kesakitan? saya pada waktu itu. Perkahwinan dia, soal yang sudah agak ?kecil? bagi saya. Lagipun, ia sudah dijangka, tidak terkejut pun. Insya Allah, ia tidak akan menjejaskan apa-apa bagi saya. Seronok tengok dia (Aidil) sudah bahagia sekarang ini.

Kenapa saya perlu menangis? Saya sudah puas menangis sebelum ini. Airmata saya pun sudah tidak ada lagi. (Ketawa).

rita dan aidil

Dan kerespekan Abang Nara terhadap Aidil Zafuan juga bertambah apabila pemain bola sepak ini menghabiskan masa selama 2 minggu untuk bersama anak-anaknya. Cerita Rita:-

Ada, dia datang, jumpa anak-anak. Dia mesej saya mahu datang. Mulanya memang saya terkejut sebab setelah sekian lama, akhirnya dia datang juga untuk jumpa anak-anak. Saya pun tak ada masalah sebab dia sudah lebih sembilan bulan tak jumpa anak. Saya faham perasaan dia sebab dulu dia dan Rayyan memang terlalu rapat. Hati saya pun jadi semakin terbuka. Sebab itu saya menerima kehadiran dia kerana anak-anak sudah lama tidak melihat bapa sendiri.

Sekitar dua minggu sebelum dia berkahwin. Hampir setiap hari dia habiskan masa dengan anak-anak. Mereka tidur bersama, makan bersama, buat macam-macam aktiviti bersama-sama. Punyalah anak-anak seronok. Melihat keakraban mereka semula, saya sebagai ibu merasa sangat gembira. Saya merasa sebak sangat sebab sebelum ini anak kami, terutamanya Arjuna tak pernah tahu apa itu makna Daddy. Baru sekarang Arjuna tahu yang Daddy tu ayah dan dia ada ayah.

rita dan aidil
Apa yang Abang Nara dapat simpulkan ialah Rita Rudaini redha dan gembira melihat Aidil kini bahagia di samping isterinya, Zarema Zainal. Itu satu sikap yang harus kita puji. Tiada perasaan dengki, cemburu ataupun benci. Memang kecekalan Rita harus dijadikan contoh kepada wanita di luar sana yang mengalami nasib serupa. Sama-samalah kita doakan agar Rita juga akan menemui kebahagiaanya satu hari nanti. Baca artikel ini sepenuhnya untuk temuramah penuh Rita bersama Utusan Malaysia baru-baru ini.

CERITA cinta mereka telah berlalu, tetapi jutaan peminat tetap mahu tahu apa yang berlaku terhadap kisah Rita dan Aidil selepas bertahun-tahun mereka ?dipisahkan? oleh takdir. Dengan dua anak lelaki yang kini semakin membesar dan cerdik, Rayyan dan Arjuna, kisah hidup dramatis popular ini barangkali lebih menarik untuk diceritakan berbanding dengan kisah lakonannya di layar kaca.

Ketika bekas suami, Aidil Zafuan Abdul Radzak memilih untuk kembali ke alam perkahwinan dengan mengahwini kekasih hati, Zarema Zainal hanya setelah beberapa bulan perceraian dengan Rita disahkan, banyak yang meminta Mega untuk menyelami perasaan Rita sebagai bekas isteri. Awalnya, Rita yang menghabiskan tempoh edahnya pada November 2013, menolak untuk dipotretkan dengan anak-anak. Dia tidak mahu dikatakan mengambil kesempatan atas kebahagiaan orang lain ketika ini. Pun, beberapa kali dipujuk, dia akhirnya menjemput kami ke rumahnya untuk sesi khas ini. Mega memilih untuk bertanya soalan-soalan jujur kepada Rita.

Hits: Banyak yang ingin tahu, bagaimana sebenarnya perasaan Rita pada hari bekas suami akhiri zaman duda minggu lepas?

Rita: Perasaan saya dah tak penting sebenarnya. Saya pernah lalui peristiwa yang lebih ?dahsyat? daripada itu. Ditinggalkan pada ketika Rayyan masih kecil, dalam keadaan mengandungkan Arjuna lagi. Apakah ada lagi kesedihan yang lebih teruk daripada itu? Hanya wanita yang pernah mengalaminya sahaja akan tahu bagaimana ?kesakitan? saya pada waktu itu. Perkahwinan dia, soal yang sudah agak ?kecil? bagi saya. Lagipun, ia sudah dijangka, tidak terkejut pun. Insya Allah, ia tidak akan menjejaskan apa-apa bagi saya. Seronok tengok dia (Aidil) sudah bahagia sekarang ini.

Hari Aidil bernikah, hanya berteman anak-anak?

Ya. Saya kebetulan cuti, tak buat apa-apa pun. Layan anak-anak macam biasa. Saya tak fikir sangat pun dia hendak kahwin ke apa. Kisah dia sudah berakhir, yang ada hanya kisah dia dengan anak-anak sahaja. Perasaan anak-anak lebih penting buat saya ketika ini.

Sedikitpun Rita tidak menangis?

Kenapa saya perlu menangis? Saya sudah puas menangis sebelum ini. Airmata saya pun sudah tidak ada lagi. (Ketawa).

Sebelum berkahwin, Aidil ada berjumpa dengan anak-anak?

Ada, dia datang, jumpa anak-anak. Dia mesej saya mahu datang. Mulanya memang saya terkejut sebab setelah sekian lama, akhirnya dia datang juga untuk jumpa anak-anak. Saya pun tak ada masalah sebab dia sudah lebih sembilan bulan tak jumpa anak. Saya faham perasaan dia sebab dulu dia dan Rayyan memang terlalu rapat. Hati saya pun jadi semakin terbuka. Sebab itu saya menerima kehadiran dia kerana anak-anak sudah lama tidak melihat bapa sendiri.

Bila tu?

Sekitar dua minggu sebelum dia berkahwin. Hampir setiap hari dia habiskan masa dengan anak-anak. Mereka tidur bersama, makan bersama, buat macam-macam aktiviti bersama-sama. Punyalah anak-anak seronok. Melihat keakraban mereka semula, saya sebagai ibu merasa sangat gembira. Saya merasa sebak sangat sebab sebelum ini anak kami, terutamanya Arjuna tak pernah tahu apa itu makna Daddy. Baru sekarang Arjuna tahu yang Daddy tu ayah dan dia ada ayah.

Anak-anak masih kenal Aidil?

Hmmm, masa mula-mula mereka bertemu, Rayyan boleh tanya ?Siapa ni Mommy?” Kasihan juga pada Aidil, saya nampak dia sedih. Tetapi dia pun faham sebab sudah lebih sembilan bulan dia tidak berjumpa dengan anak-anak, budak-budak cepat lupa. Dik Mok (Arjuna) pula, langsung tak kenal dia, tidak mahu dekat dengan Aidil dan awalnya buat tak peduli sahaja. Tetapi setelah beberapa jam, akhirnya dia okey dan boleh bermain bersama-sama. Sekarang Dik Mok pun sudah pandai panggil Daddy. Cuma sekarang ni saya susah pula nak menjawab bila anak anak tanya: ?Kenapa daddy sudah lama tak datang? Kenapa Daddy tinggalkan Dik Mok semula?”

Apa Rita jawab?

Apa lagi? Saya beritahu, daddy sibuk di padang bola! (Ketawa).

Kononnya Rita menghalang anak-anak daripada bertemu Aidil sebelum ini? Kenapa?

Tidaklah! Itu hanya fitnah. Selama ini saya tidak pernah menghalang Aidil untuk bertemu anak-anak.Sebagai ibu, saya selalu fikir, biarlah anak-anak mendapat kasih sayang daripada seorang bapa sepenuhnya, saya cuba dekatkan mereka. Saya fikir, walaupun ibu bapa telah bercerai, anak-anak ada hak untuk mendapat sepenuh kasih sayang kami berdua. Cuma perkara begini kena buat bersama-sama, kalau saya seorang saja usaha tidak akan menjadi. Mungkin kerana keadaan, ada halangan lain, dia tidak dapat datang jumpa anak-anak sebelum ini.

Apa yang Rita harapkan daripada ?penyatuan? semula anak-anak dan bapa ini?

Saya harap, dia akan terus bersama-sama membantu saya demi kebahagiaan anak-anak. Itu juga yang dia janji sebelum dia berkahwin. Dia kata mahu memberikan semula kasih-sayang yang sempurna kepada anak-anak yang selama ini diabaikan. Saya harap dia tunaikan kerana anak-anak sudah faham dan tahu yang mereka juga ada Daddy. Jika kita sudah lama hidup, anak-anak pula baharu hendak kenal dunia. Jadi, dahulukan anak-anak dalam apa juga perkara. Jangan pinggirkan anak-anak lagi, walau apa sekalipun berlaku.

Aidil sudah berkahwin semula, Rita bila lagi? Selagi Rita belum ada pengganti, orang akan bertanya, sampai bila mahu sendiri?

Hmmm… sampai berapa lama boleh hidup sendiri, saya pun tak tahu. Jujur saya katakan, ketika ini tiada hati untuk menjalin hubungan dengan sesiapa pun. Langsung tak ada rasa untuk kembali bercinta. Mungkin sibuk dengan anak-anak, aktiviti harian saya penuh. Walaupun dunia saya hanya di rumah dan di lokasi, ia memang memenatkan. Jadi, saya mahu enjoy menikmati tanggungjawab membesarkan anak-anak ini dengan sebaik-baiknya, tanpa gangguan pihak lain. Solo pun boleh bahagia juga, kan?

Tidak risau orang akan cakap, seolah-olah Rita tidak boleh lupakan dia?

Tak boleh lupakan dia? (Beberapa saat terdiam, mengambil nafas panjang). Beginilah, kisah kami sudah lama berlalu. Kalau orang kata saya tak mahu kahwin lagi sebab tidak boleh lupakan Aidil, itu salah sama sekali. Salah! Untuk menjalin hubungan baharu, kena ada rasa suka, ada keinginan untuk bercinta lagi. Tetapi buat masa sekarang, hati saya masih kosong, tanpa rasa. Kalau kahwin lagi pun, saya selalu fikir, ada ke lelaki yang boleh sayangkan anak aku? Atau dia hanya suka aku? Saya takkan cari ?lelaki? lain hanya kerana tanggapan orang yang sebegitu.

Kasih sayang boleh dipupuk, kenapa mahu lari daripada cinta baharu?

Saya fikir anak orang tetap anak orang, berbeza dengan anak sendiri. Ada ke orang hendak sayangkan anak kita, sama macam kasih sayang ibu bapanya sendiri? Saya pasrah dan reda kalau saya akan jadi ibu tunggal sampai ke usia tua. Bukan cakap takbur, tetapi jujur saya katakan ruang sunyi sedikit pun tak ada dalam diri saya ketika ini. Sebab itu saya tak pernah fikir soal lelaki. Kalau hendak kata perempuan tak boleh hidup tanpa suami tu, tak semestinya. Sekarang pun anak-anak sudah semakin membesar, kesusahan sudah hampir berlalu. Masalah pun sudah tak banyak. Jadi, saya tak perlu risau kalau hidup sendirian.

Jangan bohong, tidakkah ada waktu ?lemah? seorang Rita Rudaini?

Ada, memang ada. Waktu paling lemah bila malam menjelang, anak-anak sudah tidur, suasana sunyi sepi. Waktu itu saya selalu akan menangis. Saya jadi tak kuat apabila tengok anak tidur, saya sendiri. Rasa bersalah kepada anak-anak datang tiba-tiba. Selalu terfikir, kenapa orang buat kami sampai jadi macam ni? Pernah juga terfikir, kenapa dulu kami tak boleh korbankan perasaan sendiri, tolak ego, berkorban perasaan untuk anak-anak sendiri? Kenapa juga orang di sekeliling hidup kami lebih pentingkan untuk menjaga perasaan mereka sendiri daripada pentingkan kehidupan kami anak-beranak? Sekarang adalah masa untuk kami tebus dosa pada anak-anak.Kesilapan saya, saya akui, kesilapan orang lain saya tak nak ambil tahu lagi.

Apa rancangan untuk anak-anak selepas ini?

Banyak yang saya rancang untuk anak-anak. Memandangkan mereka hanya ada saya sebagai ibu dan bapa seharian, saya fikir perlu kurangkan aktiviti seni. Mereka tidak mempunyai pengasuh atau penghibur hati yang lain.Jadi, dunia saya sepenuhnya untuk mereka. Sekarang saya pun sudah ada perniagaan sendiri, lebih mudah untuk uruskan soal hidup termasuk soal kewangan dan waktu kerja. Saya juga lebih banyak menyimpan untuk anak-anak berbanding diri sendiri, itu pun tujuan saya berniaga. Saya selalu katakan kepada diri sendiri, seorang lelaki pergi, diberikan-Nya kepada saya dua lagi lelaki. Lelaki-lelaki kecil ini adalah dunia yang membuatkan saya mampu terus hidup.

Petang itu, setelah lebih enam jam bersama di rumahnya, kami tinggalkan Rita dengan doa dan harapan. Semoga suatu hari nanti, hadir seorang lelaki yang baik, yang mampu menjaganya untuk seluruh kehidupan dan memimpin seorang Rita Rudaini ke syurga firdausi…Amin!

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

122 responses to Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini

  1. miss mong says:

    sedih plk bila rita ckp anak dia bru tahu apa makna ‘daddy’ dan tahu dia ada ayah..

    0

    0
    • Datin K says:

      sedih pulak aku baca kenyataan Rita ni.. budak2 terlalu kecil untuk memahami dan menyelami isi hati perasaan ibu mereka. seketika aku terfikir, sekiranya bapa aku perlakukan perkara yang sama terhadap mak aku. T_T
      Rita be strong, lambat atau cepat, insyaAllah akan ada pengganti yang lebih baik dikemudian hari. contoh terdekat Nora Danish, alhamdulillah bertemu dengan insan yang saling mencintai.

      0

      0
      • manusia biasa says:

        keluarga aidil tak tersentuh ke bila tengok rayyan n arjuna ni

        0

        0
        • Baby Jane says:

          Rita 100x ganda lebih cantik dan nampak muda dari Zarema :D

          0

          0
        • Lembu Gemok says:

          Rita..satu benda jer aku nak bg tau kat ko…RESPECT!!!!Ketabahan ko sbg seorang wanita yang kita tau secara fitrahnya lemah, tp ko tetap kuat..dan tenang menghadapi semua ni…aku baca ayat ko awal2 tu aku dah rasa ko redha dgn apa yang dah berlaku dan ko teruskan kehidupan ko macam biasa…paling penting, ko tak halang utk “daddy” kononnya, mendekati anak2…bagus Rita..semoga dapat pengganti yang betol2 leh jaga ko dan anak2….satu jer nasihat,dekat laa dgn agama..in shaa Allah, Allah akan sentiasa menemani ko…sekali lagi…aku RESPECT sama ko!!!!

          0

          0
        • bibah says:

          keluarga dia dah tak kisah sangat dah dengan rayyan dan arjuna terutama bapak aidil. nak tau sebab ape? bapak dia yang mengidam sangat nakkan menantu yang kaya raya. Dah dapatkan pakcik. So tak kisahlah kalau anak jantan sendiri menjadi seperti orang yang ditindik hidung janji dapat berbesankan orang kayangankan. bravo pakcik dan seluruh ahli keluarga. kalu aku jadi riita takkan aku bagi ahli keluarga aidil berjumpa atau datang dekat sekalipun dengan budak2 nie.

          0

          0
        • lynn says:

          respek dgn rita. dia menerima qada dan qadar yg ditentukan utk nya. takpe lah rita. tak guna juga kalau nak terus bersama dgn lelaki yg tak pentingkan isteri & anak2. bayangkan, tak jumpa anak2 2minggu? tu dah melampau. aidil buat apa? merenyam dgn si mona fendi tu? “kelelakian” lah sgt. menyampah!

          0

          0
        • Anonymous says:

          Propa lebih ahh minah ni

          0

          0
        • Hanez Soraya says:

          Ya sepatut nya Rita seronok sbb laki dia kena kebas org

          0

          0
    • Ritu vs Aya says:

      Perlu x aku bagi komen?

      0

      0
    • bobo says:

      mudahnya seorng lelki melepaskn tnggungjwb mcm tu je kn… hairan dgn bekas mak mertua rita xde secebis syg ke kt cucu2…bila da ada segalanya dilpaskn begitu shja…

      0

      0
    • Anonymous says:

      Contohi ketabahan Nora Danish, jgn ego dan keras hati, sebab kan perangai mak, anak jadi mangsa, kenapa x dibiarkan anak tu bermanja2 dgn daddy dan sedara mara sebelah suami..walaupun jodoh parents x panjang, tapi ikatan darah dgn keluarga sebelah suami masih kuat..semua nak dikangkang nak di control..lps tu x abis2 mengeluh menyalahkan Aidil..cuba Rita mengaku kesalahan sendiri semua akan jadi baik…

      0

      0
      • damai says:

        Anoynymous, dats is what RR doing know. can see skg kan RR kan dah redho and happy for aidil also. and dia dah benarkan anak2 bersama bapak dia, common at least dia dah banyak low profile skg.

        0

        0
      • Ninili says:

        ND lain, dia mmg disayangi bekas mertua, Jejai yg buat hal. Rita ni dibenci keluarga bekas mertua, takkan nak pi hegeh2 bawak anak jumpa bekas mertua padahal diorg tak hadap pun. RR bagi jumpa Aidil tu pun dah besar rahmat.

        0

        0
      • tauhumanis says:

        anonymous,
        kau x paham bahasa ke? hahaha

        0

        0
      • lyn says:

        nora pon take years nk redho.. sbelum ni asik nk bergaduh ngn fasha.. lps ade nedim baru ko redho.. lg 1 nora mak metua back up.. rita dibenci.. nora ok sbb jejai tak lupa bagi nafkah.. jejai byk duit.. cuba jejai mgelat2 mcm aidil mau meroyan nora.. pandai la nk ckp mcm2 kat ig ko nora bela adik ko.. better diam jek.. annoyinggg kottt

        0

        0
      • loves RR says:

        Anonymous tu si Ritu vs Aya , dia mmg anti giler dgn RR !!

        0

        0
    • ila says:

      Baru sempat baca @utusan online
      Banyak yang saya rancang untuk anak-anak. Memandangkan mereka hanya ada saya sebagai ibu dan bapa seharian, saya fikir perlu kurangkan aktiviti seni. Mereka tidak mempunyai pengasuh atau penghibur hati yang lain.Jadi, dunia saya sepenuhnya untuk mereka. Sekarang saya pun sudah ada perniagaan sendiri, lebih mudah untuk uruskan soal hidup termasuk soal kewangan dan waktu kerja. Saya juga lebih banyak menyimpan untuk anak-anak berbanding diri sendiri, itu pun tujuan saya berniaga. Saya selalu katakan kepada diri sendiri, seorang lelaki pergi, diberikan-Nya kepada saya dua lagi lelaki. Lelaki-lelaki kecil ini adalah dunia yang membuatkan saya mampu terus hidup.

      Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20140325/hi_05/Hati-menangis-siapalah-yang-tahu#ixzz2xDleVAhI
      © Utusan Melayu (M) Bhd

      0

      0
      • CIKDAYAH says:

        touchingnye.. :'(

        0

        0
        • lily Oma says:

          bergenang airmata aku bile baca statement RR kt utusan online !! mmg betol kwn aku yg kenal RR pun ckp , RR dah slowdown berlakon2 ni, dan byk ditumpukn utk anak2 dia jer !!

          0

          0
    • Roses says:

      Sy tak brp ingat la tp mmg kata2 ni sy dengar dlm satu ceramah agama, ustadz tu kata..dlm hal jodoh utk anak lelaki tidak sepatutnya ibu bapa yg menentukan pilihan anak lelakinya, dan itu tidak dikira derhaka sekiranya anak lelakinya memilih org yg bukan pilihan ibu bapanya…correct me if i am wrong.

      0

      0
  2. yoorin says:

    story hari ahad hari kames br nk copy paste ke bang nara???

    0

    0
  3. Punggok Boye says:

    alahai Rita.. Kuatnyew! keep it strong Sis… Zarema ko jgn igt boley terus BAHAGIA since Aidil 2 cerai idop.. owg kata anak niew pengikat Suami Isteri… no wonder one day if si AIDIL dh “Matured” terus Balik kt Rita lak.. Beware!!! jgew laki ko elok2 nok…

    0

    0
    • konah says:

      bergenang air mata… macam2 orang cakap pasal dia. ada dia kesah? anak lebih utama. n nak highlight, “seorang lelaki pergi, diberikan-Nya kepada saya dua lagi lelaki.”

      0

      0
  4. omak says:

    9bln x jumpe.. mmg si ank x knal la

    0

    0
  5. Genius says:

    terasa sebak la plak baca cerita ni… sesebak kehilangan MH370…

    0

    0
  6. Roses says:

    Apa yg Rita luahkan ni mmg itulah yg sebenarnya ada dlm hati wanita senasib beliau, terutama bila bab masa depan dan kewangan anak2….sbg wanita terlalu banyak cabaran terutama kalau ibu tunggal yg masih muda dan cantik pulak tu, dlm masa yg sama hati seorg ibu akn melebihi segala2nya biar berkorban nyawa…..respek dgn kata2 rita..by the way, sy pun telah dan sedang melaluinya….great feeling.

    0

    0
  7. Sweet Heart says:

    Berat mata memandang.. Berat lagi bahu memikul..
    Be strong kak Rita.. Allah Maha Penyayang.. Jika kak rita jaga anak2 dgn baik, prcayalah..
    Anak2 K.Rita akn mnjaga akk dgn baik smasa akk tua nanti..
    Yang penting berikan anak2 pndidikan agama scukupnya & kasih sayang yang tidak brbelah bagi buat mereka..
    Kepayahan akak skrg akan dibayar dgn kesenangan di kemudian hari..
    Percayalah dgn stp ujian yg Allah berikan, jika kita sabar & redha pasti trpalit kemanisan di akhirnya..

    0

    0
  8. Bulat says:

    Sirius sedey.. Betul…. hanya ibu dan orang yang dah berkahwin jee tau ape yang Rita rasa.. kesian dik mok x kenal daddy sendiri… ermmm sesibuk mane pun perhatian terhadap anak2 memang hari2 kene bagi.. sedeynye nasib Rita nie!! semoga tabah membesarkan anak2.. setuju dengan kenyataan Rita bahawa perempuan mmg boleh hidup tanpa lelaki.. tapi x banyak lelaki x leh hidup tanpa perempuan.. cth nye si Aidil.. bru jee bercerai dah boleh kahwen lain.. si romi.. belom cerai lagi tapi dah menjalinkan hubungan dengan perempuan lain… tahu x betapa trauma nye seoang perempuan tuu.. sekuat mane pon perempuan tu dia adalah makhluk yang lemah yang patut dilindungi dan dikasihi.. walau tiada rasa cinta lagi buat lah cara yang baik.. semoga Allah sahaja dapat membalasnya.. Allah maha mengetahui.. Ayat terakhir dalam surah At-Tin “Allah adalah hakim yang paling adil” siapalah kita hendak menghukum.. setiap kejadian pasti ada hikmah.. setiap perbuatan baik mahupun jahat pasti ada balasan.. harap Rita terus tabah bersama anak2 tersayang.. saya kagum kekuatan Rita.. sebab x semua wanita boleh lalui ini.. IsyaAllah ada kebahagian dihujungnya…Dunia hanya pinjaman..

    0

    0
    • cerry berry says:

      Nasihat aku kepada ibu bapa atau mertua…
      Terimalah pilihan anak2 anda dengan hati terbuka sesungguhnya jodoh itu Allah yg tentukan…
      Sanggupkah ibu bapa @ mertua melihat penceraian anak2 mereka dan melihat cucu2 yg masih kecil dan xmengenal siapa itu mak ayah atuk dan nenek sekiranya terjadi penceraian????
      Siapa yang nak bertanggungjawab di akhirat kelak merobohkan masjid yg dibina???
      Fikir2kan lah…wahai ibu bapa sekalian @ pendengki yg berada di sekeliling kita yg ingin melihat kita merana…

      0

      0
  9. O_o says:

    kesiann rr.. bahagia yg diimpikan dalam rumahtangga tidak kesampaian.. 1 day, mereka akan merasa apa yg rr rasa.. mgkn dalam keadaan yg berbeza.. janji Allah tu pasti..

    0

    0
    • Anonymous says:

      O_O, sy pon pompuan. tapi jangan la kite doakan yang tak baik plak untuk A & Z.
      Ape kate kite doakan supaya RR bjumpe ngan lelaki yang lebih baik n ikhlas untuk terima die n anak2, n doakan A & Z bahagia n panjang jodoh sampai akhir hayat.
      Kan lebih adil untuk dieorg semua.. Bab balasan tu, biar la antara dieorg n Allah s.w.t je, yeh..

      0

      0
      • O_o says:

        ehh.. adakah saya meletakkan A&Z tu sebagai mereka?? ade ke saye doakan yg tak baik tuk dorg?? mksd saya mereka tu sesiapa aje yg terlibat dlm mslh rumahtgga rr.. merasa apa yg rr rasa, supaya mereka tu 1 day sedar.. sedar dan berubah menjadi lebih baik & bermaafan.. tats all.. think +ve la beb…

        0

        0
  10. Usin lempoyang says:

    Pertama kali aku bergitu tersentuh dgn kenyataan Rita! Nmpknya Rita lbh terbuka berbanding sebelum ini… komen dan jawapan2 dr Rita jgk menampakkan kematangannya dlm berfikir! sebak pulak baca kenyataan Rita anak dia yg kecik tu x tau apa maksud ‘daddy’… Semoga Rita tabah!!!

    0

    0
  11. p3kj4 says:

    Sebak nya baca statement Rita. Pada mula nya rasa agak keterlaluan bila wartawan tanya soalan camni kat dia.. tapi in other way, kita dapat rasa luahan hati seorang wanita.. dia mengakui kesilapan nya.. dan orang yg terlibat dalam masalah dia dan aidil dulu patut rasa mengakui kesilapan mereka juga.. buang yg keruh ambil yg jerneh.. mudah2an aidil jadi lebih matang.. dan berbaik dengan rita demi anak2.. bukan baik utk rujuk semula.. tapi baik sebagai kawan untuk sama2 besarkan anak2 mereka.. lihat lah saja contoh2 yg ada.. che ta dan ex-husband.. kak engku dan ex-husband.. dan ramai lg.. mereka dan bekas pasangan mereka jadi kawan baik demi anak2..

    kak rita.. semoga akak dan anak2 sentiasa dibawah lindungan-Nya..

    0

    0
  12. Makcik Kantin says:

    Oklah Rita dah Aidil boleh berdamai…demi anak2, walaupun status mereka dah berbeza. Jangan ada yg cuba mewujudkan perbalahan diantara Rita dan Aidil… kesiankan pd anak2 mereka berdua. Yg lain jgn sibuk wujudkan api dendam atau kebenciaan antara Rita dan Aidil… biarlah mereka saling membantu besarkan zuriat mereka.

    0

    0
  13. yunalis zarai says:

    Oh lelaki
    Tak guna ku berikan semua
    Banggakah dirimu
    Kekasihmu sahabatku
    Rupanya selama ini
    Dia menaruh hati
    Kadang kala aku terfikir
    Kau berikannya janji yang sama
    Dan kau katakan padaku
    Sepuluh tahun yang lalu

    0

    0
  14. syikin says:

    betul jugak kata rita..kalo dia kawin baru pn, blum tntu bakal suami btol2 ikhlas sygkan anak2 dia atau just nak ambik hati je..mungkin mula2 mmg la ikhlas ‘ini la anak2 kami’ tp ble budak2 tu buat perangai yg laki tu x bkenan, mula la ckp ‘tgk la anak awak tu’. kawin semula bg lelaki sgt mudah tp tidak bg wanita..

    0

    0
  15. Yva says:

    Sis, apa yg u rasa…saya juga rasa sama…saya juga mngalami nasib yg sama spt u..skang Alhamdulillah…saya bhagia bsama anak2 wlau tiada suami…

    0

    0
  16. Hati Perempuan says:

    Sedihnya baca..rasa sebak sangat..sekurang-kurangnya dendam Rita dah reda..RR sekarang lebih tabah dan terbuka dan lebih pentingkan anak2..semoga Aidil dapat tunaikan janji dia untuk terus membesarkan anak-anak bersama dan harap ZZ memahami dan membenarkan AZ untuk bersama anak-anak nya..faham sangat perasaan anak-anak yang dah terlalu lama tak jumpa daddy mereka..Hope sangat AZ dapat tunaikan JANJINYA..

    0

    0
  17. inilah baru diri Rita yg aku harap says:

    Cerita ni ckup buat aku judge inilah ironlady dlm industri seni kita..melalui pelbagai onak duri akibat angkara pihak luar,hgga 2 anak kecil yg akhirnya kehilangan seorg ayah akibat kerakusan manusia2 sekeliling yg lupa adanya Tuhan yg bakal mengadili smua yg brlaku kelak!

    Buat rita,anda dah semakin matang dan tahniah utk semua keterbukaan ini.Insyaallah,Tuhan akan mempermudahkan laluan hidup anda selepas ni.kami juga wanita dan amat memahami hati sesama wanita yg telah dianiaya secukupnya oleh pihak2 yg lupa Allah itu ada.. u go girl!!!

    0

    0
  18. bapokk jgk yg dia pilih.. says:

    “Kenapa saya perlu menangis? Saya sudah puas menangis sebelum ini. Airmata saya pun sudah tidak ada lagi. ”

    ** yer Rita.U r rite..watpe nk nangis.Aidil yg spatutnya nangis sbb mlm pertama baru tahu yg zarema tu bapokkk.wakakakaa..

    0

    0
  19. Roses says:

    Perempuan ni mmg tuhan jadikan hati dia lembut dan pemaaf, itu sbb dia boleh jadi ibu dan isteri..baguslah kalau dah boleh terima bekas suami utk kebaikan anak2 tp tak elok kita nak salahkan isteri baru ex dia pulak, lagi2 nak menuduh sesiapa sbg perampas atau apa sdgkan dalam Islam sendiri membenarkan seorang lelaki memiliki lebih dari seorang wanita sekiranya mampu, lebih baik kita jgn terlalu pentingkan diri sendiri (i’m a woman too) ….lets bygone be bygone, manalah tahu kan dgn cara ini sahaja masing2 akan belajar dari kesilapan masa lampau tak kiralah dipihak siapa pun kan…think positive semer okes.

    0

    0
  20. reeza says:

    Betul Rita, x perlu nk menangis, perancangan ALLAH lebih baik dr kita…
    Doakan semoga Rita bertemu dgn jodoh yg lebih baik dan boleh membimbing keluarga, bertanggungjawab…Insyaallah

    0

    0
  21. Zara says:

    story baru upload?so sloww *yawnn

    0

    0
  22. anon says:

    Dah nasib perempuan begitu, always dgn anak2 walau ape sekalipun terjadi. Lelaki ni cume pandai buat anak je, jarang yg bertanggungjawab. Dia cume sayang anak2 kalau dia sayang pada isteri dia. Tapi kalau dah tak sayang isteri, anak2 pun terabailah. Aidil ni samalah dgn si AC tu. Bila dah ade isteri lain, anak2 pun tah kemana… . Takpe Rita, kdg2 tuhan amik yg tak elok (Aidil) and akan replace dgn yg lebih elok. …

    0

    0
  23. Anonymous says:

    Buat apa nak menghabiskan air mata pada orang yang tak sayang dan tak hargai Rita sebagai isteri dan ibu kepada anak2. Tak berbaloi pun. Perangai Aidil ni sama macam AC mizal . Tergila2kan pompuan lain, anak terabai. Nafkah tak nak bagi. Bila anak dah besar baru sebuk nak cari.

    0

    0
  24. minah jambu merah biru says:

    betol tu kenape rita perlu menangis ? ape sebab yg rita perlu menangis ? tkde sebab rita nk nangissss….. rita hepening pe sekarang ngan anak2 dia….tk payah lah rita nk ingat2kn xlaki lagi…tk perlu itu semua…yg penting sekarang jaga anak2 jaga penampilan n keja itu sudah cukoppppp ..tapi xlaki bulan2 nk kena kasi nafkah untok dua anak jantan dia…..lov u ritaaaaaaa..

    0

    0
  25. lalalala says:

    Rita sangat cantik dan natural,,,,moga akan btemu dgn insan yang lebih baik dan akan membahagiakan kalian,,,insya Allah,,,

    0

    0
  26. ibu tunggal says:

    B strong rr..
    Pcyala x sume lelaki x trime ank kite mcm ank sndiri..
    Sy pown ibu tunggal..
    Alhamdulillah dpt pggnti yg trime sy n ank seikhlas aty..
    Inshaa Allah x bhgia dgn pkhwnn ptame akn bhgia dgn pkhwinan k2..
    Sbr n bka pintu aty utk org len jgk..
    Jgn pts asa k..diri kite jga plu bhagia..

    0

    0
  27. lola says:

    semoga bahgia itu milikmu rr..sy sebagai peminatmu,ttp mendoakn agar sinar bahgia sentiasa milikmu bsama anak2..

    0

    0
  28. Zira says:

    Sedih bila baca statement Rita. Semoga Rita jumpa lelaki yg lebih baik dari Aidil. Amiin….

    0

    0
  29. ditto says:

    Syabas Rita.. ketenangan yang paling baik apabila kita mampu memaafkan semua makhluk yang menyakiti kita..
    Keterbukaan Rita menerima keadaan sekarang dengan rasional akan memberi kelebihan pada Rita..
    Aura positif akan datang dengan lebih mangkin bila Rita sendiri percaya dengan segala suratan-Nya.
    Di berikan sedih dan susah, perit dan jerih.. setelah itu bahagia muncul dan bahagia ini sudah lebih bermakna kerana Rita akan lebih pandai menghargai setelah ia muncul semula… BE STRONG SIS!!! InsyaAllah..jgn lupa padaNya yang SATU..

    0

    0
  30. gadis jolobu says:

    lepas baca entry ni aku terus usha insta si aidil. lepastu ada video anak-anak dia dengan dia, lepas aku tengok video tu terus aku sebak..

    0

    0
  31. Anonymous says:

    saya harap rita lebih tenang dan kuat untuk menghadapi hari mendatang,
    dan saya harap sangat bapa budak budak ini bantu rita dalam membesarkan anak anak sebaik mungkin walaupun sudah tak bergelar suami isteri.
    bukan setakat nafkah, tapi masa dan usaha juga.
    supaya anak anak tak rasa kekurangan.
    be strong rita.
    semoga sukses dunia akhirat.

    0

    0
  32. Za says:

    Ya betul tuu… Cik Rita nak nangis buat aper….
    Kebahgiaan anak2 yg penting…
    Anak2 happy… Ibu pun happy …
    Tak gitu….

    Salute to you Miss Rita Rudaini !!!

    0

    0
  33. single is FUN says:

    Betul. Kenapa nak susah hati menangis pasal jantan TAK GUNA tu!! Buang masa jer. Bergembira lah – kenal org lain, byak lagi decent man out there ( tapi mamat melayu decent cam cari kpal terbang hilang di laut ye). Byak lagi bende yg baik dan membawa kebahagiaan dlm dunia ni. The universe does not revolve around this buaya darat badut. Lagi best single bole berdating byak2. MORE variety while he is stuck with only one……MUAHAHAHA

    0

    0
  34. Net says:

    Agree sgt dgn semua jawapan Rita tu sbb itu la juga jwpn sya bilamana soalan yg sama diajukan… our story has no difference… sya juga sgt bersyukur sbb dlm pada hilang seorg lelaki, Allah gantikan dgn 2 lelaki yg sgt membahagiakan kehidupan sya. Harapan kami yg senasib ni hanya satu, utk mendidik ank2 menjadi insan yg cemerlang dunia dan akhirat…amin

    0

    0
  35. ashman says:

    comey..cantik ..ntah apa lagi aku nk puji anak ko rita…
    sure anak ko ikut rupa ko..
    tkdak macam muka bapak dia pun..
    muka bapak diorang dh mcm banglaa dh,,,

    0

    0
  36. Jiran k0 says:

    Respect dengan Rita Rudaini . Seorang wanita yang sangat tabah dalam menghadapi dugaan hidup . Semoga jumpa cinta hati baru hehehehe

    0

    0
  37. Moms Avenue says:

    Bersabar rita.. ada hikmah disebalik semuanya.. kirim salam kat rayyan dan arjuna.. ensom dorang ni.. =)

    0

    0
  38. Linda mustafa says:

    ASTAGHAFIRULLAAHHHH. …Di pagi suci jumaat ni aku heran la bila Abgnara kata DIA pulak SEBAK ..kenangkan nasib RITA..

    Adakah abg nara mempunyai Agenda utk tambah lagi ????? Hehege

    Gatal jgk abg nara ni eh ..!!!
    Siapa setuju sila like komen aku

    0

    0
  39. arnablover says:

    sedih baca, be strong rr.. dan aku tak paham si ND tu boleh bekap bini baru aidil dan sindir2 dgn caption dia kat insta pdhal ko pun penah lalui masa preggie kan anak ko , fake ND n poyo dimorian crew dorang tu…

    0

    0
  40. Dani says:

    Alhamdulillah!

    0

    0
  41. zilla says:

    sbg seorg ibu, tersentuh hati ms baca tang rita sebut arjuna baru memahami maksud daddy adalah ayah n dia bru tahu yg dia ada ayah..hrp rita terus tabah n cekal dlm kehidupan membesarkn anak2..all the best..

    0

    0
  42. mahsuri says:

    saya kagum dengan Rita ni.. alhamdulillah… kita yg kat luar ni, trutama yg sedang mgalami prkara sama, belajarlah dari kisah Rita.

    yg pnting, Rita didik anak2 yg kiut sesangat tu dgn ilmu akhirat yg mcukupi… smoga mereka jd anak2 yg soleh.. dan Rita sendiri, jd ibu solehah…

    amiiin.

    0

    0
  43. Rosnaida says:

    Bagus Rita. Teruskan hidup demi anak2. Akak pun penah rasa jaga anak kecil, mengandung anak kedua dan tiada suami di sisi. Tau sangat camne rasenye. Yess, perasaan anak2 adalah paling penting. Bahagia sangat rasanya bila anak2 bergurau senda dengan ayahnye. Kebahagiaan seorang ibu ialah bila melihat anak2nye gembira dan bahagia. Betul tak?????

    0

    0
  44. Anonymous says:

    emmm sedey..tp mmg blh nmpak Rita ni kuat..apalg slps dcerai, xdanya dia nk meroyan bagai..steady lah..dri dlu smpai skrg aku tak habis pkir mcm mna sesama ppuan blh smpai hati rosakkn keluarga ppn lain? aku prcaya jodoh, tp brhubungan dgn lelaki yg msih bergelar suami orang atas sbb rumah tangga si lelaki brgoyang sedikit, mmg tak patut…klu tgk skrg ni mudah sgt brcerai berai, mslh sikit cari ppuan lain, yg ppn “perampas” plak mcm takda perasaan kasihan sesama kaum ke..yg plg sedih bila ada pihak perampas sewenang2 akn ckap pihak isteri tak pndai jaga laki, padan la kena tinggal..mmg tak patut…coba tnya si perampas yg da brjaya merampas suami org tu cth mcm memey, fasha, waheeda, zarema, adakah mereka akn merestui klu suami dorang tu nk kawen lain plak? rela bermadu? mmg tak la..jdi apa beza mereka dgn bekas isteri lelaki2 trsebut? mna keredhaan mereka klu org kacau plak laki dorang?

    0

    0
    • milah says:

      bila masa pulak zerema ni merampas aidil? rasanya krisis dia dgn rita dah lama bertahun2. dia dgn zerema baru setahun lebih je. agak2 lah jgn sampai menjadi fitnah.

      0

      0
  45. terubuk masin says:

    tahniah RR..jdi ler sorang pmpn n wanita yg kuat dan berani…buktikan pada dunia wanita boleh hidup tanpa lelaki mcm aidil tu…thumb up!!!!!!

    0

    0
  46. Gadis says:

    tak faham kenape mesti ade unlike tuk semua komen pada hal komen membina semangat n btw be strong kak rita . ALLAH love u more . one day akn dpt pengganti yg lg baek dr aidil .

    0

    0
  47. Melati says:

    Memang lah tak nangis sebab bekas laki dia cuma kawin dgn pompuan muka pecah umah , cuba kalau laki dia kawin kawin dgn Hanez Suraya ker Erra Fazira ker J LO ker mahu dia tak meroyan…Rita setakat kalau ko nak kaya Rita saya Rasa byk lagi jutawan2 kat Malaysia ni yg nak kan ko….Zaremaa tu setakat anak Jutawan yg dah Pencen maksudnya (pengaruh dah abis..) watper jap lagi harta dah abis Aidil lari ler tu..

    0

    0
  48. treeet says:

    hari ni bila tgk rita menderita, kita yang ada suami plak ntah esok aau bila tuhan nak bagi ujian tak tahu, moga perkahwinan aidil ada hikmah atau menjadi sinar bahagia buat semua…..kerana perkahwinan itu suatu yang baik. kena ikut arus sajao.

    0

    0
  49. Melati says:

    Buat aper dia nak nangis bukan nya bekas laki dia kawin gan Hanez Suraya ker Erra Fazira ker ,Nora Danish ker ..ni bekas laki dia kawin gan Getah pemadam.(Zareema lah tu)..hehehe..

    0

    0
  50. zura says:

    sedeyyy..

    0

    0
  51. mamatweetwin says:

    betul hanya wanita yang pernah melalui pengalaman tersebut dapat merasai sakit pengalaman di tinggalkan.. tabah ya rita..Allah sentiasa bersama hambanya yang tabah..

    0

    0
  52. Kicap ABC says:

    simpati pada nasib rita. tapi kenyataan rita kali ni nampak lebih tenang dan redha..mudah-mudahan akan dipertemukan dengan jodoh yang lebih baik. Amin..

    0

    0
  53. sue says:

    Korang semua janganlah piker negative je ok. Tak pernah terfikir ke mungkin Z berusaha merapatkan A dengan anak2 nya semula? 2 minggu sebelum kahwin tu baru jumpa anak2. Saya piker positif je, kalau betul lah Z menymbang ke arah itu, korang dah berdosa kutuk dia. Silap A memang ada sebab menjalinkan hubungan dengan Z semasa masih menjadi suami RR. Jodoh ketentuan ilahi. Dah tuhan kata jodoh mereka setakat itu sahaja RR pun redha. Jangan kita mula mengapi-apikan hidup orang lain. RR dan A dah berbaik. hubungan dengan anak2 pun baik. Doakan A dengan Z bahagia dan belajar dari kesilapan. Semoga mereka lebih memahami dan menghargai maksud ‘keluarga bahagia’ selepas ini.

    0

    0
    • benci Zarima & adil & family says:

      Buat ape nak doa zarima & aidil bahagia? zarima buat hubunga masa aidil masih suami rita, dia menangguk di air keruh.. & kifarah akan kena pada dia.. pada keluarga aidil mane diorang kenapa senyap dulu boleh buat sidang akhbar bagai.. dapat anak orang kaya terus terkunci mulut. rita bukan bukak aib aidil tapi kalau dia tak cerita perangai aidil ade sesapa tahu yang aidil dah 9 bln tak jumpa anak dia? tahu ke aidil tak bagi nafkah pada anak2.. pada sapa dia nak mengadu? mahkamah syariah sekarang pulak banyak berpihak lelaki. kalau tita tak bagitahu media aidil akan peduli ke?

      0

      0
  54. peace says:

    Dear rita tersayang…
    Tutuplah aib ex hubby … InsyaAllah aib rita akan di tutupi dunia dan akhirat
    Anak anak rita ber’Bin’kan daddy dia jika terbuka aib daddy dorang malunyer terasa bila mrk dewasa. Pincang emosi, jiwa, hati dan mental mrk.
    Tidak perlu ‘ terlalu’ meluahkan kpd manusia wlpn kita rasa kita benar … Allah lebih mengetahui agar rita cepat dan boleh move on
    Lihat org lbh susah spya kita kuat dan bersyukur atas rahmat yg di berikan terutama anak anak dr bekas suami.
    Berterimakasih lah kpd ex suami krn drnyer terdapat zuriat yg comel2 dan kesakitan dan penderitaan yg diberikan merupakan kifarah, pahala, lesson to learn in duniyah to akhirah.
    Diam tidak semestinyer kita salah @ kalah … Sesungguhnyer Allah lbh mengetahui dan berpihak kpd yg benar… itu janji Allah…
    Maafkan si ex hubby yg kurang akalnye dan pincang akhlaknya ..
    Agar kita lihat dlm diri betapa jauhnyer kita dngn tuhan… spy kita lihat dose kita berbanding dose org lain… dan menjadi org yg bertaubat…
    Hidup tak pasti slamanyer tapi kematian itu pasti datang menjenguk kita hari hari.. bilabila mase boleh jemput kita.
    Takut terlalu bnyak berkata kata bnyak kesilapan yg di buat….
    Ikhlas dr lubuk hati redha atas ketentuan….
    Buat lah Perkara yg Betul dngn Cara yg Betul.. dlm menegakkan Kebenaran
    Bukan Perkara Yg Betul tp Cara kurang tepat @ Salah dlm menegakkan Kebenaran.
    Hidup utk di Uji spy meninggikan darjat…
    Doa utk rita agar rita jngn berhenti mencari kebahagiaan wlpn di uji berulang kali…
    Peacee…. rita sentiasalah bersama Allah agar Allah sentiasa bersama Rita dan anak anak…
    Juz Dont gv up no matter what happnd in life.. May Allah b Wiv u …

    0

    0
  55. Rim kereta says:

    Sebak pla baca..Dia redha sbb dia per prasangkah baik pd Allah..Salute wt my both hands!

    0

    0
  56. Anonymous says:

    sebab tu bila rasulullah ditanya oleh seorang anak siapa yang patut dihormati dan dilebihkan, tiga kali rasulullah menyebut kepada ibu barulah kepada bapa. kerana kebiasaannya seorang ibu lebih memikirkan kebahagiaan anak berbanding kebahagiaan diri sendiri. yg ayah biasanya pikir tentang anak bila anak tu dah besar dan boleh jaga diri sendiri.buat bapa2 kat luar sana. walaupun dah x de apa2 dengan bekas isteri, tapi tetap ada ikatan darah dengan anak2 sampai ke mati jd jgn abaikan anak2 x kira dari segi kasih sayang atau nafkah. jgn nanti anak2 anggap si bapa sebagai orang asing. buat rita semoga tabah dan saya doakan kebahagian untuk awak. dan buat aidil, tahniah atas perkahwinan baru. semoga hubungan aidil dengan anak2 kembali terjalin.

    0

    0
    • nana says:

      btol.. terigt cermah ustaz Don.. mse kecik ank2 nk kan perhatian bapa.. tpi sesetgh akn abaikn.. tpi bile ank2 da dewasa bapa pula yg nk perhatian ank2… mse tu da terlmbt utk dptkn perhatian ank2… betindak sblm terlmbt…

      0

      0
  57. mummylicious says:

    Alhamdulillah rita redha dgn ketentuan Allah. Saya harap rita akan terus kuat, tabah menghadapi hari mendatang. Semoga aidil terus bertanggung jawab terhadap anak2, semoga Allah akan mempermudahkan urusan rita dalam membesarkan anak2 insyaAllah. Jodoh adalah rahsia Allah… sememangnya hati wanita akan lebih memikirkan anak2 dari mencari cinta baru. Tapi harapnya akan hadir lelaki yg boleh menyayangi anak2 rita seperti anak2nya sendiri suatu hari nanti

    0

    0
  58. peace says:

    Salah tu dikkkk syikin….
    Ramai gak bapak bapak kat luar sana pun… suka salah kan istri dorang klu anak buat perangai sikit…. ‘ Ayat klise… tau jaga anak ler & bla bla …. ect….. ‘
    Termasuk ler mulut mak mak klu anak degil sikt jer…. ni ler ‘ perangai bapak hang’… itu anak anak darah daging sndri….
    Tak yah buruk sangka babe… klu niat tak baik dapat nyer tak baik…..
    Mcm mana tuhan nak bg yg baik
    Asyik buruk sangka dngn tuhan…..
    Klu jd betul pun … dngn baik sangka …
    Tuhan bg jalan penyelesaian… tak gitu….
    Pakai akal n iman bila nak bg nasihat
    Bkn pakai mulut sesedap rase ….
    Pakai jari tp no brainy…..
    Bnyak juga kes bapak tiri yg baik baik
    Doa jer yg terbaik n jangan cepat melatahhhhh…..

    0

    0
  59. zz says:

    Ada, memang ada. Waktu paling lemah bila malam menjelang, anak-anak sudah tidur, suasana sunyi sepi. Waktu itu saya selalu akan menangis. Saya jadi tak kuat apabila tengok anak tidur, saya sendiri. Rasa bersalah kepada anak-anak datang tiba-tiba. Selalu terfikir, kenapa orang buat kami sampai jadi macam ni? Pernah juga terfikir, kenapa dulu kami tak boleh korbankan perasaan sendiri, tolak ego, berkorban perasaan untuk anak-anak sendiri? Kenapa juga orang di sekeliling hidup kami lebih pentingkan untuk menjaga perasaan mereka sendiri daripada pentingkan kehidupan kami anak-beranak? Sekarang adalah masa untuk kami tebus dosa pada anak-anak.Kesilapan saya, saya akui, kesilapan orang lain saya tak nak ambil tahu lagi.

    Sedihnya.. kalau aku kat tempat dia… aku pn ada 2 anak laki..

    0

    0
  60. yati says:

    Ya Allah sebaknya baca ni….. semoga Allah permudahkan perjalanan hidup mu Rita.

    0

    0
  61. mak dara says:

    kalo kira redha inshaAllah Allah gantikan dgn yg lebih baik

    0

    0
  62. Leeza says:

    Menitis airmata membcnya…sya pun seorang ibu tunggal…hya ank2 penguat segalanya..kt perlu tabah..kupinjam semangatmu RR…

    0

    0
  63. zetzety says:

    tabah hati seorang wanita..bersimpati dengan nasib RR..Allah SWT sedang mengujimu untuk memberikan sesuatu yang lebih baik..

    0

    0
  64. mimi says:

    Betul lah tu,
    Untuk apa dia menangis?
    Dia dah move on kot.

    Perlu ke wartawan ke sesiapa ke pergi tanya perasaan orang tu bila janda/duda dia kahwin? Come on lah

    0

    0
  65. Aku says:

    Tersentuh hati aku baca kata-kata Rita ni.

    0

    0
  66. I respek U says:

    Tahniah lah akak RR sebab ketabahan akak tu memang sukar dan tak semua org boleh menerimanya…

    Tahniah jugak sebab akak dikurniakan 2 anak lelaki yang sangat-sangat comel dan hansome….doa saya semoga mereka bersama akak sampai hujung hayat….

    Jaga diri dan all the best untuk kerjaya akak, masa depan akak dan anak-anak yang sangat hansome.

    0

    0
  67. liza izara says:

    takpa, esok lusa kat akhirat Allah tanya mana pergi tanggungjawab utk anak-anak??? semoga kak rita akan sentiasa kuat . wanita boleh hidup tanpa suami, tp tidak tanpa anak-anak.

    0

    0
  68. mak c kina says:

    sebenanrnye rita xperlu keje…klu aidil xbg nafkah utk ank2,bapak aidil yg kne bg nafkah…xde bapak, adk beradik lelaki aidil…ko igt senang2 je ke nk jd lelaki!…

    0

    0
  69. “Why did I need to cry?” – Rita Rudaini

    0

    0
  70. IAMYOURS says:

    Be strong & Never Give Up…Move On & forget the past…
    You’re still stunning…I believe you deserve someone better than Aidil…
    Good guy always searching for strong lady like you…( I pun nak )
    All the best …….

    0

    0
  71. anje says:

    aidil bayar jek la 5k.. taknak nak diskaun bagai..

    0

    0
  72. kaki says:

    hanya mereka yg mengalami dan Allah sahaja yg tahu hakikatnya.. bijak kau Rita.. tahniah! kau menang didunia!

    0

    0
  73. Team RR says:

    Ade jugak yg dislike komen2 positive / motivate utk RR yea , sah2 semua tu Barua Aidil , Aidil Family and Zareema fan !!! tiada kemanusian lansung !!

    0

    0
    • menyedihkan la kau ni says:

      tak semua org minat artist mcm kau..asal artist ko kena kutuk je, musti dah ada tuding jari mana2..tak elok mcm tu..tak semua org berfikiran mcm kau..aku tak minat sorg artist pun..tapi aku baca mcm2 perkara, be it in newspaper, magazine, online, etc..jadi aku tahu kes rita dan aidil..masuk front page plak lagi kan…pada aku, kedua2 pihak silap..tapi kesilapan rita nampak sgt jelas kerana dia yg pertama bawak issue rumah tangganya ke paper..kalau rita kata aidil jahat, rita pun sama je jahat..takde beza..tak payah la nak agung2 kan manusia mcm rita atau aidil..mereka ni lebih banyak berbuat maksiat dalam hidup mereka sehari2..ada baiknya kau minat pada ustaz2 ke, ustazah ke, pendakwah mana2 ke..itu lebih baik..mendatangkan ilmu..artist ni semua akan tarik korang bersama2 mereka ke lembah sia2, penuh dosa, penuh maksiat..

      0

      0
      • Anti ustazah cap ayam says:

        AKu bkn minattt sgt artis2 mcm yg ko buruk sangka , tapi aku tahu kes RR via online dan aku simpati , Ko mcm bagus sgt erk ?? ke ko perasan bagus ?? , org2 yg kasi komen2 kate2 motivate semua kena dislike betol ke tu ? , pastu ko nak jadi ustazah cap ayam lak kt sini !!! mmg barua ko ni !! sbb tu ko melenting !!!

        0

        0
        • mak c kina says:

          btl3…sokong dia bkn sbb dia ertis tp bg semangat utk dia…xgune meratap hiba bagai..life must go on…

          0

          0
      • Anonymous says:

        kadang-kadang kita ni dalam menasihat pun perlu fikir panjang. kadang-kadang kita pun tersasar. Nak menasihat tu boleh, tapi tak perlu nak memburuk-burukkan orang. Itu pun akan dikira diakhirat kelak. kan lebih baik kita doakan semoga dia kembali kepangkal jalan. Doa kan senjata orang mukmin…

        0

        0
  74. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (107) […]

    0

    0
  75. Nina says:

    Alahai RR, phm sgt perasaan kau. lelaki mcm aidil ni sama je spesis mcm suami aku, tinggalkn anak2 bini sbb nk kan aku dulu, skrg lps 7thn anak2 dh besar pun, dh pandai dtg umah sndr, msg mntk amik bagai. Now anak2 tiri aku dh mcm anak2 sndr. Cerita kau ni ramai org dh mengalaminya, life goes on, selalu ingat Allah ye, inshaAllah hati kita tenang :)

    0

    0
  76. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (110) […]

    0

    0
  77. Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging
    for? you make blogging look easy. The overall look of
    your site is great, as well as the content!

    0

    0
  78. mia says:

    sememangnya saya respect habis dgn RR ni..tabah dan saya faham betapa payahnya wanita membesarkan anak-anak sendirian tanpa bantuan suami. nampak sangatlah bekas suaminya selama ni bersalah pada RR dan apa yang RR luahkan selama ni adalah betul. apabila wanita itu sudah tertekan dan sendirian menghadapi dugaan hidup, semua mereka boleh jadi seperti RR dan sedihnya orang luar tak faham dengan penderitaan RR dan tidak kurang yang mengutuk RR ketika krisisnya dengan bekas suami berlaku. moga tabah RR menghadapi segala dugaan dan cabaran hidup. saya peminat RR dan doakan agar RR mendapat keberkatan dan keredhaanNya….Amin

    0

    0
  79. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (113) […]

    0

    0
  80. ain says:

    memg anak2 xkenal ayah dia bila ayah xdatang jenguk lagi.aku ni ibu tunggal jgk.anak 2 perempuan.aku bercerai lps bersalin.anak pertama aku dah 4tahun,kedua 10bulan.yg kedua memg xkenal abah dia.yg kakak selalu tanya mana abah pergi.tu la budak2.kakak tu selalu demam sebab ingat abah tapi abah xdatang tgk pun.memg sedih anak xkenal ayah.mcm anak rita yg kecik tu.samala ngn anak aku.ex laki aku xdatang tgk pun.nasibla dia masih bg nafkah anak rm300 seorg sebulan.wpun sikit n cukup tuk beli susu n pampers anak jer tapi aku bersyukur la dia bg sbb aku pun gaji sikit jer.budak2 ni bila besar memg akan pelik knp ayah dia tinggal mak dia.macam rita ni aidil tinggal pastu terus kawin ngn zarema.aku plk laki aku ceraikan aku sbb tergila2kan ppuan indon.tapi xkawin pun n duk sorg.xtau kenapa dia xnk tgk anak.hanya cakap jer rindu anak tp xdatang tgk.aku xtau la mcm mana perasaan lelaki ni.semua mcm tu ke atau sesetengah jer.xsama ngn ppuan kalau anak xaa sehari pun xboleh dah tahan rindu anak.tapi lelaki boleh tahan berbulan2 xjumpa….harap2 laki aku tu dapat la apa yg dia nak sgt tu.
    tu rita saba je la.walaupun aidil tu bg nafkah 2ribu jer xcukup tapi xapala janji dia bg.kita ni ppuan macam tu la kn.time sayang kita ditatangnya mcm minyak yg penuh.time dah xsayang cari ppuan lain,kita ditinggalkan.sabar je…..harap anak2 dapat jadi anak yg soleh n solehah ye kak rita.aminnnn

    0

    0
  81. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (115) […]

    0

    0
  82. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (118) […]

    0

    0
  83. adilker says:

    Nape asyik perempuan kna beralah.klu lelaki salah kna tegur.ketua keluarga mesti bertanggungjawab jgn hanya berpeluh berjabat tgn n melafazkan akad nikah lepas tu lena.bukan salah perempuan klu lafaz nikah n cerai hanya lelaki yg layak.ni kahwin nak suma perempuan tanggung.apa tugas sebenarnya lelaki..?klu cakap perempuan yg gatal kahwin sy xsetuju kerana perempuan mencari pelindung selain bapanya.teruskan mendapatkan hak sebagai isteri n anak2nya.suma yg mendengar n pihak yg sepatutnya mengambil tindakan lena.tapi lelaki yg ngadu cepat plak amek aduan.

    0

    0
  84. […] Kenapa Saya Perlu Menangis? – Rita Rudaini (120) […]

    0

    0
  85. anita jones says:

    Halo,
    Ini adalah untuk memberi masyarakat umum bahwa Nyonya Anita Jones, pemberi pinjaman pinjaman pribadi dilengkapi membuka peluang keuangan untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan. Kami memberikan pinjaman dengan suku bunga 2% kepada individu, perusahaan dan perusahaan di bawah syarat dan kondisi yang jelas dan dapat dimengerti. hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (anitajones99@hotmail.com)

    0

    0