Written by Bella | March 10th, 2016

Bila sebut tentang poligami sahaja, tentu semua lelaki diluar sana sudah senyum sampai ke telinga bukan? Membayangkan betapa nikmatnya mempunyai isteri yang ramai. Namun, tidak semua yang sedar bahawa kehidupan serta tanggungjawab ketika berpoligami, bukan mudah tahu tak?

Malah, Ashraf Muslim yang mempunyai dua orang isteri mengakui betapa beliau harus sentiasa berlaku adil dengan Noor Dayana Lokman serta Wan Sakinah agar tidak timbul rasa kecil hati mahupun cemburu didalam hati masing-masing. Nyata ia bukan satu perkara yang mudah untuk dilakukan.

Poligami ini diberi hanya kepada orang yang terpilih sahaja dan si suami perlulah menunaikan tanggungjawab mereka tanpa bersikap pilih kasih atau mengecilkan hati mana-mana isteri.

Saya sendiri redha dengan jalan yang Allah telah tetapkan dan berusaha untuk sentiasa mencari sinar kebahagiaan dalam membina keluarga yang saling menyayangi dan mengasihi antara satu sama lain.

Pernah menghadapi pelbagai tomahan serta kritikan daripada masyarakat sebelum ini, Ashraf membuat keputusan untuk tidak terlalu mendedahkan hal keluarganya kepada umum dan bersyukur apabila isteri-isterinya sudah menutup akaun Instagram kerana ia mengurangkan lagi pengaruh negatif didalam hidup mereka sekeluarga.

Kata orang, nak kahwin ni senang sahaja,  tetapi bukan semua yang sedia untuk memikul tanggungjawab dalam berumah tangga. Kalau berlandaskan nafsu semata-mata, belum tentu ia akan diberkati ataupun kekal. Bab poligami juga bukan hanya untuk bangga boleh kahwin banyak-banyak tetapi mampukah anda berlaku adil kepada semua? Fikir-fikirlah bila nak kahwin lain tu.

Sumber Berita : Utusan Online

39 responses to Ashraf Muslim Akui Poligami Untuk Orang Terpilih Sahaja : Usaha Sebaik Mungkin Bahagiakan Isteri-Isteri

  1. Dida says:

    Ye la tu..

    0

    0
    • Anonymous says:

      skg bolehlah kau cakap macm tu.riak semacam..nnti rmrtgga cerai berai aku nak tunggu kau ckp apa pulak..

      0

      0
  2. nok gebuzzz says:

    org terpilih ke mmg dari dulu memilih ,mcm mn pon sakinah tu ttp perampas walaupun korang bahagia hingga sekarang

    0

    0
  3. sara says:

    Maaf cakap la, tiada isteri yang akan merasa perasaan adil dalam hidup berpoligami. wanita adalah mahluk yang sangat lembut, pemalu, suka memendam perasaan dan sensitif. Dia terima sebab qadar dan qadaq.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Betul tu.Lagipun Allah sendiri tak menggalakkan poligami
      “Tiada satupun manusia didunia ini boleh bersikap adil”

      0

      0
    • madura says:

      btol kata2 sara..sy pun hidup bermadu..bg kami (saya dan madu) adilnya bukan tertak pd suami tp pada isteri-isteri..maksudnya bila kita bermadu pasti ada sistem giliran..bila suami giliran si A..si B jgn la asyik wasap/tepon ganggu..begitu jgk sebaliknya…sbb suami dia akn jd serba salah..sana isteri sini isteri..alhamdulillah 6 tahun bermadu kami bahagia..sbb bahgia kita sendiri yg bina…

      0

      0
  4. kerani gov says:

    rsa nk mntah bc sttment ko serap oiiii….

    0

    0
  5. meluat aihhhhh says:

    eh sekerap… ko tu yang gatal gi carik laen… pastu kluar fatwa sendiri… org terpilih konon… hak tuiiii…. aku mmg kesian kat 1st wife je…. mmg baik & innocent… yg 2nd tu mmg kaki inteprem…meluat haku….

    0

    0
  6. enot says:

    Ni lah orang Isam sekarang, kalau nama ustaz (segera ke tak segera ke) maka secara automatik dia adalah orang terpilih walaupun peraingai macam setan….cis bodoh punya manusia…..kau bukan terpilih kau gatal nak main je……….,

    0

    0
  7. Lorat says:

    Bang Nara please up cerita yang happy happy yang positif sikit please… lately most stories here bikin panas nak muntoh jer baca, langsung tak bermanfaat. Memang la blog gosip kan tapi katanya nak bergosip secara berhemah.. ni hemah tak datang2 ni tengok citer retis pregnant, retis beranak diam2, retis kawen cerai…
    Just some nice stories tentang kebaikan or pencapaian yang boleh dibanggakan sikit… yer.

    0

    0
    • yawnnnnnn says:

      betul33333

      asyik up citer artis dh bunting, dh multiply, dh mngawan, masih projek, akan usaha utk berkawin, akan usaha utk berpacaran etc.

      0

      0
  8. Anonymous says:

    Bukan org terpilih..tp sendiri yg pilih!

    0

    0
  9. Anonymous says:

    serap2 kau mau promote drama pun agak2lah kenapa terpikat sudah dengan mia ahmad? kawin jak lah dengan mia tu…. tapi kali ni ke Batam pula sebab siam sudah dgn sakinah. terpilihlah sangat. kalau kau tidak gatal, tidak pandai menjaga zina tidak menundukkan matamu kepada tunang orang tak kan kawin di siam…. hanya lelaki pengecut jak yang buat begini….. naik pula nafsu dgn mia ya serap….. boikot encik boss dan miss stalker…. ada serap jelmaan alim berlakun

    0

    0
  10. FC says:

    ‘Orang yang terpilih’ it seems, cis! :(

    0

    0
  11. Anonymous says:

    serap jadi2an ini kalau pasal menipu ada jak bahannya…………. hai serap orang kalau selalu membohong tidak akan dipercayai…….. kau adil? terpilih macam lah kau wali2…. andy flop, salleh yakob, tu pun terpilih sampai bini merana ya serap…… kalau kau tidak tutup IG bini2 mu sampai sekarang orang tahu mana keadilanmu, sebab setiap pergerakan mu di laporkan oleh isteri terpilih mu wan sakinah…. kau tutup pun sebab wan sakinah meroyan dalam IG…… sudah tutup IG siap up load gambar anak menunggu bapa baliklah, gambar anak yang sangat comel lah…. bila tiba gambar anas mana hastag serap….. terpilih untuk adillah sangat……… maka yang utama promosi drama, dan umrah……. jangan banyak cakap pasal poligami lah ustad jadi2an tengok nasib salleh yakob……… beruntung isteri pertama ada kerja, kalau tidak entahlah…….

    0

    0
  12. dome says:

    ashraf… kenapa dulu gambaq sarah boleh buh dlm fb… gambaq anas buh awai2 kelahiran ja………. kesian anas…….

    0

    0
  13. Pandan Kaya says:

    Baik kau diam je jangan cakap apa2, orang lagi menyampah dengan kau la serap

    0

    0
  14. Anonymous says:

    statment paling bodoh

    0

    0
  15. Anonymous says:

    Adil lah sangat anak bini pun tinggal di rumah emak bapa….. terpilihlah sangat… terpilihlah sangat…. retis menang pandai belakun,. kesian dayana dapat laki yang penipu dia saja yang separuh mati cinta serap sedangkan serap sepanjang perkhawinannya berzina (banyak jenis zina ya) dgn wan sakinah tunang orang, ganggu tunang orang orang alim jadi2an ini. tunggulah serap macam mana rasanya anak serap dibuat macam kau buat dayana…….. serap bagus kau tengok balik tulisanmu dalam ig kau lebih membela sakinah dari dayana….. adil konon……. nasib baik IG sakinah kau tutup sebab kau tau semua rahsia mu di dedahkan sakinah……. dayana dan ayahnya pula kau aibkan ……..

    0

    0
    • Anonymous says:

      itu sb sakinah yg taip guna ig serappp,….sakinah kan x kerja…tu lah keje dia…upload gamba guna ig serap…kau ghaseee

      0

      0
  16. Anonymous says:

    Ah blah la kau jantan gatal. Masuk bakul angkat sendiri, ‘orang terpilih’ konon.

    0

    0
  17. anonymous says:

    Mmg la ko redha serap.. kau jantan.. apa2 pun ko untung..
    ms gatal nk kawin no 2 g kawin senyap2 ke thailand.. apakah itu.. adilkah itu..
    Be honest lah.. sakinah menggatal.. tunang org msih berkwn dgn serapp.. pas tuh laki org ko kacau..
    x yah la kuar statement bagus2 sgt.. nyampah.. ngaku je menggatal nk kawin byk ngaku je sakinah jdi perampas… senang citer..

    0

    0
  18. hihihihihiii says:

    bukan terpilih tapi pilihan…
    kalau x mampu cukup seorang…
    serap gatai oioiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    jgn nak [erasan ko tu terpilih

    0

    0
  19. syasya says:

    untung jadi isteri ashraf ni…alim, hensem, kaya, adil..
    nk try jugak la

    0

    0
  20. MING says:

    OUT LA TASTE ASHRAF NI BINI DUA DUA TAK BERAPA CUN TAPI TAK APELAH ASALKAN DAPAT DUA SEKALIGUS HEK ASHRAF

    0

    0
  21. NANA says:

    Betol ke cukup adil…..? Patot nye statement die syukur dpt isteri pertama yg redha…isteri yg kuat ugama. Pastu syukur dpt isteri kedua yg pak turut…bimbo lak tu. Ckp apa ikot je. Tu baru betol.

    0

    0
  22. Anonymous says:

    hai lah serap kau terpilih sebab nafsu, penipu, pembohong lagi. Allah mahu tunjukkan bahawa lelaki pengecut selalunya bercakap riak, macam lah ku wali, terpilih konon…. kau terpilih sebab mahu buktikan kau tidak dapat menjaga isteri dan anak mu…. isteri berpantang pun bukan kau yang berhempas pulas jaga….. sentiasa melarikan diri dari tanggungjawab…… baguslah kau diam serap pigi buat anak…. tu anak no 2 sudah mau masuk 8 bulan, tibalah lah masa untuk wan sakinah mengandung lagi… lepas tu kau ambil gambar macam dulu pengang tundun….. cantik gambar dulu masa anak pertama itu gambar terpilih…… nanti beranak wan sakinah buat lagi anak comel sekali dengan hastag sekali ya

    0

    0
  23. Anonymous says:

    serap oiii mau tambah lagi ke? ada 2 kosong lagi…. serap ni senang berpoligami sebab anak dan isteri bukan dia yang pelihara, mentua dan ipar duai yang jaga….. macam tak percaya je, boleh berlaku adil?…. nasib IG bini di tutup kalau tak…… habis rahsia terbongkar terutama oleh bini seleberitinya… bini terpilih katakan sebab semua kata2 nya diperakui oleh suami pengecut nya…. nanti keluar lah ayat2 islamik serap, biasalah retis, pandai membohong, selalunya apa yang keluar dimedia lain yang berlaku direaliti… serap ni, bukan boleh dipercayai pun……mengada2 dan berlagak alim jak yanag lebih.. minta maaf lah ya serap terpaksa luahkan apa yang diperhati

    0

    0
  24. orgtua says:

    Ok la tu, Ashraf Muslim tak pilih rupa. At least dpt jugak pompuan-pompuan tak cun merasa bersuamikan lelaki hensem.

    0

    0
    • adoi says:

      kahkahkah……..

      0

      0
    • Anonymous says:

      hensem kah? patutlah riak semacam perasan hensem, alim2, boleh mengaibkan isteri dan bapa mertua macam dia jak yang betul…. …… hensem pun kerana kemera, nampak idung pun macam jambu juga…… orang hensem perangai mesti hensem bukan pembohong, putar belit, penipu, tidak adil, mengaibkan isteri dan menyindir mertua yang banyak membantunya. bagi saya biar muka tidak hensem asal perangai tak macam ashraf muslim

      0

      0
  25. kakak cantik rupanya maknyah says:

    Hensem la dari bapak ko yg sememeh tuh anon oi..

    0

    0
  26. garw says:

    hidung bini Ashraf macam kembar….

    0

    0
  27. madura says:

    btol2..hanya yg terpilih ja bole berpoligami..bila kita ikhlas dan redha..in sha allah kita bahagia..kami pun bermadu dan syukur dpt suami yg bertanggungjawab..alhamdulillah..teruskan yg baik asyraf dan family..pedulikan kata2 negatif..kami bahagia bermadu dan berpoligami

    0

    0
  28. last says:

    ”Kata orang, nak kahwin ni senang sahaja, tetapi bukan semua yang sedia untuk memikul tanggungjawab dalam berumah tangga. Kalau berlandaskan nafsu semata-mata, belum tentu ia akan diberkati ataupun kekal. Bab poligami juga bukan hanya untuk bangga boleh kahwin banyak-banyak tetapi mampukah anda berlaku adil kepada semua? Fikir-fikirlah bila nak kahwin lain tu.”
    persoalanya: kau yakin ka org yg berpoligami bukan berlandaskan nafsu semata2 ?

    0

    0
  29. serap skodeng fb pompan ke-3 says:

    riak betul si serap ni moga satu hari nanti serap dimadukan mcm salleh yaakob bior padan muke..sibuk je nak madukan org sekali diri sendiri dimadukan hahahahaha..lg satu yg bangga sgt dgn dua pompan bodo tu naper len la cam jejai 2 pompan cun kat msia ni dia hambat…

    0

    0