Written by AbangNara | October 24th, 2013

Jutaan tahniah Abang Nara ucapkan kepada Jamal Abdillah yang dikurniai Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk bersempena ulang tahun keputeraan ke-83 Sultan Pahang, hari ini. Sememangnya jasa dan pengorbanan Jamal di dalam bidang nyanyian sangat banyak dan gelaran seumpama ini memang layak diterima olehnya. Tahniah!!!
jamal abdillah dapat datuk

Seorang lagi penyanyi yang mendapat gelaran sama ialah Rossa, yang merupakan penyanyi dari Indonesia. Secara jujur, Abang Nara agak pelik bagaimana Rossa boleh menerima gelaran “Datuk”, namun pasti ada sumbangan besar yang telah dilakukan olehnya yang kita tidak nampak.
rossaMungkin selepas ini, Ziana Zain, Erra Fazira dan ramai lagi penyanyi wanita Malaysia yang popular boleh meminta nasihat daripada Rossa mengenai aktiviti yang patut dilakukan untuk mendapat pengiktirafan seumpama ini. Apa pun, jutaan tahniah sekali lagi diucapkan kepada Jamal Abdillah dan Rossa atas kurniaan ini. Tahniah!!

jamal abdillah dapat datuk

P.S: Memang berkesan sungguh Royal Slim Lishuo Magic ini. Tengok Siti Sarah betapa punya slim selepas mengandung. Terbukti berkesan dengan harga hanya RM110 sahaja (beli 2 hanya RM200). Ramai selebriti yang dah gunakannya. Anda pula bila lagi? SMS atau Whatsapp ke 013-767-6326 untuk sebarang soalan atau tempahan. 

109 responses to Jamal Abdillah Dan Rossa Dapat Gelaran Datuk

  1. cik bedah says:

    first

    0

    0
    • wannabe says:

      Pahang semakin merepek.. Datukbullshit!

      0

      0
      • BonBon says:

        Mungkin lepas ni boleh lah panggil sekurang-kurangnya 1 artis dari setiap negara..
        Semua kita kasi Datuk..
        10-20years lagi, semua Artis ada Datuk..
        Semua Datuk adalah artis..

        Majulah Artis untuk Negara!

        0

        0
        • Anonymous says:

          punyalah senang N ramainya artis dapat gelaran datuk, sampaikan kalau taik jatuh dari langit, lebih banyak tertimpa kat artis datuk2 nih.. defak!!

          0

          0
        • keledek says:

          adohai??? ape sumbangan jamal kat negara setakat ni yg buat dia layak dapat datuk???

          si minah indon ni ape plak sumbangan dia senang2 dapat datuk kat negara kita??

          mohon semua tentera yg terlibat kat lahad datu tu semua diberi pangkat datuk. ni tak,,, yg terkinja2 kat pentas je korang anugerahkan title ni.

          adohaiiii malaysia makin merepek!!!

          0

          0
        • Mak Orang says:

          Hmmm..
          Takyah la aku berhabis duit hantar anak aku pg university..
          Aku hantar pg AF ke pertandiangan karoake ke..
          suruh semua anak mak jadi artis..
          nanti dapat datuk semua ye anak2 mak..

          0

          0
        • K.A.A says:

          apa la motif bagi si rosak tu datuk?? dah la menggedik time apm aritu.. ckp omputih pon x reti layak ke dpt datuk?? mentang2 la dia janda…

          0

          0
        • Kesian says:

          Disebabkan artis2 lesu lesam ni dapat Datuk lah mindset orang sekarang dah jadi “Ah mesti Datuk belii tu”….

          Aku kesian dekat orang yang dapat Datuk sebab dia betul2 layak..

          Dah taktau cane nak beza yang mana sebenar layak & tidak..

          0

          0
        • BUNKFACE NO.1 says:

          apa motif indon bangsat tu dapat datuk ? mengharumkan nama malaysia di mata indon ke ? indon tu lagi hina Malaysia ada lah, kita senang2 bagi datuk..bodoh sungguh sape yg buat idea ni

          0

          0
        • BUNKFACE NO.1 says:

          lepas ni bagi pangkat datuk bagi kat PATI pulak ya, untung kan jd PATI kat Malaysia ni..berniaga tak payah lesen tak ada org marah, rakyat sendiri kalau buat mcm tu..mesti kena halau

          0

          0
        • BUNKFACE NO.1 says:

          mintak Bunkface pergi menyanyi kat Pahang lepas ni, mana tahu boleh dapat pangkat Datuk…..kalau tak bagi kita bakorrr, artis sendiri di pinggirkan..artis luar dicium bontot, bodoh !

          0

          0
        • Anonymous says:

          rossa mulut besar…hehehe..

          0

          0
        • Ahmad Albab says:

          Haha sumpah tergelak aku baca entri nara ni.. Mmg sindir kaw2 la.. Sarcastic abisss… Haha setuju sgt… Heran bin ajaib…tp x pelik pon.. Pahang je murah hati nk bg gelaran datuk pd org2 yg hakikatnya belom cukup layak! Sorry la, tak jeles langsung. Sbb ada lg yg lebih layak. Nape nak sanjung org negara lain.. Mcm pepatah org dulu2, Kera di hutan disusukan, anak sediri mati kelaparan.

          0

          0
      • izzy says:

        skrang mmg senang betul artis nk dpt title datuk ni..
        kalau dulu punyelah susah..tua bangka baru bole dpt! so skrg kalau artis tu dpt datukship skali pun mcm x berapa nk heran dan berbangga sgt.. muda belia pun dpt datuk! lain la kalau betul2 membanggakn malaysia cam datuk siti tu!

        0

        0
      • Anonymous says:

        ermm nk taw jgk ape kretria nk dptkan pgkat datuk ni eah???aku rase retis yg dpt pngkat datuk ni xlogik dek akal…sumbangan apee??????eehh pliz la sultan pahang..jgn smpai org xde rs hormat pd yg berpangkat datuk2 ni…yg tu bg shah rukh khan..then izlan yusof,ac mizal,ramli sarip ..hapee ni???yg retis pun lbh baik xyah gune la pgkat tuh..nmpak memalukan la..org lain dpt pgkat datuk ade jasa dkt ngara..ni stkat nyanyi bkn berjasa sgt pun…ni siap dr indon dptnye…kua masuk ngara kita stkat nyanyi dh dpt pgkat datuk ke??cam gampang!!org lain yg berjasa pd ngara nu haa tggu berabad lamenya br dpt..ni?????oiii sultan pahang ni la haiii.kn kate lelebih xleh..aku jgk yg kene jap g…

        0

        0
        • baabaablacksheep says:

          Ada duit boleh la. Manusia yg sumpah hairan boleh dapat Datuk/Dato: Eizlan Yusuf, AC Mizal, Hattan, Rossa, SRK.. Jamal Abdillah ni pun pelik gak, tapi tak la sepelik diorg ni. Rezeki abg jamal la. Kot ye pun nak jumpa retis panggil je lah menghadap. Ni tak. Datuk bagai.

          0

          0
      • Cik Nin says:

        Apa beza Datuk dengan Dato’?

        0

        0
        • Cube says:

          Datuk dr Agong. Dato’ dari lain2 sultan. Datuk lg kelazz dr dato’

          0

          0
        • Anonymous says:

          Dato’ ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Sultan atau Raja.Datuk ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Yang Dipertua, seperti Melaka, Sarawak, dan Sabah.

          0

          0
      • Zara says:

        Hmmmm… Secara jujurnya sy x heran langsung dgn mereka yg dpt gelaran datuk dr pahang dan melaka ni.. penganugerahan yg blh disifatkan sbg low quality. tiap tahun ada je org2 merepek yg dpt gelaran ni. pls la, negara kita dh kekurangan org2 yg layak ke? mana pi bisnesman2 kita?

        Rossa? Apa plak sumbangan dia kali ni? dia promot negara kita dmata dunia jgk ke?

        Mohon pahang & melaka anuerahkan Datuk untuk semua retis yg berkhidmat lebih 10 taon tahun depan. Choiiiiiiiiiiiii

        0

        0
        • Zain Sardin says:

          Aku sokong ko Zara, mmg merepek sesangat pangkat dato dari pahang nih tiap2 thn nak penuhkan kuota gamaknya, kalo retis yg dorang selalu jemput buat show kat istana pastu dpt laa datuk sumbangan apa pun dah tu kerja dorang menyanyi, lagi satu melaka, yg bagi pun dulunya org biasa sblm jadi pengetua negeri pastu kasi datuk sesama seniri nak show off takder makna langsung.

          0

          0
      • sudu says:

        Pahang je. Negeri lain takde bagi datuk merepek2 ni.

        0

        0
    • Anonymous says:

      Lemau ah kau orang. Ini column orang komen bukan 1st ke 2nd,

      Betul bodoh orang kampong

      0

      0
      • Anonymous says:

        ko nk marah dkt yg gile 1st ko marah la..xyah la sakai sgt mention org kg bodoh…hape ko igt asal org kg je bodoh???org bandar tu cerdik pndai???
        eee gram btol aku…aku tampar mulut ko dkt kain basah sat g br taw..

        0

        0
    • y says:

      penagih dadah, minah indon pun dapat datuk gak ke? giloss

      0

      0
    • ntah says:

      pe motif bg gelaran Datuk kt rossa??….xde sumbangan pun dr dia pd negara…..
      (- -“)

      0

      0
    • ntahpape says:

      pesal org indon dapat datuk dari malaysia??? kalo dia ada sumbangan pn..tu sumbangan utk negara dia.. bukan malaysia… ramai lagi org malaysia yang boleh di bagi anugerah.. tolong la sultan pahang.. buka la skit mata tu..

      0

      0
    • hang lekiaq says:

      jangan nak pelik sgt la org luar dpt datok. lupa ke dulu shahrukh khan penah dpt. haha ntah pe2

      0

      0
    • ewa says:

      baik ko bagi Datuk kat ustaz kazim elias aku lagi puas hati lar

      0

      0
    • Megat Komeng says:

      pas ni saleem iklim plak dpt datuk..radhi OAG..sapa2 yg nak dpt datuk kena la berbakti kat pusat serenti dulu..opsss..rossa tu? perlu ker??? baik kasi kat KJ..erkkk

      0

      0
  2. ct oliza says:

    aku tak fahammm

    0

    0
  3. Shhh says:

    mcm ni jelah..biar semua retis indonesia diberi pangkat lgi…nth apa2..tk berkenan aku ngan kerabat Pahang ni…

    0

    0
    • Anonymous says:

      KERABAT PAHANG LAH PALING RAMAI ARTIS.. KAWIN NGAN ARTIS, DAPAT MENANTU ARTIS.. SIKIT2 ARTIS. NAMPAK SANGAT KE-LOW-AN NYA TASTE.. ARTIS2 TU PULAK, HARAP MUKA JE CANTIK. TAPI OTAK ZERO.

      0

      0
      • BUNKFACE NO.1 says:

        kerabat Pahang memang low class… satu lagi Melaka, senang2 je bagi Datuk kt Shah Rukh Khan, aku tak tahu apa point dia..ramai lagi org yg lebih layak

        0

        0
  4. kekeke says:

    pahang memang suka artis.

    0

    0
  5. BBC says:

    makin lama makin MENGARUT!!!
    nak dapat DATUK, senang je just nyanyi sana nyanyi sini
    takyah study teruk 2..malaysia culture….
    study tinggi buat hutang…DATUK jauh skali..

    0

    0
  6. mizz nurse says:

    kerabat pahang ni keje bagi gelaran datuk kat artis je ke? punya la banyak manusia yg bagi sumbangan pd negara, artis jugak yg dia nampak. artis indon plak tu.

    motipppp ????????

    0

    0
    • asataga says:

      dh tentu kerabat raja pahang..ni yg bg pangkat datuk kt SRK melaka bkn raja tp bg pangkat yg bukan2..patot bg pangkat datok kt julia perez sbb die dh bgtau yg drama malaysia ni jauh ketinggalan berbanding drama indon..

      0

      0
  7. nur says:

    MACAM DAH XDE ORANG MALAYSIA YANG HEBAT LAGI KE..
    ADOIII YAIII…
    APAKAH SUMBANGAN DIA ORANG NI???????????
    MENGARUTLA…
    BAIK BAGI AKU..

    0

    0
  8. nur says:

    mengiktiraf keluar masuk ‘p’ je le..

    0

    0
  9. jeemon haru biru says:

    ini semua poyo!!!!

    0

    0
  10. Anonymous says:

    retis jebeng n retis penagih dadah y dpt datok…jamal nyanyi memg ok..tpi BEKASSSS penagih dadah…poyo…poyo…enth ap2 le kerabat pahang ni..suka2 j bagi pangkat datuk…cuba tengok mcm JOHOR…aku ingin nk tengok retis mane y dapat pangkat datuk dari sultan Johor…memg aku respect la…

    0

    0
  11. Sir knightley says:

    Datukship sekarang terlalu murah…..dah hilang nilai especially from Pahang….berlambak artist-artist dapat anugerah datuk tapi rakyat tak tahu apa sumbangan mereka….sekadar menyanyi kat istana kut. Yang Rossa ni laglah….hairan bin ajaib……Selamat Malaysia..negara ku. Tahun depan aaron aziz dapat datuk…we are the laughing stock of negara Brunei….di mana nak dapat datuk kat sana sikit punya susah…,,,baru ada class…sedangkan Malaysia dah tak gah…so pathetic negara ku tercinta…kah….kah…kah.

    0

    0
  12. Pelik says:

    kelako…kelakooo…retis poyo y mcm ni dpt gelaran datuk…haiiii…memg pelik le kerabat pahang ni…mengarut…mengaruttttt…

    0

    0
  13. duniaku says:

    huh..persoalan..org luar dapat datuk..tuh yg shah rukh khan dapat..pelik jugak…hanya sekadar..buat pengambaran..di malaysia..cakap melayu pun tak reti……bila persoalkan…ada plak la jawapan..dah dia memperkenalkan tempat di malaysia….maybe yg ni pun lebih kurang la…banyak wat lagu dgn org malaysia…..hmmm……rasanya ramai artis malaysia..kalau dah nk bagi sgtpun kat artis….banyak artis veteran yg sesuai dapat datuk daripada bagi kat artis luar……

    0

    0
  14. terkilan says:

    ramai lg yang layak untuk terima pingat datuk.. contoh bekas-bekas tentera yang pernah berjuang utk mmpertahanankan negara. kenapa mesti artis-artis yang selalu dpt datuk. klu tidak kerana pesara tentera yang banyak melawan komunis, belum tentu kita boleh hidup aman mcm sekarang. jasa mereka lebih besar.

    0

    0
  15. risha says:

    orang endon kebanyakannya semua “pijak kepala” org malaysia..mana pernah diorang sanjung artis2 kita melainkan datuk siti je..tp kita ni sibuk je dgn artis endon…siap bg gelaran datuk pulak…entah pape!!!

    0

    0
  16. aussiegirl says:

    Ridiculous. Dah kurang orang Malaysia ke yang nak kena bagi Indon gelaran?

    0

    0
  17. Anonymous says:

    retis penagih dadah y dapat gelaran datuk…haaa…pas ni..apek..benjy..aming pn ada chan la nk dpt datuk…ni la dia..gelaran y x sesuai ngan orangnya…satu indon…satu penagih dadah…agak retis malaysia ni pn dh x ad ke nk bagi gelaran plk kt retis jebeng…

    0

    0
    • asataga says:

      okey le2 jamal dpt datuk sbb die raja pop malaysia..smpai skang pon die popular..yg lain mne popular dh..

      0

      0
  18. diana says:

    cer la bagi kat org malaysia……kalau dah banyak sgt usahawan kat malaysia ni dapat datuk…cer tgk tokoh maal hijrah…yg mana dapat membesarkan anak2 hingga semuanya ke universiti…ataupun org yg cerdik pandai ni..buat penemuan2 mengenai malaysia..ke pejuang tanah melayu ker….aper ke…aii lah kaji laa..banyak aih org malaysia yang layak dapat datuk……

    0

    0
  19. Rim kereta says:

    Gajah d depan mata x nmpk, kuman d sbrng laut pla nmpk…

    0

    0
  20. Anak Pahang says:

    Assalamualaikum.

    Cepatla Tengku Mahkota Pahang naik tahta… patik tak sudi bersultankan bapa tuanku tengku pahang.

    0

    0
    • Anonymous says:

      jangan 2 x 5, sudah.. maklumlah, peribahasa ada berbunyi; bapak borek, anak rintik. peace yo..!

      0

      0
  21. rainbow says:

    baik lg bg gelaran datuk dekat artis2 muda yg berhijrah @ jd layak jd ikon mcm wardina, irma ke, heliza ke..

    0

    0
  22. Aku anak JOHOR says:

    haiii…senangnya ye skg retis nk dapat gelaran datuk..gelaran datuk skg ni dh mcm x ad NILAI langsung..bagi gelaran pd retis y enth ap2..latar belakang teruk..y seorang lagi tu retis indon plk..kt malaysia ni dh x ad retis lain ke sultan pahang…kesian..kesiannn…gelaran d bagi pd retis poyo plk tu…

    0

    0
  23. Anonymous says:

    Sultan Pahang ???? i x tahu nk komen apa. terlalu murah anugerah gelaran dato @ datok tu.sinonim gelaran dato dgn artis.walaupon x berapa nmpk sumbangan tu, yang pasti sumbang sikit duit pada sultan, in sya Allah lah mmg dpt gelaran tu.hai laaaaa… dato utk cari makan kah???

    0

    0
  24. Jejari Gemuk says:

    Ada kenalan yg kerja dgn kerabat raja pahang..dia ckp diaorg mmg minat kaw2 kat si Jamal ni..Asal ada konsert jamal, mesti diaorg pergi…Jd, xhairan lh klu dia dpt title datuk…

    0

    0
  25. samsul says:

    nak jadi contoh huh!!! penagih dadah dtp gelaran datuk!! mengarut lor..artis indon kejap bertudung kejap bukak ni jd datuk????? murah sungguh dh gelaran datuk skrg…bek semua jadi artis…senang dpt datuk

    0

    0
  26. INA says:

    Mana2 pun saya tidak sokong. Sedih di atas komen2 yg ada. Memang jika nk diikutkn setiap artis tdak layak utk mendpt gelaran ‘Datuk’ malah tdak ada langsung sumbangan mereka yg benar2 menepati keperluan negara. Ramai lain mereka yg berjuang bertungkus lumus utk negara tetapi di pandang sepi. Yg berjuang utk negara terutama anggota2 keselamatan negara itulah yg selayak2nya. Tetapi siapakh kita utk bersuara. Jika anda rasa Jamal tdak layak kerana dia seorg bekas penagih, sya rasa gelaran itu bukan yg dia minta atau beli, tetapi org yg beri. Jika tdak dpt apa2 gelaran pun pasti dia akn terus mnjadi seorg penghibur krna itu minatnya. Bila ada artis baru yg terus popular hanya beberapa tahun shja dlm industri hiburan, sudah dpt mcm2 anugerah kemudian terus dpt gelaran ‘Datuk’ juga. Kenapa ramai yg senyap?..sebb apa?..mgkin sebb artis itu sopan, cantik, berkelayakkan. Cuba kita perhatikn David Arumugam, Kathy Ibrahim & yg lain2 sudah berapa tahun dlm dunia hiburan baru dpt anugerah, krna apa?..kerana dia bersih drpd segala gejala. Kita suka sgt mempertikaikn yg remeh temeh, tetapi ada juga org2 VVIP@VIP yg ada nama itu bukannya bersih sgt pun..mcm2 hal mereka dlm dunia ini. Tak ada siapa pun yg bersuara minta setiap gelaran itu ditarik balik, still maintain mcm tu saja. Kalau nk diikut pemimpin negara berhak utk berbuat demikian. Jika org luar diberikan anugerah, itu sememangnya sudah melampau. Dan sememangnya tidak patut. Kita perhatikan ramai tokoh2 bidang agama yg sukar utk diberikan anugerah, adakh merek tdak layak?..itu yg perlu dipersoalkan. Jgn hentam sesama sendiri. Setidak2nya jika ini yg Jamal dpt dia boleh tahu, dia adalh milik semua org dn masih ada yg syg@suka dgn dia. Apa yg Jamal dpt jika anda marah@maki hamun dia?..nothing..mgkin bertambah lagi anugerah utk dia selepas ini. Pada sya rossa sememangnya tdak lyak, begitu juga SRK…tidak ada langsung sumbangan yg mereka berikan kpd negara.
    Maaf jika sya tersilap bahasa didlm ruangan ini. Pesan sya jika anda marah sekali pun jgn sesekali terlepas sesuatu perkataan yg boleh menjatuhkn diri anda sendiri. Anda marah pada artis tidak ada gunanya,…jika hendak tggu anugerah bintang popular, mereka org2 lama ini tdak layak sebb artis baru ramai yg potong ‘q’ w/pun lakonan@nyanyian tdaklh sehebat mna. Nilaikanlah sendiri dengan perasaan jgn menilai dengan hati atau mata. Knpa apabila Siti Nurhaliza dpt ‘dato’ semua peminat ok aje,..sebb apa?..sebb pencapaian yg dia perolehi sebb dia sopan tdak ada kontroversi, bersih, iye itu tdak dinafikan. Anda lupa@alpa seketika dgn semua itu krna kita juga tdak perolehi apa2 drpda apa yg dia kecapi. Senangnya atas kepayahan peminat yg bertungkus lumus meminatinya. Adakh dia seperti Nicol David atau Lee Chong Wei?..tdak bukan. Samalh juga dgn Jamal dia ada peminatnya sendiri. Knapa Michelle Yeoh dianugerahkn Datuk Seri seterusnya Tan Sri semua senyap?…BERANIKAH ANDA MARAH PADA SULTAN?..Jawap..? setiap komen kita yg keluar ini jgn kita ambil enteng. Berwaspadalah bila hendak keluarkan rasa marah itu.

    0

    0
    • Anonymous says:

      xyah ler komen pnjg2 sgt bhai kalau marah pun..dyorg ni marah sgt sbb rossa tu diberi pgkat datok…sultan phg ni pun xtau ke rkyat msia ni mmg xske ngan org indon..xde sensitiviti lgsung…yg jamal dpt tu,sikit2 je marah…majoriti rkyt msia ok je..yg laen dpt datok, n org x pertikaikan sbb layak la bhai…lgpun dyorg bkan mrah kat jamal..dyorg mrah sbb glaran datok tu jdi x nilai…bhai jgn marah2 lgila bhai…

      0

      0
    • baabaablacksheep says:

      Sebab tak marah:
      Siti Nurhaliza – International Singer – Malaysian No 1 Singer
      Nicol David – World No 1
      Chong Wei – World No 1
      Michelle Yeoh – Internationally Renowned Actress
      Jimmy Choo – Global Sensation – Internationally Renowned Designer

      Sebab dipersoalkan:
      Hattan – Biso Bonar? Apa lagi lagu dia?
      Eizlan Yusuf – Eh? Cite apa dia berlakon terer sangat?
      Jamal Abdillah – Ok lah, dia dah lama – Masih tak layak
      SRK – Haahhh??? Kejadahnya ada gambar Malaysia kat background pun dapat?
      Awat tak bagi Catherine Zeta Jones dgn Sean Connery berlakon Entrapment?
      Rossa – Ehhhh??? Sebab muka macam Siti Nurhaliza?
      AC Mizal – Apo?? Sebab dapat contract dgn Astro?

      0

      0
    • betik says:

      bla bla bla.. panjang berjeler smpai tertido aku.. zzzz

      0

      0
  27. mak jemah says:

    BANGANG ABADI!! Ambik kau siap caps lock

    0

    0
  28. paukaya says:

    takde nilai dh datuk sekarang..dh brjuta org datuk..tkyah nk bangge sgt la klau dapat datuk..

    0

    0
  29. Aiman Tak Kisah says:

    kalau cakap lebih2 nanti kita di tuduh derhaka dengan sultan. tak pasal2 polis datang rumah bagi waran tangkap.

    0

    0
  30. Makcik Rasional says:

    Subjektif sungguh maksud sumbangan di Malaysia pada hari ini hinggakan ramai yang mendapat gelaran Datuk

    0

    0
  31. SAYA SETUJU.... says:

    saya juga ingin menjadi artis…lagi 10 tahun dapat title DATOK…..
    CEH…PHUI…

    0

    0
  32. Sha says:

    Mula – mula baca tajuk macam,
    ‘hah?’
    Tapi bila baca dianugerahkan oleh sultan pahang,
    “ohhhhh patutlah’

    0

    0
  33. tun azhari says:

    biarlah mereka dapat datuk…

    0

    0
  34. Ina Zalina says:

    PELIK..KUMP TRIO KRU yg hebat WAT LAGU&FILEM pon x dpt DATUK….HAIH!

    0

    0
    • Anonymous says:

      trio KRU tunggu kerabat perlis bagi pulak la.. kalau tak silap, adik pompuan diorang ada kawin ngan kerabat dari sana.

      0

      0
  35. I says:

    Batu nisan tak t’pahat pun nama DATUK itu…

    0

    0
  36. Ubi says:

    Abg Nara bile nk dapat Dato’?next!
    hahaha

    0

    0
  37. Cube says:

    Ramai yang tak tahu, Rossa tu penyanyi istana pahang… Event istana je, dia ada as penyanyi. Tu la pasal dapat.

    0

    0
  38. Miss University says:

    apehal jamal ngn rossa ni dpt title datuk??? org lain pecah otak blaja tinggi.. tak gok dpt title tuu. tolong la.~! jgn la senang sgt nak kasi datuk kat org luar plus artis yg mcm tak de sumbangan ni~ -.-‘

    0

    0
  39. mew says:

    Jamal bekas penagih. Dia dah bersih dan jadi penyumbang besar dalam Pengasih, memberi motivasi pada penagih untuk berhenti menagih dadah dan membantu bekas penagih menjadi orang yang lebih berguna. Layak dapat Datuk. Tapi Rossa tak tau la kenapa dapat Datuk.

    0

    0
  40. ade aku kesahh says:

    bodoh tahap malaun ni. ape ke bebal sangat sesenang je bagi org luar/org yg x menyumbang sesuatu yg bermanfaat kpd negara dpt pingat dato! aku rasa ni mesti atas dasar suka atau terlalu fanatik ni dgr suara penyanyi2 ni sbb tu la sesenang je dpt pingat dato. kalau dulu rasa la jgk perbezaan darjat dgn org yg ada title dato ni tp now dato ke org biasa same je lagi2 retisssss. xde nye ak panggil kau dato kalau jumpe kau tepi jalan wahaii retis oi. puii

    0

    0
  41. Makcik KJ says:

    keluar masuk serenti, akhirnya dapat juga datuk…errr..ade buat class counseling agaknya tu sebab dia dapat datuk, baguslah kalau ada..sekurang2 nye kurang orang tergilincir atau tersalah guna substance…

    eh eh…yang lagi sorang tu? ooohhh…agaknya dia balik ke negara dia ulang alik naik MAS kot..ye lah kan…kayakan MAS dapatlah datuk..erhhhmmm baguslah..

    esok lusa makcik bagitau camni je lah kat anak2 “anak anak mommy, belajar dengan cemerlang tak dapat apa pun..sebab kalau anak-anak jadi artis boleh dapat datuk..tak perlu banyak modal cam nak belajar doktor ke engineer..suara je dengan rupa comel2 skit..ye?”

    0

    0
  42. reen says:

    alaaa,npe bg kt Rossa gelaran Dato’ tu….bagi la kt Julia Perez…..baru la mantoppp…hahahahahaha

    0

    0
  43. duniamalaysia says:

    aku lebih sokong KRU dapat Dato’
    aku lebih sokong Raihan dapat Dato’
    xtaulah fenomena negara ni…
    xmaju langsung…
    !@#$%^&* cakap lebih kang kena saman pulak..

    0

    0
  44. tiada nama says:

    ermm artis nasyiid pun x pnh pun dpt pangkat datuk..tu lagi plak memperjuangkan agama islam…

    0

    0
  45. Anonymous says:

    Ramai lg yg boleh dberikn gelaran datuk d pahang tu..paling kurangkn pon pemain pertahanan bolasepak pahang,abg jalal..beliau lm tabur bakti utk skuad pahang..ker dollah salleh pun ok

    0

    0
  46. Dolton Bibiyana Layola Al-Muslem says:

    camnalah betina indon sekor nih leh dpt datuk…menyanyi pun terjerit2 mcm babi tersepit je…org mesia nih dok terhegeh2 angkat artis indon…org indon ada buat camni kat artis mesia? stupid and rubbish

    0

    0
  47. farah says:

    biasalah dah namanya kerabat, ada duit tp tak buat apa yg membantu rakyat…yg bertungkus lumus YB or menteri..itu pun kalo ade…so what to expect,? diorg tkde benda lain kot nak fikir unless pasal hiburan je…mungkin la…just my two cents…

    0

    0
  48. tugau says:

    suka hati sultan la nk bagi gelaran datuk … gelaran jer pon bukannya ada elaun atau gaji …

    0

    0
  49. confius says:

    sure k org yg dpt title dato, tan sri etc xde elaun?

    0

    0
  50. wanz says:

    Ok lah…klu nak bagi datuk kat jamal tu boleh diterima lagi. Yg minah endon in apahal?? Ni la pasal orang endon selalu besar kepala. Ada je org malaysia yg dok menyanjung…

    0

    0
  51. mmm says:

    aku pernah jumpa jamal ne,dekat hospital tmpt aku bekerja,dah besar ank dia si osama tu,

    0

    0
  52. Ju-On says:

    mmg x setuju 100% endon dpt pangkat ni… endon dan hina kita, da caci kita, kita masih nak angkat dorg??? lain tak kesah..but endon???? mmg melampau..
    ape kene la dgn dorg ni…..
    tp siapa la kite untuk membangkang kn??? so tepuk dada tanya la selera.

    0

    0
  53. Anonymous says:

    cuba tanya artis indon brp ramai diaorg kenal artis malaysia…blh dibilang…pasni xtaula sape plk yg dpt

    0

    0
  54. betik says:

    pelik pelik.. dulu kerjaya penghibur adalah kerjaya paling low class.. skang ni yg paling di angkat2.. x pyh blajar rajin2, x pyh blajar pandai2.. jd je penghibur.. bleh dpt ribu riban.. siap pangkat datuk.

    RIP Malaysia.

    0

    0
  55. anti pahang says:

    aku rasa PAHANG ni tak tahu ROSSA ni asal dari mana dan apa sumbangan dia pada negara…main BOH jer bagi ….dah buang TABIAT ker…atau ROSSA NI…skg ni SELURUH RAKYAT INDONESIA AKAN KETAWA SELAMA LAMA DAN BILANG waduh …DUNGUNYA PAHANG

    0

    0
  56. nana says:

    hmm… apa sumbangan rossa yg besar sgt dekt malaysia smpai boleh dpt gelaran dato’.. ak rse rmai lgi layak dpt.. profesor2 dekt universiti yg kerja bertungkus lumus buat penyelidikan lagi patut dpt la…. aish… asl jdi artis je dpt… byk lgi la ilmuan yg berjasa dri diorg nie…

    0

    0
  57. Anonymous says:

    dulu SRK sebulum dapat datuk .sering berkunjung kat malaysia.selepas dapat datuk harammmm tak datang2.motippp.dato rossa tak kena langsung.bukan sedap nau pun nyanyi.plzz la sultan tolong la bijak sikit.low class.minah indon kut.dah malas nak komen kang kata menghina pulak.tak pasal2 jer kedalam.

    0

    0
  58. sham says:

    bengang bengang le kamu semua.
    peduli apa siapa yg sultan negeri2 tu mau kasi datuk?
    mungkin sultan2 kat negeri tu banyak dengar lagu jamal abdillah dan rossa
    terus cakap saya mau kasi datuk sama diorang

    kamu orang pun sibok nak jadi datuk ke?
    buat cucu le

    0

    0
  59. hadi says:

    jangan mempertikaikan hak sultan atau raja..kita sebagai rakyat hanya menerima apa yang dikurniakan dan melaksana apa yang diperintahkan..dalam perlembagaan pun ade mengatakan supaya kita mentaati kepada raja dan negara..wallahualam

    0

    0
  60. si pelik ??? says:

    pelik btol la kat rossa. kenapa rakyat dari luar dpt gelaran cmni. padahal rakyat kat negeri tu mandaulatkan sultan tu. patutnya, sultan tu perlu menghargai rakyatnya. bukannya org luar. ini tidak, senang2 je bg gelaran kat org luar. dia pernah mengharumkan nama Malaysia atau negeri tu ke ??? x pnah dgr plak negara indonesia tu membangga-banggakan rakyat Malaysia.

    0

    0
  61. Muzy says:

    bukan aku sorang je la yang dah tak nampak arah tuju title title ni. dah kalau artis dapat title ni, memang dah tak ada nilai dah.

    0

    0
  62. Eisz says:

    Maaf pangkat gelaran datuk bagi indinvidu persendiriaan adalah anugerah pangkat beli..
    datuk>rm150 ribu.dato’seri >rm250 ribu>datuk paduka mahkota>rm180 ribu…mungkin reat harga gelaran ini hanya lakaran shj,,sb saya pernah jupa dari sahabat dengan gelaran dato’ zack. kerja menipu org,tjuk gmbar dia terima darjah pd org yg hendak ditipu,utk meyakinkan org..dia ada kenalan rapat dengan kerabat pahang,,pergi kerumah tengku …..nama dirasiakan..telah bg cek sejumlah rm300k..atas pangkat gelaran yang hendak disandang…saya pernah kena tipu dengan datuk zack pasal nak beli kereta.kononnya ramai kenalan dan sebagainya,,beli perabut rumah guna alamat palsu..sampaikan org ramai cari dia.gunakan nama syarikat org lain konon ada shaer partner padahal dlm name card jer..bila dah tipu org yg kena syarikat lah jd mangsa..mmglah syarikat tu knal dato zack tu..kalau cll pun tanya comfom knl ke mestilah ckp knal…jd luluslah penipuan dia sb org percaya…emm hampeyyy

    0

    0
  63. Saufi says:

    Biarlah sape pun dapat pangkat dato’
    Tak payah kita kutuk2 orang.. Kalau diorang dapat gelaran datuk pun, adakah pahala kita berkurangan? Tak kan??? Jadi, ape nak disusahkan?? INGATLAH, gelaran & pangkat hanyalah duniawi, tak kekal.. Jadi, tak payahlah kita susahkan tentang hal orang lain, Dato’, biar je la.. Kita tengok & dengar saje lah..

    0

    0