Written by AbangNara | June 4th, 2013

Marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah kepada S. Shamsuddin yang telah pun meninggal dunia kira-kira jam 10.56 pagi hari ini. Beliau telah kembali ke rahmatullah di rumahnya di Singapura. Sesungguhnya pemergian S. Shamsuddin pastinya dirasai oleh kesemua peminat seni tanah air.

s shamsuddin meninggal dunia

Lakonan Allahyarham di dalam filem arahan P. Ramlee sememangnya mencuit hati dan telah pun menghiburkan jutaan penonton. Abang Nara sehingga ke hari ini masih teringat lawak beliau Nujum Pak Belalang bersama Aziz Sattar. Yang bahagian mengira duit itu. Memang terbaik!!!
s shamsuddin

Semoga Allahyarham S. Shamsuddin atau lebih dikenali dengan nama Sudin ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Sama-samalah kita doakan. Al-Fatihah.

74 responses to (AL-FATIHAH)S. Shamsudin Meninggal Dunia

  1. gula kapas biru says:

    AL FATIHAH

    0

    0
    • TANTE says:

      alfatihah… dr DIA engkau datang.. kepada DIA engkau kembali….. moga rohnya di tempatkan di kalangan org beriman

      0

      0
    • miss mong says:

      al-fatihah..semalam bru je tgk cerita arwah dlm teater lagenda

      0

      0
    • Olga says:

      TAKZIAH N AL FATIHAH (NAK JADI BAIK JAP) JANGAN DISLIKE TAW

      0

      0
      • kak timah says:

        pe lah korang ni si olga tu ucap takziah n al fatihah pon korang nak dislike

        0

        0
      • toyailiana..sinana says:

        ok2 ak dislike

        0

        0
      • Anonymous says:

        dislike sbb die ckp nk baik jap..setan gumbira mendengarnya..huh..
        nape berbuih mlt kene sawan ke law gtau nk berubah baik selama2nya..2 kn doa..mmg la kita manusia xtrlpas dr silap..papejelaaaaa…

        0

        0
      • mulut puaka says:

        xpe olga, ak x dislike… kiki

        0

        0
  2. my name says:

    Al-Fatihah…moga roh di cucuri rahmat

    0

    0
  3. jamilah says:

    al fatihah

    0

    0
  4. hamba allah says:

    Alfatihah.ll

    0

    0
  5. my nama says:

    AL FATIHAH…

    0

    0
  6. Bunga Kertas says:

    Al-Fatihah buat beliau..semoga di tempatkan di kalangan orang beriman, Amin..

    0

    0
  7. Anonymous says:

    al-fatihah

    0

    0
  8. lalalalala says:

    Inalillah..al-fatihah

    0

    0
  9. john says:

    Kat mana la nak kebumi kat singapore tu. Kalau dapat dikebumi kat Malaysia lagi cantik… :(

    Al-Faatihah.

    0

    0
    • MelakaLady says:

      tempat kebumi adalah secondary issue..primary issue is jenazah selamat dikebumikan, diuruskan dengan lembut dan sempurna serta tanpa insiden2 yg boleh mengaibkan jenazah (nauzubillahminzalik)..namun buat ahli keluarga arwah, saya percaya lokasi berdekatan mereka preferred. yg penting jenazah selamat dikebumikan :)

      0

      0
    • Shah says:

      Salam John,
      Singapura masih ada tanah untuk kebumikan Arwah dan umat Islam rakyat, just for you infor.

      0

      0
  10. Anonymous says:

    Al-Fatihah. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman. Baru semalam tgk filem Bujang Lapok di TV2.

    0

    0
    • Safiyyah Hanzalah says:

      saya bru dua hari lepas tgok nasib labu labi dan mmg ketawa brbis dlm babak boxing yg ada allahyarham sudin… :'(

      0

      0
    • Alin says:

      Same here.. Pun tgk Bujang lapok semalam.. Al-Fatihah.. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yang beriman..

      0

      0
    • Kepohcie says:

      dh arwah asal dr singapura..of course lh dkebumikn dkat sana..sudah2 lh..x yah pertikaikn kt ne arwah dkebumikan..yg penting, kita sama2 doakn semoga arwah tenang di sana

      0

      0
  11. nurin adlina says:

    Al-Fatihah

    0

    0
  12. single but not available says:

    ‘ abg sudin, 20 plohsen’ tggl aziz jela..huhu..T.T

    alfatihah

    0

    0
  13. ct says:

    al-fatihah.. semoga roh nya di cucuri rahmat.. :(

    0

    0
  14. Mummy77 says:

    Sedih… sebutir bintang lagi pergi meninggal kita… moga arwah dtempatkan dikalangan orang beriman.. amin.. alfatihah

    0

    0
  15. Dya says:

    Takziah.. moga ditempatkan dikalangan org yang beriman.. amin Alfatihah

    0

    0
  16. Safiyyah Hanzalah says:

    terkejut dgn berita sedih ni..terus teringat dgn filem2 bujang lapok semua tu.. :'(((

    al-fatihah.. semoga roh dicucuri rahmat..

    0

    0
  17. LOK braTHE says:

    Al-fatihah

    0

    0
  18. juju says:

    Al Fatihah buat arwah…semoga ditempatkan dikalangan orang beriman..amin

    0

    0
  19. ahkak puaka says:

    Takziah utk family arwah. Al-fatihah. perginya lg seorg seniman yg berbintang besar. T_T

    0

    0
  20. leila says:

    innalilahhh..takziah..berita yg sgt2 menyedihkan…:(

    0

    0
  21. Anonymous says:

    Al Fatihah

    0

    0
  22. petron says:

    tiap2 yang hidup pasti merasai mati …… alfatihah …

    0

    0
  23. Mat K says:

    Al-Fatihah. Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan org yg beriman.

    0

    0
  24. Maria says:

    Innalillah hiwainna ilaihirajiun..Sedih pulak rasa..sebab sepanjang 36 tahun saya membesar dengan cerita2 lakonan arwah P Ramlee, arwah Pak Sudin dan Pak Aziz..walaupun tak pernah jumpa, tak pernah kenal, tak pernah ada apa hubungan sekalipun, namun arwah sentiasa buat hati saya dan ramai lagi rakyat Malaysia lain terhibur dengan jenakanya..

    Semoga Allah merahmati arwah Shamsudin Binti Hawa..Semoga arwah tergolong dalam golongan orang beriman, dihapuskan segala dosa, dijauhkan dari seksaan kubur, dilapangkan dan diterangkan kuburnya dan jadikan lah kuburnya sebuah taman syurga buatnya..semoga Allah membalas segala kebaikan dan segala perasaan senang hati yang dicetus oleh arwah kepada kita semua..amin

    0

    0
  25. Farhana says:

    AL FATIHAH . baru semalam tengok cerita bujang lapok di tv2 , pagi nie dikejutkan dengan berita pemergian arwah . semoga arwah dicucuri rahmat. takziah buat keluarga arwah =(

    0

    0
  26. Anonymous says:

    AL-FATIHAH..
    SEMOGA DITEMPATKAN DIKALANGAN ORANG2 YANG BERIMAN DISISI ALLAH SWT.

    Baru je malam tadi layan BUJANG LAPUK kat TV1 :(

    0

    0
  27. kak chah says:

    innalillahiwainnailaihirojiunnnn..alfatihah untuk arwah..semoga arwah dicucuri rahmat..** baru semalam kot tgk arwah di TV..Ramli, Sudin Ajis..memang the best!

    0

    0
  28. MelakaLady says:

    Innalillah hiwainna ilaihi rajiun..Al-Fatihah buat arwah. Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman..insya Allah..amin.

    Ramai yg mengingati arwah S. Shamsudin, alhamdulillah..saya berharap commentors disini benar2 membacakan / menyedekahkan bacaan Al-Fatihah buat arwah..niat untuk disampaikan buat arwah..arwah saudara seIslam kita..jd kita bantu apa yg boleh bantu..semoga kita juga dibantu kelak :)

    0

    0
  29. puteri says:

    Innalillahiwainnalillahirojiun…
    Al-Fatehah..

    0

    0
    • Kamariah Yusof says:

      eh sayang, akak nak membetulkan bacaan ye..jgn terasa hati pulak..sbb sebutan awak tu sedikit silap..yg betulnya ialah “Innalillah Hiwainna Ilaihi Rajiun”

      **jgn terasa hati tau..kita sama2 belajar dan share pada yg perlu :)

      0

      0
      • Anonymous says:

        Maaf ye. Tu pun salah jugak. Yang sebenarnya macam ni
        ” Innalillahi Wainna Ilaihi Raaji’un”

        Sekadar berkongsi. Tq

        0

        0
  30. Anonymous says:

    Al Fatihah… Moga roh Arwah di tempatkan bersama orang yang beriman.. Berpeluang sholat bersama Arwah di masjid Singapura..Very Humble and Friendly person. Terima Kasih kerana menyinari dunia hiburan SIngapura/Malaysia satu waktu dahulu

    0

    0
  31. ............... says:

    salam TAKZIAH…baru smlm tengok cite arwah y ketuk botol….

    0

    0
  32. yna macaspac says:

    al-fatihah… semoga arwah ditempatkan dikalangan hambaNya yang beriman… salam takziah buat keluarga arwah….

    0

    0
  33. Maz Mohamad says:

    Al-Fatihah…….semoga arwah ditmpt dikalangan hambaNya yg beriman…..semalam saya & suami baru saja tegok cerita lakonan S. Shamuddin (Bujang Lapok)

    0

    0
  34. sally says:

    pelawak yang sukar ditandingi, semakin ramai seniman berkualiti pergi. semoga ada pengganti dan kembali industri filem mengecapi kemasyhuran. p ramlee dan sahabat2nya telah membuktikan, kekurangan teknologi tidak menghalang menghasilkan karya bermutu tinggi.

    pastinya beliau akan dirindui.

    al fatihah

    0

    0
  35. eidil says:

    alfatihah utk pelakon kegemaran saya “sudin”….x berpeluang bertemu dgn allahyarham sepanjang hidup ini..alfatihah

    0

    0
  36. Anonymous says:

    “Kullu nafsin dzaiqatul maut”. Setiap yang hidup pasti merasai mati.

    0

    0
  37. Dolton Bibiyana Layola Al-Muslem says:

    norlia ghani bila lagi nak gol?

    0

    0
    • BUNKFACE NO.1 says:

      hoi..soal hidup mati kau jangan buat main2 lah, apa punyer org mcm ni..kalau ye pun tak suka, tak payah lah tanya soalan mcm tu

      0

      0
      • Dolton Bibiyana Layola Al-Muslem says:

        babi hutan mana pulak ni menyalak…alim syg ke betina tua jahil norlia tu sampai korang dok backup dia…???

        mmg dasar pencacai angkut najis artis lah kau ni…babi tahap khinzir!!!!

        0

        0
        • Anonymous says:

          saper ada wayar lebih?? nak bagi kat Dolton Bibiyana Layola Al-Muslem..
          mgkin ada wayar terputus dalam kepala hottak dia..atau dia telah dijangkiti oleh simptom sengalisme dan bebalisme..

          0

          0
    • Mak jemah pemalu says:

      Sebelum ko atau die yang gol..harap ko sempat minta maap kat norlia ghani…mati tu rahsia Allah..xde org yang tau bile die akan mati..

      0

      0
    • Zain Sardin says:

      Jahat mulut ko Dolton baik ko taubat sebelom ko yg gol kene langgar lori sampah kang

      0

      0
    • mulut puaka says:

      Dolton Bibiyana Layola Al-Muslem BILA NAK GOL?????? kui kui

      0

      0
  38. BUNKFACE NO.1 says:

    takziah, semoga roh arwahyarham ditempatkan di kalangan org beriman, Amin.
    mari lah kita sedekahkan Al-Fatihah

    0

    0
  39. kembang says:

    bila tengok gambar arwah kat atas, hati terasa sebak. ;(

    0

    0
  40. nurin says:

    Innalillahi Wainna Ilaihi raaji’un….

    0

    0
  41. Bidadari says:

    seniman agung yang tiada galang gantinya. takziah buat keluarga arwah S. Shamsuddin..

    0

    0
  42. lagubestbest says:

    Hakikat sebenar kehidupan..

    0

    0
  43. muchmello says:

    Sehingga hujung nyawa, tiada pengiktirafan dr kerajaan Malaysia untuk arwah

    0

    0
    • che ta plastik surgery says:

      ha’ah!betul tu.arwah sememangnya layak diberi pengiktirafan.bukan si michelle yeoh tu!dia tu tak layak langsung!pastu bile dah jadi arwah baru t’hegeh2 nak bagi pengiktirafan mcm2.

      0

      0
  44. Alfatihah untuk Allahyarham.

    Takziah diucapkan untuk seisi keluarga allahyarham.

    0

    0
  45. filem hitam puteh says:

    Pendekar Mustar: Ha Sudin cuba kau baca
    Sudin: Hai mambang biru, mambang kuning, mambang angin, mambang laut…
    .. mambang mabok minum brandy…
    Hahahahahahah masih ingat lagi dialog citer Pendekar Bujang Lapok…tak pernah kering gusi. Semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman…Al-fatihah..

    0

    0
  46. cataleyaheart says:

    semoga roh nye dicucuri rahmad dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.
    Memang sedih bila terdengar kepemergiannye, tapi itu semua sudah tertulis dia tahta kehidupan setiap manusia. Saya sendiri walaupun tinggal dimalaysia tapi bekerja di singapura kekadang terserampak dengan beliau semasa beliau ingin mengerjakan ibadah solat di masjid al-mukminin… kelihatan memang tua n mcm xpercaya didepan mata saya masih dapat lihat @ berjumpa artis yng sangat disayangi serta dikasihi..kerana beliau serta rakan2 nye lah yang buat kita xkering gusi ketawa dengan gelagat2 dalam cerita2 yang beliau lakonkan… hahaha memang lawak…tapi sedih memang sedih..ape yang boleh kita buat adalah sedekahkan al-fatiha.

    0

    0
  47. minah jambu tukar kaler merah biru says:

    nanti terkucil dahhhhhhhh dialog pak sudin dlm cite kalau tk salah minah jambu cite antara dua darjat …minah jambu memang minat ngan pak sudin pasal dia kelakar…semoga pak sudin di tempatkn dlm golongan orang2 yg beriman dn di sayangi di lindungi Allah amin..

    0

    0
  48. neyna says:

    Innalillah….kehilangan mu amat dirasa….:'(

    0

    0