Written by Bella | October 5th, 2016

Tentu anda semua tahu tentang isu viral dimana selebriti Awal Ashaari dan Scha Al-Yahya berkongsi foto mereke bercumbu. Beberapa hari selepas itu, pasangan Rozita Che Wan dan Zain Saidin turut melakukan perkara yang sama dan mencetuskan perbalahan di kalangan peminat.

Ada yang berpendapat, apa salahnya untuk mereka beraksi sebegitu kerana sudah sah bergelar suami isteri. Namun, ada yang menganggap perbuatan itu agak kurang sesuai dengan budaya Timur dan bertentang dengan ajaran Islam.

Kontroversi berkenaan juga mendapat perhatian Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad yang mengatakan didalam Islam, suami dan isteri dilarang untuk mempamerkan aksi intim mereka di khalayak ramai.

Dalam Islam ada adab, setiap langkah, kata-kata dan perbuatan ada tempat yang sesuai. Walaupun seseorang itu suami-isteri tapi setiap perbuatan mereka perlu ada batasan jika mahu menunjukkan kasih sayang.

Akhlak seseorang dalam Islam tidak diizinkan untuk bercumbu-cumbuan di tempat awam. Jika ingin bercium ada tempat privasi dan ia tidak perlu dipertontonkan kepada umum.

Teguran itu bukan sahaja ditujukan buat pasangan selebriti tetapi kepada orang biasa juga.

Walaubagaimanapun, Mohamad Shukri menambah, pasangan suami isteri digalakkan untuk melahirkan rasa cinta sesama pasangan namun perlu dilakukan di tempat yang sesuai seperti di rumah. Katanya, hal tersebut bagi mengelakkan daripada sebarang perkara yang boleh mengundang kepada fitnah.

Sumber Berita : mStar Online

109 responses to Dalam Islam Ada Adab, Suami Isteri Dilarang Kongsi Aksi Intim Di Khalayak Ramai – Mufti Kelantan

  1. Bangsa Johor says:

    Dalam banyak2 negeri kat Malaysia ni……Kelantan lah yang paling teruk & hauk kampungan. Maksiat pun banyak…. why not mufti nasihatkan orang kampung sendiri dulu k.

    1

    301
    • Anonymous says:

      hal kelantan itu bukan isu di sini. tp apa yang ditegur & digariskan oleh agama TETAP benar . tlg jgn menyimpang dr matlamat teguran ustaz. komen biar cerdik skit

      294

      0
      • Kak Nam says:

        hauk kampung tu la byk tokoh2 dan orang2 yg bijak pandai dlm agama. jgn menghina dik. hari jumaat masjid2 penuh melimpah, surau2 dan madrasah2 sentiasa penuh. kaya didunia tapi kaya akhirat?

        110

        0
        • Saje nak tahu says:

          Abis tu kenapa Kelantan maksiat paling tinggi di Malaysia ???

          2

          75
        • Abbys says:

          Nak jawab soalan kenapa Kelantan tempat maksiat tertinggi..? Sebab pegawai sana rajin buat kerja.. Hari hari buka mata serbu tempat sana sini.. Korang ingat Kuala Lumpur tu tempat maksiat paling skit ker?? Ada diaorang berani serbu hotel hotel 5 bintang…ada berani masuk pub tarik tangan anak muda Yg seksi Yg minum arak?? Setiap hari..? Bukit bintang tu.. Berani ka? Berani sembang je la.. Johor tu.. Aper ingat bagus sgt..? Tu KL kedua kat Malaysia ni.. Dengan anak muda pakai baju terdedah sana sini.. 3 4 pagi dok berkepit pakwe makwe.. Berapa banyak hotel area Lido tu pusat pelacuran?

          310

          0
        • sana says:

          I second Abbys statement

          2

          0
        • wani@yahoo.com says:

          kelantan paling tinggi kes aids and hiv

          3

          3
        • minah jambu - safety first says:

          huh ! gadoh lah korang tak kuasa minah jambu nak layan..orang cakap pasal laki bini bercium korang pulak cakap pasal isu klantan la kl la ape2 aje la korang ni tkde keja eh !!!! cuba bawak2 wirit2 ke pe ni tak asek betekak aje pasal klantan tempat maksiat…eh helo ! mana2 pon ada banyak tempat maksiat lah…ada minah tudung yg kena tangkap khalwat kt hotel tu tempat mana ? ada yg tau ??? minah tudung memang dorang tk bercium kt public tapi dorang berkhalwat kt hotelllllllllllllllllll…!!! ape2 saje la korang ni…!!!!

          1

          0
      • duck face says:

        geli aku artis2 sekrg fefeeling ghairah. bermesra-mesraan tepi pantai mcm filem tamil. jijiks…attention seeking is a new disease.

        74

        0
        • X says:

          Filem tamil lagi suci,takde peluk cium.Artis nie mcm Animal planet.kisah babun dan pasangannya.dan lain2 haiwan mengawan.Setaraf.

          42

          0
        • zul says:

          ada yang mengata kelantan ni..adik beradik kau , sedara kau takde ke kawen org kelantan.

          aku da kawan sorang kelantan sorang johor.

          yang kelantan ok alim,, yg johor keja kat klntan kena tangkap ada kes…skrg dah mati..so nak kira mcm mana kes mcm ni

          aku bukan apa..tak suka cite buruk negeri2..yang mcm korang bual kan skrg..ada otak fikir

          0

          0
      • Anonymous says:

        setuju

        8

        0
      • Islam itu indah says:

        Yg bangsa johor tu jgn nk buat malu org johor yer…adoiii…klau die adlh ulamak @mufti @ ust tegurannya hrus di dengr bkn dprsoal.sbb fatwa yg dkluarkn bkn br shri dua tp sjk zmn nabi lg…prkara ni mmg org konfius sbb tu lh mufti kluarkn…klau bnda mcm kes uqasya ke atikah ke bnda tu dh trg2 org thu haram dn dlarang klau spe x thu baik prgi jmpe ustaz bljr…che ta, awal n sha lps ni learn from this trutama awal jgn nk melenting je keje nye..skurang2nya fikirlh tntg ank2 yg msh blum knl dosa pahala tu

        63

        1
        • kelilawau says:

          Dia bukan org Johor pun. Saje nak bakor le tu….

          Tok Mufti tbaek!! Mmg artis dua pasang ni x de adab.

          1

          0
      • Anonymous says:

        Sya setuju dgn komen Anonymous

        4

        0
    • Mufti hampeh says:

      Mana mufti dalam kes bogel atikah suhaimi dan idris khan? Sah2 haram. Ini yg suami isteri halal mufti bising apa hal? Tgk kat indon, ariel peter pan dihukum sebat dan penjara sebab kantoi dgn luna maya. Mufti sana ambil tindakan. Apa cerita ni mufti malaysia ni????

      3

      86
      • Bukan orang kelantan says:

        Benda macam atikah + idris tu semua dah tahu kan haram? Takboleh buat?
        Buat apa nak minta advice mufti? Kalau yang tidak pasti, baru mufti jelaskan.

        Pahe dop?

        152

        0
        • LOL says:

          bzina tu salah satu dosa2 besar. budak2 sekolah pun tahu. nk ke kena tanya mufti ke? ko ni dah knp samsiah? jahil atau buat2 jahil?

          74

          0
        • che ton says:

          bkn mufti x buat apa2, masalahnye kn xde apa2 pengakuan zina oleh yg tertuduh dan x cukup bukti utk jatuhkn hukuman.. korng ni tau undang2 ke x? tgok law n order la..

          33

          0
      • Apatah says:

        Yg tu dah sah2 haram xyah la explanation… yg kes scha ngan rcw ni kan sbb dorg dh kawen… mufti bagi nasihat dr sudut agama…akhirnya mufti yg kecam…hailah dunia akhir zaman huhuhuhu

        21

        0
      • K says:

        bingai.. tak belajaq,dh sah2 memang haram.

        1

        0
      • Anonymous says:

        tolong hormat fatwa..org mcm awak yang fanatik artis menmbahkan maksiat berluasa

        1

        0
    • Anonymous says:

      ustaz ashraf muslim dan ustazah wan sakinah bukan orang kelantan pun……… tapi masa sanding di Ipoh hari tu sikit2 cium dengan penuh kemesraan boleh pun…….. depan orang ramai lagi tu ada orang ambil video pula untuk tatapan orang ramai…….. ni lah retis2 sekarang ikut,………. ashraf muslim kan tinggi pengetahuan agamanya

      5

      6
    • Wuteva says:

      Bodoh Tu simpan sket utk Anak cucu

      15

      0
    • Kiah says:

      hahaha, nanti che ta ckp mufti dengki, busuk hati….dan sbgnya. lalalala.

      46

      0
    • mie says:

      mak cik tudung..buat malu la wei. ko ingat ko budak2 lagi ke? please lah.

      16

      0
    • amboi.. sesedap rse je ko ek…

      0

      0
    • Ihaua says:

      kau ingat bala Allah tu akan turun ikut negeri ke kalau kemungkaran tak ditegur. Bodoh simpan la skit ye.

      17

      0
    • Titi says:

      Bangang punya komen

      5

      0
    • Kau knp says:

      Ya Allah beraninya kutuk mufti org mcm ni lh yg hidup smpai dajjal muncul…

      22

      0
    • Ko hsp says:

      Dulu kata nak kongkek atas unta pun kena bagi. Takan unta duduk dalam rumah.mesti kat luar di khalayak ramai. Mufti malaysia ada lembab! Hal2 yg penting seperti kebajikan orang islam langsung tak kisah. Mereka lebih suka benda2 yg berkaitan ranjang

      0

      42
      • Loy says:

        Astagfirullah.
        Jika saudara atau saudari ini agama Islam, kebih baiklah mengucap dan mohon ampun drp Allah. Hentikan buat komen yg boleh mengundang dosa.
        Jika tak tahu hukum agama, marilah belajar Ilmu Allah dgn teliti dan mendalaminya. Ingatla….MUFTI itu adalah manusia. Dia belajar ilmu Allah dan dia juga penyelamat kepada kita drp kemurkaan Allah yg amat dahsyat. Dia sampaikan hukum Allah. Jika kita pertikaikan peranan Musti, bererti kita telah menolak hukum Allah. Jgn tempah diri dlm golongan kafir atas kejahilan diri sendiri. Bertaubat dan jgn permainkan hukum Allah dgn logik akal manusia.
        Mengucaplah wahai sahabat semua. Istigfar dan menyesali dgn perkataanmu itu. Semoga Allah mengampunkan sahabat semua.

        35

        1
    • Bangsa Melayu says:

      Aku rase kau ni mmg komen mcm org duduk dalam gua oh lagi satu aku tak rasa kau ni “bangsa Johor” aku rasa kau nak menyemarakkan menyampah org kt “bangsa2 Johor” and batu api nak melaga Johor dengan Kelantan, dhlah statement bodoh

      18

      0
    • Anonymous says:

      Org2 johor kan mlut awt mcm jilaka..mngata org sedap kan main…negeri nu lah negeri ni lah..apa hal dngan mu…sbb klah bola ka sbb BANGSA JOHOR di sebut mahadir ka…atau pekara yg tersirat oleh bangsa2 rakyat johor sendri x mau ngaku..ney mcm ibarat kata dulang paku serpih kata org dia yg lebih la ney kan…terasa sorng2 diam2 x mau tunjuk merah padam muka tutup dngan mlut puaka boo org meqata.

      6

      0
    • miow says:

      tak payah ckp org kelantan mcm tu bro… kita hidup 1 islam ni dia tegur mana yang di viral kan skrang..mcm 2 artis sakai ni.. org johor tak ada adab ke?hahahahah sakit hati tak ko baca???so jaga la tulisan ko tu..sorry

      7

      0
    • Anonymous says:

      Celaka lah kamu….

      1

      0
    • adeakukisah says:

      manusia jenis mcm ni lah bila ditegur xnak dgr…suruh jga tepi kain sndri..last2..bergolek masuk ke kubur sndri nant..

      2

      0
    • mia says:

      weh ko jgn nk buat malu org Johor la komen mcm ni..

      2

      0
    • ayoi says:

      dh laa gne nme bangsa johor..sj nk buruk2 kan johor…ntah2 ko ni bkn org johor…xpyh nk jd batu api..nk melaga-lagakan org…taik btl..ni laa punca kenapa org x ske dgn org johor…

      5

      0
    • ina yy says:

      simpan sikit bodoh dan bangang tu wey…

      0

      0
    • ina says:

      simpan sikit bodoh dan bengap tu weyy…

      0

      0
    • minah jambu - safety first says:

      hensem datuk ni bekenan pulak minah jambu..lov u datukkk…eemmuah…!

      0

      0
    • miamumu says:

      ape yg mufti ni ckp betol.. sedap2 je ckp kelantan teruk.. johor tu bagus sgt ke?

      0

      0
    • Anonymous says:

      bangsa johor mmg cmni ek…

      0

      0
    • Anonymous says:

      apa la komen..betul la ustaz tu cakap..,pesal kau mengata kelantan pulak.ni bukan tajuk pasal negeri..abis johor tu? sca tu org kedah..awal org kl..kau org jhr sibuk pesal

      0

      0
  2. jgn sentap eh says:

    hah skrg jawablah dah halal lah mufti…jwblah..kelakar lah…bila nak kawen smua lah budget ikut adab..tp bila dah kawen xnak plak nak ikut adab..sdangkan mkn pun ader adab nyer sndiri…ni kan rumahtangga..(ok lpas ni confirm kena hentam..hahahahahaha)

    15

    1
  3. Anonymous says:

    akhirnya! alhamdulillah…terima kasih ustaz. Sila hadam na….harap lps ni jgn yang nak bangkah / bg pendapat mcm jahiliah sgt.

    35

    0
  4. dina says:

    sebab mereka ni xde akhlak…..simple
    buat benda2 tak senonoh sebab nak kan perhatian.
    perhatian, bulu mata palsu, pakaian matching , menunjuk2 tempat holiday dan lain2 …tanpa semua tu they are zero. please boikott them.
    support artis macam mizz nina, helizahelmi , neelofa , corrie adam dan irma hasmie.

    41

    0
  5. Mufti hampeh says:

    Mana mufti dalam kes bogel atikah suhaimi dan idris khan? Sah2 haram. Ini yg suami isteri halal mufti bising apa hal? Tgk kat indon, ariel peter pan dihukum sebat dan penjara sebab kantoi dgn luna maya. Mufti sana ambil tindakan. Apa cerita ni mufti malaysia ni????

    2

    25
    • Anonymous says:

      mufti tu menjawab soalan atas isu yg dibangkitkan, kau tu kalau tak paham gi ngaji sana la weii…….semak la ko!

      23

      0
    • minah jambu - safety first says:

      mana bukti ? kalau nak hukum atikah ngan idris mesti nak ada bukti yg betol2 membukti kan ok ! BONGOK !

      2

      0
  6. sally says:

    beraninye kutuk mufti… bertaubatlah…

    24

    1
  7. Ryna says:

    Take the contents of the post not from WHICH COUNTRY it came from. Please be brainy people.

    13

    0
  8. Anonymous says:

    Biasalah…Che Ta & Schawal nak bersaing sesame sendiri siapa lagi power bercium. Satu lagi…Artis Hollywood sedaya upaya tak nak dedahkan anak anak mereka ke dunia kreatif jika bukan mereka sendiri berminat ke arah itu. Tapi artis Malaysia berebut rebut tayang anak utk dptkan job, dapatkan tajaan. Yg paling ketara buat begitu….dua pasangan ni lah….

    47

    0
    • Melah berucap says:

      Aku nk ckp 1 je anak awal n scha si Lara tu menggeramkan sgt muka die.. Rase nk lempang je..sumpah!

      1

      0
  9. org johor says:

    kalau mufti yang kuat agamanya pun kamu semua bangkang, so kamu nak dengar nasihat sapa lagi? makin kurang cerdik plak org Malaysia ni.. bangsa Johor ke org Johor?

    40

    0
  10. AKU says:

    jadikan pengajaran tau

    8

    0
  11. pekasam says:

    terdesak nk popular..camtu sekali ye? adoiii…letih.

    11

    0
  12. Anonymous says:

    harap jgn la la che ta/ schawal komen balik teguran mufti. dah salah diam2 sudah…nakbertaubat /x , nak terima nasihat atau x…tu hal korang. tp jgn la ko bukak mulut…risau kalau korang komen, nampak BODOH & JAHIL sgt. dok diam2 dah na .

    21

    0
    • bukan haters... says:

      tak puas HATI….
      bapak si lara…..
      Ada aku KISAH
      mak si Aaisyah….
      dah lah tu….
      semua org buat silap..
      lain kali kalau jalan pandang bawah..
      langit tu silau…kalau jalan pandang atas..

      10

      0
      • biarbetik says:

        Ni puisi ke? sajak ke? pantun ke? syair ke? bunyi sumbang dah…tak rhyme le…apapun padan muka romen2 tunjuk org lagi kan…bodoh tak simpan jek…kan budak ngok ikut romen?faham le dah kawin…pimpin tangan pun dah ok org tau mesra…cium dahi ke ini nak lebih2 step hollywood makan budu belachan…rotan ustaz bontot2 mereka ni biar kebas…hehe

        1

        0
    • Choi says:

      Tp kan ok gak kalau dorg yg tak beragama tu lawan balik ckp mufti.. Mana lah tau lepas tu dorg kene panah petir ke.. Kurg sikit retis sendu dlm malaysia ni.. Hahahah

      9

      0
  13. anon says:

    I think betul la kan.. mcm tu jugak hal2 dalam kain mane boleh cerita pada orang laen inikan pulak aksi intim suami isteri… kalo bercerita pon x boleh… ini kan pulak aksi itu sendiri.. wallahuaklam…

    10

    0
  14. kakikucinghitam says:

    kencing pun bukan benda yg haram.. tapi kenapa kita kencing sorok2? sebab malu dan segan.. simple kan….

    40

    0
  15. susher says:

    privasi biarlah privasi :), yeahaaaa

    4

    0
  16. bangsa johor??? says:

    bangsar johor? means what? oh kat johor x ada maksiat lah yr. bagus semua bangsar johor ni. puihhh bangang sgt komen pertama yg sgt kenegerian. kita satu malaysia lah. johor masih dalam malaysia. jgn nak fefeling negeri kau dah tkr negara. kenapa ye org johor ni semua belagak bodoh je kerjanya.

    20

    0
  17. Anon says:

    Lebaqnya bontot che ta…eeeeiiiww tak malu ka???? yg c scha plak mak oiiii awat mulut hang terjuihhh sampai kaki nginjat ????hahahahha

    5

    0
  18. . says:

    Scha dah inzal,terjelir lidah.Tak sempat cari jamban nak mengawan.lahanat.Buat bekalan anak cucu ke?

    2

    0
  19. Anonymous says:

    Apa jawapan standard ?
    A. Jelous
    B. Halal
    C. Tak kacau orang

    7

    0
  20. aida says:

    Terima jelah apa yg mufti cakap.Sah2 ilmu agama dia lagi kuat dr kita semua.

    x perlu soalkan psl negeri itu ini..negeri x de kaitan pn dlm hal ni.infact, kita semua satu negara kan? kenapa sifat bnci sesama kita perlu ada?mcmana nk satukan semua umat islam sedunia kalau umat islam negara kita pn mcm ni?

    5

    0
  21. mariam says:

    Ini buat peringatan pd kita semua juga.bukan pd cheta dan awal je.

    kenyataan dr mufti mstilah drpd pertanyaan org.ko ingat mufti rajin nk tgk gosip artis dan komen psl atikah suhaimi fazura semua tu? haha otak mana?

    dan jgn bodoh sgt nak diskriminasi negeri kelantan mahupun johor atau lain2.this is 2016.majulah sikit pemikiran
    tu.Bodoh.sesama sendiri pn nk gaduh.

    8

    0
  22. Anonymous says:

    che ta yg tak brapa femes tu, agaknya ni cara dia cari perhatian…ye la berlakun pn tk seberapa …. gaya je lebih … apa2 pn memang betul kata mufti tu …. tpi ye la, yg betul ni org suka sgt nak pertikaikan, yg salah dpn mata juga yg diaorg kata bagus … dunia akhir zaman

    7

    0
  23. Slack says:

    Aku baca komen first si bangsa johor tu dgn komen mufti hampeh tu pon aku rse nak amukan..ko pehal bangsa johor..ko bajet negeri ko maksiat 0 ke?? Pastu yg komen si mufti hampeh tu pon dah org tnya mufti pasal isu ni takkan dia nk melalut jwab pasal atikah suhaime pulak..kamon laa..sel2 otak tu sila la berhubung skit..

    Mufti ni tegur bukan nk blame..tp nak btulkan pe yg slh..dgr je lah…

    9

    0
  24. Maria abdulah says:

    Bila artis2 tak de ilmu agama, memang rosaklah akhlak lepas tu jadi pulak ikutan golongan yg jahil…bertaubatlah..walaupun hubungan itu halal tapi dalam islam kita ada adab2 yg perlu kita ikuti mcm adab makan juga lah… Tolong lah jangan hina ulamak..nak dapat bala ke?

    5

    0
  25. sengal says:

    pasangan tak de akai… nunjuk sgt bahagia. esok2 ceraiberai org gelak jerrr

    4

    1
  26. marion kotilat says:

    awal scha tu tahanlah lg sbb muda n free hair..yg nekta tu dgn toyboy dia rs nak muntah jer comlah zain selagi ko tahan.. nekta akan bwk ko jenjalan seluruh dunia keje ko goyang telo jerla …x yah lah bajet romantik kengkorang sedang pasangan artis paling seksi yg cantik sepadan kat dunia brangelina pun bercerai apatah korang level retis local yg suam2 kuku jek…

    3

    1
  27. ae says:

    hargailah teguran mufti.klu xda golongan Ulama’ , ilmuan Islam yg menegur ..takut2 kita ni kembali ke zaman jahilliah..
    Nauzubillah.

    7

    0
  28. siti says:

    ulamak tegur terima jelah.Kira untung negara kita masih ada ulamak untuk dirujuk.itu pun ada yang kutuk ulamak.Bayangkan negara tanpa ilmuan agama..apa akan blaku dengan akhlak rakyat negara ni? nak rujuk artis ke?

    itulah penting..nk tentukan tahap otak kotg..idola awak artis ke ilmuan?

    dok sanjung sgt artis condemn sgt ilmuan..bodoh

    2

    1
  29. BUNGA MAWAR says:

    alalalla…tak yer nak sibuk sangat kat dorg ne hoi kubur sendri juga nnti jgan nak jadi suci sngat nak nilai org blm tentu diri tu bgus,,,

    0

    5
  30. suhaimah58 says:

    mustahil artis melayu malaysia ni xtau hukum haram tp ntahla sibuk juga nak pamerkan kemesraan overdose tu, pastu adalah peminat kipas mati yg komen ‘auwww suwetnya’ ‘semoga berbahagia’ etc etc owhh please lah … awal pun xyahla nak menyentap sesangat ehh overlah nok

    2

    0
  31. Fidot says:

    Mufti tegur pun ada yg kutuk mufti? apa nak jadi dgn org islam negara kita ni??? Sedih aku. If benda dh betul x betul mesti la ditegur. Mmg ada byk lg benda lain yg teruk, tp ini salah satu dari nya. Jgn hati hitam sgt smpi alim ulamak komen pun kene bash. If org kafir aku leh terima, tp if agama masih ISLAM tolong la jgn jahil sgt.

    2

    0
  32. Anonymous says:

    eleh…dia tngkp gambo cam tu nk menujukn y dia org bahagia sgt konon..romatik..taik kucing la..lgi menymph n loya kita org tengok..wat pengomen y pasal kenegerian tu wat ap la..pd aku la..x kira le negeri mane pn..semua ttp ad maksiat n x semua y berperangai baik..tpi nape klau dlm bnyk2 hal..negeri kelantan y kerap d kutuk…x kira d BN..kat mane pn same..

    3

    0
    • parid says:

      tu la pasai..kononnya rakyat kelantan x maju dan sifat kenegerian tinggi..maju x maju diukur dari segi apa?kalau infrastruktur mungkin betul tapi negeri lain pun apa kurangnya..pembangunan bandar dan kampung mmg x pernah balance dimana2 pun.. tapi dr segi ilmu, kebolehan dan agama rasanya kita semua sama..lg satu psl sikap kenegerian tu, biaq pila kat dorg..semua pn sayangkan negeri sendiri kot.

      1

      0
  33. sentap says:

    bagus..dah lama tggu mufti2 alim ulama tegur…meloyakan sungguh tgk nek ta & awal tu..kot ye pun nak tjk masing2 romantik x perlu la ko post 1 dunia…org lain pun ada laki bini…ni ke nak jd idola masyarakat…bdk2 tgk pun malu…

    4

    0
  34. melati says:

    Bodoh lew Mufti sekarang …aritu penolong Mufti Perak suruh Roboh kan patung Helang Langkawi, bukan nya org sembah Helang tu..!! ni mufti Kelantan plak nyibuk …mcm lew Quran tu Mufti2 yg tulis ….Pungkok..!!!

    1

    8
    • thisisme says:

      mengucap byk2 jgn dikutuk pewaris nabi tu .. bala Allah nak bagi xyah tggu esok, jap2 lagi pun boleh

      2

      0
    • Anonymous says:

      Sesungguhnya sy sgt2 berharap kamu bukan dari golongan org yg berugama Islam.
      Tetapi, jika kamu rasa kamu sebahagian dari kami…
      Demi Allah!!! Celakalah hidup kamu Melati.

      2

      0
  35. MALAYSIA TAK AMAN says:

    PEREMPUAN MURAHAN!

    1

    0
  36. cucuk kepala masuk angin kuar asap says:

    nekta ni jd gini ajaran mentor dia si ‘dr’ Azizan Osman sm cam fizo omartu buat salah xpe tp mesti konfiden..tp kelakar gak tgk dua2 gambar ni dua hire photographer nak dpt angle cium sebenarnya tak romantik mnlah..masing2 bukannya berdua…

    2

    0
  37. Anonymous says:

    Bila baca sebahagian comment dalam ini yg mengutuk mufti, artis tu terpikir tak, bukan saja dosa daripada perlakuan mereka sendiri, tetapi membuka ruang pihak lain mengutuk dan mengeji mufti…sedih teramat sedih. Saya harap Johan dan Ozlyn juga, ambil iktibar perkara ini, sebab mrk juga pernah d kecam kerana perlakuan bercium d khalayak ramai semasa majlis anugerah. Ini juga nasihat untuk kita semua. Fikir-fikirkanlah….

    1

    0
  38. bedah says:

    kalo nak sangat pertikaikan kenegerian..okay..mufti ni dr kelantan..yang bercumbu ni org negeri apa ya?

    2

    0
    • fasha says:

      kedah! zain KL scha KL campuq kedah..ha negeri2 ni suka bercumbu dpn org ramai..logik x klo pkir mcm ni? mmg x lah kan? so stop ckp psl negeri yg mgundang pergaduhan.

      1

      0
  39. Dia says:

    rasa nak gelak je dok baca komen2 korng semua niee..hahaha

    0

    0
  40. Walepak says:

    Macam beruk cium mulut depan orang rmai…baik cium jubor lalu alang2 nok cium sngt…mek ta si jubor besor…saaca si xdok jubor…hahahaha

    2

    0
  41. zul says:

    ustaz tu nasihat dah betul ..ada jugak yang mengata ustaz dan kelantan..scha tu org kedah, awal orang kl..che ta org kedah..laki dia tak pasti tp bukan org johor..yang kau bangsa johor sibuk pesal

    0

    0
  42. joe says:

    nak buat, buat la kat umah..kat hotel ke…ni tujuk kat orang..ingat kau je ke ada bini/laki..

    kat umh pun tak bole amik gambar /video pulak..atau jgn lak buat depan anak ya hehe

    bila gaduh, masuk dlm tv..salah kan sama sendiri, bagitahu kat satu malaysia

    0

    0
  43. zam says:

    cium la puas puas kat umh, kat bilik,hotel..tapi jangan lak rakam ya, jangan amik pic lak.

    jangan depan anak tau..

    bila gaduh bercerai..masuk dalam tv..salah sama sendiri..nak bgtau satu malaysia

    0

    0
  44. Anonymous says:

    apa dia cakap tu betul laa x baik kongsi .. tapi why not kita tegur dulu drama malaysia ni sebelum hentam dorang ni .. dorang ni dah halal yg kat drama melayu tu dah halal ke belom pegang2 dahhh

    1

    1