Written by AbangNara | March 9th, 2010

majlis berinai umie aida

Lawa betul tangan Umie Aida bila diinaikan. Hehe. Lagi gambar majlis berinai Umie Aida dengan membaca artikel ini sepenuhnya. Sumber dan gambar dari Forum Cari.

P.S: Kenapa ye kena pakai inai masa bersanding? Adat orang Melayu ke apa ek? Leh sesapa terangkan?

majlis berinai umie aida

majlis berinai umie aida

majlis berinai umie aida

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

89 responses to (GAMBAR)Majlis Berinai Umie Aida

  1. fifie says:

    amboi2…meriahnye

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • dila says:

      awalnye dia berinai erk…bsenye orag berinai 3ari sblum nkah..t xilang k inai 2? hehe………

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Adam says:

      JUHUHTUYU JUHI KURTU NIKUYTU——>BAHASA ORANG ASLI…TERROR TAK AKU?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • za says:

      meriah dan cantik…

      utk user2 yg tanye hukum berinai berukir ni… ni za dpt dr portal rasmi fatwa… harapnye ia membantu…

      Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak
      Tarikh Keputusan:
      2 Oct, 2009
      Tarikh Mula Muzakarah:
      2 Oct, 2009
      Tarikh Akhir Muzakarah:
      2 Oct, 2009
      Oleh:
      Muzakarah Kali Ke-88
      Kod Isu:
      88
      Keputusan:

      1. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa di dalam Islam para fuqaha’ sepakat memutuskan bahawa pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.

      2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

      3. Muzakarah juga memutuskan bahawa pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

      4. Muzakarah juga bersetuju supaya garis panduan pemakaian inai ini disediakan oleh JAKIM dengan memasukkan bersama nas-nas hadis yang berkaitan dengan unsur-unsur syirik dalam penggunaan corak atau ukiran inai.

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
      • futuremagistrate says:

        tp inai yg JAKIM maksudkan yg kat jari tuh jerk kan?..yg cam org dedulu pakai kan?…yg cam Ummi pakai nie bukan budaya org hindu ker?…cube sesaper terangkan dgn lebey dlm ciket..mushkil gak aku..cecorak tumbuhan boleh digunakan?…hmmmm….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • Ryta says:

          Boleh la guna corak tumbuhan, asalkan jgn guna lambang dewa, gambor haiwan @ lain2 yg bertentangan syarak…tu mmg totally cannot!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • za says:

          yup…bak kata rita…blh inai bercorak tp atas motif daun2 sahaja…bkn motif haiwan atau dewa atau ajaran2 yg x sepatutnye…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • Ryta says:

        Thanx a lot za atas info yg sgt membantu ni. Rajinnya wat research!

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • za says:

          hehehe ryta…saje google smlm…sbb nak tau gak hukum sebenar dr kite duk tertanya2…at least za pon belajar something gak…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • rosh says:

          kalau dulu2 cuma pakai kat bhgn kuku jer kan..sekeliling..
          skrg ni dh jd trend …gaya yg di gunakan lak spt pengantin hindu…pastu ada lah yg buat bulat kt tengan tapak tangan…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • Ryta says:

          Bagusla za…rajin + tak kedekot ilmu! Berkat idup!

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  2. fifie says:

    xla bang nara…berinai ni bkn adat org mlayu,adat org india…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
    • setuju saja says:

      haah! setuju!

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
      • saya says:

        btol2…2 adat hindu sejak zmn dulu2…then dah msuk jdik adat melayu lakkk

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
        • panadol says:

          kalau nak kira, banyak adat kita ikut asal usul hindu.. macam bersanding hantaran dsb..

          ikut islam, nikah, mas kahwin, kenduri. selesai.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • sudip says:

          dah terang2 dlm sejarah adat kahwin melayu ni byk pengaruh hindu. kalo nk deny jugak, gi tgk buku sejarah budak2 sekolah tu.

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  3. AnneDeSilva says:

    meriah…cantek tgn dia…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  4. ViZard8 says:

    new state alchemist..eh ape bnde aku ngarut ni.. lawa tgn umie *_*

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  5. ViZard8 says:

    inai (mnjawab prsoalan abg nara) rasenyeee la diamik dr kaum hindu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  6. epid says:

    adat org india sbnrnya..sj nk naikkan seri pengantin n nk bezakan pengantin ngn org len..tp kdg2 org len yg terlebey pkai inai dr pengantin..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  7. Nurul says:

    cantik umi bertudung.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  8. jane says:

    tak berkenan inai yg over2 camni….. lagi cantik kalau tangan tu bersih dari inai2 ni….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • fruitted says:

      betul tu.. saya prefer yang simple2 je cam kat ujung jari je. bila makan nasik sedap je

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  9. mixed_juicy88 says:

    inai 2 xwjib pown lau nak kawin kte pkai coz 2 adat org india….tp lau nak pkai xslah ag pown nmpk la seri pngantin 2 sket..umie aida cmelllllllllllll pkai tdung 2 nmpk cute laaaa.bf aq fanatik gler kat umie aida nie taw.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  10. Kak Long says:

    Salam. Kak long pernah terbaca komen dari saorang yang pandai ugama tentang inai. ianya bukanlah adat kita orang melayu, ia asalnya dari adat hiindu. kita sebenarnya banyak meniru adat / agama yang lain. Begitu juga dengan bersanding. Buat apa pun biarlah berpada-pada.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • setuju saja says:

      hmm tulah, pastu nikah kat tanah suci.. tak faham artis ni

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • jane says:

        nikah kat tanah suci pakai tutup litup….pastu balik sini….buka selagi yg boleh……

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  11. cW says:

    saya juga pernah baca, adat berinai ini budaya dari agama hindu dalam masyarakat india
    kan tanah melayu ni dulu sebelum kedatangan Islam ada pengaruh hindu yang diamalkan oleh masyarakat tempatan

    juga saya pernah baca, berinai itu kalau sampai berhias2 berbunga2 itu pernah diharamkan kalau tak silap, sebab ia menyerupai tattoo:

    http://www.mail-archive.com/sahabatinteraktif@yahoogroups.com/msg01417.html

    tapi biasa lah dalam hukum fiqh ada banyak khilaf, so to be safe better berpegang kepada apa yg Rasulullah pesa, jauhi syubhah sebab syubhah menghampiri haram

    p/s : comelnya umie aida bertudung sebijik macam siti nurhaliza

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  12. kak ngah says:

    berinai ni adat org hindu….
    dlm agama xde tulis pn….
    cme lau berinai pkai inai pkok bse je sudah….
    lau lukis2 kt jari cm umie aida pkai ni dh hram….
    dikira sbg tatu wlaupun xkekal….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • lliizzaa says:

      btul2….pnh dgr benda ni kt al-kuliyyah
      klu stkat kt ujung jari tu xpe,
      tp klu dh smpai lukis2 tu dh dkira cm tatu

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • moon says:

      yup.. betul 2… klw pkai ini bercorak2 nie mcm tatu.. so haram la… klw pkai inai kt ujung jari je xpe…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  13. atuk says:

    org kaya semer nampak lawa…so lavish….bnyk tul peringkat majlis…sederhana ke tu?
    apa2 pun selamat menempuh dunia baru…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  14. Ryta says:

    Cantik lor Umie Aida ni….maklumla seri pengantin baru!
    Menjawab soalan BangNara di atas, pengantin biasanya memakai inai sbb nak menaikkan seri & membezakan drpd tetamu yg lain. Rasanya ia diambil dari adat kaum India yg biasanya melukis corak2 di tgn untuk meraikan pengantin. Skrg ni byk org Melayu yg tiru adat ni, tapi saya kurang pasti ia diharuskan @ tidak sbb ada pendapat mengatakan yg ia mcm tatu wpun tak kekal! Tapi yg saya pasti, memakai inai di jari adalah sunah Nabi kerana Nabi pernah memakai inai di jari dan juga sbgai pewarna rambut. So, kalau saya salah, maafkan saya kerana yg baik dtg dari Allah, yg salah dtg dari kelemahan saya sendiri….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  15. ViZard8 says:

    tu la, biarlah bersederhana dlm bab gini2, x over sgt…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  16. sweety says:

    klu tak silap, ade org pnah ckp, inai kan boleh menghindarkan diri dr kne buatan org or makhluk halus…pengantin darah nye manis…tu la sebab nye kot sbb pakai inai….

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • JOBS-VIEW says:

      NI X PERNAH DENGAR.. HEHE.. SAPE BGTAU EK?

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • jane says:

        hish…. takkan la inai boleh menghindarkan diri dr kena buatan sihir….. yg jane tahu baca ‘ayatul kursi’..’surah annas’…’surah yassin’…. boleh jauhkan diri…rumah kita dari jin, iblis dan juga buatan sihir….insyaallah…….

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  17. chek fgs says:

    nak nyebok gak…

    inai nie skrg dah jdi trend pengantin zaman sekarang..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  18. mucheng says:

    bukannya ari tu JAKIM kata berinai yang lukis2 macam tatu tu haram ke? kalo nak berinai kat jari disunatkan kalau untuk suami n kalau untuk menunjuk2 dah jatuh haram hukumnya.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • AnneDeSilva says:

      tp ustaz maa anne g kursus kawin aritu kata xpe…
      sbb benda tu tak kekal..
      boleh dipadam..
      tp sebenarnya ape yg penting adala NAWAITU…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • nhb says:

        yg ni paling aku stuju.. nawaitu yg penting..~~

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • AM says:

          ermm….nawaitu…”

          kita sume sedia maklum bahawa niat tidak pernah menghalalkan cara..so,jgn ambil mudah tntg hal ini…

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • redbox says:

          yeh u all rite..nawaitu yg btol boley guide kite pde bnde yg elok…bab hkum halal haram skunk nie para ulama pun xpat nk jwb dgn betol…dorg pun mkin konfius ngn syarak2 nie…so ape jua yg kire buat make sure xlah smpai kite murtad lar…kire hnye insan biase..mnusia penuh ngn silap n slh…allah maha adil…die yg paling utama yg akan judge kite so korg xyah la nk penin2 pale sndri…heheeee..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
        • den says:

          setuju dgn AM..
          kite xsepatutnya salah gune perkataan ”nawaitu” tersebut..
          jgn senang2 je gune sebagai satu alasan..mmg la jgn segala sesuatu perbuatan hendakla didahului dgn niat..
          tp jgn smpi tersalah konsep..setuju sgt2, niat tidak pernah menghalalkan cara……pikir2 knla..

          Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  19. me says:

    haram kalau pakai inai lukis2 nih…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • AnneDeSilva says:

      sape ckp haraM??
      ada bukti atau dr mana2 fatwa tak yg kata berinai llukis tu haram?
      kalau ada bgtaula..
      leh gak ktorg search and taw…

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  20. AnneDeSilva says:

    tp masa anne g kurusu aritu anne ada dengar salah sorg hadirin yg dtg tanya tentang halal haram pakai inai tu..
    ustaz tu kata inai yg lukis tu takpe sbb dia tak kekal lama..
    dia akan hilang lpas smggu dua…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • weiya says:

      tp weiya ade baca la anne..harun din sendiri cakap tak blh..ms kahwin hari tu teringin juga..tp ayah tak bg..awal2 dia dah warning

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  21. AnneDeSilva says:

    mana yg len nie?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  22. Piston Pecah says:

    gambar first ada sikit blurrr..nape?hihi

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  23. ain hashim says:

    jawab persoalan abg nara tu yg ain tahu n yg ain belajar mase sek. dolu2 la berinai tu sunnah. mule inai tu dipakai ketike aisyah isteri nabi kawin dgn nabi.mase aisyah tu kawin kan die masih kanak-kanak so salah satu care utk wt die happy mcm tu la yg ain tau n belajar kalo salah mintak maaf byk2 ek.tp yg lukis2 tu dah jd haram ain pon pnah kene rotan mase form 5 dulu dgn ustaz sbb tulis name gang kt tgn huhuhu….mintak maaf byk2

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  24. bulan says:

    inai dulu lain duan inai ditumbuk
    sekarang pakai apa tak tahu la perwarna ke apa ke halal ke tak bahan tu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  25. ladybird says:

    over sgt arr…just pakai kat hujung jari kan sweet…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  26. Zaza Muhammad says:

    aku lu mase sanding pakai inai manual je, tanam sendri, petik sendri pastu kakak aku tlg giling hehehe, pakai hujung jari kat kuku je tngn kaki…eeiii seksa nk tido. siap2 kena g toilet lu. kena tnggu satu mlm tu pun kureng merahnye, mak aku kate lain org lain hasilnye … segan aaa lukis2 ni.. nk g jejln atau keje pastu lum tentu ilang lai…
    yg henna tu ank buah aku ade beli, pelik je bau dia..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  27. miss 88 says:

    apenye….ukir inai ni ibaratye memakai attu la..takkan tak tahu kot…orang yang lebih tua takkan tak bagi tau…ish ape la..ni semua ikut adat india je…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  28. liza1979 says:

    nikah kat mekah.. pun nak pakai inai ke?? bukan ke hukum pakai inai ni haram?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  29. sfa says:

    salam,
    rasanya memakai inai itu bukan haram…
    ada hadis menyatakan perempuan yang berkahwin itu harus memakai inai di tangan dan kaki.
    perempuan juga harus memakai inai dengan niat sebagai perhiasan diri.
    Rasulullah juga pernah bersabda ” Sekiranya kamu seorang wanita berbezalah dengan memakai henna(inai) dijarimu.” ini berdasarkan satu peristiwa yang terjadi apabila seorang wanita menghulurkan tangannya untuk menyampaikan surat kepda Nabi dan Nabi bersabda baginda tidak dapat membezakan samaada yang menghulurkan surat kepada beliau itu lelaki atau wanita.

    cuma janganlah berlebih-lebih. byk pendapat bercanggah berkenaan lukisan di tangan itu. ada yang kata boleh dan ada yang kata tidak boleh. kalau korang rasa haram, tak payahlah pakai. jangan jadikn diri kita ada sifat was2.

    wallahualam..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • sfa says:

      penambahan supaya tak keliru, peristiwa antara Nabi dan wanita itu terjadi.. wanita itu berada dibelakang tabir.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
      • jane says:

        walaupon ia tak haram tapi kalau dah over sangat macam tu sebenarnya tak cantik….jane rasa tangan macam kotor…..kat ujung jari rasanya dah memadai…

        Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  30. jed hijau says:

    apa2 ajelah…
    Nak pakai boleh…tak pakai pun boleh….

    Daun inai tu tak bersalah, jangan lah marah2…

    Pakai lah secara sederhana….

    Bye…sampai jumpa lagi

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  31. Ryan says:

    Sebenarnya pemakaian inai untuk meraikan perkahwinan oleh pengantin bukan tertakluk pada budaya Hindu sahaja… malah ia cukup terkenal di negara Asia Barat dan pelbagai bangsa memakainya tidak kira agama. Cuma kita jer yg meletakkan pemakaian inai itu meniru budaya dan adat Hindu… sbb org yg beragama Hindu byk mengenakan inai dlm upacara keagamaan mereka. Kat bawah ni sedikit petikan tentang pemakaian Inai atau Henna yg diambil dari wikipedia.

    “The Night of the Henna was celebrated by most groups in the areas where henna grew naturally: Jews,[15] Muslims,[16] Hindus, Christians and Zoroastrians, among others, all celebrated marriages by adorning the bride, and often the groom, with henna.”

    “Henna was regarded as having “Barakah,” blessings, and was applied for luck as well as joy and beauty.[19] Brides typically had the most henna, and the most complex patterns, to support their greatest joy, and wishes for luck. Some bridal traditions were very complex, such as those in Yemen, where the Jewish bridal henna process took four or five days to complete, with multiple applications and resist work.”

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  32. xyanniax says:

    Hukum memakai inai pada asalnya adalah harus. Namun jika pewarna/inai yang digunakan adalah daripada pewarna yang bersifat kekal dan tidak pasti bahan kandungan yang digunakan sama ada halal ataupun tidak, ia adalah dilarang kerana ia sama seperti tatoo.
    Walau bagaimanapun, jika lambang atau lukisan yang diperbuat daripada inai tersebut melambangkan ciri-ciri atau tanda-tanda sesuatu yang dilarang di dalam Islam seperti lambang yang berbentuk salib, lambang bagi sesuatu ajaran sesat, lambang bagi sesuatu kumpulan jahat, lambang berbentuk haiwan atau sebagainya ia turut dilarang sekalipun menggunakan inai atau pewarna yang tidak bersifat kekal.
    Di samping itu, memakai inai atau seumpama dengannya bukanlah salah satu daripada budaya Islam. Lebih-lebih lagi yang memakai inai ala tatoo, ia adalah pengaruh/budaya hindu dan barat yang kedua-duanya adalah dilarang di dalam Islam. Sabda Rasulullah SAW, maksudnya:
    “Bukan dari kalangan kita sesiapa yang meniru selain kita”.
    (Hadis Sahih Riwayat al-Tirmizi).

    Sabda baginda lagi:
    “Sesiapa yang meniru sesuatu kaum, maka dia di kalangan mereka”.
    (Hadis Sahih Riwayat Abu Daud).

    Nota:
    1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
    2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
    3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  33. kak ngah says:

    Berdasarkan bacaan saya (yang belum menyeluruh), saya boleh kongsikan beberapa perkara:

    Hukum memakai inai bagi wanita
    Diriwayatkan dari Aishah RA. Bahawa seorang wanita mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda: “Aku tidak tahu samada ini tangan lelaki atau perempuan.” Perempuan itu menjawab: “Aku adalah seorang wanita.” Baginda bersabda: “Sekiranya kamu seorang perempuan, berbezalah dengan memakai henna (inai) dijarimu.” (hadith riwayat abu dawud)

    Jadi, inai adalah sejenis pewarna yang boleh di pakai oleh wanita pada bila-bila masa. Dan Baginda Rasulullah SAW menyatakan bahawa pemakaian inai adalah untuk membezakan tangan seorang lelaki dengan wanita. Tapi saya ada terbaca, diharamkan memakai inai bagi wanita dalam idah yang kematian suami (tak pernah tahu sebelum ni).

    Hukum memakai inai bagi pengantin lelaki
    Diharuskan. Sebab ia merupakan sebahagian daripada adat perkahwinan Melayu yang tidak bertentangan dengan hukum Syara’

    Namun,

    terdapat riwayat menyatakan :

    Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa seorang mukhannath (khunsa) yang mewarnakan tangannya dgn henna (inai) dibawa ke hadapan rasulullah. Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: “Wahai Rasulullah. Lelaki ini cuba menyerupai wanita.” Lalu lelaki itu dihalau dari al-baqi’ (sebagai hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai). Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.a.w: “Kenapa dia tidak dibunuh?” Lalu baginda S.A.W bersabda: “Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang.” (Diriwayatkan oleh ABu Dawud, Sahih Al-Jaami’, 2502)

    Hukum memakai melukis inai pada kulit kaki dan tangan bagi pengantin.
    Ada banyak pendapat.

    Pernah JAKIM menyatakan bahawa hukumnya HARAM dan dilaknat Allah. Alasan : Ia menyerupai tatu dan ada ketikanya, dibuat oleh pengantin bagi tujuan bermegah-megah.

    Ada berpendapat, ia diharuskan selagi tidak menyerupai corak hidupan.

    Mazhab Hanbali
    berpendapat bahawa penggunaan henna (inai) diharuskan utk mewarnakan pada mana-mana bahagian anggota badan kecuali di kepala samada kepada lelaki ataupun perempuan.

    Mazhab syafie
    pula berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai henna (inai) pada mana-mana bahagian tubuh badan KECUALI tangan dan kakinya. Walaubagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal2 perubatan atau darurat. Perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya juga dilarang memakai inai.

    Imam An-nawawi Rh dalam fatwa al-majmu’
    berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Wanita bersuami diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.

    Mazhab Hanafi dan Maliki
    lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian.

    Ini diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim daripada ibunya bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah, “Jangan memakai sebarang wangian ketika kamu berada dlm ihram. Juga pada henna kerana ia juga adalah wangian.” (Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir, Al-Baihaqi dalam Al-Ma?rifah, dan Ibn Abdil Barr di dalam At-tamheed)

    Wallahualam.

    Bagi pendapat dan kefahaman saya :
    Sekiranya dengan melakukannya akan menimbulkan kecurigaan dan pertikaian, apalah salahnya ditinggalkan sahaja. Ia tidak lebih dari sekadar adat. Memadai dengan berinai pada hujung jari. Sebab ianya diharuskan dan tidak ada pertikaian tentang jatuh ke hukum haram.

    Senang lah bukan? Jangan pening kepala cuba membolehkan perkara-perkara yang jelas ada pertikaian. Lebih-lebih lagi kepada perkara yang tiada tuntutannya dalam Islam. Take it easy :)

    Cuma untuk berkahwin. Bukan dalam kes darurat. Jangan berjuang mati-matian sangat dalam urusan inai. Tapi mengkaji dan belajar itu lebih baik.

    Rujukan.

    Mesra Forum
    Al Fikrah
    Halaqah

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • ladyE says:

      thx for sharing. suka ada pembentangan hujjah yang macam ni. at least ada jugak dalil2 yang bernas dari cakap tangkap muat je :)
      btw frm wat i learnt memakai inai dalam waktu iddah selepas kematian sumai memang tidak dibenarkan..hatta memakai celak pun tak boleh sebab menghias diri selepas kematian suami dalam iddah tidak dibenarkan, so as an example of inai and celak pun included jugak la =)

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  34. kak ngah says:

    lagi info tntg melukis inai :

    Hukum asalnya harus iaitu hanya dihujung jari namun hukum berubah kerana caranya juga berubah.Ia bermula harus namun apabila berdasarkan sirah (sejarah) parasa sahabat.menginaikan janggut dan rambut semasa peperangan sebagai tanda kebenarian maka ia berubah menjadi sunnah.Namun apabila inai itu dicorak atau diukir maka ia berubah menjadi haram kerana ia menyerupai tatoo malah inai berukir ini berasal dr agama lain.Sabda Baginda : Janganlah kamu menyerupai sesuatu kaum,apabila kamu menyerupainya maka kamu tergolong dari golongan itu.Riwayat Imam Ahmad dan Muslim,Kitab ihya’ Ulumudin,Bab Perhiasan.

    Malah sepakat ulama’ mengatakan ia antara tabaruj kerana inai antara perhiasan dan apabila ia dipakai secara ukiran.Tetapi ia menjadi haram bukanlah semata2 kerana tabaruj tetapi kerana asal amalan tersebut dan peyerupaan amalan tersebut dgn sesuatu kaum dan sesuatu yg haram.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  35. jaws says:

    ala..buat je majlis nikah..bagi sah jd suami isteri…yg lain2 majlis tu tak pyahla…membazir je..bkan wajib..membazir tu amalan syaitan..berdosa..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  36. afissy says:

    tp aku bkn nk ckp halal, haram ni..bagi aku klu pengantin pakai inai, mmg naik seri…aku suka tgk pengantin memakai inai sbb aku jd pengantin dlu pn memakai inai..mmg berbeza pengantin memakai inai dgn pengantin tdk memakai inai…seri pengantin terserlah…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  37. mata says:

    crito pasal inai lah plak

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  38. selamat says:

    umie cun, mak dia ker tu, cun jugak
    kalo bersanding cantik pakai inai, tp kalo byk sgt camtu xberkenan lah. artis yg biasa hidup western tp masa kawin nk jugak jadi cam kereta berhias yer…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  39. hello says:

    apakata kita haramkan batik tu sebab org hindu bali pakai batik. org hindu India pun ada batik diorang. alang2 tu haramkan celak gak. sebab semua wanita hindu india pakai celak. haihsssss

    inai corak2 ni asal dari asia tenggara dan pada ASASNYA adalah BUDAYA semata2, bukan agama. samala mcm mkn pakai chopstik tu budaya kaum cina/jepun/korea; bukannya agama diorang. pasni haramkan chopstik pulak sbb ikut budaya cina katanya… zaaaaasss!. Islam tak tentang budaya. malah kita disuruh belajar budaya kaum2 lain dlm dunia ni (ayat dari quran sendiri). yg tak bolehnya ikut agama yakni AKIDAH lain. cth pakai tangkal, guna sihir (sebab menduakan Allah jadi tu kait dgn agama akidah Islam), baca mentera jampi jin, sembahyang ikut cara bkn islam, dll. culture and religion are two different things.

    org Arab mmng sinonim dgn inai ni. bkn pengantin je, perempuan dara tak dara semua pun pakai. inai dipakai pelbagai motif daun dan bunga, dan biasa dipakai dari tangan sampai siku. klu kaki tu sampai ke lutut. its a NORMAL arabic CULTURE. so chill

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  40. an2 says:

    inai kalu dipakai dibahagian yg boleh dinikmati oleh suaminya…maka harus hukumnya.tapi bila design yg melebih2 ni mcm nak menunjuk2 ntahla…..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  41. bella says:

    pakai inai ni harus tapi jgn over sgt… x payah la lukis bagai kat tangan tu…inai kat kuku pun dah manis…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  42. hamba Allah says:

    Org islam ke ni??jahil sgt smpai xtau hukum hakam dlm islam…da terang yg berinai mcm tatu tue HARAM dlm ISLAM..byk care lg nak amek ati suami…jgn jd bodoh sgt sapa xtau hukum agama…better xyah ikut budaya bodoh ni..leh rosakkn akidah jer..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  43. Cikgu Jan says:

    bab berinai punya la bahas bab hukum hakam…budaya hindu la, bukan budaya melayu la…tap bab2 lain takmo bahas lak.bab mkn beradat tu budaya sapo?bab bersanding tu budaya sapo?halal ka, haram ka…???

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  44. SUNSHYNE says:

    if u wan o be a true muslim and mengatakan inai di jari haram, then dont just practise the fatwa or hukum in this context only (inai di jari)., practise every fatwa and setiap hukum islam in every aspect in your life ..im not a fan of ummie aida at all but using her picture as referrence and dissing her with all ur fatwa to judge her as f she has done he bigest sin in life is similar to defaming her. memakai inai is just a culture passed on thousands of years from generation to generation regardless of religion. look at the positive aspect of it. islam is simple and easy.dun make a big fuss of it.besides there many fatwas out there and neither one is incorrect. follow whichever suits you.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  45. June Coady says:

    What a waste of time. You’re poor english made this article hard to read. Learn to write.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  46. Seeing that i have been exploring temporarly for a pleasant study with reference to this one topic . Researching in Yahoo I lastly came across this web site. Reading these details I am relieved to convey that I get a good uncanny feeling I came across precisely what I needed. I most certainly will make sure to remember this web-site and check it out consistently.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  47. Awesome post, hey I found this post while googling for lyrics. Thanks for sharing I’ll email my friends about this too.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  48. Everytime I read your articles I feel like your writting is improving, see it from the day one. Good to fallow personal development.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  49. azie says:

    xslah nk berinai smasa majlis prkahwinan..
    atas niat kite sbnar ye..
    tpi yg pasti ye…
    berinai tu biar la yang x bcorak…
    tu dh ikut org hndu..
    kita xblh mngikut cara mreka….
    ckup la skadar sparuh jari je, tidak prlu la corak2.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  50. The roar of a typical elated bunch assembled in Al Qahira ‘s Tahrir Square stated it all.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0