Written by AbangNara | July 7th, 2012

Hari ini, selepas Isyak, jika tiada aral melintang, Ella bakal bergelar isteri kepada Azhar Ghazali. Malam semalam, telah pun berlangsung majlis berinai sebagai persiapan Ella untuk majis akad nikah. Ella tampak sangat berseri-seri dan bahagia sekali.

gambar malam berinai ella

Ministry of Moment telah pun dilantik menjadi jurugambar rasmi untuk majlis perkahwinan Ella dan Azhar Ghazali telah pun sudi berkongsi  20 keping gambar malam berinai yang telah berlangsung semalam dengan pembaca BeautifulNara semua. 19 lagi gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya. Kredit gambar sepenuhnya kepada Facebook Ministry of Moment.

gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella
gambar malam berinai ella

79 responses to (20 GAMBAR)Malam Majlis Berinai Ella Daripada Ministry Of Moment

  1. rose cdah says:

    meriah inai…

    0

    0
    • inai bercorak sebenarnya diharamkan dalam islam…
      (kerana menyerupai orang india)

      0

      0
    • wie says:

      semoga kurangkan segala kegedikkan selepas kawen… kang over gedik hasben naik menyampah plak..

      0

      0
      • watever says:

        Who said? Husband lg suka wife gedix sbb manja…gedix ngan husband je..bkn dgn org lain..ye dok?

        0

        0
      • Ko Kesah says:

        rasanya ella gedik pun xde la over gedik dia tu lucu bkn mcm gedik gatal..n walaupun dia gedik tapi pemikiran dia matang..

        0

        0
      • Raja minah jambu 24jam mengadap computer says:

        elehhhhhhh inai kn leh kasi ilang leh ambek air smbhyng tapi tato tk boleh….tu lah beza nye inai ngan tato……tk kire lah ape bentok inai asal kn boleh di ilang kn….tol tk bang naraaaaaaaaaa bang nara!!!!!

        0

        0
    • intan says:

      saya ada tgk alkulliyah oleh ustaz hassan din al hafiz…. dia berkata…. adalah haram hukumnya mengukir/ melukis pada mana2 bahagian badan kerana ianya menyerupai tatu walaupun ia bersifat sementara. setakat inai dijari x apa… tapi sebarang bentuk lukisan mahupun ukiran adalah haram hukumnya…. lagi2 untuk dipamerkan pada khalayak ramai kerana aurat wanita itu adalah utk suami. dan seandainya dia mati… haruslah dihapuskan lukisan/ukiran tersebut sehabis daya/mampu….. meskipun inai sifatnya halal… tetapi cara adalah salah….. wallahualam…

      0

      0
      • yes says:

        btl tu….kalau x tahu lbh baik tanya pada ustaz @ustazah…..fahamkan btl2….hukumnye…jgn main ikut akal je..sbb kat sini ramai yg cakap mcm ikut akal je….

        0

        0
  2. kkk says:

    aik

    0

    0
  3. Lana says:

    akhirnya bertemu jodoh jugak penyanyi kesayangan sy.semoga kak ella bahagia ke akhir hayat.amin.

    0

    0
  4. Nona says:

    Alhamdulilah.. Akhirnya Kak Ella bakal bernikah. Walau saya bukan fan no.1 Kak Ella but i’m really happy for you. Semoga mahligai yang bakal di bina kekal hingga ke Jannah. Alhamdulilah. Amin. :)

    0

    0
  5. acha says:

    comel sgt kakak ku Ella. ya Allah, Acha doakan kak Ella & abg Azhar akan berbahagia hingga kehujung nyawa.

    0

    0
  6. nini says:

    xharam la neelopak klu corak bunge2… Lelaki pkai inai la haram

    0

    0
  7. mixgirl says:

    slmt pgantin baru buat kak ella…smoga kekal bhgia keakhir hayat…doa sy utk kakak2 ella iaitu jojie n saidatulnisa moga ketemu jodoh jugak….aminnn…

    p/s: ajal, maut , jodoh …smuanyer dtg dr Allah….cepat dgn lbt jer yg mbezakannyer….

    0

    0
  8. adira says:

    tu dia gaya ratu rock ella…..tetap rock…..yeahh…tahniah atas perkahwinan ini….

    0

    0
  9. pot pet says:

    sooo sweeeettt!! naik serii doe… im happy 4 u kak Ella. syukur..

    0

    0
  10. wannadiatulakma says:

    bra kaler kelabu..cunnn

    0

    0
  11. ayamgoreng says:

    tak cantiklah photographer ni amik gmbar

    0

    0
    • erna says:

      gambar kelabu asap.aku sakit hati betol kalau photographer amik gambar cenggini.org nak tgk colour,nmpk meriah,nmpk variety of colours.bukan kelabu asap mcm jerebu ni.mau tak,buat je hitam putih.tension betol.mau gaya photographer professional.takat camni amik gambar baik xpyh.

      suka photographer yg amik gmbr kawin irma n kawin fasha.cantik gambar2 dia

      0

      0
      • Anonymous says:

        haha..ni namanya bermain dengan tone..mmg style sekarang gambar macam ni..haha..

        0

        0
      • cik adik says:

        ayamgoreng dan erna, benda kelabu asap tu semua nama dia tone. ada photog suka tone pastel camni ada yg suka bright ada yg suka bnw n byk lg.. kita boleh mintak n tgk portfolio photog kalau nak hire. maybe ella suka tone ni, nak buek camno. lg pun, ministry of moment kot yg amik gmbr ni. punyelah professional depa ni korg bleh cakap ‘takat camni amik gmbr baik xpyh’?? anyways, saye suke tone yg terang2 ceria2 ^_^

        0

        0
    • triple j says:

      rasanya banyak keping dah photographer tu dah tangkap, ni just sebahagian daripadanya. ofcos ada gambar warna warni, ada gambar artsy mcm di atas. yg di release kat public gambar2 camni je kot

      0

      0
  12. black says:

    lu rock ella..!!\m/

    0

    0
  13. pembaca senyap says:

    demi moore and ex-ashton kutcher malaysia :D

    0

    0
  14. Mawar says:

    Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz :

    “Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”

    0

    0
    • intan says:

      kan…. saya tgk siaran langsung al-kulliyah kat TV3… mmg dia berkata begitu… dia antara ulama yg sebenar2 ulama…. dan bukan ulama politik picisan…

      0

      0
      • solooo says:

        Rasulullah pun berpolitik dik.. politik, pemerintahan tidak boleh sesekali dipisahkan dari agama… tempang negara, tempang la rakyat jelata klu tak ikut acuan agama yg sebenr2nya..

        0

        0
      • intan says:

        maka ikutlah mana yg haram dan mana yg halal. apa kepentingan melukis inai pada tubuh? atas tujuan dan dgn niat apa? apa kebaikannya? dapat pahala ke? atau ianya hanya sebenarnya sia2…… Allah x pandang pun. jika inai diletakkan pada hujung jari/kuku… ia boleh mengubati penyakit cengkam kuku….. tapi kalau dilukis di tangan/ lengan… keliling kaki? untuk apa tujuannya?

        bersanding secara tertutup di dalam rumah dihadapan kaum keluarga/mahram kita x apa…. dgn syarat tidak dedah aurat dah berhias berlebih2an. dan bukan bersanding di tempat awam untuk tontonan tatapan org ramai…. dedah aurat… disitu jatuhnya hukum haram….. sbb x dpt pahala pun kalau bersanding…

        byk org yg kondem mcm sakit hati sbb nnt x dpt nak pakai inai camtu ke? kalau dah tau haram, buat dapat dosa…. kalau x tahu x apa…… tp org yg tahu kenalah bgtau, kalau x dia juga berdosa…… wallahualam…

        0

        0
  15. gi.joe says:

    Umur Ella nih mak aku dah dapat cucu… Anyway, tahniahlah.. Bertemujuga jodohnya…

    0

    0
  16. zaida says:

    TAHNIAH KAK ELLA…MOGE JODOH KEKAL KE AKHIR HAYAT.

    0

    0
  17. berfikir dulu sebelum menaip says:

    dh rupe mona fendy dh aku tengok ella nie…

    0

    0
  18. budak wangi says:

    tahniah makcik ella…

    0

    0
  19. Ratu Mak Dara says:

    Pelik aku korang ni,kemain dok mengata inai xboleh,sanding xbole,ikut cara india la sangat. dah yg dok tukang mengata tu x berinai ke?x bersanding ke? kalu orang lain kemain nak kondem manjang, last-last ujung-ujung nye orang yang mengata tuh buat jugak bersanding,berinai siap. cakap tak serupa bikin. Pooraaahhhhh!!!

    Pape pun, Selamat Pengantin Baru Ella. Semoga kekal sampai ke anak cucu.

    0

    0
    • intan says:

      kalau kita pernah buat salah…. jgnlah kita menggalakkan pula org buat salah yg sama…. tapi tegurlah dia utk kebaikannya……

      0

      0
    • suurah says:

      aku x suka nk kondem2… tp kita kena jujur dlm beragama.. mana x betul kita betulkan.. dan aku dgn bangga nya mengaku time aku kawen tak de sanding, tak de berinai bagai.. mcm pengantin baru gak aku ape.. tak de cacat celanya majlis kawen aku tanpa sanding n inai.. yg penting 1 sen pun kami tak berhutang.. alhamdulillah…

      0

      0
      • intan says:

        saya pun pakai inai kat jari je… n sanding dlm rumah (pelamin buat sendiri yg simple) utk famili je ambik gmbr dgn mak adik bradik…. yg pntg akad nikah dan walimah… tp walimah pula x boleh la berlebih2an…. membazir. buat mana yg wajib… saya pun bangga nak kata kahwin x ada hutang pun…. org lain ambik loan 50 bersanding bagai…. anak dah berderet hutang x habis bayar lagi…. nak buat meriah2 sanding bagai pelamin gak serata… mgkn takut dikata org x mampu n pelamin x cantik…. tapi x mau ukur baju bdn sendiri… nak tanya…. bersanding tu salah satu ibadah ke yg boleh buat kumpul pahala?

        0

        0
  20. kiai says:

    berair lagi ker ella ni …….. huhuhu …

    0

    0
  21. ratu rock malaysia says:

    x payah mengate2 sape. korang sume same je ! berinai bagai nk rak ! jgn pandai2 nk menghalalkan ape yg haram. tak tahu hukum hakam jgn ckp bnyak, pegi rujuk yg pakar la ! btw, selamat pengantin baru

    0

    0
  22. selamatberinai says:

    rupe ella menakutkan…oh no….bleh ke rupa ella kembali seperti dulu.. ;(

    0

    0
  23. kent hellqvist says:

    ella look so old:)

    0

    0
  24. Anonymous says:

    bo.bo.bo.btl… Dosa masing2 pahala pun masing2 jgk, ke..6ti mati kubor sama2, mcm ni la xpyh nk ambk port, kta sma2 bsyukur ella akhir nye btemu jodoh jgk aminn..

    0

    0
    • suara says:

      klu mcm tu tak payah lah susah2 ust sibuk2 berdakwah.. yag jahil biar jahil sampai tua.. kubur lain2 katanya…

      0

      0
      • intan says:

        mmg la mati kubur asing2…. tapi kalau x mau ambik port… yg nak mandikan jenazah kamu sapa? nak kafankan kamu siapa? nak solatkan jenazah sapa… nak tanam sapa? nak baca talkin sapa…. semuanya org lain yg mgkn kamu x mau ambik port

        0

        0
  25. triple j says:

    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

    Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.

    Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

    Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

    http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-pemakaian-inai-bercorak-mengikut-syarak

    0

    0
  26. […] Hari ini, selepas Isyak, jika tiada aral melintang, Ella bakal bergelar isteri kepada Azhar Ghazali. Malam semalam, telah pun berlangsung majlis berinai sebagai persiapan Ella untuk majis akad nikah. Ella tampak sangat berseri-seri dan bahagia sekali. Ministry of Moment telah … Continue reading → […]

    0

    0
  27. jack says:

    Pemakaian inai di majlis perkahwinan dianggap sebagai salah satu adat yang wajib bagi orang melayu terutamanya. Namun tahukah anda, bahawa pemakaian inai oleh kaum lelaki amat sekali dilarang oleh Islam.

    Dalam masayarakat melayu, pemakaian inai di tangan sering dilihat dalam majlis-majlis besar seperti majlis perkahwinan. Ia merupakan satu perbincangan yang berbeza pendapat di antara 4 mazhab. Walaubagaimanapun kita akan mengambil kira hujah dan pendapat dari imam mazhab Syafie sahaja.

    Menurut pendapat hambali dan syafie mengatakan pemakaian inai ini adalah harus, inai ini boleh digunakan di mana-mana baghagian tubuh lelaki dan perempuan.

    Cuma Imam Hambali tidak membenarkan inai dibahagian kepala lelaki dan perempuan.

    Manakala Imam Syafie pula, tidak membenarkan bagi lelaki menginaikan kaki dan tangan mereka kerana menyerupai sifat perempuan. Tetapi apabila dharurat dibenarkan untuk tujuan perubatan. Tidak dibenarkan sama sekali memakai inai bagi perempuan yang idah iaitu (isteri bagi suami yang meninggal) tidak dibenarkan berhias dan keluar rumah tanpa tujuan selama 4 bulan 10 hari atau 3 kali suci dari haid.

    Begitu juga pendapat dari Dr Yusuf al-Qaradhawi menyatakan “bahawa hukum lelaki memakai inai di kukunya adalah di antara haram dan makruh. Ini kerana ia menyerupai perhiasaan wanita . Inai yang digunakan untuk perubatan tidaklah mengapa(tujuan kesihatan seperti inai di ibu jari kaki yang menghidap penyakit kuku rosak.”

    Tidak dibolehkan juga kepada wanita yang memakai inai dengan mengukirkan inainya seperti tatu sepertimana hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar ra katanya: “Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”.(Sahih Muslim).

    Tapi mengapa isu inai di jari pengantin lelaki (suami Irma Hasmie) langsung tiada yang utarakan? Beliau juga telah memakai inai di tiga jari. Seperti mana yang kita kongsikan ilmu :

    i) Imam Hambali tidak membenarkan inai dibahagian kepala lelaki dan perempuan

    ii) Imam Syafie pula, tidak membenarkan bagi lelaki menginaikan kaki dan tangan mereka kerana menyerupai sifat perempuan.

    iii) Dr Yusuf al-Qaradhawi pula mengatakan hukum lelaki memakai inai di kukunya adalah di antara HARAM dan MAKRUH. Ini kerana ia menyerupai perhiasaan wanita . Inai yang digunakan untuk perubatan tidaklah mengapa(tujuan kesihatan seperti inai di ibu jari kaki yang menghidap PENYAKIT KUKU ROSAK.

    Jadi, jika hendak dibahaskan isu pemakaian inai bagi pengantin lelaki / perempuan. kita bahaskan untuk semua golongan tidak kira masyarakat awam, pemimpin, artis @ anak datuk. Jangan berat sebelah, bila perkahwi

    0

    0
    • jack says:

      Jadi, jika hendak dibahaskan isu pemakaian inai bagi pengantin lelaki / perempuan. kita bahaskan untuk semua golongan tidak kira masyarakat awam, pemimpin, artis @ anak datuk. Jangan berat sebelah, bila perkahwinan bertemakan ciri islamic, isu ini tak dibahas pun.

      0

      0
    • jack says:

      Jadi, jika hendak dibahaskan isu pemakaian inai bagi pengantin lelaki / perempuan. kita bahaskan untuk semua golongan tidak kira masyarakat awam, pemimpin, artis @ anak datuk. Jangan berat sebelah, bila perkahwinan / persandingan di hotel / tempat mewah atau bercirikan islam tetapi pasangan pengantin (terutama lelaki) memakai inai, terus tutup mata untuk kritik.

      0

      0
      • intan says:

        merokok pun jatuh hukum haram…… ada sesiapa nak bantah saya? org yg tau ttp buat x tau je…. kerajaan pun buat apa?

        0

        0
  28. Anonymous says:

    org kawin ko nak gaduh nape laaaa syg hoiiiiiiii………..

    0

    0
  29. si polan says:

    xabis2 ttg inai..doakan dia selamat berbahagia sudah lah…

    0

    0
  30. Raja minah jambu 24jam mengadap computer says:

    eeeeeeee bising nye dorang ni cakap pasal inai n sandingggggg!!!!! minah jambu nanti kalau kawin tk payah lah nk berinai n sanding lepas nikah je tros terjon atas katil sondol lagi rengkas !!!!!!

    0

    0
  31. amnr says:

    yg bslndg n bkca mta itam 2 kakak ella c jojie ke?
    apsal rmbut kaler oren? bkn dia btdg ke?

    0

    0
  32. hmmmmm says:

    bese je skang rmai je aku tgk pkai tdung tp rambut kale oren…
    so…positif thnking..dorg mmg lahir rambut kale 2 kot..
    hahaha

    0

    0
  33. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. Nevertheless think about if you added some great graphics or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this site could undeniably be one of the very best in its field. Wonderful blog!

    0

    0
  34. Randal says:

    Hey just wanted to give you a quick heads up.
    The words in your post seem to be running off the screen in Firefox.

    I’m not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you
    know. The design look great though! Hope you get the
    problem fixed soon. Many thanks

    0

    0