Written by AbangNara | December 9th, 2011

Fuh ~~ Makin hangat nampaknya kisah pembayaran royalti kepada penulis novel Ombak Rindu, Fauziah Ashari. Sebelum ini Fauziah menyatakan yang bayaran yang diterima olehnya hanya sekadar cukup untuk tambang dari Johor Bahru ke KL, namun perkara tersebut telah disangkal oleh penerbit novel tersebut, Alaf 21.

novel ombak rindu

Berikut adalah penjelasan daripada penerbit novel Ombak Rindu, Alaf 21:-

Kami hanya menerima RM4,000 daripada Tarantella Pictures dan 40 peratus daripadanya yang berjumlah RM1,600 telah kami berikan kepada Fauziah Ashari.Kami sudah mencetak kembali lebih 40 ribu naskah novel “Ombak Rindu” dan setengah daripadanya sudah habis dijual. Jika cetakan yang ke-24 ini habis terjual di pasaran, Fauziah akan menerima lagi RM50,000 royalti dari Alaf 21 selepas ini.

Dan sebenarnya ini adalah strategi daripada pihak penerbit untuk melariskan kembali penjualan novel tersebut.

Pihak kami telah menjelaskan kepada penulis-penulis kami untuk membaca dan memahami sepenuhnya kandungan kontrak sebelum tandatangan. Malah, di dalam kontrak, terdapat klausa yang menyatakan pihak penerbit boleh melakukan apa sahaja kepada hasil karya penulis sama ada diadaptasi kepada pelbagai bentuk tanpa perlu merujuk kepada penulis. Projek filem adaptasi ini merupakan satu langkah promosi untuk melariskan kembali jualan buku yang kini sudah kembali dicetak sebanyak 40 ribu naskah

Untuk makluman, novel Ombak Rindu sudah pun dicetak sebanyak 23 kali dan Fauziah Ashari sudah pun mendapat royalti yang berjumlah RM219,000 sejak tahun 2002. Dan nampaknya strategi penerbitan filem untuk melariskan kembali penjualan novel Ombak Rindu sememangnya berjaya apabila cetakan ke 24 sudah pun terjual 20 ribu daripada 40 ribu yang dicetak.

Nampak gayanya Fauziah Ashari sebenarnya kaya raya dengan penerimaan royalti yang begitu lumayan. Adakah kontroversi sengaja ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu untuk melariskan lagi jualan novel ini? Kalau benar sengaja diadakan, sememangnya anda berjaya. Tahniah ~~

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

82 responses to Kami Hanya Terima RM4,000 Dan Fauziah Ashari Bakal Terima Royalti Lumayan – Alaf 21, Penerbit Novel Ombak Rindu

  1. lisa says:

    tu royalti untuk jualan buku yg lumayan tu… tak kan dia dapat seribu lebih je untuk filem plak…?

    0

    0
    • AnakIkanEnsem says:

      ni semua adalah AGENDA ILLUMINATI. Berhati2 kalian semua.. dakyah FREEMASON yg semakin berleluasa salah satu nya melalui citer Ombaq Rinduew ni.

      0

      0
    • nak jadi penulis gk la klu cmni. royalty seumur hidup. huhu

      0

      0
      • madam propa says:

        tambang g kl dr jb baru rm35 naik bas..klu pakai air asia, baru 100 tak abis…skrg promo tiket sposen…ceh!!

        nampok beno nipunyer

        0

        0
    • rocky says:

      dh tandatangan kontrak..itu tanda dah setuju..kenapa ada isu lagi..

      0

      0
    • surihani says:

      cuba baca statement tu betul2, rm1,600 diberi oleh penerbit buku hasil jual hak adaptasi novel tu. penerbit novel pun dapat rm2,400 je. hasil jualan tiket filem tu, kalau penerbit filem tak kecik hati selepas statement meroyan tu keluar, dapat la. tapi tunggu la dah abis tayangan wajib, tayangan sunat ke, baru boleh declare.

      0

      0
      • Akak Nak Juga says:

        Sepatutnye hal2 bayaran lebih ni membabitkan penerbit buku dengan penulis je sbb dioarang yg ada perjanjian. Penerbit filem cuma ada perjanjian dengan penerbit buku saja. Kalau penerbit filem tu nk bg lebih ” DUIT BONUS” itu hak depa laa nk bg ke x nak. Bila penulis tu duk memekak pasal duit yg dia dpt spatutnya dia dh tau dia cuma tunggu duit royalti buku je bukan duit royalti filem kalau dia nk sama kaya pi la jadi penerbit eksekutif filem tu br leh makan sama rata.

        0

        0
  2. baby says:

    xkisahlah asalkan novel ombak rindu ni mmg best pun!

    0

    0
  3. haniff says:

    Isu ni sengaja di besar2kan oleh media , dekat hmetro 2hr laps dia dah bagi kenyaaan.. Benda belum habis tayang lagi dah kecoh2.

    0

    0
    • zah says:

      strategi untuk melariskan filem agaknya. tapi kesian jugak pada penulis, idea daripada dia tapi pembuat filem yang untung banyak.

      0

      0
  4. jejarilembut says:

    Lumayan. ikut je kata2 dlm novel tu

    “Redha itu ikhlas , pasrah itu menyerah” ..pe kate Redha je

    0

    0
  5. feeqa says:

    yg aku tau le…penulis ni dpt sekurang-kurangnya seringgit dari 1 buku…kalau dia kata cetakan ke 24 tu lebih kurang 40,000 unit..dah dapat lebih kurang RM50,000..maksudnya lebih dari RM1.00 kan??? aku kadang-kadang geram dengan penulis ni…masa tu kau tau menulis je…sebab nak jual kau sign buta-buta..pastu bile ade hal mcm ni nak claim plak macam2….dah tentu2 dia ckp “terdapat klausa yang menyatakan pihak penerbit boleh melakukan apa sahaja kepada hasil karya penulis sama ada diadaptasi kepada pelbagai bentuk tanpa perlu merujuk kepada penulis” maksudbya, tak bgtahu pun takde hal punya..lagi mau tanya duit ke????? sepupu aku penulis buku..haritu siap masuk TV lagi kau…skrg ni tak silap aku dia punya novel pun tgh buat skrip..dia ckp kalau filem meletop pun, nnt dapat saguhati/bonus..bergantung kepada penerbit nak bg berapa…

    0

    0
    • zam za says:

      Perjanjian tu ko ada baca tak? Kalau tak meh sini, peguam yang sedang meneliti perjanjian hak eksklusif penulis dan penerbit bermaksud, penulis memberi hak kepada penerbit iaitu Alaf 21 sahaja yang menerbitkan dalam apa jua bentuk sekalipun. Tarantella tu alaf21 punya ke?

      0

      0
  6. ariff says:

    JK Rowling dapat royalti daripada keuntungan filem Harry Potter (untuk setiap judul filem yang diterbitkan) dan juga royalti daripada hasil jualan barangan Harry Potter.

    Royalti buku tu memang wajib dapatlah, bukan lagi persoalan. Lagi banyak buku terjual, lagi banyak royalti dapat.

    Masalah kat sini samada pihak producer filem Ombak Rindu ada ke tak bagi royalti daripada keuntungan filem tersebut, atau memang kat Malaysia ni penulis original karya tak ada hak terhadap royalti keuntungan filem.

    Kalau macam tu memang kesian la..

    0

    0
    • feeqa says:

      aku kesian gak…tapi aku lagi kesian dengan org yg sign contract tapi tak membaca terlebih dahulu….industri kita ni mmg tak besar jgn bandingkan dengan hollywood…long way to go….

      mmg jarang org nak tulis contract win-win situation..kat malaysia ni biasanya mmg contract berat sebelah..jika tak puas hati dengan contract..jangan sign..tp kadang manusia terlepas pandang…kalau di US, karya masih hak penulis, tapi penerbit buku mempunyai hak untuk menerbitkan buku dalam bentuk cetak sahaja…tu la aku kate..kat malaysia ni kurang specified term TERBIT tu…

      0

      0
    • lala says:

      Very well said..betul jugaklah apa yg diutarakan fauziah ashaari tu..selalu penerbit & pengarah filem je bising2, konon nak memartabatkan industri perfileman di Malaysia.. Macamana pulak dgn industri penerbitan buku kat Malaysia nak maju kalau penulis2 ni x dapat imbuhan yg sepatutnya utk hasil usaha dorg..Rasanya lebih 50% penonton yg beria2-ia nak menonton adalah peminat novel/penulis asal tu sendiri..kalau filem tu berjaya, antara faktor terbesar yang menyumbang kejayaan filem tu adalah penulis asal tu sendiri..bayangkan dah 150,000 naskhah buku Ombak Rindu tu terjual..kalau dgn campur yg kaki pinjam novel at least dah 500,000 org dah baca novel tu..campur lak dengan kawan2 yg dorg ajak sekali join tgk citer tu, dah berapa banyak jumlah penonton yg berjaya ditarik disebabkan novel asal tu je.. Kalaulah filem tu bukan diadaptasi dr novel asal, xde nya dorg dapat kaut untung sampai lebih 5 juta..

      0

      0
      • masalahnya cik kak, si fauziah ni dah beri kebenaran kepada penerbit untuk menjual hak jika di adaptasi ke bentuk filem @ drama. penerbit filem ni beli hak untuk adaptasi pada tahun 2009. fauziah ni tak terlibat LANGSUNG dalam pembikinan filem tersebut. saya nak tanya soalan ni, berapa ramai pembikin filem yang berani nak beli hasil novelis Malaysia? Dulu orang adaptasi main ambik je – ubah tajuk drama – ubah nama karakter. untuk pengetahuan awak juga, Fauziah ni pernah tubuhkan syarikat dia sendiri untuk edarkan novel dia sendiri selepas novel ‘ombak rindu’ meletup dulu. cuba tanya dia apa dah jadi dengan syarikat dia tu?

        0

        0
      • duhh says:

        macam la best sangat buku dia tu, sampah tahap2 twilight jek. itu pun kirabagus dah dapat ratus ribu, fefeeling sangat.

        0

        0
  7. annedesilva says:

    kecohla kalau bab duit sume mcm meroyan!

    0

    0
  8. baby says:

    alaa xkisahla asalkan novel ombak rindu mmg best!!

    0

    0
  9. Baby Jane says:

    sblm sign contract baca la btl2..buka mata tu luas2 hehehe :P

    0

    0
    • sarjan_boleh says:

      masaalahnya bby jane,kalau kak fauziah tak setuju dengan kontrak tu mula2 dia still lagi kena pujuk dengan penerbit buku supaya ikut je la.. lagi pun ini la sistem yang ada kat malaysia.. lain la kalau penerbitan PTS ok dia punya sistem..utamakan penulis dan hak jadi milik penulis..

      kak fauziah cuma tak puas hati pada bayaran royalti filem je untuk penulis asal .. bukan dari bayaran hasil novel..
      penerbit buku tu yang tak faham.. di ulang,kak fauziah cuma tak puas hati mengenai pembayaran dari penerbit filem…

      yg penerbit filem pun kalau nak untung lagi banyak tayang la seluruh dunia.. baru la leh dapat untung banyak.. ni tidak.. tayang kat malaysia je.. lepas tu hantar masuk pertandingan nak menang anugerah.. mana penting,anugerah ke duit? anugerah tu bonus je.. tropi.. duit tu penting..

      kalau untung banyak sampai laku seluruh dunia.. boleh la ubah sistem pembayaran.. penerbit pun untung.. boleh bayar bonus banyak pada pelakon,kru2 penerbitan,penulis.. semua lah…

      bukak lah mata sikit,target market luar.. universal lah..jangan asyik target dalam malaysia je.. sampai bila nak bayar pelakon paling tinggi 10k(top artis),penulis skrip 3-7k,pengarah 50k..penulis asal citer berapa bayar eh.. 1k?ke 3 or 5k je?

      aiseh… sikit tu,cuma bayangkan kalau tayang seluruh dunia dapat 35 juta us dollar .. ni contoh je la..kalau citer tu best memang boleh laku pun.. orang luar pun nak tengok cerita kita.. dan katalah citer meletup…

      bleh la la bayar royalti & bonus tinggi2 sikit.. ratus2 ribu.. kalau murah hati sikit leh bayar juta.. hehehehe… so penerbit filemm… cepat2 lah berubah..

      kesian semua yg terlibat kat bidang filem dalam malaysia ni.. dari penulis asal,pelakon,pengarah,hingga lah ke kru penerbitan
      .. yg salah siapa?? yang untung siapa??

      0

      0
      • Tsunami Rindu says:

        Saya tertarik dengan kenyataan Sarjan_Boleh. Actually, untuk menjadi karyawan yang baik, harus jadi “pembaca” yang baik juga. Jgn terlalu ghairah pikir habuan yang menanti sampai lupa kandungan perjanjian. Bahayakan? Kalau rasa perjanjian tu tak adil atau berat sebelah, utk apa dipersetujui. Angkatlah kaki. Sometime kita mudah merasa kasihan terhadap seseorang tanpa mengenal hati budi orang itu. Bak kata pepatah, “tak kenal maka tak cinta”. Mendalam sungguh makna yang tersirat. Sudah jadi lumrah di dunia, siapa yang mula2 mengadu mesti akan lebih mendapat simpati dan perhatian tanpa kita mengkaji dimanakah kebenaran dan keadilan.

        Saya rasa lucu bila ada kenyataan yang mengatakan Fauziah dipujuk? Mana anda dpt fakta? sedara ka? hehehehe. FYI, Fauziah pernah menerbitkan novel beliau sendiri bila novel Ombak Rindu meletop. Mungkin dia berfikir tidak mahu berkongsi atau kata mudah “makan sorang”. Tapi akhirnya tak menjadi. Beliau datang semula ke Alaf 21 untuk bekerjasama semula. Cuba anda tanya apa yang sudah jadi pada syarikat beliau? Adakah berkaitan royalti? atau beliau terasa begitu sukar utk menerbitkan sendiri? eerrmmm.

        Apa kata PTS pujuk Fauziah untuk bekerjasama? Mcm kata anda “penerbitan PTS ok dia punya sistem..utamakan penulis dan hak jadi milik penulis..” Apa2 pun pastikan PTS mempunyai editor yang terbaik untuk mengolah manuskrip Fauziah supaya jadi lebih baik seperti karya Ombak Rindu jika mahu bekerjasama dengan beliau. Untuk makluman, manuskrip asal Ombak Rindu telah diolah sebanyak 4@5 kali oleh editor utk mendapatkan jalan cerita yang baik, watak yang berkesan dan logik sebab manuskrip asal terlalu LONGGAR. Tapi dimanakah ihsan Fauziah pula kepada editor yang terlibat utk mengindahkan manuskrip nya? Bukankah dari segi logiknya, Editor tersebut juga mempunyai hak terhadap karya Fauziah? atau boleh dinyatakan sebagai karya bersama. Tapi tidak pula dituntut ke atas Fauziah.

        Apa2 pun duit boleh membutakan mata. Tak kenal maka tak cinta. Belajarlah erti bersyukur. Allah senantiasa menguji hambaNya bila dilimpahkan rezeki. Namun memang fitrah manusia kalau dapat banyak, nak lagi sampai menidakkan hak orang lain.

        Gunakan akal yang Allah kurniakan seblom bertindak. Renung2 kan…

        Salam.

        0

        0
      • zam za says:

        Tsunami Rindu, kalau nak tahu fakta tentang olahan editor tu, kena minta manuskrip asal dan bandingkan dengan novel yang telah diterbitkan. ALAF21 berani buat kenyataan jadi mereka mesti berani membentangkan perbezaan manuskrip asal FA dengan apa yang terkandung dalam novel. Tanya Alaf21 dulu sbb yang banyak rugi mereka nanti, kalau ALAF21 setuju dengan cabaran saya, baharu kita tanya FA… ada berani…?

        0

        0
    • zam za says:

      Baby jane, macam mana FA nak baca kontrak antara penerbit filem n penerbit buku (Tarantella n Alaf21) sedangkan mereka tak diberitahu langsung… rujuk HM Interaksi 7/12/11. Jangan salahkan FA sedangkan dalam wawancara tersebut dia tak salahkan penerbit pun, dia cuma nak membetulkan keadaan untuk masa akan datang je… agar penulis Malaysia lebih terbela.

      0

      0
  10. shi says:

    okay2

    0

    0
    • zam za says:

      Kepada Tsunami Rindu, mana ko dapat fakta “FYI, Fauziah pernah menerbitkan novel beliau sendiri bila novel Ombak Rindu meletop. Mungkin dia berfikir tidak mahu berkongsi atau kata mudah “makan sorang”. Tapi akhirnya tak menjadi”? Co dia Intens Idea tu masih wujud dan tak pernah tak menjadi… dia terbitkan OR2, OR3, Duri, dan terbaru 2012 ni Kan Kukejar Cinta Kamu yang lebih hebat drpa Ombak Rindu…. tuduh orang tak menjadi mmg senang kan….

      0

      0
  11. alex adriana says:

    fenin la pasal royalti ni. mana satu tah yg betoi.

    0

    0
  12. Stranger says:

    Kepada LHDN, tolong check akaun mereka ni.
    Dah declare atau belum. Banyak duit tu…keh keh keh

    0

    0
    • CikMakan says:

      Hehehehe tadi masa baca statement balas dr alaf 21 ni aku dah terpikir berapa agaknya penulis ni declared income dia.. Nanti kitorang check fail penulis ni ek? Heheheheha

      0

      0
    • Ala… novel ni dah bertahun2 dah… kalau nak kira, berapa sangat la dia dapat sebulan… :)

      Apa pun, novel ni memang best!

      0

      0
  13. naznaz says:

    royalti yg byak tu kan hasil dari penjualan novel..karya dia..harus lah penulis mendapat haknya..bukan senang nak mencari ilham nak menulis…apa pun karya2 FA mmg terbaik…

    0

    0
  14. naniey din says:

    emmm kecian kak pauziah nie….sabar ek kak…..xper Novel akak ttp best…..trutama Pergilah Sepi….. klu difilemkan pun lgi best…hehehehe…..

    0

    0
  15. naniey din says:

    emm kecian kak pauziah nie….sabar ek kak…..xper Novel akak ttp best…..trutama Pergilah Sepi….. klu difilemkan pun lgi best…hehehehe…..

    0

    0
  16. Alahai says:

    Royalti is royalti… So xde kene mengena psl royalti p’jualan novel ngn dia org bt filem ngn m’gunakn novel “Ombak Rindu”… Kalu bleh byr Aaron Aziz, Lisa Surihani & Maya Karin b’puluh ribu utk filem nie, nape penulis novel x bleh dpt??? Alaf 21 pun mcm dah berat sebelah jer.. Sepatutnyer dia org kene fight utk penulis novel nie.. Kalu x kerana penulis novel nie Alaf 21 pun x kan dpt keuntungn besar camnie…. Dah gune dia org lain xtahu plak nk byr ngn setimpal nyer… Nie ler org2 industri skrg…. Xkan ke mane ler industri Malaysia nie kalu x m’beri hak yg sepatutnyer pd yg berhak…. Smua nyer pilih kasih…

    0

    0
    • dislike says:

      alaf 21 mmg byk prob dgn penulisnye..kbykkan penulis alaf 21 ni dh lari.buat company sendiri.cth:fauziah ashari dn nohayati ibrahim…ni mst ade somthing wrong smwhere antra penerbit novel dgn penerbit filem..malu la sket.amek karya org lain tp tak nak ks imbuhan stimpal.walaupon filemnye xla sehebat penulisan fauziah ashari..she is the best!!!karyanye xpenah mghampakn..prgilah sepi,ombak rindu,setia mnanti,duri..

      0

      0
      • ntah pape ko says:

        buat company sendri tp lingkup jugak beb! skang fauziah ashari buat buku dgn alaf balik. sb sale buku die lps kua alaf tak laku mane. tgk la latest novel fauziah, bisik2 gelora die buat dgn grup buku karangkraf / alaf21 balik. jgn bckp tnpa fakta yg sah.haih!

        0

        0
      • Tsunami Rindu says:

        Jangan mudah menunding jari jika kita tidak tahu
        hujung pangkal nya. Fauziah Ashari pernah keluar dari Alaf 21 selepas novelnya meletop di pasaran. Kenapa? Sebab sikap tamak beliau sendiri yang tidak percaya pada sesiapa dan ingin “makan sorang” akhirnya memakan diri. Syarikat beliau lingkup. Karya yang dihasilkan oleh beliau sendiri tidak berkualiti dari segi editing. Namun mungkin ada yang tidak mengerti apa itu editing. Janji ada cerita dan paham oklah kan. Dan kini beliau kembali bekerjasama dengan Alaf 21. Pelik kan? Siapa yang something wrong?

        Dan paling penting untuk menjadi penulis yang baik, kena juga jadi PEMBACA yang baik. Kalau rasa tak boleh terima, dari awal lagi angkatlah kaki. Kenapa mesti beliau teruskan juga? Adakah sebab beliau memikirkan habuan yang bakal dimiliki? atau beliau tidak perlu susah2 membuat promosi sendiri, keluar modal sendiri sbb beliau hanya perlu tunggu royalti shj.

        Untuk makluman, manuskrip ombak rindu telah diolah semula sebanyak 4@5 kali kerana LONGGAR dari segi penceritaan mahupunplot. Tapi dimana ihsan Fauziah apabila mendapat royalti mahupun keaslian manuskrip tersebut? Rasanya wajar karya Ombak Rindu dikatakan “karya bersama” editor yang terbabit. Bukan karya Fauziah seorang. Renung-renungkanlah…

        0

        0
    • nak komen sila cari fakta says:

      tak payah nak pung pang2 pasal hak. kalau filem ni tak meletup takdelah dia meroyan. dia sign kontrak ckp hak untuk adaptasi ke dalam apa jua bentuk diberikan 100% kepada penerbit. kenapa dia sanggup sign dulu? sebab dia nak jual novel dia je. sekali, novel dia meletup. perjanjian yang dia SENDIRI BERSETUJU dulu buat. Penulis ni, kalau tak MEMBACA apa HAK dia, memang bangang. kah kah kah.

      0

      0
  17. latif says:

    ada aku kesahhh???

    0

    0
    • AuntieSidekick says:

      aku paling hangin..ayat klise ini
      kalau tak kesah jangan kesah nak komen ke r hapa. kat sinii
      pi buat susu anak lagi bagus….

      0

      0
  18. FAUZIAH GILA TAMAK says:

    tengok.. kan aku dah kata dulu.. si fauziah nie gila tamak.. belom apa-apa dah meroyan dulu.. CIter nie pon x habis lagi kat wayang.. penerbit pon ngah kira-kira berapa untungnya.. yang engko x sabar- sabar wat per. kan dah MALUKAN diri sendiri,, sampai pihak ALAF 21 pon KECEWA DENGAN KO. Tahu la ko penulis novel yang hebat, tapi pasal duit, maruah ko tergadai.. haha..

    0

    0
    • zam za says:

      Kalau saya jadi penulis, saya berterimakasih kpd FA… tahulah perjanjian yang ALAF21 buat tu berat sebelah. Thanks FA, wawasan anda kami warga penulis fahami dan berharap Allah berkati usaha anda.

      0

      0
  19. nutt tea says:

    len kali..baca sblom sign..

    0

    0
  20. so there’s must be something wrong with the contract kan… but its too late…

    0

    0
  21. TsunamiNafsu says:

    AMboi tambang pergi balik johor -KL RM1600 ker??? amboi naik belon dia bila turun KL

    0

    0
  22. 3idiots says:

    baca al-quran lagi baik..;))

    0

    0
  23. zbm says:

    ini kes sign contract membabi-buta je…..ada yg paham n ada yg saje2 jer bt x paham……seme pihak dh bt kenyataan……pihak tu over ke, pihak ni kesian ke…nk buat camno lg dah…….redha jelah…….

    0

    0
  24. OmbakBadai says:

    aku kesian gak kat penulis ni.. dapat ciput je..
    tgk pada angkat RM219K tu mmg la banyak.. tp tu untuk 10tahun…

    cuba bahagi ..nah.. dapat RM1825 sebulan je… keje gomen skrg nie lagi tinggi dari menulis..

    penerbit filem .. sekurang-kurangnya kasi la imbuhan sikit.. tak banyak pun tak per. rezeki yg dapat kongsi2..

    0

    0
    • LOL says:

      RM1825 sebulan, tp itu ROYALTY je. duduk lenggang lenggok naik kapal terbang johor-kl ulang alik je. bukannya kena kerja penat tubuh, stress otak, fikir nak bahagi masa kerja n family etc.

      alaf kasi penulis dia 40%, okay lah tu. before terbit alaf kata editor dia dah edit 5 kali, kena bayar gaji jugak editor tu, kertas2 nak print, machine nak print, machine nak edit, office rental, graphic designer nak design cover, promo buku sana sini, semua tu alaf kena keluar duit jugak.

      0

      0
  25. june says:

    219k dari tahun 2002??kaya raya ka tu..

    0

    0
  26. Cekodok says:

    Dapat royalti cuma rm1 utk satu buku? Adoiii mmg x adil. Harga novel mahal kesian sapa jd penulis.

    0

    0
    • Tokey says:

      royalti rm1 tu penulis mmg dah tau, cuba tanya berapa kedai buku makan daripada jualan satu buku tu. kalau komisen rendah, mmg dia oang taruk kat celah bedah je novel-novel tu. kalau tak involve dalam industri ni, tak yah komen yg menampakkan diri kita jahil.

      0

      0
      • zah says:

        sebab tu ramai penulis sudah membuka syarikat penerbitan sendiri. Mendapat ganjaran yang lebih dpd hasil titik peluh sendiri..

        0

        0
  27. aku yg cun says:

    bila mata nampak duit gitu ler..

    0

    0
  28. doink says:

    Yang iyyernya,memang kelalaian penulis tak look through contract and tak berfikir the possibility of novel tu laku dan diangkat menjadi filem yg sgt laku. Plus, kutipan tak finalized lagi..nett worth of the film’s revenue belum tahu lagi..so penulis patut sabar sampai masa penerbit nak bg imbuhan dari hasil film tu..jgn melenting bila masa figure kutipan tu berjuta juta sebab org akan tgk you mcm mata duitan pula..she’s an incredible writer,a class of her own..sepatut nya she should handle this with grace..jgn salahkan penerbit for both publication and film production sebab they are all in it for money..kita yg tukang sign perlu bijak utk jaga hak intelektual kita..jgn compare dgn westerners..they came a long way before dapat hasil yg dorang dpt skarang.yg untung mungkin 10 writers out of thousands..and the lucky one, has a group of lawyers yg vet through their contracts BEFORE they sign the contract. Jadi nya,utk penggiat seni kecil dan ternama,jgn ambil mudah bila sign contract.think out of the box,not in a tunnel vision. Hopefully,the writer will get her bonus..

    0

    0
  29. bunga cinta says:

    hilang respek kat penulis ni lah… belum ape2 dah menyalak2 pasal duit… nasib baik filem ni laku.. klu rugi agak2 nak menyalak jugak tak???
    pandai sgt menulis tp tak baca kontrak betul2…ni ler jadinyer..

    0

    0
    • zam za says:

      Kena baca HM Interaksi 7/12/11…. baru boleh seimbangkan dengan apa yang Dato tu kata… klu dengar sebelah pihak komentar kita jadi menghina bukan membina.

      0

      0
  30. sarjan_boleh says:

    dia bukan menyalak cik bunga,dia suarakan hak dia..kalau cik bunga jadi penulis cik pun akan suarakan hak cik.. ada apa dengan kontrak? kalau tak setuju pun pasti kena pujuk dengan penerbit buku dan filem jugak sebb tu la sistem yang diorang pakai.. diorang takkan ubah punya.. last2 penulis jugak jadi mangsa..

    hak tetap hak.. ni bukan pasal nak jadi anjing..

    0

    0
  31. saya gedik says:

    moralnya .. kena baca kontrak betul betul sebelum menanda tangani perjanjian ….

    0

    0
  32. faizah says:

    Rasa2 penerbit buku sudah tersalah sangka.
    Fauziah Ashari mempersoalkan imbuhan dari penerbit filem & bukan tentang royalti novel.

    0

    0
  33. emmie says:

    setuju ngan faizah.. setakat pasal royalti jualan buku.. baik dr dulu dia claim.. ni tentu pasal filem.. idea dia biarlaaa dia nak cerita pasal hak.. cuba korang punya idea diambil, tp bayaran x setimpal.. confirm ngamuk gak..

    0

    0
  34. larazara says:

    sy rs kak fauziah kecoh2 bkn psl duit sgt…klu psl duit dh lama dia ckp…ni mst ad kaitan dgn filem tue….klu yg xbc novel tue mst ckp flem tue best tp bg yg peminat setia novel mst ckp filem tue biasa2 jew…sy dh g tgk filem tue rs sedih sgt sbb sy xdpt rs jiwa izzah spt mana sy bc novel tue…walau apa pun org ckp dan tuduh kak fauziah mcm2 sy harap kak fauziah bersabar…

    lps nie pd penerbit filem yg nk ambk citer dr novel jgnlah ambik cincai2 jew…xperlu buat bnyk perubahan pn pd jln criternya sbb diubah mcm mana sekalipun ia tetap bkn citer asal kamu…

    0

    0
  35. SyikinSuri says:

    Da tengok ombak rindu ni tapi asenye biase2 jek…tu pendapat saya lah..xde thrill sgt mcm dlm novel…

    0

    0
  36. qaseh says:

    pd sy fauziah ashari ade hak.. ingat senang ke nak jd penulis.. sekurang2nya dia perlu dpt royalty.. pasal kontrak tu, mmg salah da la sbb tak berhati2..

    0

    0
  37. nur says:

    nvl OR sgt bgs … bila membcenya mmg terbawa2 perasaan itu … tpi filem OR … krglah … karya FA mmg TERBAIK … Novel DURI jga bgs… sye dah 10 x ulg mmbce… Trsa2 diri sy didlmnya … pada FA jgn gentar … HAK tetap hak … bila editor mengedtk karya kita bermksd mrk mmg inginkan KARYA kita itu … Bkn sng mmrh otak berkarya drpd mmerh otak mngeditkannya …!!!

    0

    0
  38. Sugel says:

    Sebelum ini, ada beberapa laman gosip tempatan yang mengatakan bahawa penulis asal novel “Ombak Rindu” yang diterjemahkan ke filem tidak mendapat bayaran yang setimpal walaupun hari ke-6 filem ini ditayangkan, ia sudah mengaut lebih RM5 Juta.

    0

    0
  39. Zaza Muhammad says:

    Aci dop klu tnggu selesai tayangan filem ni, selesai buat audit bla2, tolak kos bla2, pembahagian bonus secara rasmi dah diagihkan but still tak setimpal then feel free bwk le kes ni ke tengah, get a good lawyer cam lawyer2 Wolf, Ham & Hart tu klu wujud. kontrak dah sign? it just a paper le, cam2 ble argue klu rerasenye diri tu betul dan layak. xyah le nk statement sana sini kat press, dah cam strategi promosi je…

    0

    0
  40. Bambiina says:

    Adeh laaaa.. Memalu kan nampak sangat penulis gelojoh. Sabaq la sat mak cik. Filem masih berlangsung, tak da sapa pon jangka boleh meletop cam gini.

    Fauziah patutnya rasa bersyukur, jangan komen lagi sabar, jgn la menampak kan diri sendiri cam gelojoh sangat.

    Bukan Novel Ombak Rindu saja yang bagus, banyak lagi tak terbilang dengan jari.

    Jadi Mak Cik bersyukur Mak Cik, disebabkan depa buat filem nama Mak Cik GAH, tahu tak ini semua PUBLISITI tuk Mak Cik? Iklan, paham? tahu tak di sebab kan Movie ni byk yg membeli novel Mak Cik. gaya bahasa Mak Cik tak de la meletop cuma jalan cerita tu saja. Jadi ni iklan untuk Mak Cik, buku Mak Cik dah tenggelam (walau dah 20 kali cetak) jadi dengan Movie ni buku Mak Cik kembali famous. Yang dah baca dulu buku dia hilang bagi pinjam orang pastuh bila tgk movie dia beli balik.. yang dulu pinjam buku orang la ni dia beli balik…

    Mak Cik ini la habuannya,

    Mak Cik pun bukan tatau kalau dah jadi hakmilik Alaf2, Dia orang ada hak untuk jual mcm mana pun. Dia org ade strategi… Bila buku Mak Cik laku nanti dapat royalti. Di situ la habuan Mak Cik. Paham?

    Dan memang la sebab pembaca yg menyebabkan filem ni laku tapi bukan sebab pembaca anda saja… Kalau arahan hampeh… Buat apa..

    Bab nak campur tangan tulis … Tak Yah lah.. Nama pun ADAPTASI…. Cuba bukak kamus apa maknanya… Sini bukan hollywood….

    Fauziah pada saya anda adalah bernasib baik kerana pihak penerbit memilih buku anda… Kalau la buku lain yg dipilih? Mcm mana? Tema kawin paksa, laki benci pada permulaan cerita ni tema poplar… Mak mertua benci, perempuan kacau laki semua tu plot poplar, byk lagi novel lain yang berlatarkan cam tuh… Lain la kalau citer tu unik… Kalau anda campur tangan mungkin cerita filem jadi hancus? jadi biar la mereka yg arif pasal kerja mereka buat sendiri… Atau pun labur duit buat flem sendiri… Kalau nak arah sendiri pon boleh… 5 juta tu bleh bolot semua..

    tak gitu? Kalau rugi pu. Sendiri tanggung.. Bleh?

    0

    0
  41. Bambiina says:

    Mak Cik, nasib baik depa ADAPTASI buku Mak Cik, kalau amik buku Norhayati Ibrahim ke, Aisya Sofea ke sapa sapa lagi ke tak ker Mak Cik Gigit jari… Buku Mak Cik org beli balik lepas tengok movie… Itu la dia habuan Mak Cik… Publisiti freee FREEEE…. Senang senang ja dapat publisiti. Novel Ombak Rindu dah suam suam kuku lagi la dgn kemunculan novelis moden cam Hlovate tuh saingan buat nove jadi nanti buku buku Mak Cik Laris lagi nanti boleh cetak berulang kali…

    Apakata Mak Cik terbit filem sendiri, mak cik buat script sendiri pastu mak cik arah… Amacam? Untung bleh bolot semua…

    Rugi pon sendiri tanggung…

    Sabaq Mak Cik… Nak mengeluh apa tunggu sampai tamat tayang laaaaa. Mak Cik tak sapa pun jangka meletop cam ni mak cik.

    0

    0
  42. lala lili says:

    klo bkn krn cerita ni dr novel yg dh mmg best+glamer tu aku rase xde pun org nk tgk filem melayu ni..pk la skit director tu pun..ko ciplak org punye jer..nk hrp idea ko mmg xkan adenye org nk tbgk smpai bejuta2 cmtu…

    0

    0
  43. zamzam says:

    ALAF21 TAKDE MASALAH DENGAN FAUZIAH CUMA TARANTELLA PIC. LAH YANG KENA BAYAR FAUZIAH ASHARI DAH UNTUNG 9 JUTA TAKKAN 1 JUTA TAKLEH BAGI KAT FAUZIAH LER…BONGOK SANGAT KER PRODUKSI FILEM TU…WAKKAH

    0

    0
  44. zam za says:

    Kepada yang tak tahu ttg kompeni FA tu, tak pernah bankrap dan masih beroperasi sbb bukunya Cinta… Tiada Akhirnya (OR 2) Rindu Cintaku (OR3) Duri, Matahari Cerah Lagi dan terbaharu Kan Kukejar Cinta Kamu semuanya terbitan Intens Idea International Sdn Bhd… cari di Popular semua ada. Yang Bisik-Bisik Gelora dengarnya atas pujukan En Ali editor Ombak Rindu tu… bukan fasal dia bankrap… FA macam nak tolong kawan adalah… mungkin orang ALAF 21 cemburu Bisik2 Gelora meletop sbb dalam masa beberapa bulan buku tu sold out tu… sampai skg pun tak de stok… tgk statement FA dlm Interaksi 7/12/11 HM tak de pun dia sebut fasal penerbitan buku, hanya tertumpu kpd filem shj, kenapa pulak Dato tu nak marah… memang perjanjian yg Karangkraf buat tu memakan penulis apa? Kalau tak, kenapa FA kata dia tak diberitahu langsung jika Alaf21 jujur dalam perniagaannya?

    0

    0