Written by AbangNara | July 7th, 2014

Pastinya Allahyarham Sharifah Aini tenang dan gembira apabila melihat anak tunggalnya, Aliff mengimamkan solat jenazah untuknya di Masjid TTDI Sabtu lalu. Ini kerana di dalam nukilan terakhir Biduanita Negara ini buat Aliff, salah satu hasratnya ialah apabila beliau meninggal dunia kelak, biarlah anaknya itu menjadi imam untuk solat jenazahnya. Abang Nara sangat terharu dan hampir mengalirkan air mata apabila membaca nukilan tersebut.

nukilan sharifah aini

Sesungguhnya Sharifah Aini beruntung dan bertuah kerana memiliki seorang anak yang sehebat Aliff. Sama-samalah kita cuba dan berusaha untuk mencontohi Aliff. Di bawah ialah nukilan terakhir Allahyarham Sharifah Aini buat anaknya itu. Bacalah dan ambil pengajaran sepatutnya:-

ari ni saya ingin berkongsi cerita antara IBU & ANAK.

In Shaa ALLAH…..Dengan izin ALLAH Jika tiada aral melintang tidak lama lagi Aliff akan pulang bercuti selama 3 bulan…Bunyi nya lama tapi reality nya sekejap sangat setelah setahun tidak bertemu…kini masa dah hampir tiba untuk dia pulang..saya dah pun kemas kan bilik Aliff.

Saya tidak sabar duduk berbual, berbuka puasa bersama, solat jumaah besama…mendapat undangan berbuka puasa besama…kadang-kadang Aliff jadi Imam dirumah sahabat-sahabat saya…Setiap kali dia jadi Imam….Aliff sangat gemar membaca surah2 yang panjang…air mata saya dibelakang tidak berhenti menangis bangga….bacaan nya sedap sekali & nyaman didengar.

Kadang-kadang kami banyak berbual tentang Hukum – Kehidupan & Kematian tanpa rasa takut dan perbualan Ilmu yang sangat terbuka ..saya lebih banyak bertanya Aliff membawa saya dan kawan2 saya kefahaman yang lebih maxsima …..Banyak kali bila Aliff mengeluar kan Hadith, sebagai Ibu saya terpegun….Lidah nya dah jadi lidah Arab….11 tahun belajar di Madinah….Ma Shaa ALLAH.

Ada juga perkara yang saya tanya, jika dia kurang pasti jawapan nya, dia tidak malu berterus terang mengaku apa yang dia kurang pasti dan baru merujuk kepada kitab2 beliau dan menyuruh saya membaca dan fahami…….routine kami di bulan Ramdhan ..selepas berbuka, Kami berterawih…

Baca AlQuraan & tidur sekejap…jam 3.30 pagi kami bangun solat Tahajud….saya mendengar Aliff membaca AlQuraan sampai subuh……. Mi turun bersahur dan makan bersama-sama… Makanan Aliff sangat simple..In Shaa ALAH….Kami semua di rumah nak habis kan Khatam Quraan sebelum lagi berakhir nya bulan Ramadhan….Selalu nya malam ketiga Kiamulaii kami dah selesai Khatam AlQuraan.

3 bulan ini bulan yang sangat penting buat saya dan kami satu kelauarga….Nikmat saya sebagai IBU Memasti kan makanan nya terurus…Tukang masak saya sangat rapat dengan Aliff…

Dalam pada perbualan yang ringkas ….saya tidak lupa memesan kepada Aliff… jika ALLAH izin kan Mami ingin mati diPangkuan Aliff…Jika Aliff ada disamping Mami ketika Mami menghembus kan nafas yang terakhir… Mami ingin Aliff Jadi Imam untuk Solatkan Jenazah Mami… Mami akan tersenyum dan bangga.

Jangan benar kan orang yang bukan family masuk melihat Jenazah mami dimandi…. Hanya Aliff, anak2 angkat Mami – Best Friend Mami dan orang yang menguruskankan pemandian Jenazah…. Jika Mami sakit dihospital….orang tidak kenal jangan dibiar kan masuk untuk mengambil sebarang gambar…. Jaga Hijab Mami…sekarang zaman HP modern…saya tidak redha gambar saya sakit masuk ke dalam Internet. Jika mami sakit di hospital…Ambil 4 bilik penuhkan anak2 Tahfeez dan semua Ustaz2 Mami bacakan ayat2 AlQuraan dan Surah Yassin untuk Mami….baca perlahan2 supaya tidak mengganggu ketenteraman pesakit lain di Hospital.

Mami berkerja keras selama 45 tahun mencari rezeki dikelilingi dan bermandikan Fitnah untuk mendapat satu kehidupan kita pada hari ni…..Mami mahu kan Aliff hidup besederhana..Mami tidak kaya…..selebih apa yang kita ada kita wakaf kan untuk Anak2 Yatim Piatu….Orang2 Miskin dan Anak Tahfiz. Mami tidak pernah rosak kan Aliff selama ini dengan duit ringgit – Aliff pun anak yang baik bukan mata duitan…..In Shaa ALLAH…..

Sebagai IBU Mami sudah sedia kan keperluan untuk Kehidupan Aliff & Keluarga Aliff…….Mami tidak mahu Aliff berhutang. Beli apa yang kita mampu sahaja! Jangan sekali2 Membazir untuk Keduniaan. Mami sentiasa mendoakan Aliff ditemu kan jodoh dengan Muslimah Solehah yang dapat membimbing keturunan kita dengan baik nya!

CINTA IBU BAWA KESYURGA ALLAH WAHAI ANAK KU.

aliff sharifah aini

Tahniah Aliff kerana menjadi seorang anak seperti yang diimpikan oleh ibu anda. Salam takziah daripada Abang Nara atas pemergian ini. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah dan doakan agar Allahyarham Sharifah Aini ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin.

Written by AbangNara | July 7th, 2014

Alhamdulillah. Nampaknya keberkatan bulan Ramadhan kali ini telah membuka hati beberapa orang selebriti wanita untuk mengikuti syariat Islam. Umie Aida kini turut sama berhijrah dan menutup aurat dengan bertudung sejak awal bulan Ramadhan ini. Pada mulanya Umie Aida enggan menghebahkan perkara baik ini namun pelakon ini akhirnya sudi berkongsi sedikit ketika ditemui oleh wartawan di majlis pengkebumian Allahyarham Sharifah Aini.

umie aida kini bertudung

Hati Umie Aida mula terbuka untuk bertudung sejak mula menyertai kelas agama tahun lalu. Kata Umie menerusi Berita Harian:-

Penyertaan saya dalam kelas agama sejak tahun lalu banyak membuka hati dan mata saya membuat keputusan ini. Saya bukan saja tenang apabila bertudung, malah imej ini membuatkan saya jadi seronok dan selesa.

Perasaan jatuh cinta untuk memakai tudung itu semakin menebal. Ketika menunaikan solat Tarawih, perasaan hendak memakai tudung bertambah. Tak lengkahp hari tanpa mengenakan tudung. Jadi, saya rasa sudah tiba masanya untuk saya berimej begini dan saya sudah bersedia 100%.

Dalam soal rezeki, saya tak takut dan risau biarpun sudah bertudung. Insya Allah, ia tidak akan menyekat rezeki saya. Apabila saya sudah rasa cinta untuk menutup aurat, perasaan itu mengatasi segala-galanya.

umie aida kini bertudung

Terharu Abang Nara membaca bait-bait kata Umie Aida. Sesungguhnya Umie Aida antara mereka yang beruntung diberikan kenikmatan dan kesempatan untuk menutup aurat. Tahniah Umie!!! Semoga makin ramai selebriti wanita kita akan mengikuti jejak langkah penghijrahan rakan-rakan mereka. Lagi beberapa gambar Umie Aida bertudung dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

umie aida kini bertudung

 

P.S: Teringin nak bergaya dengan fesyen dari Korea? Dapatkan koleksi pakaian terkini Korea menarik daripada SimpleGirlCloset pada harga yang murah, Ada cardigan, dress, tops lengan panjang dan macam-macam lagi. Boleh rambang mata nak memilih. Layari www.simplegirlcloset.com untuk lihat sendiri koleksi mereka.

 
Written by AbangNara | July 7th, 2014

Hari ini Abang Nara ingin berkongsikan sedikit informasi mengenai pakaian muslimah dengan anda semua. Kebiasannya orang menganggap memakai pakaian muslimah adalah tidak mengikuti trend semasa dan membuatkan diri kita nampak lebih tua. Malah ada segelintir kaum Adam menganggap kaum Hawa yang mengenakan pakaian muslimah sebagai mereka yang kolot dan tidak mengikuti fesyen terkini. Namun sekarang ini, pakaian muslimah semakin mendapat tempat di kalangan kaum Hawa dan mampu menyerlahkan kejelitaan seseorang.

felixia yeap

Kalau zaman mak ayah kita, memang tak banyak pilihan untuk pakaian muslimah. Yang ada pun cuma jubah je. Itu yang kalau kita tengok gambar mak kita masa muda-muda, kadang-kadang rasa nak tergelak pun ada. Namun untuk generasi kita, semakin banyak pilihan yang ada untuk pakaian muslimah sampai boleh kelabu mata dibuatnya. Kesemuanya cantik-cantik dan menepati syariat.

felixia yeapNamun dengan lambakan pakaian muslimah di pasaran sekarang ini, kita harus lebih berhati-hati apabila memilih pakaian yang mahu digayakan agar ia menepati garis panduan yang telah disediakan oleh Islam. Antaranya ialah:-

1. Jangan berpakaian ketat, longgarkan pakaian anda. Nanti timbul fitnah pada agama dan jadi bahan tatapan pada tempat-tempat tertentu pulak yang tu yang tak elok
2. Labuhkan shawl atau hijab (kena tutup dada ya).
3. Ikhlaskan hati mu kerana Allah – buat kerana ingin menutup aurat dan bukannya nak tarik perhatian orang lain.

Sebagai contoh, mari kita lihat bagaimana Felixia Yeap atau Raisyyah Rania menggayakan pakaian muslimahnya:-

felixia yeap

Longgar, tidak menampakkan bentuk badan namun masih tetap menyerlahkan kejelitaan Felixia Yeap. Cantik bukan pakaian muslimah serba merah ini? Red Long Cardigan berharga RM34.00 dan Palazzo pula pada harga RM32.00.

felixia yeap

Jubah berwarna pink dipadankan dengan beg berwarna pink memang akan menyerlah lagi keayuan mana-mana wanita yang memakainya. Beg tangan pada harga RM21.20 dan jubah pink pula berharga RM58.90 sahaja.

felixia yeap

Double-toned jubah ini menggunakan konsep 2 warna yang sepadan dengan rekaan lace pada hujungnya. Pasti akan membuatkan anda terasa seperti seorang puteri apabila menggayakannya. Harganya? Murah je. Hanya RM39.90 sahaja.

felixia yeap

Mengambil inspirasi daripada kecantikan burung merak, bahagian tengah pakaian muslimah ini adalah daya penarik utama yang pastinya akan menambahkan kejelitaan si pemakainya. Anda boleh mendapatkan pada harga RM39.90.

felixia yeap

Baju Muslimah Berlin Maxi Set ini pula hadir bahagian atas yang longgar dengan warna serta corak yang menarik. Kesemuanya hanya RM42.00 sahaja. Murah tetapi cantik kan?

Sebenarnya jika kita pandai memilih, bergaya sebagai seorang muslimah bukanlah satu perkara yang mahal. Bersempena dengan raya yang bakal hadir, nile.com.my Malaysia Online Shopping kini menawarkan pelbagai reka bentuk pakaian muslimah seperti tudung, jubah dan juga muslimah dress pada harga yang sangat-sangat berbaloi.

felixia yeapDan anda juga akan layak menerima penghantaran PERCUMA dengan setiap pembelian minimum bernilai RM48 di nile.com.my. Lebih maklumat mengenai penghantaran PERCUMA ini boleh dibaca di sini. Nak bergaya dengan baju muslimah? Tapi tak nak mahal? Kunjungilah nile.com.my sekarang! Selamat Menyambut Ramadhan Al – Mubarak & Selamat Menunaikan Ibadat Puasa.
What’s More….

 

Written by AbangNara | July 7th, 2014

Selaku seorang kakak, pastinya hati Haliza Misbun sedih, pedih dan sakit apabila melihat gambar adiknya, Rozana Misbun yang merupakan isteri kepada Awie tersebar dalam keadaan yang amat teruk. Muka Rozana Misbun yang lebam memang membayangkan kesakitan yang teramat sangat ketika itu. Tidak diketahui siapa yang menyebarkan gambar itu, Haliza memaklumkan yang adiknya tidak mengingati siapakah yang merakamkan gambar tersebut.

haliza misbun

Kata Haliza Misbun menerusi portal Murai:-

Saya harap saya punya keberanian ke tahap itu! Apapun, adik saya, Rozana dalam kesakitan yang teramat disaat-saat gambar itu dirakamkan. Dia sendiri tidak mengingati siapa dan dari mana datangnya kamera telefo yang merakamkan gambar-gambar tersebut.

Saya cuma mampu berdoa agar adik saya, Rozana Misbun terus diberi kekuatan dalam menempuh ujian yang hebat ini. Meskipun dilempar dengan pelbagai tohmahan dan cacian yang tidak munasabah.

Selain daripada menanggung kesan kesakitan fizikal yang masih berbisa dan ditambah pula dengan kerinduan dan kesedihan yang teramat akibat berminggu-minggu tidak berjumpa dengan anak-anaknya iaitu Putra Ahmad Merrah, 7 tahun, Putra Ahmad Rezzki, 6 tahun dan Putri Qasseh Antasya, 4 tahun. Namun, dia (Rozana) masih cuba berfikiran positif

haliza misbun

Tak apalah. Sekarang ini kes ini akan dibicarakan ke mahkamah. Semoga mereka yang terbabit akan mendapat perbicaraan yang adil. Sama-samalah kita berdoa agar mereka yang bersalah akan mendapat hukuman yang setimpal. Di bulan baik ini, semoga Rozana banyak berdoa kerana sesungguhnya doa orang teraniaya itu makbul di sisiNya.

Page 20 of 28« First...10...1819202122...Last »