Written by AbangNara | June 29th, 2012

Kalau daripada info yang diterima, Irma Hasmie bakal menjadi isteri orang pada hari ini selepas solat Asar. Jutaan tahniah diucapkan kepada Irma. Semoga majlis pernikahan yang bakal berlangsung beberapa jam lagi akan berjalan dengan lancarnya. Pasti Irma sedang sangat teruja sekarang ini.

gambar pernikahan irma hasmie

Kepada lelaki di luar sana yang menaruh hati kepada Irma, pendamkanlah sahaja perasaan itu dan doakan agar rumah tangga Irma yang bakal terbina akan kekal selama-lamanya. Lagi 11 keping gambar bakal pengantin baru, Irma Hasmie dengan membaca entri ini sepenuhnya. Kredit gambar kepada jurugambar rasmi majlis pertunangan Irma Hasmie, Hazelnart Work Photographic Studio.

gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie
gambar pernikahan irma hasmie

Baca Yang Ini Pulak:-

62 responses to (12 GAMBAR)Irma Hasmie Yang Bakal Bergelar Isteri Orang Hari Ini

  1. Anonymous says:

    comelllll

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 29 Thumb down 0
  2. amnr says:

    she so beautiful..
    xsbar nk tgok pic mjlis akad nkah nant..

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 27 Thumb down 1
  3. isk says:

    comel!!

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0
  4. suhana says:

    ok dah,mmg ctik bertudung..cuma tang kening tula kan..pasni lau kening tu dah tumbuh semula,jgn cukur lagi la ye…biar aje lebat…
    Salah satu bahagian yang menjadi tumpuan pengubahsuaian bagi kaum hawa ini ialah kening, dari zaman nabi lagi telah ada persoalan ini, sehingga ada hadis-hadis Rasulullah SAW yang menjelaskan hukumnya.

    Tidak dinafikan bahawa ada di kalangan kaum wanita yang keningnya bermasalah dari segi lebat atau nipisnya atau bulu kening bersambung antara kening kanan dan kiri.

    Menurut pandangan syara’ adalah haram kepada seseorang perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan Islam, sedangkan Islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.

    Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur bulu kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya tumbuh pada diri perempuan, dikala itu wajiblah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia memburukkan paras rupa seseorang perempuan.

    x abis lagi byk nk copy paste…hiks..
    sharing is caring is loving..semoga perkahwinan ini diberkati dah bahagia hingga ke syurga

    sharing is caring…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 82 Thumb down 22
    • Anonymous says:

      perubahan yang perlahan2, berdikit2 dr perubahan mendadak tapi tidak kekal.

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 1
      • Anonymous says:

        *typo : perubahan yang perlahan2, berdikit2 LEBIH BAIK dr perubahan mendadak tapi tidak kekal.

        Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 1
      • Anonymous says:

        jgn begitu….Allah tak bg warning bila kita akan mati…. mungkin sebentar lg….. perlahan2 itu boleh tp biar bertempat… bab ikut perintah Allah dan meninggalkan larangannya tak blh d perlahan2kn….

        Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
    • chef two says:

      dia kan bru je berubah, sblum ni jenis huha huha… ko igt kening ni tumbuh mcm rmbut k, mgkin dia cukur waktu dia xbrtudung dlu…. tu yg nmpk nipis…
      dh berubah ni, doa2kanlh…. jgn nk cri kesalahan dia je…

      Hot debate. What do you think? Thumb up 10 Thumb down 2
    • tini says:

      Bagi saya dia tak cukur…dia lukis atas bulu kening yg original…that’s why nampak cam cukur…perhatikan bertul2 :

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  5. Anonymous says:

    hadis tersebut dikeluarkan pada zaman orang arab jahiliyyah dulu kerana kaum perempuannya mencukur bulu kening mereka sampai habis dan menggantikannya dengan bulu kening yang baru i.e melukis kening. untuk memperkemaskan bulu kening tak salah. even siti khadijah isteri nabi, tiap-tiap hari mak adam datang rumah just untuk menghias dirinya. so kena tau dulu kenapa hadis tu dikeluarkan terlebih dulu baru meletakkan sebarang hukum.

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 41 Thumb down 5
    • angelina jolie luv brat pitt says:

      so, boleh ke x cukur bulu kening……???? someone pls explain this, i’m confius…

      Hot debate. What do you think? Thumb up 10 Thumb down 1
      • rama-rama says:

        bkn ke kalau camtu stil mengubah ciptaan Allah yg dah mmg cantek? :)
        apa2 pon, kening sy ori..xde trim2 wpun org pnggil sy kening sinchan..hehehe

        Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0
      • Anonymous says:

        kemaskan bagi nampak serupa manusia itu adalah harus. yg x boleh klu cukur sampai nipis pastu lukis blk dgn eyebrow liner. setakat kemas2kan bawah kening sikit2 xape. ni ape yg aku dgr dr uai la klu x salah.

        Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
      • Anonymous says:

        HUKUM MENCUKUR KENING BAGI WANITA
        SOALAN:
        Adakah berdosa sekira seorang wanita membersihkan bulu kening dengan mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata?. Dalam perkara ini wanita itu tidak mencabut bulu kening sehingga cuma tinggal segarisan sahaja atau langsung hilang keningnya.
        Ia cuma untuk mencabut bulu kening yang bertaburan di atas kelopak mata bagi nampak kemas.
         
        JAWAPAN – Oleh Ustazah Shahidah Sheikh Ahmad

        JAWAPAN:
        Salah satu bahagian yang menjadi tumpuan pengubahsuaian bagi kaum hawa ini ialah kening, dari zaman nabi lagi telah ada persoalan ini, sehingga ada hadis-hadis Rasulullah SAW yang menjelaskan hukumnya.

        Tidak dinafikan bahawa ada di kalangan kaum wanita yang keningnya bermasalah dari segi lebat atau nipisnya atau bulu kening bersambung antara kening kanan dan kiri.

        Menurut pandangan syara’ adalah haram kepada seseorang perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan Islam, sedangkan Islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.  

        Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung  rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur bulu kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya tumbuh pada diri perempuan, dikala itu wajiblah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia memburukkan paras rupa seseorang perempuan.

        Perkara ini membabitkan satu riwayat berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, isteri Rasulullah saw.Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab: “Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu.” 
        Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:”Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. 

        Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah.
        Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka(kecuali untuk menghilangkan kejelekan yang luarbiasa), termasuk yang diharamkan ialah menghilangkan bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.
        Aisyah r.a menjawab: “Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu”. Imam Nawawi berpendapat sesungguhnya jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa maksud wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.
        Jelas di sini adanya keharusan untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya.
        Ini kerana wanita yang normal pastinya kening berbulu tetapi sudah tidak normal kalau dahinya atau kelopak matanya yang berbulu.

        Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini ialah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita ialah kening. Jadi lafaz mencabut bulu di wajah maksudnya kening, ini kerana kening adalah sebahagian daripada wajah.

        Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa sahaja yang tumbuh di wajah wanita tidak boleh dicabut, termasuklah kalau ada bulu yang tumbuh di pipi, di dagu, atau tumbuh misai kerana semua ini tumbuh di wajah.
        Para ulama’ berpendapat harus mencukur bulu-bulu tersebut supaya tidak kelihatan buruk,tapi bukan mencukur bulu kening melainkan bulu kening itu tumbuh hingga ke kelopak mata atau bersambung antara dua kening.
        Lebih diharamkan lagi, jika mencukur alis itu dikerjakan sebagai simbol bagi perempuan-perempuan cabul. 

        Sementara ulama madzhab Hanbali berpendapat, bahwa perempuan diperkenankan mencukur rambut dahinya, mengukir, memberikan cat merah (make up) dan meruncingkan ujung matanya, apabila dengan seizin suami, karena hal tersebut termasuk berhias.
        Harus diperhatikan di sini ayat yang ‘diboldkan’itu, dengan izin suami dan sudah tentu di dalam rumahnya,jika diluar rumah sudah tentu tidak dibenarkan syara’. 
        Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin:
        Menghilangkan bulu alis (termasuk menggunakan rambut palsu dan tatoo) termasuk salah satu dosa besar, kerana Rasulullah SAW bersabda, 
        “La’anallaHul waashilata wal mustawshilata wannaamishata wal mutanammishata wal waasyimata wal mustawsyimah” yang ertinya “Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang membuat tatoo dan dibuatkan tatoo” (HR. Bukhari no. 5937 dan Muslim no. 2124)

        Oleh kerana itu hendaklah setiap orang lelaki (hadits tersebut juga berlaku untuk lelaki) mahupun wanita berusaha menjauhi perbuatan tersebut.

        Kesimpulannya, berhias untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan. Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami atau tidak.

        Dalam keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan mengundang laknat Allah.
        Sebagai wanita muslimah yang menjunjung syariah suci sebagai panduan hidup, maka tidak sewajarnya kita terikut-ikut dengan cara wanita bukan Islam atau wanita fasiq menghias diri. Kerana kecantikan zahir yang kita dambakan itu sebenarnya tiada nilai disisi Allah SWT. Wajah kita hanyalah tempat jatuhnya pandangan manusia sedangkan Allah tidak memandang jasad yang cantik,bahkan tempat jatuhnya pandanganNya adalah hati kita. Maka perindahkan hati dan besihkan jiwa kita sebelum kita mencantikkan luaran kita. Sementara untuk mencantikkan rupaparas, hendaklah kita mengambil kira pandangan Allah dan RasulNya, jangan sesekali kita membelakangkan Tuhan dalam urusan hidup kita.
        Wallahu ‘Aklam.

        Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
    • ain says:

      Islam itu mudah.. jangan diberatkan.. dan jangan pula di ringankan

      1. cukur habes.. dan kemudian lukis – haram
      2. cukur nipis.. haram
      3. andam kening kerana terlalu lebat dan mengaibkan. (saya lupa hukumnya, tapi tak haram)

      sama2 lah kita rujuk semula.

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 0
    • nurul says:

      betul tu before ni ada dengar ceramah ustaz azhar idrus.. dia cakap haram kalau cukur habis dan lukis serupa macam kening tetapi klau nak baiki or kemaskan x salah….

      Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 2
  6. luqman hakim says:

    comel je gambar dia dah orgnya memang comel sebab dia ada smiley eyes.

    Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0
  7. lylyezora says:

    sy doakan irma bhgi dunia akhirat dgn suami tcinta…moga cepat2 dpt ank dan mjadi ibu bapa yg baik utk mdidik ank mjadi insan bguna pd bangsa dan agama….aminnn…

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 13 Thumb down 0
  8. fan of NM says:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 31
    • sape2 says:

      time kawen diharuskan cukur kening??? macam tak betul je

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 17 Thumb down 1
    • nurrrrrrrr says:

      Mana punye hukum lak kata harus time kawen?jangan laa bagi statement yg bleh jejaskan pemikiran org len..haram tetap haram.. :)

      Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0
    • Ko Kesah says:

      woh bijok ngoh mung ni kang aku kabo ke ustaz zahar habih mung kena basuh ke dier..traffic nara memuncak sekarang nih blog dia jer yg laku blog gosip lain dah makin bosan beb..

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Mak Jemah Baik Hati says:

    Lawanya irma ni. Jeles ahkak.

    p/s : cuba la jgn dok mencari kesalahan org lain :)

    Well-loved. Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 1
  10. sayang says:

    aik.. lain mcm jer kening irma ni… adehhh

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 4
  11. leena says:

    hensem juga bakal suami si irma ni aku rasa better than yang dulu tu tuuuut.he,he,he.

    Hot debate. What do you think? Thumb up 9 Thumb down 1
    • Akum pemerhati says:

      jauh lebih ensem bakal suami kak Irma ni dari yg ……….

      Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 1
  12. Sshh says:

    hei..x sabonya nk tengok gmbr kawin kak Irma..mesti cantik…abg nara jgn lupa entry cepat sikit ye…

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  13. wanymickey says:

    xsabar nk tengok pic mjlis nikah n sandinh k.irma…pe2 pon, sy disini doakan moga k.irma bahgia dunia akhirat…amin.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  14. cxcx says:

    mmg kening irma nipis cm tu ke ?? ke dia cantas ? kalau cantas, xlawa lah irma. biarlah lebat. lgpun bukan xbaik ke cantas kening ? irmaaa. kau kecewakan akuuuu. pakaian ok dah. aurat tutup dah. kening kalau dicantas, berdosa jugak.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 7
  15. lynnUsj says:

    Tahniah Buat Irma & Hubby
    Semoga berbahagia hingga hujung nyawa..Semoga majlis berjalan dengan barakah..aminn

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  16. senyum says:

    abang nara.. dia dah nikah 3.55 ptg td.. cepat la upload banyak2 gambar nikah dia… nak tengok.. hehehe

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  17. kierana says:

    betul kata nurul, kalau tujuan kita untuk mengemaskan bulu kening(bagi perempuan yang bulu keninh lebat dan bersambung) harus baginya membuang bulu kening bagi menampakkan kekemasan. Islam ini sebenarnya mudah..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  18. aku says:

    Cpt la upload gamba kawennye bang nara..Nak tgk somi irma y Nsem e2..hihi

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  19. aku says:

    yg nie bukan jer lebih ensem dr yg dulu malah lebih tebal poketnyer jgk…
    sampai nafas terakhir aku doakan…

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  20. Aku pemerhati says:

    lambat la abg nara…mane gmbr kawin Irma..dh kul brapa ni..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  21. Nur Kasih says:

    Nara ni lambat laa…blog lain dah upload dah gambar nikah Irma …

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  22. Aku kesah says:

    kat roti kaya dh ad gmbr Irma..n dengar2 Osman kering dh meninggal dunia..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  23. Sutera says:

    ish..ish..abg nara ni lambat la mcm kura2..blog lain dh kluarkan pn gmbr Irma..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  24. Prince Noob says:

    tahniah lah ye… klik kat nama aku tu kalau nak hadiah pen drive

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
  25. [...] Kalau daripada info yang diterima, Irma Hasmie bakal menjadi isteri orang pada hari ini selepas solat Asar. Jutaan tahniah diucapkan kepada Irma. Semoga majlis pernikahan yang bakal berlangsung beberapa jam lagi akan berjalan dengan lancarnya. Pasti Irma sedang sangat teruja … Continue reading → [...]

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  26. nyah topeng says:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    Poorly-rated. Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 21
    • nina karina says:

      Muko ko nyah topeng cantik sgt ke nak kutuk irma?

      Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 2
      • nyah topeng says:

        wei nina karina..biol eh? bila aku kutuk irma..kan aku tulis dia kategori cantik type C..kira ok la dari aku masukkan dia type D E F..ngok..

        well…kategori aku A+ means jadi laki aku jambu jadi pompuan aku comel jadi nyah aku superjambucomel..muahahahahahhaha!!

        Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 5
    • teMpe GoRenG says:

      wooii..sedap molot ko jer nak mengkelaskan muker org..ko sedr x yg paras ruper seseorang tu dtg dari mana..n maknanyer saper yg ko kutuk tu..!!!what the @#$&*…!!!!!!

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  27. Anonymous says:

    Aku benci nyah topeng!! Xbaik type2 kan org cmtu. bg aku suma cantik!ok

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
    • nyah topeng says:

      sial punya anon!!
      wei kalo ko baik sgt ko takkan benci org…ko bukan malaikat!
      aku pon bukan malaikat atau tuhan..hanya manusia biasa yg ada perasaan dan suka ati akulaa nak type2 kan org..ko ni mesti hodoh dan busuk..
      aku rasa ko x fit mana2 kategori kerana kau HANTU JEMBALANG SETAN POCONG!!!!

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 7
    • nyah topeng says:

      sial punya anon!!
      ko x fit mana2 category sebab ko HANTU SETAN PUAKA JEMBALANG!!

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 6
  28. papejela says:

    xyah nk kutuk org sgt la..Allah yg cipta sume bnde ats muke bumi nih..klu kt kutuk makhluk DIA mksd nye kt xsuke dgn ciptaan DIA..duhhh..matang la ckit

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 1
  29. nina karina says:

    Nyah topeng perasan type A+ tu!!

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
  30. happy ;0 says:

    Alhamdulillah semoga dirahmati tiap perjalanan…amin :)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  31. Anonymous says:

    ape yang comel..biase jerr.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  32. ry says:

    “Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang membuat tatoo dan dibuatkan tatoo”

    Dan jgn lupa pemakaian bulu mata palsu juga adalah haram.
    Ramai wanita Islam memakai bulu mata palsu, Subhanallah.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  33. ss says:

    Semua dok sibok ckp pasal kening cukur tu haram. Mmg betul.
    Tapi ramai xsedar and still pakai bulu mata palsu. Pakai bulu mata palsu pon haram jugak

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0